Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Czy można zmniejszyć karę za brak OC?

Data publikacji: 2016-05-13

Zapomniałeś wykupić nowe OC po wygaśnięciu polisy poprzedniego właściciela auta? A może jeździłeś kilka lat bez OC, ale przestraszyłeś się rosnącej skuteczności „wirtualnego policjanta” UFG i zastanawiasz się, co teraz zrobić? Sprawdź, jakie dokładnie kary za brak OC Ci grożą i czy można je zmniejszyć.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Pod koniec 2011 r. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uruchomił System Wykrywania Nieubezpieczonych Pojazdów zwany „wirtualnym policjantem”. Wyszukuje on samodzielnie przerwy w ubezpieczeniu zarejestrowanych samochodów, uniezależniając UFG od efektów kontroli Policji. Skuteczność programu wzrasta z roku na rok. W 2012 r. wirtualny policjant znalazł 4 500 kierowców bez ważnej polisy OC na zarejestrowane auto. W 2014 odnalazł już natomiast ponad 26 000 takich osób.

Kiedy OC nie przedłuży się automatycznie?

Wirtualny policjant coraz częściej zastępuję tradycyjne kontrole policyjne

Wzrastająca skuteczność elektronicznego policjanta może wywołać popłoch wśród kierowców, którzy od dawna nie płacili OC, licząc, że nie zostaną zatrzymani przez policję do kontroli.

Nie zawsze jednak brak OC jest wynikiem celowego działania. Niekiedy to efekt zwykłego roztargnienia, wynikającego z faktu, że polisa OC, o ile jej nie wypowiesz, przedłuża się zazwyczaj automatycznie na kolejny rok. Od tej zasady są jednak wyjątki:

  • jeżeli kupujesz używane auto i korzystasz z OC poprzedniego właściciela, musisz pamiętać, że nie ulegnie ono automatycznemu przedłużeniu na kolejny rok,
  • Twoja polisa nie zostanie przedłużona także wtedy, kiedy nie zapłaciłeś drugiej lub kolejnej raty za poprzednie ubezpieczenie,
  • przedłużane nie jest także ubezpieczenie krótkoterminowe.

Dowiedz się więcej o OC na miesiąc >

Jeśli jesteś w którejś z tych sytuacji i zapomnisz o wykupieniu nowego OC, UFG będzie mogło nałożyć na Ciebie karę. Stanie się tak, nawet jeśli przerwa w ubezpieczeniu wynosiła zaledwie jeden dzień.

Zobaczmy zatem, ile dokładnie wynoszą kary za brak OC i czy istnieją sposoby na ich ewentualne zmniejszenie.

Ile wynosi kara za brak OC?

Dokładna wysokość kary za brak OC ustalana jest na podstawie stawki płacy minimalnej. W ostatnich latach płaca minimalna rokrocznie wzrasta, co pociąga za sobą także zwiększanie kary za brak OC.

W 2016 roku obowiązuje następująca wysokość kar:

Kara za brak OC od 1 stycznia do 31 grudnia 2016

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 3 700 zł 5 550 zł 620 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 1 850 zł 2 780 zł 310 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 740 zł 1 110 zł 120 zł

Porównaj karę za brak OC w 2016 i 2015 r. >

Czy karę za brak OC otrzyma się za kilka lat?

Dla osób, które od kilku lat nie posiadają OC najważniejsza informacja jest taka, że kara jest nakładana jedynie za okres, w którym nie było ubezpieczenia w roku przeprowadzenia kontroli.

Zatem jeżeli przykładowo kierowca nie miał polisy od października 2014 r. do maja 2016 r., to w wyniku kontroli UFG w 2016 r. otrzyma on jedynie karę za 2016 r.

Czy można wykupić OC z wcześniejszym terminem rozpoczęcia polisy?

Osoby, które przegapiły o kilka dni termin wykupienia OC, mogą zastanawiać się, czy nie mogłyby wykupić polisy wstecz. Czyli wykupują OC np. 17 maja, ale polisa obowiązuje już od 12 maja. Trzeba jednak podkreślić, że takie działania są niedozwolone, nawet jeżeli przez te kilka dni auto stało unieruchomione w warsztacie.

Pozostaje więc jedynie jak najszybsze wykupienie OC i oczekiwanie, czy te kilka dni opóźnienia zostaną dostrzeżone przez UFG.

Czy da się umorzyć karę za brak OC?

Zasadniczo po otrzymaniu wezwania do zapłaty kary za brak OC, pozostaje Ci jedynie sięgnięcie po portfel i wyjęcie potrzebnej gotówki. Jednak zgodnie z art. 94 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych: „w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”.

Jeżeli zatem Twoja sytuacja życiowa rzeczywiście uniemożliwia zapłatę w tym momencie kary za brak OC, warto spróbować wystąpić do UFG z wnioskiem o umorzenie w całości lub w części należnej zapłaty.

Czy kara za brak OC ulega przedawnieniu?

Roszczenia z UFG o zapłacenie kary ulegają przedawnieniu po 3 latach od dnia dokonania kontroli. Musisz jednak pamiętać, że istnieją sytuacje, które przedłużą ten termin. Bieg przedawnienia zostanie przerwany przez:

1. każdą czynność organu egzekucyjnego podjętą w celu wyegzekwowania opłaty,
2. uznanie przez zobowiązanego niespełnienia obowiązku ubezpieczenia i dochodzonej w związku z tym opłaty,
3. wszczęcie postępowania przed sądem powszechnym w sprawach ustalenia istnienia bądź nieistnienia obowiązku ubezpieczenia,
4. zawieszenie postępowania egzekucyjnego.

Jeżeli wystąpi sytuacja wymieniona w punkcie 1, 2 lub 3 trzyletni termin przedawnienia zacznie naliczać się od początku.

W przypadku wszczęcia postępowania sądowego ponowne obliczanie rozpocznie się dopiero po jego zakończeniu.

Wzrost skuteczności elektronicznego policjanta oraz kar za brak OC sprawia, że coraz mniej opłacalne staje się niewykupywanie polisy. A tak naprawdę wysokość kary jest jeszcze niczym w porównaniu z wielkością ewentualnej sumy, którą kierowca w ramach regresu będzie musiał zapłacić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, jeżeli spowoduje wypadek bez ważnego OC.

Dowiedz się więcej o UFG

Wykupywanie obowiązkowego ubezpieczenia jest więc nie tylko przejawem odpowiedzialności kierowcy, ale i dowodem dbania o swoje finanse. Zwłaszcza jeżeli przed zakupieniem polisy poświęcisz chwilę i sprawdzisz, kto oferuje Ci najtańsze OC.

Odpowiedzi na inne pytania związane z karą za brak OC znajdziecie tutaj:

Tagi:

Komentarze

2017-10-18 22:36

Madame178.219.135.252

Witam. W maju 2015 roku spalilo się moje auto. Była straż pożarna, dostałam wszystkie dokumenty ze samochód spłonął. Firma która zabierala mi je na złom również dała mi dokument potwierdzający zezlomowanie. W trakcie rozmowy zrozumialam ze to oni zgłaszają ten fakt i ja go już nie muszę wyrejestrowywac. Teraz wiem po czasie ze to ja powinnam bo wyrejestrować. Czy w takim przypadku grozi mi kara skoro fizycznie tego samochodu już nie ma? W trakcie wypadku samochód był ubezpieczony. O fakcie spalenia poinformowałam towarzystwo ubezpieczeniowe ze nowa polisa nie będzie mi już potrzebna. Dziękuję za odpowiedź.

2017-10-19 08:32

Ubea.pl81.190.208.17

Trzymając się ściśle litery prawa, auto powinno mieć OC do dnia wyrejestrowania a nie zezłomowania. Jednak ciężko byłoby płacić polisę za coś, czego już fizycznie nie ma. Jeżeli otrzyma Pani wezwanie do zapłaty kary za brak OC, najlepiej więc przesłać do UFG dokument potwierdzający zezłomowanie i wyjaśnić całą sytuację. Urząd raczej wtedy odstąpi od kary. I oczywiście jeśli auto jeszcze nie jest wyrejestrowane, to proszę to zrobić jak najszybciej.

2017-10-17 02:37

Rovert94.254.145.250

Witam Ubezpieczenie mi się kończyło w lipcu oddałem samochód tacie a mu sie nie przedłużyła polisa od lipca nie mamy ubezpieczenia. Ci teraz dzis ide ubezpieczyć szybko samochód. Czeka nas kara 4tys

2017-10-17 02:38

Robert94.254.145.250

Samochód sprzedałem tacie w lutym

2017-10-17 08:20

Ubea.pl81.190.208.17

W takiej sytuacji Pana tata był odpowiedzialny za OC samochodu od lutego. Do lipca mógł korzystać z OC wykupionego przez Pana, ale potem powinien już wykupić nowe ubezpieczenie. Zapraszamy na stronę kalkulatora OC https://kalkulator.ubea.pl gdzie szybko sprawdzą Państwo, kto ma najtańsze OC. Można też od razu zakupić online wybrane ubezpieczenie. Natomiast co do kary: czy Pana tata otrzymał już wezwanie z UFG do zapłaty? Jeżeli nie, to dopóki takie wezwanie nie przyjdzie, nie trzeba nic robić. Jeżeli już jednak wezwanie przyszło, można napisać do UFG z prośbą o rozłożenie płatności na raty / zmniejszenie kary.

2017-10-10 15:47

Tomasz89.64.56.170

Witam,od kilku lat (5) mam auto zarejestrowane ale nie ubezpieczone,jaka kara mi grozi??i co zrobic zeby miec najnizszy wymiar kary?

2017-10-10 16:15

Ubea.pl81.190.208.17

Dzień dobry, UFG może ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli, więc grozi Panu kara za brak OC w 2017 r. W tym roku stawka kary za brak polisy powyżej 14 dni to 4 000 zł. Pozostaje kupno ubezpieczenia OC - korzystając z kalkulatora OC https://kalkulator.ubea.pl może Pan sprawdzić, gdzie będzie najtaniej i kupić od razu wybraną ofertę - i liczenie na to, że UFG nie skontroluje Pana do końca grudnia 2017 r. Jeżeli jednak UFG przyśle wezwanie do zapłaty kary, można poprosić o rozłożenie płatności na raty / zmniejszenie wymiaru kary ze względu na sytuację ekonomiczną. Z rozłożeniem na raty zwykle nie ma problemu. Natomiast zmniejszenie wymiaru kary zdarza się już rzadziej.

2017-10-10 17:08

Tomasz89.64.56.170

a jesli ubezpiecze auto 04.01.2018 kara bedzie taka sama?a co z ciagłoscia a pozostale lata nie bede musial płacic?

2017-10-11 08:30

Ubea.pl81.190.208.17

Lepiej kupić OC tak, aby już od 1 stycznia 2018 r. obowiązywało. Ubezpieczając 4 stycznia, naraża się Pan jeszcze na karę za brak OC w 2018 r. Karę płaci się za brak OC w roku kontroli. Jeżeli zatem UFG skontroluje Pana jeszcze w 2017 r., to zapłaci Pan 4 000 zł kary (brak OC powyżej 14 dni w 2017 r.). Za pozostałe lata nie będzie Pan płacił kary. Jeżeli UFG skontroluje Pana w 2018 r., to zapłaci Pan karę za brak ubezpieczenia w 2018 r. Dokładna wysokość kary będzie zależała od tego, przez ile dni w 2018 nie będzie miał Pan OC (tu znajdzie Pan stawki obowiązujące w 2017 r.: https://ubea.pl/Akcyza-i-kara-za-brak-OC-ile-zaplaci-kierowca-w-2017%2Cartykul%2C1115/ Stawki w 2018 r. najprawdopodobniej będą nieco wyższe).

2017-10-04 22:06

Peee193.41.175.254

Jeżeli poprzednia polisa była płacona w dwóch ratach, to czy też powinna się przedłużyć automatycznie? Czy dzaiała to tylko w przypadku wpłaty całości kwoty jednorazowo?

2017-10-05 08:17

Ubea.pl81.190.208.17

Jeżeli obie raty zostały opłacone w całości i poprzednie ubezpieczenie było kupione przez Panią, polisa powinna zostać przedłużoina automatycznie. Jeżeli nie otrzymała Pani pisma od swojego ubezpieczyciela z propozycją nowej składki, to proszę się z nim skontaktować i sprawdzić, czy przedłużył ubezpieczenie. Jeżeli natomiast nie opłaciła Pani którejś z rat / złożyła wypowiedzenie poprzedniej polisy / poprzednie ubezpieczenie było kupione jeszcze przez innego właściciela auta, to niestety ubezpieczenie się nie przedłuży automatycznie. W takiej sytuacji grozi Pani kara za brak OC, o ile UFG wykryje tę przerwę w ubezpieczeniu (wirtualne kontrole są coraz skuteczniejsze, ale nadal nie wszyscy dostają kary). Odpowiadając na pytanie z poprzedniego posta: zgodnie z prawem nie można wykupić polisy ze wsteczną datą jej rozpoczęcia.

2017-10-04 21:58

Peee193.41.175.254

Witam! Dzisiaj zauważyłam,że spóźniłam się z OC 4 dni. Czy to oznacza,że otrzymam karę ?Czy istnieje mozliwość, iż takiej kary nie otrzymam? Czy można wykupić polisę, tak by liczyła się od 2.10?

2017-10-03 18:25

Artur94.197.121.143

Witam, mam pytanko, posiadam auto stary dobry fiat 125 który remontuje auto nie jeździ .Posiadam je ok sześciu lat i przez ten okres go nie ubezpieczyłem. Chciałbym je ubezpieczyć, dodam że nie otrzymałem żadnego pisma z UFG. Jeśli zawrę umowę na początku roku powiedzmy drugiego stycznia to otrzymam najniższą karę 740 zł czy najwyższą 3700 zł. Oczywiście liczę że do tej nie będę miał kontroli z UFG

2017-10-04 08:15

Ubea.pl81.190.208.17

Jeśli polisę OC kupi Pan 2 stycznia i w przyszłym roku zostanie Pan skontrolowany, to otrzyma Pan karę za brak OC w 2018 r., a zatem za brak polisy przez jeden dzień. Zapłaci Pan więc najmniejszą stawkę (nie jesteśmy w stanie powiedzieć teraz, ile ona wyniesie, ponieważ na każdy rok są ustalane nowe stawki kar. Kwot na 2018 r. jeszcze nie ogłoszono). Natomiast jeśli kontrola zostanie przeprowadzona jeszcze w tym roku, to otrzyma Pan najwyższą stawkę kary.

