Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód (BLS)? Gdzie działa BLS?

Aktualizacja: 05.06.2020 r.

Już od kilku lat działa w Polsce system Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS). Na czym on polega? Kiedy można skorzystać z BLS?

Spis treści:

  1. Co to jest system Bezpośredniej Likwidacji Szkód BLS?
  2. Jakie są inne zalety BLS?
  3. Czy składka za ubezpieczenie OC z BLS jest wyższa?
  4. Jakie szkody obejmuje system Bezpośredniej Likwidacji Szkód?
  5. Którzy ubezpieczyciele należą do systemu BLS?
  6. Bezpośrednia Likwidacja Szkód za granicą
  7. Czy system BLS w Polsce sprawdza się?

Co to jest system Bezpośredniej Likwidacji Szkód BLS?

Bezpośrednia Likwidacja Szkód to, wbrew pozorom, nic nowego. Jeszcze przed wprowadzeniem w Polsce takiego systemu na szerszą skalę, mogli z niego korzystać klienci kilku firm ubezpieczeniowych. Najprościej mówiąc, BLS to system, dzięki któremu wypłatą odszkodowania czy naprawą auta po szkodzie spowodowanej przez innego kierowcę zajmie się towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym to Ty masz OC. Bez systemu BLS obowiązek ten spoczywa całkowicie na firmie, w której ubezpieczenie OC wykupił sprawca wypadku.

Czy to oznacza, że Twój ubezpieczyciel wypłaca pieniądze za inne towarzystwo i nic z tego nie ma? Nie. Po likwidacji szkody ubezpieczyciele rozliczają się miedzy sobą za pomocą ryczałtów ustalonych przez Polską Izbę Ubezpieczeń (dzięki ryczałtom nie występuje ryzyko zawyżania wyceny szkody). Ostateczny efekt jest więc taki sam. Koszty odszkodowania ponosi ubezpieczyciel sprawcy. Dzięki BLS poszkodowany kierowca nie musi jednak kontaktować się z nieznanym towarzystwem ani ryzykować, że natrafi akurat na firmę, która bardzo zaniża odszkodowania.

Jakie są inne zalety BLS?

System BLS ma także inne zalety:

  • upraszcza i przyspiesza likwidację szkody;
  • dzięki systemowi BLS klient może pozostawać w kontakcie wyłącznie ze swoim ubezpieczycielem;
  • wszystkie formalności są załatwiane za klienta;
  • ubezpieczyciele mogą rywalizować nie tylko ceną, oferując jak najtańsze ubezpieczenie OC, lecz także jakością obsługi. Jeżeli bowiem kierowca kupuje tylko OC i nie ma systemu BLS, właściciel auta często nie przejmuje się poziomem likwidacji szkody w swoim towarzystwie ubezpieczeniowym. Wie bowiem, że ewentualną szkodę spowodowaną przez inną osobę, będzie naprawiać u ubezpieczyciela sprawcy. Jeśli jednak na scenę wkracza system BLS, nagle także kierowcy kupujący jedynie OC, zaczynają się interesować, jak wygląda likwidacja szkody w ich towarzystwie;
  • daje szansę na zmniejszenie liczby próśb o interwencję Rzecznika Finansowego w sprawie notorycznych odmów wypłaty odszkodowania.

Schemat Bezpośredniej Likwidacji Szkód

Czy składka za ubezpieczenie OC z BLS jest wyższa?

Tuż przed wprowadzeniem systemu BLS wielu kierowców wyrażało głośno obawy, że składka ubezpieczenia OC z BLS będzie wyższa. Po kilku latach działania systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód widać jednak, że takie obawy były bezpodstawne. BLS nie wpływa za bardzo na cenę OC.

Firmy należące do systemu BLS oferują bardzo zróżnicowane wysokości składek. Znajdziemy wśród nich zarówno liderów cenowych, którzy regularnie plasują się wysoko w rankingu OC, jak i towarzystwa proponujące przeciętne lub dość wysokie składki ubezpieczenia.

Dlaczego system BLS nie wpłynął w sumie na ceny OC? Pomóc mogły w tym wprowadzone przez PIU ryczałty, czyli ustalone kwoty, jakie mogą przypaść na jedno zdarzenie. Ubezpieczyciele zatem, bez względu na fakt, że odszkodowaniem i tak obciążą konkurencję, pilnują kosztów.

Jakie szkody obejmuje system Bezpośredniej Likwidacji Szkód?

W ramach systemu BLS mogą być naprawiane tylko pewne rodzaje szkód. Zgłaszane zdarzenie musi spełniać następujące warunki:

  • skutkiem zdarzenia są tylko szkody majątkowe (czyli doszło do kolizji, a nie wypadku);
  • wartość szkody nie może przekroczyć 30 000 zł;
  • w zdarzeniu brały udział tylko dwa pojazdy;
  • kolizja miała miejsce na terenie Polski;
  • zarówno ubezpieczyciel poszkodowanego, jak i sprawcy, należy do krajowego systemu BLS;
  • wina za kolizję musiała zostać ustalona bez udziału sądu.

