Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Liberty Ubezpieczenia
  • Proama
  • PZU
  • Warta

Czym jest Bezpośrednia Likwidacja Szkód (BLS)? Gdzie działa BLS?

Oblicz ubezpieczenie

SAMOCHÓD DOM TURYSTYCZNE ŻYCIE

Zgodnie z zapowiedziami Komisji Nadzoru Finansowego 1 kwietnia 2015r. w Polsce wszedł w życie system Bezpośredniej Likwidacji Szkód (BLS).

Co to jest BLS?

Bezpośrednia Likwidacja Szkód to, wbrew pozorom, nic nowego. Już w zeszłym roku mogli z niego skorzystać klienci pięciu firm ubezpieczeniowych. Najprościej mówiąc – jest to system, dzięki któremu wypłatą odszkodowania czy naprawą auta zajmie się nasze towarzystwo ubezpieczeniowe. Do tej pory obowiązek ten spoczywał na firmie, w której ubezpieczenie OC wykupił sprawca wypadku. Po likwidacji szkody, ubezpieczyciele rozliczą się miedzy sobą za pomocą ryczałtów ustalonych przez Polską Izbę Ubezpieczeń, dzięki czemu nie będzie ryzyka zawyżania wyceny szkody.

Co oznacza BLS dla klientów?

Przede wszystkim wprowadzenie BLS ma uprościć i przyspieszyć likwidację szkody. Klient pozostaje w kontakcie wyłącznie ze swoim ubezpieczycielem, a wszystkie formalności są załatwiane za niego. Jest jeszcze jedna, bardzo istotna zaleta takiego rozwiązania. Do tej pory towarzystwa walczyły o klienta wyłącznie ceną, oferując jak najtańsze ubezpieczenie OC. Teraz będą musiały położyć nacisk również na jakość obsługi, na którą w tej chwili bardzo narzekają ubezpieczeni. Jest szansa również na zmniejszenie liczby próśb o interwencję Rzecznika Ubezpieczonych w sprawie notorycznych odmów wypłaty odszkodowania.

Schemat Bezpośredniej Likwidacji Szkód

Czyli składka OC za ubezpieczenie OC z BLS będzie wyższa?

Eksperci uspokajają, że wprowadzenie projektu PIU nie spowoduje zwyżki cen. Wszystko dzięki wspomnianym wcześniej ryczałtom – ustalonym kwotom, jakie mogą przypaść na jedno zdarzenie. Mają one sprawić, by ubezpieczyciel pilnował kosztów bez względu na fakt, że obciąży nimi konkurencję. Dlatego też klienci nie mają się czego obawiać, a wręcz przeciwnie – oczekiwać poprawy jakości obsługi.

Co obejmuje BLS?

Do Bezpośredniej Likwidacji Szkód nie zakwalifikują się m.in. wypadki za granicami Polski, szkody osobowe, czy takie, które zostały wycenione na wiecej niż 30 tys. zł. Nie powinno to jednak niepokoić – większość (98%) szkód komunikacyjnych nie przekracza tej kwoty. Należy też podkreślić, że w każdym kraju, w którym wdrażano system BLS (np. Francja, Belgia czy Hiszpania), również wprowadzono na początku pewne ograniczenia.

Poza naprawą uszkodzonego pojazdu, korzystający z BLS mogą liczyć na pokrycie kosztów:

  • holowania,
  • parkowania na parkingu strzeżonym,
  • dodatkowych badań technicznych,
  • wynajęcia pojazdu zastępczego na czas naprawy.

Czy BLS działa już wszędzie?

Projekt PIU zakłada, że tak będzie, jednak na początku zdecydowało się na niego ośmiu nowych ubezpieczycieli, co daje w sumie 13 firm. . To stanowi aż 68% polskiego rynku OC. Należy podkreślić, że warunkiem ustawowym skorzystania z dobrodziejstw systemu jest jego wdrożenie u ubezpieczycieli obu stron. Jeśli BLS działa tylko w naszym towarzystwie ubezpieczeniowym – będziemy musieli działać „po staremu”. Zasada ta dotyczy na razie tylko tych towarzystw, które przystąpiły do projektu po 1 kwietnia 2015 r. Na szczęście system cieszy się coraz wiekszym zainteresowaniem klientów, co powinno sprawić, że zostanie wdrożony również przez resztę firm.

