Strona główna  |  Wiadomości  |  Sprzedaż auta – o czym trzeba pamiętać?

Sprzedaż auta – o czym trzeba pamiętać?

Data aktualizacji: 2020-09-24
Czy możliwa jest sprzedaż auta bez przerejestrowania go najpierw na siebie? Czy można sprzedać samochód bez ważnego OC? Jak wygląda zbycie auta, które ma współwłaściciela? Sprzedaż samochodu wywołuje wiele wątpliwości. Rozwiewamy najważniejsze z nich.

Mogłoby się wydawać, że najtrudniejszym zadaniem przy sprzedaży samochodu jest znalezienie odpowiedniego nabywcy. Niestety, formalności i haczyki prawne często okazują się większym wyzwaniem, czego dowodem są liczne pytania zadawane codziennie na forach internetowych. Poniżej podajemy odpowiedzi na te pojawiające się najczęściej.

Spis treści:

  1. Czy możliwa jest sprzedaż bez przerejestrowania auta na siebie?
  2. Czy można sprzedać samochód bez przeglądu?
  3. Czy sprzedaż samochodu bez OC jest możliwa?
  4. Jak sprzedać auto przed upływem 6 miesięcy od jego kupna?
  5. Jak sprzedać auto, jeśli pojazd jest na współwłasność?
  6. Gdzie trzeba zgłosić zbycie pojazdu?

Czy możliwa jest sprzedaż bez przerejestrowania auta na siebie?

Sytuacje życiowe zmieniają się szybko. Zdarza się i tak, że tuż po zakupie auta stwierdzimy, że jednak go nie potrzebujemy lub też pojawi się nagle inny poważny wydatek. Pamiętajmy wtedy, że aby sprzedać auto, nie musimy go najpierw przerejestrowywać.

Auto na sprzedaż Wystarczy, że przekażemy nabywcy, oprócz standardowo wymaganych dokumentów (karta pojazdu, dowód rejestracyjny, polisa ubezpieczeniowa), także oryginalną umowę kupna-sprzedaży zawartą przez nas z poprzednim właścicielem (oczywiście wcześniej warto wykonać kopię umowy dla siebie). Dlaczego?

Pobierz bezpłatny wzór umowy kupna sprzedaży samochodu

Przy rejestracji auta ważna jest bowiem ciągłość umów. Nabywca, rejestrując auto w Wydziale Komunikacji będzie musiał okazać oryginalne dokumenty, które wyjaśnią, dlaczego kto inny jest wpisany jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym, a kto inny widnieje jako sprzedawca. Potrzebne są zatem wszystkie umowy udowodniające ciągłość między osobą widniejącą w dowodzie a nowym właścicielem.

Skorzystaj z kalkulatora ubezpieczeń ubea 

Czy można sprzedać samochód bez przeglądu?

Sprzedaż auta bez ważnego przeglądu jest możliwa, ale kupujący musi być świadomy faktu, że takim samochodem teoretycznie nie będzie mógł nigdzie pojechać. Nawet na przegląd auto będzie musiało zostać przetransportowane na lawecie.

Czy sprzedaż samochodu bez OC jest możliwa?

Sprzedaż auta bez OC także jest możliwa. Pozbycie się samochodu nie oznacza jednak, że nie będzie już Ci groziła kara za brak polisy.

Nabywca jest bowiem odpowiedzialny za OC samochodu dopiero od dnia zakupu. W tym dniu powinien on znaleźć ubezpieczenie OC odpowiednie dla siebie i wykupić je.

Nawet po sprzedaży samochodu Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) nadal może Cię jednak ukarać za brak OC w tym czasie, kiedy byłeś jeszcze właścicielem pojazdu.

Jak UFG dowie się o braku OC? Przecież po sprzedaży auta nie zostaniesz już zatrzymany do kontroli. Odpowiedzią jest wirtualny policjant. To system przeszukujący bazy danych o polisach. Jeżeli dostrzeże on brak OC, UFG może przysłać Ci wezwanie do zapłaty kary.