2017-09-27 16:22

Zenon37.47.160.60

Dzień dobry, jeśli OC na samochód osobowy nie miałem w br. zapłacone od 2 (dzień rejestracji w urzędzie) do 16 marca, to kara nałożona przez UFG będzie wynosić 2 000 zl czy też 4 000zl? Czy przekroczyłem 2 tygodnie?

2017-09-28 07:52

Ubea.pl81.190.208.17

Pytanie brzmi, czy obecną polisa OC ma Pan ważną od 16 marca czy dopiero od 17 marca (na dokumencie polisy znajdzie Pan termin jej rozpoczęcia)? Jeśli 16 marca miał już Pan OC, to nie miał Pan polisy przez 14 dni i wtedy grozi Panu kara w wysokości 2000 zł. Jeśli jednak polisa rozpoczęła się dopiero 17 marca, to nie miał Pan ubezpieczenia przez 15 dni. Za to grozi już pełna stawka kary.

2017-09-27 16:11

Maja37.47.160.60

Dzień dobry, z końcem grudnia roku 2016 zakupiłam w naszym kraju auto sprowadzone z Niemiec , które zarejestrowałam. Z racji wyjazdu w trakcie przerwy świąteczno-noworocznej OC opłaciłam OC dopiero w pierwszym tygodniu stycznia 2017 (całkowity okres braku OC nie przekroczył 14 dni). Właśnie otrzymałam pismo z informacją, iż podlegam karze za brak OC. Z pisma nie wynika, jaka będzie jego wysokość. Czy kara dotyczyć będzie roku 2016 i 2017 czy tylko 2017, skoro rokiem kontroli jest 2017?

2017-09-28 07:47

Ubea.pl81.190.208.17

Jeśli kontrola odbyła się w 2017, to otrzyma Pani karę jedynie za brak OC w 2017 r. Jednak jeśli w 2017 r. nie miała Pani OC przez co najmniej cztery dni, to tak naprawdę nie ma znaczenia, za które lata jest kara. Za brak OC od 4 do 14 dni jest bowiem jedna stawka kary.

2017-08-28 11:26

karo5.172.233.150

dzien dobry dostalam kare za brak oc wyslalam pismo o umorzeniu tej kary ze wzgledu na trudna sytuacje materialna i zyciowa dostalam odpowiedz ze moga jedynie rozlozyc na raty nie mialam ubezpieczenia 10 dni nie jest mnie stac zeby im tyle zaplacic ta kara jest o 3razy wyzsza niz cena zakupionego przeze mnie samochodu wypadku nie spowodowalam to czemu az takie kwoty sobie naliczaja co mam teraz zrobic zeby chociaz zmniejszyli mi ta kare prosze o odpowiedz

2017-08-28 13:17

Ubea.pl81.190.208.17

W takiej sytuacji pozostaje jedynie dalsza negocjacja z UFG o zmniejszenie kary. Radzimy napisać do UFG pismo, w którym dokładniej opisze Pani swoją sytuację materialną i powody braku OC, można też spróbować wskazać na wartość samego auta.

2017-08-28 11:20

Włodek31.178.236.133

Dzień dobry. W 2015 roku zmarł mój ojciec. Miał samochód osobowy ale nie spisał testamentu. Ja, mój brat i moja siostra potwierdziliśmy notarialnie, że wszystko przechodzi na naszą mamę (włącznie z samochodem) i czekaliśmy na sprawę w sądzie OC tego samochodu kończyło się w październiku 2015 roku i w tym dniu mój brat udał się do ubezpieczyciela i poinformował go ,że nie przedłużamy polisy bo właściciel zmarł. Sprawa spadkowa zakończyła się w czerwcu tego roku i mama jest prawowitym właścicielem samochodu po ojcu. Moja mama ma 81 lat i czy w związku z tym , że nie płaciła OC w roku 2016 i 2017 może ponieść jakieś konsekwencje i czy można to z uwagi na jej emeryturę i wiek jakoś załatwić polubownie aby nie płaciła kary?

2017-08-28 13:12

Ubea.pl81.190.208.17

Może przyjść jedynie wezwanie do zapłaty kary za brak OC w 2017 (UFG wystawia karę za brak OC w roku kontroli). Radzimy znaleźć przez kalkulator OC https://kalkulator.ubea.pl najtańsze ubezpieczenie i je wykupić, a następnie liczyć na to, że UFG nie dostrzeże wcześniejszego braku OC. Jeśli jednak wezwanie do zapłaty kary przyjdzie, najlepiej napisać do UFG pismo wyjaśniające całą sytuację, opisujące warunki ekonomiczne i poprosić o zmniejszenie kary / rozłożenie jej na raty (o całkowite umorzenie będzie niestety trudno, ale zawsze można spróbować).

2017-08-28 13:29

Włodek31.178.236.133

Dziękuje za wyjaśnienie. Mam też pytanie czy jak bym zastosował taki trik jak opisuje Pan HERAN tzn.ubezpieczyć auto 31 grudnia? Czy jak do końca tego roku nic by nie przyszło z UFG to wszystko było by w porządku?Jak dotąd przez prawie 2 lata nic z UFG moja mama nie otrzymała.

2017-08-28 15:43

Ubea.pl81.190.208.17

Kara (w takim samym wymiarze, czyli za brak OC powyżej 14 dni) może przyjść niezależnie od tego, czy ubezpieczy Pan auto teraz, w październiku czy 31 grudnia. To, czy nie przyjdzie wezwanie do Pana mamy, będzie Pan jednak wiedział dopiero mniej więcej w lutym przyszłego roku. Kontrola musi się odbyć do 31 grudnia, by UFG mógł dać karę za brak OC w 2017, ale wezwanie, wysyłane pocztą, przychodzi niekiedy nieco później. Dla przykładu UFG robi kontrolę 30 grudnia i wysyła wezwanie, które przychodzi dopiero w połowie stycznia. W takiej sytuacji karę trzeba będzie zapłacić, bo kontrola była jeszcze w 2017

2017-08-28 18:47

HERAN188.146.1.71

Panie Włodku - na Panu, Nas i tysiącach innych posiadaczy nieużywanych aut bez OC wisi przez chore prawo ten miecz Demoklesa i nic z tym nie możemy zrobić. Jak system wykryje pojazd to i tak i siak płacimy pełną stawkę. Liczenie na projekt posła Marca (interpelacja 7171) o zmianę tych przepisów czy kajanie sie o umorzenie po fakcie do UFG raczej nic nie da, bo Państwo ma dziś za zadanie łupić nas ile wlezie bo budżet sie nie zgadza i zgadzać się jeszcze długo nie będzie. Jedynym dniem możliwie pewnej 'amnestii' i powrotu do systemu OC bez płacenia kary jest zawarcie jej internetowo lub przed agentem 31 grudnia. I tak proszę postąpić. A auto do grudnia - na kołek.