Co ważne, poza samą naprawą uszkodzonego pojazdu, korzystający z BLS mogą liczyć na pokrycie kosztów:

  • holowania,
  • parkowania na parkingu strzeżonym,
  • dodatkowych badań technicznych,
  • wynajęcia pojazdu zastępczego na czas naprawy.

Którzy ubezpieczyciele należą do systemu BLS?

Chcesz mieć szansę na skorzystanie po kolizji z systemu BLS? Sprawdź poniżej, którzy ubezpieczyciele należą obecnie do tego systemu.

Obecnie do systemu BLS należą następujące towarzystwa:

  • Aviva;
  • AXA;
  • Concordia;
  • ERGO Hestia;
  • HDI;
  • MTU;
  • MTU24;
  • PZU - klienci PZU mogą skorzystać z BLS, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy nie należy do systemu BLS (o ile kierowca, który spowodował szkodę, nie wykupił ubezpieczenia za granicą). W PZU suma ubezpieczenia wynosi 4 mln zł;
  • UNIQA - suma ubezpieczenia w UNIQA wynosi 1 mln euro;
  • Warta - klienci Warty mogą skorzystać z BLS, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy nie należy do systemu BLS (o ile pojazd kierowcy winnego zdarzeniu nie jest zarejestrowany za granicą). Warta obejmuje ochroną także szkody w bagażu, a suma ubezpieczenia wynosi 500 tys. zł dla każdego zdarzenia;
  • Wiener;
  • You Can Drive.

Stan na: 5.06.2020

Oprócz tego niektórzy ubezpieczyciele proponują swoim klientom własne rozwiązanie przypominające sposób działania BLS. Są to:

  • Allianz - usługa działa niezależnie od tego, czy ubezpieczyciel sprawcy należy do systemu BLS (o ile kierowca, który spowodował szkodę, nie wykupił ubezpieczenia za granicą). Usługa jest dostępna jedynie dla osób, które wykupiły również ubezpieczenie AC w Allianz. Suma ubezpieczenia to 1 mln euro.
  • InterRisk - za dodatkową składką można wykupić zabezpieczenie działające na zasadzie systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkód. Klienci InterRisk mogą z niego skorzystać, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy nie należy do systemu BLS. Suma ubezpieczenia wynosi 1 mln euro. Ubezpieczenie obejmuje również zniszczenie wyposażenia auta oraz przedmiotów osobistego użytku.

Należy podkreślić, że Allianz oraz InterRisk nie należą do systemu BLS, tylko oferują usługę działającą na podobnych zasadach. Oznacza to, że jeśli masz np. OC w UNIQA, a sprawca kolizji, z którym się zderzysz, będzie mieć ubezpieczenie w Allianz, nie będziesz mógł skorzystać z systemu BLS. Z perspektywy towarzystwa UNIQA Allianz nie należy bowiem do systemu BLS.

Bezpośrednia Likwidacja Szkód za granicą

Model bezpośredniej likwidacji szkód jest stosowany także w wielu innych państwach na świecie, między innymi w Austrii, Belgii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Portugalii, we Włoszech. BLS jest obecne też w państwach spoza Unii Europejskiej, np. w Rosji i Kanadzie.

Jak działa BLS za granicą?

BLS we Francji

Francja wprowadziła bezpośrednią likwidacje szkód jako jeden z pierwszych krajów europejskich. Odbyło się to w 1968 roku poprzez zawarcie przez ubezpieczycieli francuskich Porozumienia w Sprawie Odszkodowań Bezpośrednich i funkcjonuje do dnia dzisiejszego. Do stworzenia nowego systemu likwidacji szkód zmotywowały francuskich ubezpieczycieli dynamiczny wzrost liczby samochodów na drogach oraz rosnąca liczba roszczeń.

Bezpośrednia Likwidacja Szkód we Włoszech

Od 1978 roku do 2007 roku we Włoszech funkcjonował dobrowolny system bezpośredniej likwidacji szkód dla OC. Od 1 lutego 2007 roku system dobrowolny został zastąpiony przez regulacje ustawowe, której wzorem były regulacje francuskie. Z nowej ustawy wyłączone są między innymi zdarzenia drogowe poza Włochami oraz zdarzenia drogowe z udziałem więcej niż 2 pojazdów mechanicznych, a także wypadki, w wyniku których kierowca odniósł poważne szkody osobowe.