Dobra wiadomość jest taka, że kara może być wystawiona jedynie za brak OC w roku kalendarzowym, w którym odbyła się kontrola. Jeżeli zatem od początku 2016 r. Twoje auto nie ma ważnego OC, a Ty sprzedasz je np. w październiku, to karę możesz otrzymać tylko, jeśli kontrola UFG odbędzie się do końca 2016 roku.

Jak sprzedać auto przed upływem 6 miesięcy od jego kupna?

Jeżeli sprzedajesz auto, a od momentu jego kupna nie minęło jeszcze 6 miesięcy, musisz wykazać to w zeznaniu podatkowym. Jest to Twoim obowiązkiem, nawet jeżeli nic nie zarobiłeś na sprzedaży.

Zbycie samochodu wykazuje się w zeznaniu PIT-36 w pozycji „Dochody i straty”. Podstawą ewentualnego opodatkowania jest dochód, czyli różnica między przychodem (cena sprzedaży) a kosztem nabycia. Co ważne, do kosztu nabycia możesz wliczyć nie tylko cenę zakupu, lecz także koszty modernizacji czy zakupu części zamiennych do samochodu.

Osoby, które zyskały coś na transakcji, muszą zapłacić odpowiedni podatek (jego dokładny procent zależy od dochodów danej osoby).

Jak sprzedać auto, jeśli pojazd jest na współwłasność?

Jeżeli auto jest na współwłasność, nie można sprzedać go samemu. W momencie podpisywania umowy muszą być obecni wszyscy współwłaściciele (albo jeden ze współwłaścicieli musi posiadać pełnomocnictwo pozostałych do zawarcia umowy).

Oczywiście każdy ze współwłaścicieli może samodzielnie sprzedać lub darować swój udział w pojeździe.

Co jednak zrobić, jeżeli jeden ze współwłaścicieli umrze? Wtedy nie możesz sprzedać samochodu, dopóki nie odbędzie się postępowanie spadkowe. Spadkobiercy wyłonieni w jego trakcie staną się nowymi współwłaścicielami pojazdu i to ich zgoda jest Ci potrzebna, jeżeli chcesz sprzedać samochód.

Dowiedz się więcej na temat współwłasności samochodu:

Gdzie trzeba zgłosić zbycie pojazdu?

Sprzedaż samochodu to jeszcze nie koniec. Po zbyciu pojazdu trzeba zadbać o dwie ważne sprawy:

  • powiadomienie o zbyciu właściwego starosty – w ciągu 30 dni od sprzedaży auta musisz udać się do urzędu, w którym miałeś zarejestrowany pojazd. Tam składasz zawiadomienie o sprzedaży samochodu.

  • powiadomienie o zbyciu swojego ubezpieczyciela – w ciągu 14 dni musisz powiadomić o sprzedaży auta towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym masz wykupione OC. Dopóki tego nie zrobisz, ponosisz z nabywcą solidarną odpowiedzialność za zapłatę kolejnych rat ubezpieczenia. Dlatego najlepiej złożyć zawiadomienie od razu w dniu sprzedaży auta.

Dowiedz się więcej o zawiadomieniu o zbyciu pojazdu i pobierz bezpłatny wzór

Na koniec powiedzmy jeszcze, co dokładnie dzieje się z ubezpieczeniem po sprzedaży auta:

  • OC - polisa obowiązkowa przechodzi na nowego właściciela. O zwrot składki za niewykorzystany okres możesz ubiegać się tylko wtedy, kiedy nabywca wypowie umowę ubezpieczenia.

  • AC i NNW - ubezpieczenie dobrowolne nie przechodzi na nowego właściciela. Od razu masz prawo otrzymać pieniądze za niewykorzystany okres tych polis. Przypomnij zatem o tym ubezpieczycielowi, aby przypadkiem nie utracić pieniędzy, które Ci się słusznie należą.