Lista ubezpieczycieli i towarzystw z BLS

Ubezpieczyciel Wyłączenia Informacje dodatkowe
PZU
  • szkody na osobie
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody poza granicami Polski
  • sprawca wykupił OC w zagranicznym TU
  • działa nawet jeśli TU sprawcy nie ma BLS,
  • suma ubezpieczenia 4 mln zł
InterRisk
  • szkody poza granicami Polski
  • wcześniejsza naprawa szkody przez sprawcę lub jego TU
  • działa nawet jeśli TU sprawcy nie ma BLS
  • suma ubezpieczenia 1 mln euro,
  • wymaga dodatkowej składki
  • zachowanie zniżek za bezszkodowość w AC
  • obejmuje również zniszczenie wyposażenia auta i przedmiotów osobistego użytku
Warta
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • zdarzenia bezkolizyjne (np. zajechanie drogi)
  • szkody na osobie
  • zdarzenia poza granicami Polski
  • pojazd zarejestrowany za granicą
  • działa nawet jeśli TU sprawcy nie ma BLS
  • również szkody w bagażu
  • suma ubezpieczenia 500 tys. zł dla każdego zdarzenia
Uniqa
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody poza granicami Polski
  • szkody na osobie
  • sprawca wykupił OC w zagranicznym TU,
  • zdarzenia bezkolizyjne (np. zajechanie drogi)
  • również samochody „z kratką”
  • suma ubezpieczenia 1 mln euro
  • obejmuje również odszkodowanie za korzyści utracone w związku z uszkodzeniem pojazdu
Allianz
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • sprawca wykupił OC w zagranicznym TU
  • usługa jest dostępna jedynie dla osób, które wykupiły również ubezpieczenie AC
  • działa nawet jeśli TU sprawcy nie ma BLS
  • suma ubezpieczenia 1 mln euro
Ergo Hestia
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • gdy TU sprawcy nie ma systemu BLS
-
Concordia Ubezpieczenia
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • gdy TU sprawcy nie ma systemu BLS
-
HDI (z grupy Warta)
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • gdy TU sprawcy nie ma systemu BLS
-
MTU
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • gdy TU sprawcy nie ma systemu BLS
-
You Can Drive
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • gdy TU sprawcy nie ma systemu BLS
-

W pierwszym roku funkcjonowania BLS do systemu dołączyli następujący ubezpieczyciele:

Ubezpieczyciel Wyłączenia Informacje dodatkowe
Aviva
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • sprawa rozstrzygana w sądzie
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • gdy TU sprawcy nie ma systemu BLS
-
Liberty Ubezpieczenia
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • sprawca wykupił OC w zagranicznym TU
-
Gothaer
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
-
AXA Direct
  • szkody osobowe
  • szkody poza granicami Polski
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż 2 pojazdy
  • szkody majątkowe powyżej 30 tys. zł
  • gdy TU sprawcy nie ma systemu BLS
-

Podsumowując

Projekt Polskiej Izby Ubezpieczeń początkowo spotkał się z pobłażliwoscią, a nawet z nieufnym dystansem. Pojawiły się obawy, że ubezpieczenia OC zaczną drożeć, gdyż ubezpieczyciele będą chcieli sobie zrekompensować dotychczasową wojnę cenową. Teraz widać, że dzięki ustalonym odgórnie stawkom takiego ryzyka właściwie nie ma, za to pojawiła się szansa na uzdrowienie relacji klient – ubezpieczyciel.

Faktem jest, że znaczną przewagę w atrakcyjności ofert mają firmy, które już wcześniej zdecydowały się na wprowadzenie do swojej oferty systemu BLS. Mogą się pochwalić nie tylko pewnym zróżnicowaniem warunków takiej likwidacji szkody, ale również wyższą sumą ubezpieczenia i niezależnością od tego, czy TU sprawcy ma już u siebie BLS, czy też nie. Nietrudno zauważyć, że są to duże firmy, które mogą sobie na to pozwolić.

Jednak, jak już wcześniej zaznaczyliśmy, większość szkód komunikacyjnych nie przekracza 30 tys. zł, a system BLS robi się coraz bardziej powszechny. Istnieje zatem szansa, że właśnie dzięki wdrożeniu projektu PIU mniejsze towarzystwa będą miały szansę wybić się, konkurując z „grubymi rybami” świetną obsługą klienta i szybką likwidacją szkody.

Źródło infografiki: Gothaer

Tagi: