Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta

Kara za brak OC w 2021 roku - jak uniknąć?

Ostatnia aktualizacja: 2020-12-22

Kontrole coraz skuteczniej wychwytują kierowców niemających OC. Czy można jeszcze uniknąć kary za brak ubezpieczenia? Ile wynosi kara za brak OC w 2021 r.?

Najniższa krajowa od 1 stycznia 2021 r. wyniesie 2 800 zł brutto. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje, że kary dla kierowców niewykupujących OC stanowią wielokrotność lub pewną część minimalnego wynagrodzenia pracowników etatowych (300%, 200%, 33,34%).

Pusty portfel Na tej podstawie można obliczyć nowe kary dla kierowców nieposiadających obowiązkowego ubezpieczenia (patrz poniższa tabela). W stosunku do 2020 r. karne stawki dla samochodów osobowych bez OC wzrosną o ok. 8%.

Spis treści:

  1. Ile wynosi kara za brak OC w 2021?
  2. Kosztowny brak ubezpieczenia OC
  3. Co grozi za brak OC przez kilka lat?
  4. Jak złożyć odwołanie od kary za brak OC?
  5. Jak uniknąć kary za brak OC?
  6. Co grozi za spowodowanie wypadku samochodem bez ważnego OC?
  7. Jak złożyć odwołanie od kary za brak OC?
  8. Jak uniknąć kary za brak OC?
  9. Co grozi za spowodowanie wypadku samochodem bez ważnego OC?
  10. Ile wynosiła kara za brak OC w poprzednich latach?

Ile wynosi kara za brak OC w 2021?

W 2021 r. za brak OC samochodu osobowego przez więcej niż 14 dni zapłacisz karę wynoszącą 5600 zł. Mniejsze kwoty grożą Ci za krótszy czas bez OC. Dokładne stawki kar za brak OC obowiązujących w 2021 r. prezentuje poniższa tabela.

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 5600 zł 8400 zł 930 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2800 zł 4200 zł 470 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 1120 zł 1680 zł 190 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Kosztowny brak ubezpieczenia OC

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierowcy samochodów osobowych za brak ubezpieczenia OC zapłacą zatem w 2021 r. roku 5 600 zł. Ta stawka wzrośnie do 8 400 zł, jeżeli ubezpieczeniu podlegał samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy. W przypadku innych pojazdów (np. motocykli i motorowerów), podstawowa stawka to 930 zł.

Wszystkie podane kwoty podlegają znacznej obniżce jeśli przerwa w ciągłości ubezpieczenia nie przekroczyła 14 dni (patrz powyższa tabela). Jeżeli pojazd był nieubezpieczony od 4 dni do 14 dni, to kierowca zapłaci połowę podstawowej kary (np. 2 800 zł w przypadku samochodu osobowego). Bardzo krótka przerwa okresu ubezpieczenia (do 3 dni włącznie), skutkuje obniżeniem podstawowej stawki karnej o 80%.

Co grozi za brak OC przez kilka lat?

Kara za brak OC w 2019, 2018, 2017 - kierowca nie płacący OC od kilku lat może się nieźle przestraszyć, kiedy zsumuje karę za cały okres braku OC. Takie osoby ucieszą się z wieści, że kara jest nakładana jedynie za okres, w którym nie było ubezpieczenia w roku przeprowadzenia kontroli. Zatem jeżeli kierowca nie ma polisy od czerwca 2017 r. do lutego 2019 r., to w wyniku kontroli UFG w 2019 r. otrzyma jedynie karę za brak ubezpieczenia w 2019 r.

Jak złożyć odwołanie od kary za brak OC?

Kiedy otrzymamy omyłkowo wezwanie do zapłaty kary od UFG, możemy się oczywiście odwołać od tej decyzji. Od dnia odbioru wezwania do zapłaty mamy 30 dni, aby:

  • wykazać, że nasza umowa OC została zawarta zgodnie z przepisami i obejmuje ona ten rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli
  • lub udokumentować, że z jakiegoś powodu nie dotyczy nas obowiązek posiadania OC.

Jak uniknąć kary za brak OC?

Jeżeli rzeczywiście nie wykupiliśmy OC, zasadniczo pozostaje nam jedynie sięgnięcie po portfel i wyjęcie potrzebnej gotówki. Niektórym osobom w zmniejszeniu kary za brak OC może jednak pomóc art. 94 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówiący, że: „w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”.

Jeżeli zatem Twoja sytuacja życiowa rzeczywiście uniemożliwia zapłatę w tym momencie kary za brak OC, warto spróbować wystąpić do UFG z wnioskiem o umorzenie w całości lub w części należnej zapłaty.

Co grozi za spowodowanie wypadku samochodem bez ważnego OC?

Kary pobierane od kierowców nieposiadających polisy OC są spore. Trzeba jednak pamiętać, że po spowodowaniu kolizji osoba kierująca nieubezpieczonym pojazdem poniesie znacznie wyższe koszty. Szkody związane z działaniami lekkomyślnego kierowcy niezwłocznie pokryje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ta instytucja po wypłacie odszkodowania będzie jednak domagała się zwrotu kosztów od sprawcy wypadku. W przypadku ubezpieczeń takie roszczenie zwrotne bywa określane jako regres. Jego egzekucja często przebiega z udziałem komornika sądowego.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny konsekwentnie wykorzystuje swoje prawo do regresu. Potwierdzają to informacje opublikowane na stronie internetowej UFG. W 2013 roku wspomniana instytucja dzięki roszczeniom regresowym odzyskała od kierowców aż 33,4 mln zł, a w 2014 r. aż 37,5 mln zł. To kwoty które zapłacili nieubezpieczeni kierowcy. UFG podaje również, że nieubezpieczeni sprawcy wypadków drogowych średnio muszą zapłacić 15 000 zł. Znacznie wyższe sumy regresów nie należą do rzadkości. Już od kilku lat systematycznie rośnie liczba roszczeń UFG o wartości kilkuset tysięcy złotych. Krajowy rekordzista musi zwrócić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu kwotę wynoszącą 1,6 miliona złotych.

Jeśli nasza polisa OC kończy się w najbliższym czasie, już teraz rozważmy konsekwencje braku OC w 2021 roku. Mimo wyraźnych podwyżek składek polisy nadal można znaleźć nieco tańsze OC. Nie zgadzajmy się zatem na automatyczne przedłużenie dotychczasowej polisy, tylko sprawdźmy w kalkulatorze OC, kto ma dla nas rzeczywiście najtańszą ofertę.

Ile wynosiła kara za brak OC w poprzednich latach?

Kara za brak OC 2020

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 5 200 zł 7 800 zł 870 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 600 zł 3 900 zł 430 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 1040 zł 1 560 zł 170 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Kara za brak OC 2019

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 500 zł 6 750 zł 750 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 250 zł 3 380 zł 380 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 900 zł 1 350 zł 150 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Kara za brak OC 2018

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 200 zł 6 300 zł 700 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 100 zł 3 150 zł 350 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 840 zł 1 260 zł 140 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Kara za brak OC 2017

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 000 zł 6 000 zł 670 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 000 zł 3 000 zł 330 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 800 zł 1 200 zł 130 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Artykuły powiązane:

Tagi:

Komentarze

2021-10-08 20:44

dominok79.213.x.x

witam serdecznie. kupiłem auto w 2018 roku ale go nie zarejestrowałem. pojazd nie był w ogóle używany i do dzisiaj stoi na posesji a ja jestem za granicą. Czy grozi mi jakąś kara i co mogę z takim autem zrobić. mam tylko umowę kupna na 900 zł.