Jeżeli macie inne pytania związane ze sprzedażą auta, zadajcie je w komentarzach, a my postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć.

Skorzystaj z kalkulatora ubezpieczeń ubea 

Najczęściej zadawane pytania
Czy możliwa jest sprzedaż bez przerejestrowania auta na siebie?

Sytuacje życiowe zmieniają się szybko. Zdarza się i tak, że tuż po zakupie auta stwierdzimy, że jednak go nie potrzebujemy lub też pojawi się nagle inny poważny wydatek. Pamiętajmy wtedy, że aby sprzedać auto, nie musimy go najpierw przerejestrowywać.

Czy można sprzedać samochód bez przeglądu?

Sprzedaż auta bez ważnego przeglądu jest możliwa, ale kupujący musi być świadomy faktu, że takim samochodem teoretycznie nie będzie mógł nigdzie pojechać. Nawet na przegląd auto będzie musiało zostać przetransportowane na lawecie.

Czy sprzedaż samochodu bez OC jest możliwa?

Sprzedaż auta bez OC także jest możliwa. Pozbycie się samochodu nie oznacza jednak, że nie będzie już Ci groziła kara za brak polisy.

Jak sprzedać auto przed upływem 6 miesięcy od jego kupna?

Jeżeli sprzedajesz auto, a od momentu jego kupna nie minęło jeszcze 6 miesięcy, musisz wykazać to w zeznaniu podatkowym. Jest to Twoim obowiązkiem, nawet jeżeli nic nie zarobiłeś na sprzedaży.
Sprawdź również, ile wynosi podatek od kupna samochodu.

Jak sprzedać auto, jeśli pojazd jest na współwłasność?

Jeżeli auto jest na współwłasność nie można sprzedać go samemu. W momencie podpisywania umowy muszą być obecni wszyscy współwłaściciele (albo jeden ze współwłaścicieli musi posiadać pełnomocnictwo pozostałych do zawarcia umowy).

Gdzie trzeba zgłosić zbycie pojazdu?

Sprzedaż samochodu to jeszcze nie koniec. Po zbyciu pojazdu trzeba zadbać o dwie ważne sprawy:

  • powiadomienie o zbyciu właściwego starosty – w ciągu 30 dni od sprzedaży auta musisz udać się do urzędu, w którym miałeś zarejestrowany pojazd. Tam składasz zawiadomienie o sprzedaży samochodu.
  • powiadomienie o zbyciu swojego ubezpieczyciela – w ciągu 14 dni musisz powiadomić o sprzedaży auta towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym masz wykupione OC. Dopóki tego nie zrobisz, ponosisz z nabywcą solidarną odpowiedzialność za zapłatę kolejnych rat ubezpieczenia. Dlatego najlepiej złożyć zawiadomienie od razu w dniu sprzedaży auta.

Podobne artykuły
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2021-08-06

Kupno samochodu – wszystko na co musisz zwrócić uwagę

Zakup samochodu – niezależnie czy nowego, czy używanego – to zazwyczaj poważna decyzja finansowa. Warto więc zadbać o szczegóły, poznać dokładnie kupowane auto i nie dać się pokonać formalnościom....

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2021-09-29

Zgłoszenie sprzedaży samochodu w MTU24

Zgłoszenie sprzedaży samochodu to obowiązek, o którym wiele osób zapomina. Tymczasem jego niedopełnienie może mieć przykre konsekwencje. Sprawdzamy, jak zgłosić sprzedaż auta w MTU24.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2021-09-29

Zgłoszenie sprzedaży samochodu w MTU

Zbycie samochodu trzeba zgłosić w dwóch miejscach: u swojego ubezpieczyciela oraz w Wydziale Komunikacji. Zobacz, jak zgłosić sprzedaż auta w MTU, aby nie płacić składki OC za nowego właściciela.

