Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Liberty Ubezpieczenia
  • Proama
  • PZU
  • Warta

Już pięć towarzystw z BLS

Data publikacji: 2015-01-05

Za trzy miesiące system bezpośredniej likwidacji szkód komunikacyjnych (BLS) ma stać się rynkowym standardem. Takie zalecenie wydała Polska Izba Ubezpieczeń. Niektóre zakłady ubezpieczeniowe już w ubiegłym roku wprowadziły nowy system likwidacji szkód komunikacyjnych. Klienci tych towarzystw w ogóle nie muszą kontaktować się z firmą ubezpieczającą sprawcę wypadku.

Oblicz ubezpieczenie

SAMOCHÓD DOM TURYSTYCZNE ŻYCIE

Czterej ubezpieczyciele bezpośrednio usuwają szkody z OC

Polisy komunikacyjne z systemem BLS obecnie można znaleźć w ofercie pięciu krajowych ubezpieczycieli. Firma Allianz pozwala na bezpośrednią likwidację szkód osobom, które kupiły autocasco. Cztery pozostałe zakłady nie stosują podobnych ograniczeń. Ich klienci już teraz mogą zakupić obowiązkową polisę OC z systemem BLS.

Warto zwrócić uwagę, że analizowane firmy stosują odmienną politykę sprzedażową (patrz poniższa tabela). W przypadku InterRisk oraz Warty bezpośrednia likwidacja szkód jest dodatkowym elementem „nowego” ubezpieczenia OC dla kierowców. Klienci drugiego z wymienionych ubezpieczycieli nie muszą dopłacać za polisę z systemem BLS.

Dwa kolejne towarzystwa (PZU i Uniqa) przewidują rozwiązanie, które jest bardziej korzystne dla ubezpieczonych. Klienci firm PZU i Uniqa mogą skorzystać z bezpośredniej likwidacji szkód niezależnie od daty wykupienia polisy (patrz poniżej).

Prezentacja polis OC dla kierowców i ubezpieczycieli, którzy pozwalają klientowi na bezpośrednią likwidację szkody

Nazwa ubezpieczyciela/Nazwa polisy Ograniczenia dotyczące bezpośredniej likwidacji szkód komunikacyjnych Dodatkowe informacje
InterRisk/Ubezpieczenie OC z pakietem Intercasco Opcja bezpośredniej likwidacji szkód nie jest dostępna, gdy:
  • wystąpiły szkody na osobie
  • szkoda została spowodowana poza granicami Polski
  • Ubezpieczenie Intercasco jest płatnym dodatkiem do polisy OC.
  • Z polisy Intercasco prócz konsumentów mogą również korzystać przedsiębiorstwa.
PZU/Ubezpieczenie OC Opcja bezpośredniej likwidacji szkód nie jest dostępna, gdy:
  • wystąpiły szkody na osobie
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż dwa pojazdy
  • szkoda została spowodowana poza granicami Polski
  • sprawca wykupił polisę w zagranicznym zakładzie ubezpieczeniowym
  • Ubezpieczyciel nie przewiduje limitu kwotowego dla szkód objętych systemem BLS.
  • Opcja bezpośredniej likwidacji szkód jest dostępna niezależnie od daty wykupienia polisy w PZU.
  • Opcjonalna ochrona może obejmować koszty pojazdu zastępczego, holowania, parkowania i dodatkowych przeglądów.
Uniqa/Ubezpieczenie OC Opcja bezpośredniej likwidacji szkód nie jest dostępna, gdy:
  • wystąpiły szkody na osobie
  • w kolizji uczestniczyły więcej niż dwa pojazdy
  • szkoda została spowodowana poza granicami Polski
  • sprawca wykupił polisę w zagranicznym zakładzie ubezpieczeniowym
  • szkoda wynika ze zdarzeń bezkolizyjnych (np. zajechania drogi)
  • samochód poszkodowanego nie posiada homologacji jako osobowy
  • /
    Ubezpieczyciel nie przewiduje limitu kwotowego dla szkód objętych systemem BLS. Opcja bezpośredniej likwidacji szkód jest dostępna niezależnie od daty wykupienia polisy w Uniqa.
    Warta/Ubezpieczenie OC Komfort z pakietem Szybka Wypłata Opcja bezpośredniej likwidacji szkód nie jest dostępna, gdy:
    • wartość szkody przekracza 500 000 zł
    • wystąpiły szkody na osobie
    • w kolizji uczestniczyły więcej niż dwa pojazdy
    • szkoda wynika ze zdarzeń bezkolizyjnych (np. zajechania drogi)
    • szkoda została spowodowana poza granicami Polski
    • pojazd sprawcy jest zarejestrowany za granicą
    Ubezpieczenie Szybka Wypłata jest bezpłatnym dodatkiem do polisy OC Komfort. Opcjonalna ochrona może obejmować uszkodzenie bagażu oraz koszty pojazdu zastępczego, holowania, parkowania i dodatkowych przeglądów.

    Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

    Ograniczenia w systemie BLS

    Cztery porównywane towarzystwa stosują pewne restrykcje w ramach systemu BLS. Takie rozwiązanie jest zgodne z zaleceniami Polskiej Izby Ubezpieczeń. Pozostałe firmy ubezpieczeniowe od marca b.r. również nie będą bezpośrednio likwidować wszystkich szkód komunikacyjnych. Warto zdawać sobie sprawę, że większość wprowadzanych ograniczeń jest bezpośrednio związana ze sposobem działania systemu BLS. W obecnych warunkach niemożliwe jest np. bezpośrednie likwidowanie szkód komunikacyjnych, które wywołał kierowca ubezpieczony poza granicami kraju.

    Po przeanalizowaniu OWU okazuje się, że jedna z firm (Warta) ustaliła maksymalną wartość szkód likwidowanych w ramach BLS. Ten limit (500 000 zł) na szczęście jest relatywnie wysoki. Klienci Warty oraz trzech pozostałych towarzystw muszą pamiętać, że bezpośrednia likwidacja szkód będzie niemożliwa jeśli w wypadku ktoś zginie lub odniesie rany. Zgodnie ze swoimi założeniami system BLS dotyczy tylko szkód rzeczowych. Powyższa tabela zawiera informacje na temat pozostałych ograniczeń, które przewidują ubezpieczyciele.

    W ramach uzupełnienia warto wspomnieć o jeszcze jednej sytuacji wykluczającej możliwość skorzystania z systemu BLS. Poszkodowany kierowca, który wcześniej zgłosił się do firmy ubezpieczającej sprawcę wypadku traci szansę na bezpośrednią wypłatę z polisy OC.

    Lista ubezpieczycieli z BLS na dzień 1 kwietnia 2015 r.

    Tagi:

    Komentarze