2021-10-11 08:11

Ubea.pl77.253.x.x

Dzień dobry, czy auto było wcześniej zarejestrowane w Polsce i Pan miał je jedynie przerejestrować na siebie czy faktycznie dopiero Pan miał je zarejestrować pierwszy raz w kraju (bo np. kupił Pan używane auto sprowadzone z zagranicy?). W tym pierwszym przypadku auto powinno mieć cały czas ubezpieczenie OC. Jeśli UFG skontroluje to auto w tym roku (np. przy pomocy wirtualnego policjanta), otrzyma Pan karę za brak OC w 2021 r. Zapraszamy na kalkulator OC https://kalkulator.ubea.pl, gdzie może Pan znaleźć najkorzystniejszą polisę dla swojego auta. Jeśli jednak pojazd nigdy dotąd nie był rejestrowany w Polsce, to musi posiadać ubezpieczenie OC dopiero od momentu zarejestrowania lub wyjechania na drogi publiczne (zależnie od tego co nastąpi pierwsze).

2021-10-11 12:57

dominik79.213.x.x

jeśli zezlomuje teraz auto i zaniosę dokument do wydziału komunikacji o kasacji auta to mimo to będę podlegał karzee, mimo że UFG jeszcze nie skontrolowano ?

2021-10-11 15:12

Ubea.pl77.253.x.x

Za brak OC w tym roku UFG może ukarać, jeśli skontroluje auto do końca 2021 r. Może się więc zdarzyć tak, że Pan zezłomuje i wyrejestruje auto, a potem otrzyma wezwanie do zapłaty kary. Proszę również pamiętać, że urzędnicy w Wydziale Komunikacji wymagają niekiedy okazania potwierdzenia ubezpieczenia OC, zanim wyrejestrują auto.

2021-10-06 21:28

Kaja5.184.x.x

Dzień dobry. Po 1,5 miesiąca zorientowałam się o braku ciągłości polisy OC (wykupiona przez poprzedniego właściciela pojazdu). Nie otrzymałam jeszcze kary z UFG. Czy mogę jej uniknąć? Czy ubezpieczyciel może przedłużyć polisę z datą wstecz?

2021-10-07 08:26

Ubea.pl178.37.x.x

Prawo zabrania wystawiania polisy ze wsteczną datą. Nie można też przedłużać polisy, która zakończyła się już jakiś czas temu. W Pani sytuacji pozostaje jak najszybsze wykupienie nowej polisy OC i liczenie na to, że akurat Pani nie zostanie skontrolowane w tym roku przez wirtualnego policjanta. Zapraszamy na kalkulator OC: https://kalkulator.ubea.pl Pomożemy znaleźć najkorzystniejsze ubezpieczenie OC dla Pani auta.

2021-10-01 19:23

Alex188.147.x.x

Witam, co w przypadku gdy ubezpieczyciel anulował polisę zawieraną na odległość z uwagi na brak płatności w terminie? Dodam, iż ubezpieczyciel nie przysłał żadnej korespondencji ani wzywającej do uregulowania kwoty, ani informacji o anulowaniu polisy. Brak OC nie było celowe, nie byłam również świadoma, iż dane auto nie posiada polisy (pow. 14 dni)...

2021-10-01 19:26

Alex188.147.x.x

Polisa płatna była w jednorazowej kwocie, zawieraną na odległość poprzez agenta ubezpieczeniowego.

2021-10-04 08:29

Ubea.pl178.37.x.x

Dzień dobry, czy w momencie zawierania polisy agent zaznaczył, do kiedy należy opłacić polisę? Czy była to już gotowa polisa czy jedynie wniosek, który miał się stać ważny w momencie opłacenia składki?

2021-10-04 09:31

Alex188.147.x.x

Tak polisa miała termin płatności chyba 7 dni i obowiązywała od dnia zawarcia umowy polisy ponieważ było to auto z zagranicy

2021-10-04 15:45

Ubea.pl178.37.x.x

W takim przypadku (określony przez ubezpieczyciela termin płatności, który nie został dotrzymany) towarzystwo ubezpieczeniowe ma prawo rozwiązać umowę ubezpieczenia.

2021-10-04 21:42

Alex188.147.x.x

Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź... uważam, że firma powinna mimo wszystko poinformować o rozwiązaniu umowy żeby ubezpieczający wiedział, a nie jeździ autem nieświadomy...chore to dla mnie...

2021-09-28 19:41

Arek93.199.x.x

Witam mam pytanie zakupiłem nowa przyczepkę samochodowa w piątek późnym popołudniem została zarejestrowana a ubezpieczenie zostało wykupione dopiero w poniedziałek czy w takim wypadku może zostać nałożona kara ?

2021-09-29 08:32

Ubea.pl178.37.x.x

Dzień dobry, niestety grozi Panu kara. Zgodnie z prawem ubezpieczenie OC powinno zostać wykupione od razu w dniu rejestracji.

2021-09-09 08:32

IGA37.47.x.x

Witam. Zakupiłam auto w grudniu 2019 r od cudzoziemca ,w dniu zakupu wykupiłam polise oc ,bo takiej nie posiadał .Niestety Fundusz nałozył na mnie karę za brak oc za cały rok 2019 ,mimo że właścicielem auta zostałam w grudniu i wykupiłam polisę. Co w tej sytuacji mogę zrobić?

2021-09-09 15:41

Ubea.pl77.253.x.x

Dzień dobry, proszę przesłać do UFG kopię umowy zakupu auta, aby udowodnić od kiedy jest Pani właścicielką tego pojazdu i odpowiada za jego OC.

2021-09-09 21:37

Iga37.47.x.x

Bardzo dziekuje za odpowiedz:)

2021-09-01 19:40

PATRYKKK45.85.x.x

Witam Czy przepisane ubezpieczenie na nowego właściciela auta się nie przedłuża automatycznie ? Zakupiłem używany samochód, następnie go przerejestrowałem i przepisałem ubezpieczenie na mnie. Dopłaciłem 310 zł Hestii. Mając blankiet ubezpieczenia samochodu z moimi danymi byłem pewien że ubezpieczenia jest na mnie. Po 3 miesiącach coś mi zaświtało że chyba kończy się okres ubezpieczenia i zajrzałem w dokumenty. Okazało się że ubezpieczenie skończyło 16 dni wcześniej, więc zadzwoniłem do Hestii przypomnieć im o nowym blankiecie i danych do przelewu za nowy okres ubezpieczenia. Pani powiedziała mi że nie widzi danego ubezpieczenia w bazie i że stare ubezpieczenie się skończyło, na co odpowiedziałem że ich strata i wykupiłem ubezpieczenia w innej firmie. Dziś przyszła kara 5600 zł.

2021-09-02 08:23

Ubea.pl78.8.x.x

Dzień dobry, w przypadku zmiany właściciela ubezpieczenie OC przechodzi automatycznie na nabywcę auta. Taka polisa nie przedłuża się jednak automatycznie na kolejne 12 miesięcy. W takim przypadku ubezpieczyciel nie wysyła więc nowej propozycji. Oznacza to, że nie miał Pan przez te 16 dni i UFG ma niestety prawo ukarać Pana karą w wysokości 5600 zł. Szansa na zmniejszenie tej kary istnieje jedynie w przypadku wykazania Funduszowi aktualnej trudnej sytuacji finansowej ukaranej osoby.