Czytaj więcej
Komentarze
Mariusz
2022-02-27 07:05
IP: 5.173.x.x
Witam kupiłem samochód 30 sierpnia 2021r. Kiedy mogę sprzedać samochód aby uniknąć sytuacji zapłacenia podatku , czy 1 marca 2022 jest już data właściwą sprzedaży ?
odpowiedz
Wojtek
2022-02-15 09:20
IP: 176.111.x.x
Witam, Kupiłem od znajomego auto na miękkim dowodzie. W momencie kupna spisaliśmy stosowną umowę po czym auto trafiło w moje ręce. Umówiliśmy się, że jak tylko twardy dowód będzie do odbioru wybierzemy się aby go odebrać i tak też zrobiliśmy. Teraz chcę przerejestrować samochód na siebie natomiast znajomy musi zgłosić sprzedaż do swojego starowstwa. Zastanawia mnie teraz czy posiadanie umowy kupna z datą wcześniejszą niż wydanie twardego dowodu może być problemem podczas rejestrowania samochodu oraz czy znajomy może mieć problemy związane ze sprzedażą auta przy zgłaszaniu do odpowiedniego organu? Czy lepiej może spisać nową umowę, która będzie miała datę sporządzenia już po odebraniu dowodu?? Dodatkowa sprawa to fakt, że spisana umowa posłużyła do wykupienia nowego ubezpieczenia OC więc czy fakt powstania nowej umowy (jeśli taka została by sporządzona) trzeba zgłaszać ubezpieczycielowi w celu aktualizacji danych??
odpowiedz
Tom
2022-02-10 17:35
IP: 165.225.x.x
Dzień dobry, kupiłem samochód 5 lat temu z Niemiec. Niestety nie opłaciłem cła/akcyzy, a chciałbym go teraz zarejestrować. Jakie są obecnie konsekwencie? Pozdrawiam
odpowiedz
Ola
2021-11-09 18:08
IP: 5.173.x.x
Czy istnieje możliwość wyrejestowania pojazdu niesprawnego lub uszkodzonego czyli złomu które nie nadaje się do rejestracji i dopuszczenia do ruchu drogowego przez spadkobierców po dziale spadku i wyroku sądu?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-11-10 07:14
IP: 178.37.x.x
Dzień dobry, wyrejestrowanie auta jest możliwe w kilku określonych sytuacjach. Jedną z nich jest zezłomowanie samochodu. Po zezłomowaniu pojazdu będzie więc można je wyrejestrować. Nie można jednak wyrejestrować samochodu (nawet uszkodzonego), póki stoi on gdzieś na placu czy w garażu. W tym artykule piszemy dokładniej o te kwestii: https://ubea.pl/Co-powinienes-wiedziec-o-wyrejestrowaniu-samochodu%2Cartykul%2C817/
odpowiedz
Wiesław
2021-10-20 19:41
IP: 5.172.x.x
Kto zapłaci karę za niezarejestrowanie pojazdu sprowadzonego w tym roku z zagranicy /200-1000zł/ gdy minęło już 180dni jeśli ktoś go kupi. Czy osoba która sprowadziła samochód i nie dokonała w terminie rejestracji czy nabywca tego samochodu?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-10-22 07:15
IP: 178.37.x.x
Po pierwsze należy zaznaczyć, że w tym roku termin został skrócony do zapisanego w ustawie, czyli 30 dni. Po protestach kierowców wydłużono go od 1 lipca 2021 r. do 60 dni. Termin na zarejestrowanie auta dotyczy wszystkich nabywców auta. Jeśli po określonym terminie samochód nie jest zarejestrowany, wszyscy kolejni właściciele niezarejestrowanego pojazdu mogą otrzymać karę sięgającą 1000 zł. Jeżeli więc auto zostanie sprzedane po upłynięciu terminu, to kara grozi zarówno poprzedniemu, jak i nowemu właścicielu. Lepszą kolejnością jest więc zarejestrowanie auta, a dopiero potem sprzedaż.