2017-08-28 23:39

Włodek31.178.236.133

I tak zrobię. Czyli moja mama pójdzie 31 grudnia do ubezpieczalni i go ubezpieczy.Chyba wyrok sądowy wystarczy aby mogła go ubezpieczyć?Wszystko jest przepisane na nią. Samochód może warty z 1000zł a miała by za niego zapłacić z 4 tys. kary? To jest chore.Prędzej bym go spalił, pokroił i wywiózł na złom. Nikt nie patrzy na to że ludzie w takiej sytuacji jak my już ponoszą koszta notarialne i sądowe. Skąd kobieta z cieniutką rentą miała by wziąć taką sumę. Sami ją wspomagamy finansowo jak możemy. A może lepiej było by go zezłomować. Nikomu on nie jest potrzebny a tylko same problemy.

2017-08-29 08:31

Ubea.pl81.190.208.17

Zapraszamy zatem w grudniu na stronę kalkulatora OC https://kalkulator.ubea.pl Pomożemy znaleźć najtańsze ubezpieczenie. Jeżeli zdecyduje się Pan na zezłomowanie samochodu, trzeba pamiętać, że w momencie wyrejestrowania pojazdu (a po zezłomowaniu trzeba wyrejestrować samochód), urzędnik może poprosić o okazanie ważnej polisy OC.

2017-08-28 06:24

HERAN188.146.1.71

(!) Przeczytałem CAŁA Ustawę i proszę mi powiedzieć CZY SIĘ MYLĘ? NIE ZAPŁACĘ ŻADNEJ KARY, jeżeli swój pojazd bez wymaganego OC (nieużywany od lat staruch z garażu), ubezpieczę w dniu 31 GRUDNIA, po godzinach pracy UFG. Dlaczego? Ponieważ ewentualna kontrola mogąca nałożyć na mnie karę (jakakolwiek - praktyczna i elektroniczna) będzie mogła mieć miejsce dopiero 2 STYCZNIA roku kalendarzowo następnego. Możliwa KARA zaś, dotyczyć może JEDYNIE okresu braku ubezpieczenia W ROKU KALENDARZOWYM PRZEPROWADZENIA KONTROLI - czyli liczonym od 1 stycznia. Zatem z momentem upływu końca dnia 31 GRUDNIA (dnia zawarcia ubezpieczenia) KOŃCZY SIĘ jednocześnie możliwość nałożenia kary za brak ubezpieczenia OC za j-a-k-i-k-o-l-w-i-e-k poprzedni okres czasu przed 31 Grudnia roku, który właśnie minął. TAK CZY NIE?

2017-08-28 08:22

Ubea.pl81.190.208.17

Ma Pan rację pod tym względem, że jeżeli kontrola UFG zostanie przeprowadzona w styczniu, to nie może otrzymać Pan kary za brak OC w poprzednim roku. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by wirtualny policjant przeprowadził elektroniczną kontrolę np. w tym roku w październiku. Wtedy otrzyma Pan karę za brak OC w tym roku.

2017-08-28 13:36

HERAN188.146.1.71

Ale co to dla za różnica? Jeżeli rozmawiamy w dacie PO 14 STYCZNIA danego roku (a rozmawiamy) to nie ma to już ŻADNEGO znaczenia, kiedy luka w OC zostanie wykryta. Czy w pazdzierniku, wrześniu, jutro czy za godzinę. Kara tak czy tak zostanie już nałożona w PEŁNYM WYMIARZE. O ile dalszy brak OC dla tego trupa w czasie to już NIEZMIENNE z perspektywy konsekwencji ryzyko, o tyle 'elektroniczny policjant' NA PEWNO zostanie wezwany do weryfikacji pojazdu z automatu w momencie przesłania informacji o zawarciu NOWEJ polisy do UFG. Nie ważne czy stanie się to z ubezpieczeniowego automatu czy też z uprzejmości ambitnej Pani z Urzędu Komunikacji. Sprawdzanie przez system danych historycznych to jedno, a danych bieżących - to drugie. Po 14 stycznia każdego roku, dylemat czy kupić polisę OC czy nie (aspekt moralny nas nie dotyczy, bo pojazd się nie porusza i nikomu nie zagraża), kompletnie traci sens. Tak czy Nie?

2017-08-28 15:39

Ubea.pl81.190.208.17

Zgadza się, że po 14 stycznia danego roku (w sytuacji w której od początku roku nie mamy OC) ewentualna kara grożąca za brak polisy jest taka sama, niezależnie od tego, kiedy wykupimy ubezpieczenie.

2017-08-24 03:39

Ela31.0.32.143

W kwietniu br. Skonczyla mi sie roczna polisa, postanowilam stare auto wystawic na sprzedaz, nie zawierajac nowej umowy, auto wciaz nie sprzedane, choc wystawione za grosze, zastanawial mnie ten fakt bo auto dobre i zadbane, dopoki, dopoty nie zaczelam czytac o oc i karach. Jestem zalamana ze bede musiala zaplacic tak duze dla mnie pieniadze za moja niewiedze!!!i dlaczego nie zostalam poinformowana ze strony firmy oc o wygasnieciu polisy. Nie wiem co mam dalej robic, uplynelo kawal czasu. Tak czy siak trzeba bedzie zaplacic bo nikt glupi takiego auta nie kupi.Ale czy czekac na wezwanie czy samej mam isc "pod mlotek"?Totalna zalamka:,-((

2017-08-24 08:37

Ubea.pl81.190.208.17

Dopóki nie przyjdzie wezwanie do zapłaty kary, nie trzeba nic robić. Pytanie jednak: czy ta polisa która się Pani skończyła, była wykupiona przez Panią? Jeśli tak, to czy przesłała Pani do ubezpieczyciela wypowiedzenie ubezpieczenia OC? Jeśli nie przesłała Pani takiego wypowiedzenia, a poprzednie OC było wykupione w całości, powinno się ono przedłużyć automatycznie. W takiej sytuacji proszę skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem, by dowiedzieć się, ile ma Pani zapłacić za tę polisę. Jeśli natomiast złożyła Pani wypowiedzenie polisy OC, to niestety grozi Pani kara za brak OC. Najlepiej jak najszybciej wykupić nowe OC (na kalkulatorze OC https://kalkulator.ubea.pl może Pani sprawdzić, gdzie będzie najtaniej). Aha, i co do sprzedaży auta bez OC: potencjalnych nabywców auta nie powinien odstraszać brak OC. Nowy właściciel auta jest odpowiedzialny za OC dopiero od dnia zakupu. Jeśli więc nowy właściciel od razu w dniu zakupu zawrze umowę ubezpieczenia OC, nie grozi mu żadna kara.

2017-08-23 23:20

Katr94.254.252.72

Witam,mam pytanie odn oczywiscie OC - 30.04 zakonczyla sie 30 dniowa polisa - po sprowadzeniu auta przez sprzedajacego (auto kupione z poczatkiem kwietnia)- 1maja auto nie zostalo jeszcze przerejestrowane i nie zostala zakupiona polisa - bo nie da sie wykupic polisy na niemieckie tablice. Okres urlopowy - dlugi weekend i auto do czasu rejetracji (2 tydzien maja) nie bylo uzytkowane. Przerwa 7 dni od zakonczenia polisy 30 dniowej a terminem rejestracji pojazdu - w tym samym dniu co rejestracja zostala wykupiona polisa, bo nadany nr rejestracyjny. Co w takiej sytuacji??

