Spis treści:
- Kogo trzeba poinformować o sprzedaży samochodu?
- Zgłoszenie sprzedaży samochodu w HDI
- Co powinno zawierać zgłoszenie sprzedaży samochodu?
- Zwrot składki za ubezpieczenie OC i AC w HDI
Kogo trzeba poinformować o sprzedaży samochodu?
Sprzedaż samochodu należy koniecznie zgłosić w dwóch miejscach:
- w Wydziale Komunikacji właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania – masz na to 30 dni
- u swojego ubezpieczyciela – sprzedaż powinieneś zgłosić w ciągu 14 dni
Pamiętaj zwłaszcza o tym drugim obowiązku. Jego zaniedbanie może się bowiem wiązać z nieprzyjemnymi finansowymi konsekwencjami. Co Ci dokładnie grozi?
Po pierwsze, razem z nabywcą samochodu ponosisz solidarną odpowiedzialność za zapłatę rat za polisę OC, których termin płatności mija między dniem sprzedaży auta a momentem zgłoszenia zbycia pojazdu do ubezpieczyciela. Odpowiedzialność solidarna oznacza, że ubezpieczyciel może dowolnie wybrać, od kogo zażąda zapłaty raty. Skoro jednak to do Ciebie ubezpieczyciel posiada dane kontaktowe, to łatwo się domyślić, jaki będzie wybór towarzystwa.
Po drugie, jeśli ubezpieczyciel nie będzie wiedział o zmianie właściciela auta, przedłuży automatycznie ubezpieczenie OC na następny rok. Następnie zażąda od Ciebie zapłaty składki OC za samochód, którego już nie posiadasz. Będziesz musiał więc tracić czas na udowadnianie towarzystwu, że już nie posiadasz tego auta.
Zobacz, czy ubezpieczenie OC w HDI kupisz online
Skorzystaj z kalkulatora ubezpieczeń ubea
Zgłoszenie sprzedaży samochodu w HDI
Jeżeli auto masz ubezpieczone w HDI, jego sprzedaż możesz zgłosić do ubezpieczyciela za pośrednictwem formularza online.
Istnieje także możliwość zgłoszenia sprzedaży tradycyjną pocztą pod adres:
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA S.A.
ul. Łagiewnicka 33A,
30-417 Kraków
lub
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA S.A.
Ul. Zabrska 10
40-083 Katowice
W takim przypadku możesz skorzystać z bezpłatnego wzoru zgłoszenia sprzedaży samochodu przygotowanego przez ekspertów porównywarki ubezpieczeń Ubea.
Sprawdź, jak nawiązać kontakt z HDI w innych kwestiach
Co powinno zawierać zgłoszenie sprzedaży samochodu?
Zgłaszając sprzedaż samochodu, przekaż ubezpieczycielowi następujące informacje:
- datę sprzedaży / przeniesienia praw własności samochodu
- numer polisy
- numer rejestracyjny samochodu
- imię, nazwisko i numer PESEL dotychczasowego właściciela
- adres zamieszkania dotychczasowego właściciela
- imię, nazwisko i numer PESEL nowego właściciela (lub nazwę i numer REGON w przypadku firmy)
- adres zamieszkania nowego właściciela (lub siedzibę w przypadku firmy)
- skan dokumentu potwierdzającego zmianę właściciela (umowa kupna / sprzedaży, umowa darowizny, dokument potwierdzający nabycie spadku itp.)
Zwrot składki za ubezpieczenie OC i AC w HDI
Wiele osób po sprzedaży samochodu oczekuje, że od razu otrzyma od ubezpieczyciela zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia. Pamiętaj jednak, że zgodnie z obecnym prawem ubezpieczenie OC przechodzi automatycznie na nowego właściciela. Dopiero jeżeli nabywca zdecyduje się wypowiedzieć Twoją polisę OC i zakupić nową w innym towarzystwie, zyskujesz prawo do zwrotu składki.
O taki zwrot możesz poprosić HDI online za pośrednictwem formularza online. Jest to zdecydowanie najszybszy sposób, jako że w formularzu podasz od razu numer konta bankowego, na który ubezpieczyciel ma Ci przesłać pieniądze.
Inaczej ta kwestia wygląda w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych samochodu, takich jak AC czy NNW. Takie polisy nie przechodzą na nowego właściciela, więc możesz od razu po sprzedaży poprosić HDI o zwrot niewykorzystanej składki.
Sprawdź, jakie ubezpieczenia ma w swojej ofercie HDI?
Skorzystaj z kalkulatora ubezpieczeń ubea