odpowiedz
Karl
2021-10-19 12:02
IP: 83.24.x.x
Czy mogę sprzedać samochód z którego skradziono obie tablicę rejestracyjne? Czy przed sprzedażą muszę wyrobić nowe tablicę czy może się zając tym osoba które kupi ode mnie samochód? Fakt ten zgłosiłem na Policję mam stosowne zaświadczenie. Samochód dwa tygodnie wcześniej nie przeszedł przeglądu.
odpowiedz
Ubea.pl
2021-10-20 09:15
IP: 81.219.x.x
Dzień dobry, w polskim prawie nie ma zapisu zabraniającego sprzedaż auta bez tablic rejestracyjnych. Należy jednak pamiętać, że auto bez tablic nie spełnia wymogów technicznych, więc nie można się nim poruszać po drogach.
odpowiedz
Karl
2021-10-20 12:50
IP: 83.24.x.x
Dziekuję za odpowiedź. Tak, samochód będzie przewieziony na lawecie. Mam jeszcze pytanie. Czy osoba która kupi samochód bez tablic i otrzyma wszystkie dokumenty do samochodu tj( dowód rejestracyjny,kartę pojazdu oraz zaświadczenie z policji o kradzieży tablic rejestracyjnych) może sama bez mojej obecności złożyć wniosek o nowy dowód lub wtórnik tablic w swoim wydziale komunikacji co za tym idzie w innym mieście?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-10-20 16:38
IP: 81.219.x.x
Dzień dobry, powinno być to możliwe, ale najlepiej zadzwonić jeszcze do tego konkretnego Wydziału Komunikacji i zapytać o opinię tamtejszych urzędników.
odpowiedz
Monika
2021-08-30 10:37
IP: 89.64.x.x
Dzień dobry, B. proszę i odpowiedź na piątą z 28.08, 28:13 Pozdraeiam
odpowiedz
Monika
2021-08-28 18:13
IP: 89.64.x.x
Witam, Proszę o radę. Mam problem. Z majątku wspólnego zakupiliśmy dwa samochody osobowe. W dowodach rejestracyjnych właścicielem jest mój były mąż. Od 2013 r. nie wykupował polis OC. Aktualnie sąd przy podziale majątku przyznał mi oba auta, ponieważ ex mąż nie przebywa na wolności, a trzeba się ich pozbyć- ich wartość wynosi "zero" czy też wartość złomu. Celem moim jest ich sprzedaż/zezłomowanie. Jak będzie korzystniej dla mnie - powinnam auto sprzedać czy zezłomować? Jaką wykupić polisę OC -aby była najtańsza-są miesięczne? Kogo ew.UFG obciąży karą i za jaki okres za brak polis OC od 2013 r. Co zrobić krok po kroku Z góry dziękuję za pomoc
odpowiedz
Ubea.pl
2021-08-30 08:41
IP: 78.8.x.x
Dzień dobry, za ubezpieczenie OC odpowiada właściciel auta. UFG może natomiast ukarać za brak OC, który miał miejsce w roku kontroli. Pani może więc otrzymać karę za brak OC w 2021 r. od momentu, kiedy sąd przyznał auta Pani, dzieląc majątek. Istnieją miesięczne polisy OC, ale tego typu ubezpieczenia można wykupić jedynie w ściśle określonych sytuacjach. Może natomiast wykupić Pani OC na raty, zapłacić pierwszą z nich i sprzedać / zezłomować samochód, zanim nadejdzie termin płatności drugiej raty. Dodatkowo, po zezłomowaniu i wyrejestrowaniu auta zyskuje Pani prawo do zwrotu niewykorzystanej części składki OC. Wystarczy wysłać wniosek do ubezpieczyciela. Jeżeli natomiast sprzeda Pani auto, to OC przejdzie automatycznie na nowego właściciela. W takim przypadku zwrot niewykorzystanej składki będzie Pani mogła otrzymać tylko wtedy, jeśli nowy właściciel zdecyduje się wypowiedzieć tę polisę OC. W celu zakupu OC na raty zapraszamy na kalkulator ubezpieczeń: https://kalkulator.ubea.pl Sprawdzimy, kto będzie miał dla Pani najkorzystniejszą ofertę.