2017-08-24 08:31

Ubea.pl81.190.208.17

Tak jak piszemy tutaj: https://ubea.pl/Jak-zarejestrowac-i-ubezpieczyc-auto-z-zagranicy%2Cartykul%2C1048/ już od pierwszego dnia sprowadzenia do Polski zarejestrowanego za granicą auta powinno mieć ono ważne ubezpieczenie OC. Dopóki auto ma zagraniczne tablice, powinno być to oczywiście krótkoterminowe OC. Te 30 dni kiedy ono obowiązuje jest właśnie czasem na dokonanie wszelkich formalności związanych z rejestracją. Po wygaśnięciu polisy 30-dniowej trzeba od razu wykupić normalne, roczne OC. Za te 7 dni przerwy grozi więc niestety otrzymanie kary za brak OC, ale nie jest pewne, czy ten brak zostanie dostrzeżony. Dopóki nie przyjdzie wezwanie do zapłaty, nie trzeba nic robić.

2017-08-24 23:50

Katr94.254.249.72

Ok dzieki

2017-08-20 21:28

NATJACEK31.1.104.192

Mając kiedyś samochód nie mogłem zapłacić drugiej raty bo firma zbankrutowała wiec musiałem zrobić nowa polisę w innej firmie.Niestety po dwóch latach musiałem zapłacić tą ratę syndykowi. Czułem się okradziony w imię prawa ,i pewno nabiłem jakimś posłom czy senatorom kasę chociaż to oni zbankrutowali.Jeżdzenie bez ubezpieczenia oc uważam za naganne to delikatnie powiedziane.To idiotyczne i tylko człowiek niespełna rozumu będzie jeżdził bez ubezpieczenia bo w razie wypadku i w dodatku z ofiarami sprawcy wypadków nie spłacą się do końca życia. ALE TO ZE PO KUPNIE SAMOCHODU ,ALBO Z PRZYCZYN WAZNIEJSZYCH NIŻ UBEZPIECZENIE SAMOCHODU MAM PRZERWĘ JESTEM KARANY JAK PRZESTĘPCA I MUSZE ZAPŁAĆIC KARĘ TO NIE JEST SPRAWIEDLIWY WOLNY KRAJ CI CO JEŻDZĄ MUSZĄ BYĆ SOLINIE KARANI NO CÓŻ NIKT SOBIE MIEJSCA NARODZIN NIE WYBIERAŁ ALE DOBRZE ŻE MOŻNA BEZ PROBLEMU ZAMIESZKAĆ W NORMALNYM KRAJU A CO ZROBIĄ PANOWIE POSŁOWIE I SENATOROWIE JAK WSZYSCY NORMALNI I UCZCIWI WYJADĄ SAMI CHYBA WEZMĄ SIĘ ZA ŁOPATY I DO PRACY

2017-08-16 15:38

Marcin37.47.130.149

Tak na pewno zrobię. Dziękuję.

2017-08-14 12:21

Marcin37.47.130.149

Kupiłem samochód, który nie miał ubezpieczenia OC 27 lipca. Zarejestrowałem go 11 sierpnia, a ubezpieczyłem 14 sierpnia. Czy w takiej sytuacji grozi mi kara 4000 tys. czy 800zl?

2017-08-14 12:36

Marcin37.47.130.149

Dodam jeszcze, że samochód nie miał ważnego przeglądu rejestracyjnego w dniu zakupu.

2017-08-16 09:03

Ubea.pl81.190.208.17

Czy 11 sierpnia Pan jedynie przerejestrował to auto na siebie czy zarejestrował to auto po raz pierwszy w Polsce? Jeśli to pierwsze, to niestety grozi Panu kara za brak OC od 27 lipca do 14 sierpnia, czyli 4 tys. zł. Według prawa polisę OC musi posiadać każde auto zarejestrowane w Polsce (ważność przeglądu rejestracyjnego nie gra tu roli), a nabywca auta jest odpowiedzialny za ubezpieczenie od razu od dnia zakupu (a nie przerejestrowania samochodu na siebie).

2017-08-16 10:56

Marcin37.47.130.149

Niestety przerejestrowałem.. Przyznam, że tjbdla mnie chory przepis, o którym nie wiedziałem. Szczegolnie, że samochód od dnia zakupu ani razu nie wyjechał na drogę. Orientuje się Pan jaką mają skuteczność w wykrywaniu takich przypadków jak mój? Dziękuję za odpowiedź.

2017-08-16 13:17

Ubea.pl81.190.208.17

Skuteczność wirtualnego policjanta UFG, który może wykryć przerwę w OC w Pana przypadku, cały czas rośnie, ale nadal nie jest to stuprocentowo działające narzędzie. Pozostaje więc czekać, czy wezwanie przyjdzie. Warto pamiętać, że UFG może ukarać Pana jedynie, jeśli kontrolę przeprowadzi do końca 2017 r. (może się jednak zdarzyć tak, że wezwanie z takiej kontroli przyjdzie np. dopiero w styczniu 2018). Jeśli wezwanie przyjdzie, to tak jak pisaliśmy w artykule, można jeszcze próbować poprosić o rozłożenie płatności na raty / umorzenie części spłaty.

2017-08-08 06:12

Arek81.190.228.9

"Sprzedaż samochodu powinniśmy zgłosić w właściwym wydziale komunikacji w terminie do 30 dni od momentu zawarcia umowy". A jeżeli sprzedałem auto bez ważnego OC i pójdę zgłosić sprzedaż, to czy wydział komunikacji sprawdza datę na umowie sprzedaży, porównuje z datą wygaśnięcia polisy i donosi do Funduszu, żeby nałożył karę?

2017-08-14 09:20

Ubea.pl83.3.106.181

UFG korzysta z informacji Wydziału Komunikacji, ale to czy urząd będzie się tak dokładnie przyglądał dokumentom to już zależy od danego oddziału. Prawda jest jednak taka, że korzystając z wirtualnego policjanta, UFG może stwierdzić brak OC u Pana bez pomocy urzędu.

2017-08-06 23:37

Adi46.134.129.231

Witam. W roku 2016 kupiłem przyczepę kempingową ubezpieczenie było ważne do końca września 2016r. i zapomniałem wykupić nowego. Przyczepa nie została przerejstrowana w urzędzie na mnie i nie ma takiej potszeby bo stoi jako składzik bez kół na działce. Co zrobić teraz ? Wykupić u poprzedniego ubezpieczyciela nowe O.C. i czekać na karę( 670zł.)? Jak długo mogą mnie ścigać za taką lukę w O.C. ? Czy ubezpieczyciel nie poinformuje UFG o tym od razu ?

2017-08-14 09:15

Ubea.pl83.3.106.181

Karę może Pan otrzymać za brak ubezpieczenia w roku kontroli. Czyli jeśli teraz wykupi Pan ubezpieczenie, to UFG ma czas maksymalnie do końca 2017 r. na przeprowadzenie kontroli i stwierdzenie braku OC (może jednak być tak, że kontrola zostanie przeprowadzona w grudniu 2017, a wezwanie przyjdzie dopiero np. w lutym 2018 r. W takiej sytuacji trzeba zapłacić karę). Polisę może Pan wykupić w dowolnym towarzystwie. Ubezpieczyciele przekazują informacje do bazy danych UFG, ale nie informują bezpośrednio o braku OC u danego właściciela. Wirtualny policjant UFG musi wykryć brak OC, przeglądając bazę. Radzimy zatem jak najszybciej wykupić ubezpieczenie OC, by uporządkować sytuację.