2021-09-02 09:59

PATRYKKKK45.85.x.x

W moim przypadku po przepisaniu i otrzymanie do ręki wydruku ubezpieczenia z moimi danymi stwierdziłem że ubezpieczenie jest już na mnie. Niestety gdybym po kupnie auta nie zgłosił się do ubezpieczalnie , nie przepisał go na siebie, nie dopłacił do nowej kalkulacji, i jeździł samochodem na papierku z danymi poprzedniego właściciela to bym był w pełni świadomy że polisa się kończy. Bym nie czekał na telefon konsultanta i wiedział że trzeba wykupić nową. Chciałem wszystko dobrze pozałatwiać , a wyszło jak zawsze. Pozdrawiam

2021-08-14 22:13

Marek46.205.x.x

witam moje pytanie dotyczy przyczepy samochodowej lekkiej - zarejestrowanej jako sam. Kupiłem ją 4 lata temu /2017 r./ do remontu - adnotacja na umowie kupna/sprzedaży. Przyczepa nie jest przerejestrowana na mnie, po prostu jeszcze tego nie zrobiłem... Jak wygląda sprawa z ubezpieczeniem? Czy kiedy ją przerejestruję i ubezpieczę wszystko będzie ok? Dodam, że przyczepa ma 44 lata - rok produkcji 1977.

2021-08-16 09:54

Ubea.pl78.8.x.x

Pojazd mający ponad 40 lat jest już pojazdem historycznym i nie musi mieć zachowanej ciągłości OC. Wystarczy, że wykupi się OC na taki pojazd przed wyjazdem na drogi publiczne. Za brak OC w tym roku nic więc Panu nie grozi, o ile pojazd nie jest używany. Tutaj może Pan poczytać więcej o OC krótkoterminowym, które można wykupić dla pojazdów historycznych (oczywiście można wykupić dla nich także zwykłe, roczne OC): https://ubea.pl/oc-na-miesiac/

2021-08-11 23:49

Paweł89.64.x.x

"Zatem jeżeli kierowca nie ma polisy od czerwca 2017 r. do lutego 2019 r., to w wyniku kontroli UFG w 2019 r. otrzyma jedynie karę za brak ubezpieczenia w 2019 r." Czy dobrze rozumiem że nie mając w tym roku ubezpieczenia wystarczy, że 1 stycznia 2021 wykupię OC i nie ma podstaw do nałożenia kary za zeszły rok? Zakładając że w tym roku nie dostanę pisma z karą?

2021-08-12 08:22

Ubea.pl78.8.x.x

Ważne jest to, kiedy UFG dokona kontroli, a nie kiedy otrzyma Pan pismo z karą. Często zdarza się tak, że UFG kontroluje auto np. w listopadzie i stwierdza brak OC w bieżącym roku, a pismo z karą dociera np. dopiero w styczniu następnego roku. W takim przypadku karę trzeba zapłacić. A zatem, zakładając, że kupuje Pan OC tak, by obowiązywało od 1 stycznia następnego roku (umowę ubezpieczenia trzeba więc zawrzeć przynajmniej dzień wcześniej, aby nie było nawet kilku godzin bez OC w dniu 1 stycznia), to sytuacja wygląda tak: jeśli UFG dokona kontroli jeszcze w tym roku, otrzyma Pan karę za brak OC. Jeśli do kontroli dojdzie w następnym roku, to taka kara nie zostanie nałożona.

2021-08-12 11:34

Paweł89.64.x.x

Przede wszystkim bardzo dziękuję za odpowiedź. Wszystko rozumiem, tylko na jakiej podstawie mogę stwierdzić że UFG faktycznie dokonał kontroli w roku poprzednim, a nie antydatował dokumenty wstecz?

2021-08-12 15:46

Ubea.pl78.8.x.x

Na wezwaniu do zapłaty kary jest zawsze podawana data kontroli. Niestety, oprócz tej informacji nie ma innego sposobu na prostą weryfikację, kiedy kontrola została dokonana.

2021-08-01 21:58

Marzena5.172.x.x

Witam, dostałam pismo o braku ubezpieczenia od 15.04.21 do 5.05.21 Od października 2020 byłam na l4 ciążowym że względu na plemienia.. nie ruszyłam się z domu 19.04 urodziłam cesarką z komplikacjami I leżałam 5 dni w szpitalu. Od 23.04 do 10.05 byłam leżącą i mój partner wziął na mnie opiekę. Przez ten czas nie używałam auta bo mamy dwa. Czy mogę liczyć na anulacja kary albo częściowa animację jeśli przekaże wszystkie l4 i papiery ze szpitala ?

2021-08-02 09:00

Ubea.pl78.8.x.x

Dzień dobry, zgodnie z ustawą podstawą do zmniejszenia lub umorzenia kary za brak OC może być jedynie trudna sytuacja finansowa ukaranej osoby. Oczywiście, może Pani spróbować wysłać odwołanie do UFG, w którym przedstawi Pani dokładnie okoliczności, w których nastąpiła przerwa w polisie i dołączy Pani całą dokumentację. Niestety, szanse na zmniejszenie kary są dość małe.

2021-07-16 13:27

Zuber5.173.x.x

Witam,zaplacilem oc na caly rok mam wszystkie potwierdzenia i przyszlo mi dzisiaj ze mam zaplacic 5600zl poniewaz nie mam oc. Okazuje sie ze firma ubezpieczeniowa zerwala ze mna umowe nie informujac mnie. Co w takiej sytuacji mozna zrobic. Wyslac wszystkie potwierdzenia do UFG? Mam potwierdzenie oc i kontynuacje do konca tego roku.

2021-08-02 08:56

Ubea.pl78.8.x.x

Dzień dobry, na jakiej podstawie firma ubezpieczeniowa zerwała umowę z Panem?

2021-07-12 10:32

Paryk94.254.x.x

Witam, jeżeli poprzedni właściciel nie używał i nie opłacał samochodu od 20lat, to czy istnieje możliwość żeby nie było kary? Pytam się dlatego bo to rzadki pojazd z połowy lat 80 i chciałbym go nabyć. Jeżeli ma być kara to rezygnuje z tego ,bo dla mnie 5tyś na kare to za wiele.

2021-07-14 13:39

Andrzej80.53.x.x

Oczywiście mogli tego nie wykryć i nie ma kary. Pan kupując to auto musi kupić polisę OC polisa musi być aktywna już w dniu zakupu auta, wykupienie OC może spowodować wykrycie przez ufg i wtedy kara na pewno przyjdzie do Pana jednak wysyłając im umowę kupna sprzedaży, Pan się wybroni ale poprzedni właściciel dostanie karę. Kara nie działa wstecz czyli będzie 5600 zł za rok 2021r. jest to założenie czysto hipotetyczne ponieważ nie jest powiedziane że ufg wykryje przerwę w OC

2021-07-08 18:03

Andrzej46.134.x.x

Wyczytałem w ustawie o ufg artykuł 6 że fundusz powinien do 3 stycznia kazdego roku wysłać informacje o przeprowadzonej kontroli. Jak to wygląda w praktyce ?

2021-08-02 08:52

Ubea.pl78.8.x.x

Dzień dobry, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych i UFG mówi jedynie, że do 3 stycznia każdego roku Fundusz musi podać wysokość opłat na dany rok (art. 88 punkt 3a). Gdzie dokładnie znalazł Pan informację, że do 3 stycznia UFG powinno wysłać informację o kontroli?