odpowiedz
Monika
2021-08-30 10:40
IP: 89.64.x.x
Dziękuję 🙂
odpowiedz
wieslaw
2021-08-26 06:42
IP: 93.105.x.x
witam jak kupilem auto 30 maje to kiedy mogie je sprzedac
odpowiedz
Ubea.pl
2021-08-26 08:29
IP: 78.8.x.x
Auto może Pan sprzedać w dowolnym momencie. Jeśli jednak w dniu sprzedaży nie minie jeszcze 6 miesięcy od zakupu samochodu, to trzeba się liczyć z koniecznością zapłaty podatku. Okres 6 miesięcy liczy się od pierwszego dnia miesiąca następującego po tym, w którym podpisano umowę. W Pana przypadku będzie więc to 1 czerwca. Po 1 grudnia może więc Pan sprzedać auto bez martwienia się o podatek.
odpowiedz
Mariusz
2022-02-27 07:09
IP: 5.173.x.x
Zakup samochodu fakt. 30 sierpień czy 1 marca następnego roku jest już data właściwą aby uniknąć płacenie podatku?
odpowiedz
mirek
2021-07-06 18:09
IP: 62.69.x.x
Dzień dobry. Zakupiłem auto od firmy na FV. Od razu sprzedałem go na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Czy taki fakt muszę zgłosić w urzędzie?
odpowiedz
SebastianM
2021-05-24 18:33
IP: 5.173.x.x
Witam, jeśli nabyłem auto w ubiegłym roku w sierpniu i zgłosiłem nabycie bodajże w grudniu i faktycznie przyszło potwierdzenie nabycia,ale do tej pory nie przerejestrowałem auta(auto krajowe), to czy jak bym teraz udał się do wydziału komunikacji-choć jest to utrudnione nadal,bo obsługa funkcjonuje tylko telefonicznie na konkretną godzinę,to czy dostał bym karę do 1000zł? i kolejne pytanie,czy jeśli planuję w tym roku sprzedaż auta, to z tego co orientuję się mogę sprzedać bez przerejestrowania ale muszę dać nowemu właścicielowi poprzednią umowę kupna/sprzedaży ale czy wówczas, nowy nabywca podczas rejestracji mojego pojazdu nie poniesie za mnie kary lub nie poniosę jej ja?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-05-25 09:14
IP: 178.36.x.x
W przypadku zakupu auta w kraju trzeba przede wszystkim zgłosić nabycie auta. Ten obowiązek Pan wykonał. Jeśli więc teraz uda się Pan do Wydziału Komunikacji, to nie otrzyma Pan kary. W kwestii sprzedaży samochodu: może Pan sprzedać auto bez przerejestrowania. Musi Pan jedynie przekazać nabywcy oryginał poprzedniej umowy kupna/sprzedaży (dla siebie najlepiej przygotować kopię tej umowy). Nowy właściciel musi zgłosić nabycie auta, a Pan powinien zgłosić sprzedaż. Przerejestrowanie auta przez nabywcę nie spowoduje nałożenia kary.
odpowiedz
SebastianM
2021-05-25 11:24
IP: 5.173.x.x
Dziękuję za odpowiedź
odpowiedz
Dawid
2021-05-10 11:48
IP: 31.161.x.x
Dzień dobry. Mieszkam na stałe za granicą (holandia) I od ponad roku mam tu zarejestrowany na siebie samochód który chce przekazać kuzynce w polsce jako darowiznę. Mam umowę z poprzednim właścicielem, autko ma nowy przegląd techniczny (w holandii) . Obecnie przyjechałem tym samochodem do Polski i chciałbym to teraz załatwić. Przyjechałem na normalnych tablicach holenderskich a nie zjazdowych ,mam komplet dokumentów od samochodu i w dalszym ciągu jest zarejestrowane i opłacane na mnie w Nl. Czy muszę specjalnie wracać tym autem do holandii i to zgłaszać żeby móc to auto