2017-08-04 15:17

Mirek94.254.244.202

Spuznilem się z opłatą OC 15 dni ponieważ auto kturyktórym jeździłem zepsuło się stało i mechanika miesiąc czasu jakoś czas zleciał praca praca auto odebrałem od mechanika patrzę na dowód brak oc i przeglądu posiadam jeszcze 2 auta zawsze na czas płaciłem oc Po prostu zagapiłem się jeszcze mi nic nie przyszło to nie było zwlekanie

2017-08-14 09:09

Ubea.pl83.3.106.181

Czy to zepsute auto należało wcześniej do Pana? Jeśli tak i jeśli wykupił Pan w poprzednim roku OC, to taka polisa powinna się przedłużyć automatycznie u tego samego ubezpieczyciela. Najlepiej skontaktować się z towarzystwem, by sprawdzić, czy tak się stało.

2017-08-03 15:14

magik188.165.247.207

Chcę kupić stary motocykl, który nie ma OC od kilkunastu lat. Obecny właściciel (wujek) chce mi go sprzedać bez spisywania umowy obawiając się, że jak podpisze umowę a ja motocykl ubezpieczę i przerejestruję to on może dostać od UFG wezwanie do zapłaty kary za brak OC. Czy rzeczywiście ma się czego obawiać? Jak przekonać go aby podpisał umowę? Jak postąpić aby motocykl przerejestrować a jednocześnie nie narażając wujka na jakiekolwiek przykrości? Czy wujek na pewno nie otrzymałby żadnego wezwania gdybym poczekał i pojazd ubezpieczył dopiero np 31 grudnia?

2017-08-03 16:17

Ubea.pl81.190.208.17

Jeśli motocykl nie ma OC, to wujek może otrzymać wezwanie od UFG w każdym momencie. Dodatkowo ostatnio UFG zaczęło mocniej pilnować motocyklistów. Rzeczywiście niektórzy mówią, że po przerejestrowaniu pojazdu jest nieco większa szansa na otrzymanie wezwania do zapłaty kary, ale ile w tym prawdy, to trudno powiedzieć. Najważniejsze jest to, że takie wezwanie może przyjść, niezależnie czy przerejestrujesz motocykl już teraz czy poczekacie do końca grudnia (i kara też zawsze będzie taka sama, czyli opłata za ponad 14 dni bez ubezpieczenia według tegorocznej stawki). Aha, i pamiętaj, żeby samemu wykupić ubezpieczenie tego samego dnia, którego przerejestrujesz motocykl na siebie. Aby się potem nie okazało, że wezwanie dostanie i wujek, i Ty.

2017-07-27 16:34

doris83.28.237.133

Co w sytuacji gdy samochód miał ubezpieczenie do 30 kwietnia ale z racji tego ze była to niedziela a 1 maja święto i ubezpieczyłam z dniem 2 maja i dostałam wezwanie do zapłaty za ten 1 dzień 1 maja?

2017-07-28 11:31

Ubea.pl81.190.208.17

Niestety, to czy danego dnia było święto nie ma znaczenia. Polisę OC można wykupić wcześniej, więc UFG nie przyjmie takiej argumentacji. Pytanie jednak czy polisa, która obowiązywała do 30 kwietnia była wykupiona przez Panią? Jeśli tak i opłaciła ją Pani w całości, to powinna się ona przedłużyć automatycznie (chyba że ją Pani wypowiedziała). Chyba że polisa obowiązująca do 30 kwietnia była wykupiona przez poprzedniego właściciela. Wtedy faktycznie nie przedłużyłaby się ona automatycznie.

2017-07-26 23:27

Fiki176.221.122.96

Moj kolega kupil motocykl 10 lat temu, byl on zarejestrowany i oplacony. Kolega nie przerejestrowal go " na siebie" nie przepisal oc. Wyjechal za granice i motocykl de fakto stal te wszystkie lata w garazu.Przez tyle lat nie dostal zadnego wezwania. Wlasnie wrocil do Polski i udalo mu sie uruchomic stojacy ponad dekade sprzet. I teraz pojawia sie pytanie Czy jak sie zglosi po takim czasie zarejestrowac motocykl "na siebie" to czy z automatu nie dostanie tej kary 670 zl? I czy tylko tyle bedzie wynosila kara?

2017-07-27 10:24

Ubea.pl81.190.208.17

Jeżeli otrzyma karę, to będzie ona wynosiła 670 zł, ponieważ kara jest płacona za brak OC w roku kontroli. Poprzednie lata już nie mają znaczenia. To czy dostanie karę nie jest jednak pewne. Lepiej, aby kolega najpierw wykupił ubezpieczenie. Potem w czasie rejestracji będzie mógł już okazać aktualne OC. Oczywiście nadal może zostać skontrolowany przez wirtualnego policjanta UFG, ale to się może stać niezależnie od tego, czy przerejestruje pojazd czy nie.

2017-07-25 14:51

adig31.179.13.42

Bardzo dziękuję za odpowiedź i porady. A jeszcze jedno: jak długo muszę żyć w stresie?

2017-07-26 10:09

Ubea.pl81.190.208.17

Nie ma za co ;) Odnosząc się do pytania: skoro ewentualny brak OC był w 2017 r., to UFG ma prawo przesłać wezwanie do zapłaty kary za ten okres, jeśli kontroli dokona także w 2017 r. Przy czym jeśli kontrola odbędzie się w grudniu 2017, to może się zdarzyć tak, że wezwanie przyjdzie dopiero w styczniu / lutym 2018 r. Jeśli natomiast UFG przeprowadzi kontrolę w styczniu 2018 lub później, to będzie już sprawdzało jedynie, czy OC było przez cały 2018 r.