2021-07-08 18:00

Andrzej46.134.x.x

Witam czy jeśli sprawdzili w systemie samochod za rok 2020 i nie byli oc to przyskali by juz informacje z ufg

2021-08-02 08:54

Ubea.pl78.8.x.x

Taka informacja już raczej powinna zostać przysłana. Za kontrole przeprowadzane w poprzednim roku UFG wysyła zazwyczaj wezwania maksymalnie do wiosny następnego roku.

2021-07-06 16:01

Magda87.246.x.x

Dzień dobry, kupiłam samochód sprowadzony z zagranicy, był na ubezpieczeniu tzw. komisowym do 10.03. Ze względu na panującą pandemię, możliwość rejestracji samochodu przypadła dopiero na dzień 16.03. Tego też dnia wykupiłam polisę. Czy UFG może naliczyć karę za brak OC w dniach 11.03 - 15.03?

2021-07-06 21:07

Damian2.25.x.x

Polisa OC wymagana jest od dnia zarejestrowania pojazdu w Polsce.

2021-07-06 21:40

Magda87.246.x.x

Dziękuję

2021-07-01 21:54

Ernest46.204.x.x

Cześć, sprowadziłem samochód ze Stanów. Zarejstrowalem samochód na tablice tymczasowe i również kupilem OC na miesiąc od 21.02.2021 do 21.03.2021(wtedy też skończyły się tablice tymaczosowe). Samochód zarejestrowałem 1.04.2021(Taka data pierwszej rejstracji w dowodzie) wtedy też wykupiłem OC. Przyszła mi kara do zapłaty za okres od 21.03 do 1.04. Czy jest możliwość odejścia od tej kary ?

2021-07-02 08:47

Ubea.pl78.9.x.x

Dzień dobry, już od momentu otrzymania tablic tymczasowych istnieje obowiązek zachowania ciągłości OC. Umorzenie tej kary będzie więc raczej niemożliwe.

2021-07-01 20:28

gienek83.20.x.x

jestem starym schorowanym człowiekiem leczę się z powodu raka prostaty,mam wszczepiony rozrusznik, mój dochód na 3 osoby wynosi 2450zł. z tytułu emerytury,nie mam żadnych oszczędności i majątku napisałem do UFG o umorzenie kary,lecz odpisano mi,że mam zapłacić w ratach,nie za bardzo rozumiem niby jest przepis o umorzeniu kary,ale dla kogo mnie ledwo starcza na życie co robić ,czy jest szansa na odwołanie i do jakiej instytucji.

2021-07-02 08:36

Ubea.pl78.9.x.x

Dzień dobry, czy przedstawił Pan dokładnie UFG swoją sytuację finansową i ją udokumentował? Na stronie UFG znajdzie Pan odpowiedni wniosek. Należy go wypełnić i dołączyć obszerne uzasadnienie oraz udokumentowanie trudnej sytuacji materialnej. Inaczej nie ma szans na zgodę na umorzenie choćby części kary.

2021-07-02 14:53

gienek83.20.x.x

tak przedstawiłem w UFG swoją sytuację materialną,zdrowotną i finansową na druku zał. nr2,dołączyłem wyjaśnienie oraz odcinek o otrzymywaniu emerytury i orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,mieszkam w starym przedwojennym domu,który wymaga gruntownego remontu niestety w łazience nie mam wanny ani prysznica;5600 zł. to dla mnie majątek jestem całkowicie załamany i bezradny tą sytuacją.

2021-07-02 15:53

Ubea.pl78.9.x.x

W takim wypadku można jeszcze jedynie złożyć odwołanie do UFG i poprosić o ponowne rozpatrzenie Pana sprawy. Jeśli UFG nie zgodzi się na umorzenie kary, pozostaje rozłożenie płatności na raty.

2021-07-03 19:36

gienek83.20.x.x

dziękuję bardzo spróbuję jeszcze się odwołać

2021-06-26 21:08

tomek37.130.x.x

Witam.Kupiłem auto z polisą która była ważna do 06.02.2021r.Od 07.02.2021 zrobiłem nowa polisę miesięczną.Fundusz gwarancyjny dopatrzył sie przerwy w oc.Przedstawiłem mu stara i nową polisę.Po czym przesłał mi pismo o takiej treści "Ubezpieczyciel PZU S.A. poinformował Fundusz, iż umowa ubezpieczenia OC zawarta w okresie od 7.02.2020-06.02.2021r. została rozwiązana w dniu jej zawarcia, ponieważ została wystawiona polisa xxxxxxxx na okres 31.01.2020-30.01.2021 r ''.Czy w takim przypadku mogę jakoś się bronić ?

2021-06-28 08:17

Ubea.pl78.10.x.x

Dzień dobry, jeśli faktycznie OC było ważne jedynie do 30.01.21, to trudno będzie cokolwiek zrobić. Warto jednak skontaktować się jeszcze z PZU i ustalić, jaki był ostatecznie przebieg tej polisy i do kiedy była ważna.

2021-06-28 10:27

tomek37.130.x.x

A czy jest jakas instytucja,kancelaria co mogła by się zająć taką sprawą ?

2021-06-28 15:40

Ubea.pl78.10.x.x

Dzień dobry, może się Pan zgłosić z prośbą o poradę do Rzecznika Finansowego. Nie wiemy natomiast, jaka kancelaria byłaby chętna zająć się taką sprawą. Musiałby Pan poszukać na własną rękę.

2021-06-23 09:36

Adrian91.149.x.x

Czy w przypadku gdy niewykupionego nowego OC na czas z powodu zwykłego zapominalstwa jest sens napisać "czynny żal", licząc że kara będzie zmniejszona. Wezwanie do zapłaty jeszcze nie dotarło.

2021-06-23 16:09

Ubea.pl78.10.x.x

UFG może zmniejszyć karę za brak OC jedynie w przypadku trudnej sytuacji finansowej ukaranej osoby. Wyrażenie czynnego żalu nie daje takich podstaw. Może jedynie ułatwić podzielenie płatności kary na raty.

2021-06-22 17:30

Artek31.60.x.x

Byłem wspolwlasciciel samochodu wraz z bankiem po zakończeniu umowy pozyczki stałem się pełnoprawnym właścicielem ale ubezpieczyciel nie przedłużył OC czy mógł to zrobić

2021-06-23 09:12

Ubea.pl78.10.x.x

Czy Pan był wpisany jako główny współwłaściciel czy jako drugi w adnotacjach urzędowych?

2021-06-23 09:55

Artek31.60.x.x

Jako główny współwłaściciel

2021-06-24 09:17

Artek31.60.x.x

Dokladnie na pojeździe ustanowione było zabezpieczenie w formie umowy przewlaszczenia ubezpieczajacym byłem ja i w dowodzie rejestracyjnym figurowalem jako 1. Wlasciciel

2021-06-24 15:50

Ubea.pl78.10.x.x

W takim przypadku można spotkać się z różnymi interpretacjami prawników dotyczącymi ubezpieczenia OC. Ubezpieczyciel uznał, że w związku z umową przewłaszczenia po zakończeniu umowy pożyczki zmienił się właściciel. Posiadacz auta jednak się nie zmienił. Radzilibyśmy skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym i poprosić o jego opinię w tej sprawie.

2021-06-22 10:16

Edy31.0.x.x

Moja polisa wygasła 21. 06... Byłem pewny że jest do 22. 06 dziś opłaciłem polise tak jak to robię od lat Czy UFG tak skrupulatnie to sprawdza....?