darować w polsce? Czy wystarczy że wrócę z tablicami rejestracyjnymi? Moim głównym pytaniem jest to czy w polskich urzędach będzie potrzebny jakiś dokument o eksporcie auta (którego nie mam bo nie wiedziałem że auto zostanie w polsce)które teoretycznie nie eksportowalem tylko przyjechałem nim jako właściciel i teraz chce zostawić tu auto a kuzynka je sobie przerejestruje na polskie tablice... ? Jak to wygląda względem prawa ? Bardzo wdzięczny bede za wszelkie informacje, dzięki pozdrawiam
odpowiedz
Ubea.pl
2021-05-10 15:42
IP: 78.8.x.x
Do rejestracji auta w Polsce będzie na pewno potrzebny dokument potwierdzający wyrejestrowanie auta w Holandii. Musi się więc Pan najpierw zorientować, czy w holenderskim urzędzie wystarczy, jak wróci Pan z samymi tablicami.
odpowiedz
Andrew
2021-05-09 07:35
IP: 31.1.x.x
W dniu 08.05.2021 zakupiłem w komisie samochód. Do faktury otrzymałem umowę komisową w której Pani X oświadcza, że jest właścicielem pojazdu. Pani X otrzymała samochód od małżonka jako darowiznę, wcześniej była współwłaścicielem. W komisie otrzymałem również tą umowę darowizny. W dowodzie rejestracyjnym widnieje jeszcze jako właściciel - małżonek, a Pani X jako współwłaściciel. Na OC ważnym do 01.06.2021 r. są również dane męża. Czy po przedstawieniu ww. dokumentów w wydziale komunikacyjnym nie będę miał problemów z przerejestrowaniem pojazdu?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-05-10 08:43
IP: 78.8.x.x
Jako że ma Pan również umowę darowizny, to będzie mógł Pan wykazać ciągłość umów między danymi zawartymi w dowodzie a Panem. Nie powinno więc być problemów z przerejestrowaniem pojazdu.
odpowiedz
tup
2021-05-06 10:34
IP: 159.205.x.x
"Wystarczy, że przekażemy nabywcy, oprócz standardowo wymaganych dokumentów (karta pojazdu, dowód rejestracyjny, polisa ubezpieczeniowa), także umowę kupna-sprzedaży zawartą przez nas z poprzednim właścicielem." Jak rozumiem chodzi o oryginał? Kiedyś sprzedałem tak samochód i przekazałem kupującemu oryginał swojej umowy z poprzednim właścicielem, zachowując dla siebie jedynie wcześniej wykonany skan umowy. Czy takie postępowanie było poprawne?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-05-06 14:26
IP: 78.8.x.x
Można przekazać albo oryginał, albo skan umowy. Jeśli uznał Pan, że oryginał już się do niczego Panu nie przyda, to można go było przekazać kupującemu.
odpowiedz
tup
2021-05-18 14:18
IP: 159.205.x.x
Na kilku innych stronach internetowych znalazłem informację, że muszą zostać przekazane oryginały - na niektórych jest to wręcz pogrubione - "oryginał, a nie kserokopia". Więc jak to wygląda dokładnie?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-05-18 16:19
IP: 178.36.x.x
Dzień dobry, faktycznie nabywcy powinno się przekazać oryginały umów. Dziękujemy za zwrócenie uwagi na tę kwestię. Wprowadziliśmy już odpowiednie uściślenie w artykule.
odpowiedz
SebastianM
2021-05-24 18:32
IP: 5.173.x.x