BLS w Rosji

System bezpośredniej likwidacji szkody w ramach OC został wprowadzony obligatoryjnie w 2009 roku i bazuje na dokonaniach francuskich w tej materii. Swoim zakresem obejmuje tylko i wyłącznie szkody majątkowe. BLS dotyczy zdarzeń drogowych, w których uczestniczyły tylko dwa pojazdy mechaniczne objęte ubezpieczeniem OC.

Czy system BLS sprawdza się?

Projekt Polskiej Izby Ubezpieczeń początkowo spotkał się z pobłażliwoscią, a nawet z nieufnym dystansem. Pojawiły się obawy, że ubezpieczenia OC zaczną drożeć, gdyż ubezpieczyciele będą chcieli sobie zrekompensować dotychczasową wojnę cenową. Teraz widać, że dzięki ustalonym odgórnie stawkom takiego ryzyka właściwie nie ma, za to pojawiła się szansa na uzdrowienie relacji klient – ubezpieczyciel.

Faktem jest, że znaczną przewagę w atrakcyjności ofert mają firmy, które już wcześniej zdecydowały się na wprowadzenie do swojej oferty systemu BLS. Mogą się pochwalić nie tylko pewnym zróżnicowaniem warunków takiej likwidacji szkody, ale również wyższą sumą ubezpieczenia i niezależnością od tego, czy TU sprawcy ma już u siebie BLS, czy też nie. Nietrudno zauważyć, że są to duże firmy, które mogą sobie na to pozwolić.

Jednakże większość szkód będących skutkami kolizji nie przekracza 30 tys. zł, a system BLS robi się coraz bardziej powszechny. Istnieje zatem szansa, że właśnie dzięki wdrożeniu projektu PIU mniejsze towarzystwa mogą wybić się, konkurując z „grubymi rybami” świetną obsługą klienta i szybką likwidacją szkody.

Źródło infografiki: Gothaer

Tagi:

Komentarze

2019-06-28 11:33

Norbert212.244.x.x

W wyłączeniach nie ma również informacji, że system BLS nie działa w przypadku kiedy samochód sprawcy jest spoza Polski a wypadek miał miejsce w naszym kraju. W takim przypadku trzeba sprawdzić korespondenta (przedstawicielstwo firmy ubezpieczeniowej w naszym kraju) i tam zgłaszać bezpośrednio szkodę.

2019-06-28 15:34

Ubea.pl81.190.x.x

Dziękujemy za to uzupełnienie. Tak, system BLS działa jedynie w przypadku kiedy zderzyły się dwa auta zarejestrowane w Polsce. Na temat postępowania po kolizji z autem zarejestrowanym za granicą pisaliśmy dokładnie tutaj: https://ubea.pl/Stluczka-z-obcokrajowcem-w-Polsce-jak-otrzymac-odszkodowanie%2Cartykul%2C1216/

2019-06-11 12:25

Marcin5.173.x.x

Witam. Posiadam ubezpiecznie w PZU . Miałem kolizje 26 marca a pojazd sprawcy posiadał OC w firmie Generali , firma odrzuciła mi szkodę na pojeździe . Czy mogę skorzystać z tego programu by Mój ubezpieczyciel się tym zajął i dogadał się z firma sprawcy bo mi brak już słów i siły na to

2019-06-11 15:29

Ubea.pl81.190.x.x

Tak, posiadając ubezpieczenie OC w PZU, może Pan zgłosić sprawę bezpośrednio do swojego ubezpieczyciela.

2017-12-29 18:33

marek batycki31.0.x.x

kupilem polise-wplacilem kase a polisy juz 2tygodnie niema.-czy mam szukac innego ubezpieczyciela?uwazam,ze zostalem oszukany -bo kase wplacilem a towaru brak.zekomej zakladki moje polisy tez nie znalazlem na stronie b24 O co tu chodzi?

2018-01-02 10:08

Ubea.pl81.190.x.x

Czy kupował Pan polisę za pośrednictwem kalkulatora Ubea.pl? Jeżeli tak, to poprosilibyśmy o kontakt - tutaj https://ubea.pl/kontakt/ znajdzie Pan dane kontaktowe (poprosilibyśmy o podanie w mailu numeru kalkulacji). Sprawdzimy, dlaczego nie otrzymał Pan jeszcze polisy. Można też skontaktować się bezpośrednio z ubezpieczycielem, z którym zawarł Pan umowę ubezpieczenia OC.

2017-10-25 14:28

Likwidator85.112.x.x

Hdi nie zlikwiduje szkody na podstawie umowy Bls jak sprawca jest ubezpieczony w Interrisk więc po co ludzi wprowadzacie w błąd?

2017-10-25 15:55

Ubea.pl81.190.x.x

Czy moglibyśmy poprosić o podanie źródła tej informacji? Tabela zawarta w artykule wymienia ubezpieczycieli oferujących usługę BLS, ale oczywiście jeżeli w przypadku HDI występuje takie ograniczenie, dopiszemy taką informację.