2021-06-22 15:43

Ubea.pl78.10.x.x

Dzień dobry, czy poprzednia polisa została zakupiona przez Pana i była w pełni opłacona? Jeśli tak, ubezpieczyciel powinien przedłużyć ją automatycznie, zachowując ciągłość OC.

2021-06-22 16:09

Edy31.0.x.x

Nie, samochód kupiłem z polisa od poprzedniego właściciela oczywiście polisa była opłacona w pełni do20. 06(niedziela) a 21. 06 polisa wygasła. 22.06 z samego rana poszedłem wykupić nową oczywiście opłacona całość

2021-06-23 08:39

Ubea.pl78.10.x.x

Niestety, w takim przypadku grozi Pana kara za brak OC. Wirtualny policjant UFG działa coraz skuteczniej, ale nadal nie jest to stuprocentowa skuteczność. Może się więc zdarzyć tak, że akurat Pan nie otrzyma kary. Jeżeli jednak kara zostanie na Pana nałożona, to będzie to kara w najniższym wymiarze.

2021-06-11 23:10

Andrzej176.221.x.x

Witam, na jaki adres mogę wysłać wniosek o umorzenie lub rozłożenie kary na raty? Ile mniej więcej oczekuje się na odpowiedź?

2021-06-14 08:29

Ubea.pl212.106.x.x

Dzień dobry, taki wniosek należy wysłać bezpośrednio do UFG. Można skorzystać z adresy mailowego: oplaty@ufg.pl . Wszystkie metody kontaktu z UFG znajdzie Pan tutaj: https://ubea.pl/Co-trzeba-wiedziec-o-UFG%2Cartykul%2C1067/ Na stronie UFG znajdzie Pan wzór wniosku o umorzenie kary ze względu na trudną sytuację finansową. Zgodnie z regulaminem UFG wniosek o umorzenie kary albo o udzielenie ulgi w jej spłacie powinien zostać rozpatrzony nie później niż w ciągu 2 miesięcy od daty jego wpływu do UFG.

2021-06-07 15:18

Kasia188.252.x.x

Dzień dobry, mam pytanie- polisa została opłacona i w tym roku chcieliśmy ją przedłużyć. Przychodzimy do firmy i usłyszeliśmy, że OC wcale nie widnieje w systemie, po nr rejestracyjnych nadal to wygląda jakby nie było płacone, jednak to OC było wykupione gotówką i otrzymaliśmy dowód na karteczce. Tą karteczkę niefortunnie zgubiliśmy i nagle się dowiadujemy że wykupione OC wygląda jakby nigdy nie zostało zarejestrowane. W jaki sposób możemy się w takich sprawach ratować na wypadek gdyby w jakiś sposób próbowano od nas wyciągnąć tą opłatę? Wiadomo że nasza wina, że nie dopilnowaliśmy tej karteczki, ale nikt by nie pomyślał, że po opłaceniu polisy człowiek po roku się dowie, że nie zostało to wprowadzone do systemu i jeszcze grożą za to kary nie z naszej winy... Proszę o odpowiedź, czy w tej kwestii istnieje szansa jakiegoś wyjścia z sytuacji, czy wyszukanie wpłat w księgowości czy jak... Z góry dziękuję za pomoc :(

2021-06-07 15:38

Ubea.pl212.106.x.x

Dzień dobry, sprawę należy koniecznie wyjaśnić z ubezpieczycielem. W obecnej sytuacji są bowiem Państwo narażeni na karę za brak OC, jeśli UFG skontroluje auto. Należy się więc skontaktować z ubezpieczycielem i poprosić o przeglądnięcie wpłat w księgowości. Jeśli ubezpieczyciel przyjął wpłatę za polisę, to powinien być jakiś ślad po tym po jego stronie.

2021-06-02 00:22

Krzysztof31.0.x.x

Co zrobić gdy polisa wygasła 18 maja 2021 a kupiłem nowa 1 czerwca? Zgłosić się do UFG czy poczekać na list?

2021-06-02 08:51

Ubea.pl212.106.x.x

Decyzja należy do Pana. Może się Pan zgłosić do UFG i od razu zapłacić karę. Może też Pan poczekać i zobaczyć, czy przyjdzie wezwanie do zapłaty kary.

2021-05-27 12:43

Łukasz Zając5.184.x.x

Witam. Czy kara za brak OC jest jednorazowa?

2021-05-27 16:17

Ubea.pl178.36.x.x

Za brak ciągłości OC w danym roku UFG nakłada jedną karę. Jeśli jednak w następnym roku również wykryje brak OC, to nałoży kolejną karę.

2021-07-08 17:06

Andrzej46.134.x.x

A czy działa to też wstecz ? Jeśli skontroluje w tym roku i nałoży karę może cofnąć się np. Do 2020 i również nałożyć karę

2021-05-26 05:40

Konrad37.47.x.x

Dzień dobry. Kupiłem auto w 2020r i spóźniłem się z zapłatą oc W kwietniu tego roku US zajął mi konto na poczet grzywny. W ciągu ostatniego roku przeprowadzałem się dwa razy i z tego powodu cześć korespondencji nie dotarła do mnie. Jak mogę sprawdzić kiedy była kontrola która wychwycila to opóźnienie?

2021-05-26 07:29

Ubea.pl178.36.x.x

W takim przypadku pozostaje bezpośredni kontakt z UFG.

2021-05-17 09:11

Karolina217.28.x.x

Witam. od maja 2020 r do marca 2021 nie miałam wykupionego OC. Pierwszy raz mam pojazd zarejestrowany na siebie i niestety byłam pewna, że po zakupię polisa przedłuży się automatycznie ( po zakupie pojazdu byłam u agenta ubezpieczeniowego i powiedział że mam jeździć na polisie ubezpieczeniowej poprzedniego właściciela, umowa kupna sprzedaży została zeskanowana i wysłana do firmy ubezpieczeniowej, dlatego byłam przekonana, że polisa się przedłuży lub przynajmniej otrzymam pismo dot. polisy do zapłaty). W marcu 2021r opłaciłam dopiero polisę. Po opłaceniu polisy w kwietniu otrzymałam polecony z karą do zapłaty. UFG w 10.2020 skontrolował oc i dopatrzył się, że pojazd nie miał oc- kara do zapłaty 5200. Po wysłaniu wniosku do UFG otzymałam kolejny list z karą. UFG przeprowadził kontrolę w marcu 2021- kara do zapłaty 5600. Jest to jeden ciągły brak polisy na przełomie 2020 i 2021. Co w takim przypadku. Ile wyniesie moja kara ?? Obowiązują mnie dwie kary ?? 5200+5600 ??

2021-05-17 16:53

Ubea.pl178.36.x.x

Niestety, jeśli UFG skontrolowało Pani pojazd w 2020 r., a następnie w 2021 r., to może nałożyć dwie kary (najpierw za brak OC w 2020 r., a następnie za brak OC w 2021 r.). Może Pani napisać prośbę do UFG o rozłożenie płatności kary na raty lub, jeśli jest Pani w złej sytuacji finansowej, o umorzenie choć części kary ze względu na problemy ekonomiczne.

2021-05-09 15:00

Basiagus94.254.x.x

Witam kupiłem auto Maj 2020 przez moje niedopilnowanie ubezpieczenie zkoniczyło się w październiku 2020 nic mi do domu nie przyszło teraz wykupiłem polisę i czytając komentarze jeśli dokonają kontroli w tym roku to dostanę karę za rok 2021 czy 2 kary za 2020 i 2021

2021-05-10 08:38

Ubea.pl78.8.x.x

Jeśli UFG skontroluje Pana auto w 2021 r., to otrzyma Pan jedną karę za brak OC powyżej 14 dni w 2021 r.