2017-07-21 20:54

adig31.179.13.42

4 kwietnia br. kupiłem samochód w komisie. Zadzwoniłem niezwłocznie do ubezpieczalni, posprawdzać status OC, posząc o naniesienie stosownych zmian dot. danych osobowych. Od komisnta dostałem dwa potwierdzenia polisy : o d poprzedniego właściciela (do połowy listopada) i tzw. "OC komisowe" na dwa okresy (jedno mniej więcej za cały kwiecień i drugie za cały maj). Przyznam, że zapomniałem zapytać dlaczego tak jest. Po kilku dniach zadzwoniłem znowu do ubezpieczyciela aby wyprzedzająco przedstawił mi ofertę na nowy okres. Konsultant zajrzał do danych w bazie samochodu (tak przypuszczam) i zaproponował przepisanie polisy poprzedniego właściciela (tej do listopada) po zapłaceniu odpowiedniej kwoty (jej drugiej raty ). Przekazano mi potwierdzenie zawarcia umowy polisy i tyle. Ja zapłaciłem co trzeba i normalnie uznając, że polisa OC jest jak trzeba i użytkowałem auto. Kilka dni temu (16 lipca) otrzymałem pocztą elektroniczną od ubezpieczyciela informację, że mam nadwyżkę na koncie (dokładnie taką jak opłata którą wniosłem za polisę) i mam podać numer konta, aby mi ja przekazano. Zaskoczony zadzwoniłem do ubezpieczyciela ustalić o co chodzi. Ze zgrozą usłyszałem, że kilka dni po przekazaniu mi dokumentów, umowa została rozwiązana więc chcą mi zwrócić pieniądze. Potwierdzono, że od początku kwietnia (choć jest opcja,że od końca maja, bo wtedy kończyła się wspomniana polisa "komisowa") jeżdżę bez OC, bo została ona wypowiedziana przez komis przed data nabycia auta. przeze mnie . Jak przypuszczam tak długo aktualizowano dane, że nie zauważył tego konsultant gdy sprzedawał mi "przepisaną" polisę. Ubezpieczyciel z nieznanych mi powodów nie poinformował mnie niezwłocznie o rozwiązaniu umowy i uzbierał się dwumiesięczny okres bez ubezpieczenia. Powtórzę jeszcze raz: działałem w dobrej wierze, wypełniałem zalecenia konsultanta, zawarłem umowę, mam dokumenty, zapłaciłem składkę, a o zerwaniu polisy dowiedziałem się z opóźnieniem, bo ubezpieczyciel mnie o tym fakcie nie poinformował. Dodam, że próby reklamacji lub przywrócenia polisy spełzły na niczym. Ubezpieczyciel nie poczuwa się do winy. Jak taką sytuację może potraktować UFG? Dodam, że w całym okresie użytkowania auta nie było żadnej szkody, żadnej kontroli policyjnej, a po stwierdzeniu jak wyglądają fakty. niezwłocznie wykupiłem nową polisę OC na przedmiotowy samochód. (oczywiście u innego ubezpieczyciela). Wskazałem też sposób przekazania mi wspomnianej nadwyżki przez ubezpieczalnie, która zerwała umowę. I ostatnia sprawa. Sprawdziłem na stronie UFG czy auto ma ochronę OC. Ze zdziwieniem stwierdziłem, że ma a w informacji widnieje numer polisy, która została rozwiązana.

2017-07-25 10:38

Ubea.pl81.190.208.17

Możliwe że w bazie UFG dane nadal nie są zaktualizowane. Jednak jeśli w okresie kiedy nie miał Pan OC, nie miał Pan też kontroli policyjnej, a w bazie UFG jest informacja, że auto posiada OC, to UFG nie będzie miało raczej możliwości stwierdzenia dwumiesięcznego okresu bez ubezpieczenia. Jeżeli jednak mimo wszystko otrzyma Pan wezwanie z UFG do zapłaty kary, to radzimy niezwłocznie wyjaśnić UFG, jak wyglądała cała sytuacja i przesłać wszelkie dokumenty. Dopóki jednak nie otrzyma Pan wezwania z UFG, lepiej w tym kierunku nic nie robić. Warto jednak jeszcze raz skontaktować się z towarzystwem, w którym obecnie ma Pan OC, by potwierdzić zawarcie tej polisy oraz z towarzystwem, w którym miał OC poprzedni właściciel, by się upewnić, że nie ma Pan tam polisy (by za kilka miesięcy nie zaskoczyło np. Pana pismo, że nagle trzeba coś dopłacić...).

2017-07-07 21:35

Małgorzata83.10.32.50

Jeżeli kupię auto bez ważnego ubezpieczenia oc ,to kto będzie musiał zapłacić karę za brak ubezpieczenia ja , cz poprzedni właściciel?

2017-07-10 10:15

Ubea.pl81.190.208.17

Kupując auto bez ważnego OC, musi Pani od razu tego samego dnia wykupić ubezpieczenie (w kallkulatorze OC https://kalkulator.ubea.pl może Pani online sprawdzić, kto będzie miał dla Pani najtaniej i od razu zakupić taką polisę przez Internet). Jako nowy właściciel jest Pani bowiem odpowiedzialna za OC od dnia zakupu. W razie ewentualnej kontroli okazuje więc Pani dokument umowy-sprzedaży oraz polisę OC. Jeśli data kupna pokrywa się z datą polisy, UFG nie może od Pani żądać żadnej opłaty.

2017-07-03 22:16

Dominoka94.254.243.211

Nie zaacilam skladki oc w ubieglym roku i teraz chce wyrejstrowac auto o co bede musiala wykupic polise i zap.kare

2017-07-04 10:57

Ubea.pl81.190.208.17

W momencie wyrejestrowania pojazdu Wydział Komunikacji niekiedy żąda okazania polisy samochodu, ale nie jest tak w każdym urzędzie. Jeżeli jednak nawet w urzędzie uda się wyrejestrować samochód bez OC, to bardzo prawdopodobne, że urząd przekaże informację do UFG o braku OC. Lepiej więc wykupić nowe OC (przy pomocy kalkulatora OC https://kalkulator.ubea.pl znajdzie Pani najtańsze ubezpieczenie), wyrejestrować samochód, a potem zwrócić się do ubezpieczyciela o zwrot niewykorzystanej składki. Jeżeli UFG dostrzeże w systemie brak polisy we wcześniejszym okresie, będzie Pani musiała zapłacić karę, ale może akurat UFG nie skontroluje Pani pojazdu w tym roku.

2017-06-30 03:29

Yupi ya80.231.4.84

Ktoś się spóźnił parę dni z różnych przyczyn życiowych i został zatrzymany przez policję która wysyła informację do UFG .Po tygodniu przychodzi kara.Jeśli jeździsz dwa lata to co robi w tym czasie t.z. wirtualny policjant??? ile kosztował ten wspaniały system i ludzie co go obsługują??czekają na gotowe??Czy wszystko w tym kraju opiera się na zabieranie kasy biedakom.

2017-06-30 08:49

Ubea.pl83.3.106.181

System tzw. wirtualnego policjanta jest cały czas rozwijany i jego skuteczność rośnie z roku na rok. Statystyki wyraźnie pokazuje, że UFG jest coraz mniej zależne od wyników kontroli drogowych przeprowadzanych przez policję.

2017-06-22 19:50

Marcin159.205.56.175

Dzień dobry, > "Według polskiego prawa każde zarejestrowane auto musi posiadać ubezpieczenie" Czy obowiązek ubezpieczenia dotyczy również sytuacji kiedy auto nie jest zarejestrowane w Polsce? Sprowadziłem auto kupując tymczasowe ubezpieczenie na czas transportu do Polski (2 tygodnie). Później auto stało nie używane na zagranicznych numerach rejestracyjnych. Ubezpieczenie zostało wykupione dokładnie w dniu rejestracji w Polsce. Mimo to UFG nałożył karę. Jaka podstawa prawna to reguluje i czy jest możliwość odwołania w tej syutuacji?

2017-06-23 10:50

Ubea.pl81.190.208.17

Prawo o ruchu drogowym mówi, że samochód osobowy sprowadzony z zagranicy może jeździć po polskich drogach nie dłużej niż 30 dni. Przez taki też czas działa ubezpieczenie krótkoterminowe. Po upływie 30 dni kierowca ma już obowiązek zarejestrować auto w Polsce i wykupić normalne ubezpieczenie. Przed rejestracją w Polsce nie ma możliwości wykupienia rocznej polisy, ale nie powinno być też przerwy między krótkoterminowym ubezpieczeniem a roczną polisą. Zgodnie z przepisami powinno to wyglądać tak: sprowadzamy auto z zagranicy, kupujemy ubezpieczenie krótkoterminowe, przez te 30 dni zajmujemy się rejestracją auta w Polsce i od razu kupujemy roczną polisę. UFG zapewne nie podoba się przerwa między ubezpieczeniem krótkoterminowym a rocznym. Może Pan jednak spróbować napisać pismo do UFG, załączając dokumenty pokazujące dzień rejestracji oraz dzień zakupu ubezpieczenia.