2021-05-08 14:32

Jeremiasz5.173.x.x

Dzień Dobry, z wszystkich wpisów Wnioskuje, ze kara wypada za dany rok. Czyli dziś może dopatrzyć się braku polisy za miesiące styczeń-kwiecień jak rozumiem?! Skoro nie znalazł go do dziś to czy dobrze rozumiem, ze przy pojeździe który nie ma ważnego oc od np trzech lat, aktualnie trzeba poczekać i najlepiej zawrzeć polisę 31.12? Przeskakuje data i za styczeń 2022 mamy już ważna polisę. Chyba ze wyślą informacje ze kontrola była przeprowadzona 30.12. Ale zdaje się to być śliski temat...?! Czy dobrze to rozumiem?

2021-05-10 08:36

Ubea.pl78.8.x.x

Kara jest nakładana za brak OC w roku kontroli. Jeśli UFG skontroluje auto w 2021 r., to nałoży karę za ewentualny brak OC w 2021. Jeśli kontrola będzie miała miejsce już w 2022 r., a OC zostanie wykupione w grudniu 2021 r., to kara nie zostanie nałożona. Proszę jednak pamiętać, że liczy się data kontroli, a nie data dostarczenia wezwania.

2021-07-08 19:53

Aneta46.134.x.x

A skąd mamy pewność o dacie kontroli tak na prawdę to nie można tego w rządek sposób zweryfikować. To chyba nie do końca legalne ?

2021-05-04 16:28

Bartek5.173.x.x

Witam! Nie miałem ciągłości ubezpieczenia przez 3dni w tamtym roku ufg tego nie wychwyciła.Pisze pani że karać mogą jeżeli kontrola została przeprowadzona w roku w którym była przerwana ciągłość.To przez jaki czas jeszcze w tym roku będzie mnie straszył wirtualny policjant że zrobił kontrolę w tamtym roku i wychwycił mój brak ubezpieczenia bo mamy już maj i co niby 5 m-cy wiadomość szła coś tu oni naciągają z tymi karami

2021-05-05 08:10

Ubea.pl78.8.x.x

Faktycznie UFG może nałożyć karę jedynie za brak OC, który wystąpił w roku kontroli. Nie zawsze jednak UFG wysyła pismo od razu po dokonaniu kontroli. Może więc zdarzyć się tak, że w 2021 r. otrzyma Pan jeszcze wezwanie do zapłaty kary.

2021-04-30 14:55

jan46.174.x.x

Witam Czy jest ktoś kto teraz dostał wezwanie do zapłaty za kontrol rok 2019 . ??Pozdrawiam

2021-04-28 12:33

Ciekawy157.25.x.x

Witam, czy w sytuacji kiedy zapomnieliśmy o zakupie OC i auto od stycznia tego roku było nieubezpieczone, a nowa polisa została zawarta w dniu dzisiejszym i zezłomował bym to auto, to czy mimo wszystko UFG może nałożyć karę za czas nieubezpieczony mimo, że auto już fizycznie nie istnieje?

2021-04-28 15:50

Ubea.pl78.8.x.x

Tak, kara za brak ciągłości w OC może zostać nałożona, o ile wirtualny policjant UFG dokona kontroli jeszcze w tym roku.

2021-04-23 09:47

DARIA188.146.x.x

Witam, Czy w chwili wykupienia OC, po 5 dniach po terminie. UFG od razu dostaje taką informację, że pojazd nie miał OC? Czy jest to weryfikowane w inny sposób, i tak czy tak kara zostanie nałożona.

2021-04-23 15:40

Ubea.pl78.8.x.x

Ubezpieczyciel nie przekazuje zazwyczaj do UFG informacji o wcześniejszym braku OC. Przerwa w ciągłości polisy może jednak zostać wykryta przez wirtualnego policjanta UFG. Jeśli skontroluje on Pani auto, to zostanie nałożona na Panią kara.

2021-04-24 17:14

D188.146.x.x

A jak długo istnieje ryzyko, że przerwa zostanie wykryta?

2021-04-26 08:16

Ubea.pl78.8.x.x

UFG może ukarać za brak OC, jeśli kontrolę przeprowadzi w tym roku, w którym wystąpiła przerwa w OC. Jeśli więc przerwa w ciągłości OC wystąpiła w 2021 r., to UFG musi przeprowadzić kontrolę jeszcze w 2021, aby wystawić karę. Proszę jednak pamiętać, że liczy się data kontroli, a nie data dostarczenia wezwania.

2021-04-20 19:45

Pajacyk95.160.x.x

Czy można spr kiedy UFG zrobiło kontrolę i skapnęło się, ze nie ma opłaconego OC? Teoretycznie mogą ukarać za rok w którym jest kontrola? Tylko nie wiadomo, kiedy była kontrola? Nie rozumiem

2021-04-21 08:23

Ubea.pl78.8.x.x

Dzień dobry, przysyłając wezwanie do zapłaty kary UFG zawsze informuje, którego dnia odbyła się kontrola.

2021-04-19 14:29

Cichy37.47.x.x

Witam,12 grudnia zakupilem auto z polisa do 14 grudnia,ale 8 grudnia sprzedajacy oplacil polise na 2021r ktora tez mi przekazal. W lutym przerejestrowalem auto na siebie i zadzwonilem do ubezpieczyciela celem przepisania polisy na nowy nr rej,pani poinformowala mnie ze auto nie ma waznej,aktualnej polisy. Firma przepisala na kupujacego jedynie polise ktora trwala do 14 grudnia,czy miala prawo tak zrobic pomimo tego ze poprzedni wlasciciel oplacil nowa polise na 4 dni przed sprzedażą auta?

2021-04-20 08:25

Ubea.pl78.8.x.x

W takich przypadkach można spotkać się z różnym postępowaniem ubezpieczycieli. Warto skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym i poprosić o jego opinię w tej sprawie.

2021-04-20 12:06

Cichy89.229.x.x

Dziękuję za poradę

2021-04-18 13:15

stary176.67.x.x

Dzień dobry. Czy jeśli moje stare auto zostało wyrejestrowanie wiele lat temu z płacenia ubezpieczenia i nie ma opłaconego oc to mogę teraz opłacić zrobić przegląd i już czy jescze coś? Auto ma 40lat tablice czarne z przed 25lat. A co jeśli np. Sprzedam takie auto ? Dziękuję za odp bo nie wiem co robić.

2021-04-20 08:22

Ubea.pl78.8.x.x

Jeśli auto zostało w Polsce wyrejestrowane, to nie można go już zarejestrować ponownie w Polsce. Czy można by jeszcze uściślić, na jakiej podstawie auto zostało wyrejestrowane?

2021-04-20 14:21

stary188.146.x.x

No tak, zostało wyrejestrowane z ubezpieczenia czyli nie w wydziale komunikacji. Ubezpieczyciel o ile pamiętam dał taką możliwość że nie trzeba było przedłużać oc jak auto stało w garażu o nie było planowane do jazdy.

2021-04-20 15:39

Ubea.pl78.8.x.x

Ok, czyli zrezygnowano jedynie z ubezpieczenia, ale auto nadal było zarejestrowane w kraju. Zgodnie z prawem taki pojazd powinien mieć zachowaną ciągłość OC, nawet jeśli stoi w garażu. Co do pytania zadanego w pierwszym poście: skoro auto jest cały czas zarejestrowane w kraju, to tak, wystarczy zrobić przegląd, opłacić OC i można ruszać na drogę.

2021-04-20 18:28

stary188.146.x.x

Dziękuję za odpowiedź. Został tylko wątek kary. Czy jeśli opłaca wszystko teraz to co z kwestią historyczną od i karą którą jest strasznie wysoka.

2021-04-21 08:17

Ubea.pl78.8.x.x

W razie kontroli UFG może ukarać jedynie za brak OC, który wystąpił w roku kontroli. Jeśli więc kontrola wystąpi w tym roku, to zostanie nałożona kara jedynie za brak OC w 2021 r. Warto też pamiętać, że auto, które ma już 40 lat, nie musi mieć zachowanej ciągłości OC. Wystarczy, że posiada OC w momencie wyjazdu na drogi. Jeśli więc auto skończyło 40 lat pod koniec zeszłego roku, to za ten rok nie zostanie już nałożona kara.

2021-04-15 14:54

Michal188.146.x.x

Dzień dobry. Końcem ubiegłego roku zakupiłem samochód osobowy. Wg tego co przedstawił mi właściciel auto miało być ubezpieczone do lutego tego roku. Podczas gdy zorientowałem się że termin OC się skończył i ubezpieczalnia nie skontaktowała się że mną w celu przedłużenia polisy niezwłocznie zadzwoniłem tam aby przedłużyć OC. Okazało się że świstek który otrzymałem odpoprzedniego właściciela nie został opłacony i samochód nie ma OC od ponad roku. Czuję się wprowadzony w błąd przez sprzedającego, podczas całego okresu (ponad rok) podczas którego samochód nie miał ciaglasxi OC ja bykem właścicielem tylko przez 2msc. Czy jest szansa żeby odwołać się od kary która dostałem teraz, albo choć wnosić i zmniejszenie jej z powodu braku świadomości z popełnionego przeze mnie niedopatrzenia? Pozdrawiam

2021-04-15 15:51

Ubea.pl83.3.x.x

Dzień dobry, jako właściciel auta odpowiada Pan za jego OC i niewiedza co do faktycznego stanu ubezpieczenia auta nie usprawiedliwia braku polisy. Zgodnie z ustawą jedynym możliwym powodem do zmniejszenia lub umorzenia kary jest trudna sytuacja finansowa ukaranej osoby. Szanse na zmniejszenie opłaty karnej są więc nikłe. Może Pan natomiast poprosić o rozłożenie płatności na raty.

2021-04-15 16:25

Michal188.146.x.x

Rozumiem że w tej sytuacji i ja i poprzedni właściciel zostaliśmy obciążeni ta samą, maksymalną kara. Może jest szansa na przyjęcie strategi wnioskowania o pomniejszenie kary skoro w zasadzie winni jesteśmy oboje niedopatrzenia braku ciaglasci OC?

2021-04-20 08:20

Ubea.pl78.8.x.x

UFG nakłada maksymalną karę za brak OC, jeśli przerwa w ciągłości polisy wyniosła ponad dwa tygodnie. Zarówno Pan, jak i poprzedni właściciel nie mieli OC przez dłuższy okres. UFG ma więc prawo nałożyć maksymalne kary. Oczywiście, można spróbować wnioskować o pomniejszenie kary, ale szanse powodzenia są dość nikłe.

2021-04-15 09:18

Radek188.164.x.x

Witam serdecznie. Mój tata w wieku 75 lat trafił do aresztu. Siedzi w nim już rok. Wczoraj przeglądając jego dokumenty natrafiłem na dokument OC , które skończyło się w styczniu. Czy jest szansa ,że urzędasy anulują mu karę za brak oc ?

2021-04-15 15:46

Ubea.pl83.3.x.x

Dzień dobry, czy dotychczasowe ubezpieczenie OC zostało wykupione przez Pana tatę i opłacone w całości? Jeśli tak, ubezpieczyciel powinien je przedłużyć automatycznie na kolejny rok. W takim przypadku należałoby skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym w sprawie płatności za polisę.

2021-04-16 08:19

Radosław188.164.x.x

Dziękuję za odpowiedź, tak tata wykupywał oc w całości.

2021-04-13 08:33

Arek37.248.x.x

Przerwa w OC trwała od sierpnia do października 2020. Czy istnieje duże prawdopodobieństwo, że otrzymam jeszcze wezwanie z UFG?

2021-04-13 15:28

Ubea.pl83.3.x.x

Dzień dobry, wszystko zależy od tego, czy UFG skontrolowało jeszcze w zeszłym roku Pana auto czy też nie. Jeśli taka kontrola online miała miejsce, to UFG może jeszcze dostarczyć wezwanie do zapłaty. Jeśli takiej kontroli nie było, UFG nie może już ukarać za brak OC w zeszłym roku. Niestety, nie jesteśmy w stanie określić prawdopodobieństwa poszczególnych scenariuszy.

2021-04-15 09:29

Arek37.249.x.x

Dziękuję za odpowiedź.

2021-04-12 20:14

Cieakwy31.0.x.x

Czy zdarzyło się ze ufg nie doszło do tego że auto nie miało oc? czy jednak prędzej czy później dojadą do tego i zostanie nałożona kara?

2021-04-13 08:16

Ubea.pl83.3.x.x

Dzień dobry, wirtualny policjant UFG jest coraz skuteczniejszy, ale nadal nie jest to stuprocentowa skuteczność. Może więc się zdarzyć tak, że auto ma przerwę w ciągłości OC, a UFG jej nie wykryje. Obecnie jest to już jednak mało prawdopodobne.

2021-04-08 17:53

Artur64.225.x.x

Witam. Kto powinien opłacić OC obecnie z dziedziczenia ustawowego po zmarłym wlascicielu POJAZDU? Czy jest jakiś ograniczony czas na dokonanie działu spadku lub można to zrobić po kilkunastu nawet latach w dowolnym czasie?

2021-04-09 07:58

Ubea.pl83.3.x.x

Wszyscy spadkobiercy ponoszą odpowiedzialność solidarną za opłatę nowej polisy OC. W tym artykule tłumaczymy dokładniej tę kwestię: https://ubea.pl/Ubezpieczenie-OC-po-smierci-wlasciciela%2Cartykul%2C1166/ Przepisy prawa nie określają żadnego konkretnego terminu, w którym należy dokonać działu spadku. Można go zatem wykonać nawet po długim czasie od śmierci spadkodawcy.

2021-04-07 18:42

Max178.37.x.x

Dzień dobry . Kto odpowiada za brak oc przed ufg właściciel pojazdu czy kierowca w przypadku kontroli policji.

2021-04-08 08:54

Ubea.pl83.3.x.x

Karę za brak OC płaci właściciel pojazdu. To on jest odpowiedzialny za zawarcie umowy ubezpieczenia.

2021-04-03 21:45

Chart31.0.x.x

Dzień dobry, Posiadam motocykl który nie był ubezpieczony od wieeeelu lat, kilkunastu, jest na zielonych tablicach rejestracyjnych (te które były przed czarnymi) i chciałabym doprowadzić go do stały legalności, są szanse na uniknięcie kar ?

2021-04-06 08:40

Ubea.pl178.36.x.x

Dzień dobry, szanse na uniknięcie kary jakieś są, ale nie jesteśmy w stanie powiedzieć, jak duże. Wiele zależy od podejścia urzędników w Wydziale Komunikacji. Oprócz tego wirtualny policjant UFG może skontrolować ten motocykl w dowolnym momencie. Jeśli taka kontrola się odbędzie, trzeba będzie zapłacić karę.