2017-06-27 14:53

Bartek91.237.160.1

Również mam taka samą sytuacje, auto bylo sprowadzone i bylo wykupione krotkoterminowe ubezpieczenie na 30 dni, 30dniowe ubezpieczenie konczylo sie w sobote, wiec w poniedzialek w nastepnym tygodniu zarejestrowalem auto i wykupilem ubezpieczenie, wiec wychodzi ze nie bylo ono ubezpieczone w jeden dzien (niedziela). Przyszlo mi do zaplaty 800 zl, czy jest mozliwosc uniknięcia tej platnośći z tytulu ze auto nie bylo w tym czasie zarejestrowane, a ubezpieczenie zostalo wykupione w tym samym dniu w ktorym zarejestrowano auto?

2017-06-29 10:18

Ubea.pl81.190.208.17

Tak jak pisaliśmy powyżej, w takiej sytuacji trzeba będzie raczej zapłacić karę. Może Pan jednak napisać do UFG, pokazując, jak dokładnie wyglądała sytuacja. Może uda się umorzyć przynajmniej część kary. Decyzja należy jednak do UFG.

2017-06-10 22:52

Angelika89.69.65.128

Mój wujek ma starą niewyrejestrowaną skodę, która zaraz wrośnie w ziemię przed domem. Nie zapłacił OC przez 10 lat. Najpierw zmarła teściowa, która była współwłaścicielem. Samochód się zepsuł, udało się kupić inny, a tamten został w ogrodzie.Nigdy nie dostał żadnego wezwania do zapłaty. Próbuję znaleźć rozwiązanie, bo z latami wujek boi się coraz bardziej, że będzie to tak wysoka kara, że nie da rady tego zapłacić. Co można teraz zrobić? Gdzie się tego dowiedzieć? Z góry dziękuję!

2017-06-12 11:40

Ubea.pl81.190.208.17

Podstawowe pytanie brzmi: komu przydzielono w spadku część samochodu należącą do teściowej? Najlepszym wyjściem z tej sytuacji byłoby wyrejestrowanie oraz zezłomowanie Skody, ale do tego potrzebni będą wszyscy współwłaściciele pojazdu. Pocieszeniem jest fakt, że karę za brak OC płaci się jedynie za brak ubezpieczenia w roku kontroli. Zatem jeśli UFG wykryje w tym roku brak OC, to przyjdzie wezwanie do zapłaty kary za brak OC jedynie w tym roku. Żeby wyrejestrować auto, potrzebne jednak będzie ubezpieczenie OC. Dlatego najpierw należy wykupić polisę (do czego ponownie będą potrzebni wszyscy właściciele pojazdu), potem zająć się wyrejestrowaniem i złomowaniem pojazdu. Po zezłomowaniu można zwrócić się do ubezpieczyciela o zwrot składki za niewykorzystany okres.

2017-05-04 18:49

Tomek83.28.222.48

Czy komuś umorzyli po złożeniu odwołania?

2017-03-07 10:26

zorzel188.146.143.158

Jestem posiadaczem skutera. Pojazd ten jest zarejestrowany i miałem opłacone ubezpieczenie do czerwca 2016r. Ponieważ uległ on uszkodzeniu, postanowiłem wypowiedzieć umowę ubezpieczenia. Nie mogłem poruszać się po drogach publicznych, ponieważ na skutek uszkodzenia nie posiadałem ważnych badań technicznych. Obecnie skuter ten naprawiłem , wykonałem badanie techniczne i chcę ponownie wznowić ubezpieczenie. Czy za okres od czerwca 2016 do chwili obecnej będę miał nałożoną karę za brak ubezpieczenia, jeżeli tak to w jakiej kwocie. Dziękuję, pozdrawiam.

2017-03-07 15:05

Ubea.pl83.3.106.181

Jeżeli UFG wykryje brak ubezpieczenia, to może nałożyć karę za brak polisy w roku kontroli. Dostaniesz zatem ewentualnie wezwanie do zapłaty kary za okres od 1 stycznia 2017 do dnia wykupu ubezpieczenia. W przypadku skutera i braku OC powyżej 14 dni kara w tym roku wynosi 670 zł. Dokładną tabelę ze stawkami znajdziesz tutaj: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2017-roku,artykul,850/

2017-03-05 00:08

hdi153.92.136.101

tak jest umażane

2016-10-02 13:20

meadzia46.76.58.252

witam., mam pytanie. jak mąż zmarł. mój mąż zmarł 9.9.2016 kontrola była przeprowadzona 5.09.2016. list dostałam z wezwaniem o zapłatę za brak ważnej polisy 29.10.2016. Mój mąż był nieprzytomny od 1.09.2016 i zmarł 9.9.2016. czy w takim przypadku jest to umarzane ? gdy wezwany nie żyje ?

2016-09-29 13:23

kid.r212.109.146.44

Czy ja mogę poprosić o podstawę prawną, według której państwo podaliście tą informację? "Dla osób, które od kilku lat nie posiadają OC najważniejsza informacja jest taka, że kara jest nakładana jedynie za okres, w którym nie było ubezpieczenia w roku przeprowadzenia kontroli. Zatem jeżeli przykładowo kierowca nie miał polisy od października 2014 r. do maja 2016 r., to w wyniku kontroli UFG w 2016 r. otrzyma on jedynie karę za 2016 r."

2016-09-30 10:42

Ubea81.190.208.17

Wynika to m.in. z art. 90 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (tu cały tekst tej ustawy: https://ubea.pl/dokumenty/ustawa-o-ubezpieczeniach-obowiazkowych.pdf): "Po przeprowadzeniu kontroli (...) Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wzywa osoby obowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, określonego w art. 10 ust. 1.". Wezwany do zapłaty ma zatem albo zapłacić karę, albo przedstawić dokumenty potwierdzające posiadanie polisy w roku kontroli. Ciągłości ubezpieczenia w poprzednich latach nie trzeba potwierdzać.

2016-09-14 09:03

dadi109.196.59.142

a jak auto nie jeżdzi bo jest uszkodzone i dowód zabrała policja to po co ubezpieczenie ?????????????????????????????

2016-09-19 09:53

Ubea81.190.208.17

Niestety, według polskiego prawa każde zarejestrowane auto musi posiadać ubezpieczenie. Można dyskutować nad sensownością takiego prawa w pewnych przypadkach, ale nie zmienia to faktu, że jeśli nie ma ważnego OC, to może zostać nałożona kara.

2017-09-22 13:04

tragol178.36.126.2

czy 10 lat temu były takie same przepisy?

2017-09-22 15:34

Ubea.pl81.190.208.17

Tak, ale UFG może karać jedynie za brak ubezpieczenia w roku kontroli. Jeżeli zatem 10 lat temu Pana auto nie miało ubezpieczenia OC, to nie otrzyma Pan za to kary w 2017 r.