2021-03-29 17:22

Gośka83.4.x.x

Otrzymałam wezwanie do zapłaty z UFG 26.01 za brak OC stwierdzony kontrolą przeprowadzoną w październiku 2020 (zapłaciłam na drugi dzień), po czym po miesiącu dostałam drugą karę za kontrolę przeprowadzoną za okres stycznia (01.01-26.01). Czy UFG może informować mnie o kontroli dopiero po czterech miesiącach i to na przełomie lat?

2021-03-30 08:23

Ubea.pl178.36.x.x

Po przeprowadzeniu kontroli UFG dotyczy trzyletni okres przedawnienia. Może więc być tak, że wezwanie do zapłaty dociera dopiero po 4 miesiącach od przeprowadzenia kontroli. Jeśli UFG przeprowadziło kontrolę w 2020 r., a następnie w 2021 r. i za każdym razem stwierdziło, że w roku kontroli doszło do przerwy w OC, to ma też prawo nałożyć dwie kary.

2021-03-26 16:37

załamany37.47.x.x

Witam, a co w sytuacji gdy po zakupie przyczepki przez tel. zawarłem umowę ubezpieczenia OC z firmą w której wcześniej była polisa kończąca się 29 grudnia, opłaciłem tą zakupioną 4 stycznia a ubezpieczyciel do mnie napisała iż zaksięgował wpłatę 5 stycznia i z tą datą zaczyna polisę? Dołączyli informację, że mam przerwę w polisie. Czy umowa telefoniczna jest nieważna? Czy decyduje data wpłaty? Czy grozi mi kara za brak polisy w 2020 i 2021 roku? Dzisiaj znalazłem maile od ubezpieczyciela w spamie i jestem w szoku.

2021-03-29 08:35

Ubea.pl178.36.x.x

Dzień dobry, decydujące jest to, czy przez telefon zawarł Pan faktycznie umowę ubezpieczenia OC czy też jedynie poliso-wniosek, który staje się ważny dopiero w momencie zapłaty. Z tego co pisze ubezpieczyciel wynika, że mamy do czynienia z tym drugim przypadkiem. Warto jednak jeszcze skontaktować się bezpośrednio z ubezpieczycielem i ustalić z nim dokładny przebieg zdarzeń.

2021-03-17 11:50

Greg83.29.x.x

16.03 nie 15.03

2021-03-29 08:16

Ubea.pl178.36.x.x

Dzień dobry, zgodnie z polskim prawem samochód musi mieć ubezpieczenie OC od dnia rejestracji lub od dni wprowadzenia do ruchu (zależnie od tego co nastąpi pierwsze). Jeśli więc auto zostało zarejestrowane w kraju 16 marca, to od 16 marca powinno być też OC. W razie kontroli UFG może więc nałożyć karę za ten brak OC. Oczywiście, będzie to kara w najmniejszym wymiarze, czyli za brak OC do 3 dni. Jeśli otrzyma Pan karę, można złożyć prośbę o rozłożenie płatności na raty. O wiele trudniej uzyskać umorzenie części czy całości kary - na to UFG może zgodzić się w przypadku trudnej sytuacji finansowej ukaranej osoby.

2021-03-17 11:26

Greg83.29.x.x

Witam 15.03 o godzinie 18 zarejestrowałem samochód, ale ze względu na godzinę nie opłaciłem oc. Dziś rano dzwoniłem aby wykupić ubezpieczenie dowiedziałem się że mogę mieć karę od ufg za brak oc przez 16h mimo iż auto nie było na drodze. Wróciłem do kraju po 10 latach i zapomniałem jak jeden dzień zwłoki może przysporzyć klopotow Pozdrawiam dziękuję za pomoc

2021-03-16 14:49

Dariusz37.47.x.x

Witam. Kupiłem samochód ciężarowy Dacia Dokker w 2019. Miał wykupioną polisę do stycznia 2020. Przepisałem ja na siebie i styczniu 2020 roku PZU nie przedłużyło mi polisy automatycznie ani nie poinformowało o jej skończeniu. Opłaciłem dopiero po roku przerwy czyli w styczniu 2021. Jak z tego wybrnąć

2021-03-29 08:00

Ubea.pl178.36.x.x

Dzień dobry, w przypadku zakupu auta dotychczasowe OC przechodzi od razu na nowego właściciela, ale nie przedłuża się ono automatycznie na kolejny rok. Ubezpieczyciel nie ma też obowiązku informować o zakończeniu takiej polisy. Jeżeli więc UFG skontroluje Pana auto w bieżącym roku, to będzie mogło nałożyć karę za brak OC, który nastąpił w styczniu 2021 r. Na umorzenie kary nie ma za bardzo szans. Może się Pan jednak postarać o rozłożenie płatności kary na raty.

2021-03-15 11:31

koko83.142.x.x

Witam miałem oc w pełni opłacone do 2 marca z końcem ubezpieczenia przyszła mi propozycja przedłużenia oc na następny rok płatna do 2 marca, lecz opłaciłem ją 9 marca po terminie czy jak pieniądze dotrą do ubezpieczalni ona aktywuje mi przedłużenie oc od 2 marca czy od 9marca- dnia kiedy zapłaciłem?

2021-03-15 15:49

Ubea.pl83.3.x.x

Czy to OC opłacone do 2 marca było wykupione przez Pana? Jeśli tak, to taka polisa przedłuża się automatycznie na kolejny rok. W takim przypadku jedyne co Panu grozi to zapłata ewentualnych odsetek, których zażąda ubezpieczyciel za opłacenie ubezpieczenia po terminie.

2021-03-13 18:23

Wlodek91.235.x.x

Witam, do jakiej kategorii pojazdów zalicza się naczepa jeśli chodzi o kary ufg? Przekroczyłem 14 dni bez OC i zastanawiam się czy w razie gdyby mi coś przysłali czy będę musiał zapłacić 8400zl? Czy jest to w kategorii pojazdów pozostałych i kara wynosi wtedy nie cały 1000? Bardzo proszę o odpowiedź

2021-03-16 11:49

Ubea.pl83.3.x.x

Dzień dobry, przepraszamy za zwłokę w odpowiedzi, ale czekaliśmy na potwierdzenie informacji. Według klasyfikacji UFG naczepa zalicza się do kategorii "pojazdy pozostałe".

2021-03-12 12:47

Joanna83.8.x.x

Witam, jestem posiadaczem kampera, który jest zarejestrowany jako pojazd specjalny. Dziś dopatrzyłam się, że Oc jest do zapłaty. Dziś mija 14 dzień w zwłoce. W jaki sposób może być rozliczona kara? Jak długo należy czekać na decyzję i w jaki sposób będzie informacja? Z góry dziękuję za odpowiedź.

2021-03-12 15:32

Ubea.pl83.3.x.x

Jeżeli UFG przeprowadzi kontrolę Pani pojazdu, przyśle listownie wezwanie do zapłaty kary. Po otrzymaniu takiego wezwania ma Pani 30 dni na zapłatę akry.

2021-03-13 12:34

Joanna83.8.x.x

Dziękuję serdecznie, a do jakiej kategorii będzie zaliczony pojazd?

2021-03-16 11:50

Ubea.pl83.3.x.x

Dzień dobry, przepraszamy za zwłokę w odpowiedzi, ale czekaliśmy na potwierdzenie informacji. Według klasyfikacji UFG kamper zarejestrowany jako pojazd specjalny zalicza się do kategorii "pojazdy pozostałe".