Ubea.pl czy mogę liczyć na odpowiedź z pytania zadanego 15.04.2021r ??? Pytanie brzmiało; Witam, jeśli nabyłem auto w ubiegłym roku w sierpniu i zgłosiłem nabycie bodajże w grudniu i faktycznie przyszło potwierdzenie nabycia,ale do tej pory nie przerejestrowałem auta(auto krajowe), to czy jak bym teraz udał się do wydziału komunikacji-choć jest to utrudnione nadal,bo obsługa funkcjonuje tylko telefonicznie na konkretną godzinę,to czy dostał bym karę do 1000zł? i kolejne pytanie,czy jeśli planuję w tym roku sprzedaż auta, to z tego co orientuję się mogę sprzedać bez przerejestrowania ale muszę dać nowemu właścicielowi poprzednią umowę kupna/sprzedaży ale czy wówczas, nowy nabywca podczas rejestracji mojego pojazdu nie poniesie za mnie kary lub nie poniosę jej ja?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-05-25 09:15
IP: 178.36.x.x
Dzień dobry, przepraszamy za przeoczenie pytania. Odpowiedź znajdzie Pan przy poście na samej górze.
odpowiedz
kuba
2021-05-06 00:04
IP: 176.58.x.x
W sprawie przerejestrowania - taki obowiązek jest, ale nie obejmuje go termin i ew. kara administracyjna. To w odróżnieniu od zgłoszenia nabycia i zbycia, bo taki obowiązek swój termin już ma - jest to 30 dni od daty zakupu, a same zgłoszenie można zrobić online bez wizyty w WK. Za nie wywiązanie się z obowiązku zgłoszenia zbycia/nabycie trzeba się liczyć z możliwością kary administracyjnej w kwocie od 200 do 1000zł. Wniosek? Zgłoszenie nabycia/zbycia tak, przerejestrowanie - nie. Warto pamiętać o tym, że w takiej sytuacji potrzebny jest ciąg umów kupna/sprzedaży do osoby wpisanej w dowód rejestracyjny, bez tego mogą być problemy z ew. rejestracją pojazdu.
odpowiedz
SebastianM
2021-04-15 16:51
IP: 5.173.x.x
Witam, jeśli nabyłem auto w ubiegłym roku w sierpniu i zgłosiłem nabycie bodajże w grudniu i faktycznie przyszło potwierdzenie nabycia,ale do tej pory nie przerejestrowałem auta(auto krajowe), to czy jak bym teraz udał się do wydziału komunikacji-choć jest to utrudnione nadal,bo obsługa funkcjonuje tylko telefonicznie na konkretną godzinę,to czy dostał bym karę do 1000zł? i kolejne pytanie,czy jeśli planuję w tym roku sprzedaż auta, to z tego co orientuję się mogę sprzedać bez przerejestrowania ale muszę dać nowemu właścicielowi poprzednią umowę kupna/sprzedaży ale czy wówczas, nowy nabywca podczas rejestracji mojego pojazdu nie poniesie za mnie kary lub nie poniosę jej ja?
odpowiedz
Arur
2021-04-13 14:05
IP: 176.221.x.x
Witam, kupiłem motocykl 4 lata temu z Francji Posiadam do niego umowę kupna-sprzedaży Dowód rejestracyjny Tablicę rejestracyjną Tłumaczenie dowodu Motocykl dopiero teraz udało mi się naprawić. Czy mogę go jeszcze zarejestrować? Czy wystarczy zrobić przegląd i iść do wydziału komunikacji ?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-04-13 15:23
IP: 83.3.x.x
Tak, może Pan zarejestrować ten motocykl. Trzeba jedynie zebrać wszystkie potrzebne dokumenty i można ruszać z procedurą.
odpowiedz
Rafał
2021-04-13 09:26
IP: 5.184.x.x
Dzień dobry. Jeśli od zakupu samochodu nie minęło jeszcze 30 dni a już zgłosiłem ten fakt do starostwa. Pytanie czy muszę wyrobić się w terminie 30 z rejestracja czy wystarczy samo zgłoszenie
odpowiedz
m84748
2021-04-13 13:06
IP: 217.173.x.x
Dzwoniłem dzisiaj w tej sprawie do WK. Przepisy określają tylko czas na powiadomienie o nabyciu pojazdu (30 dni), natomiast przerejestrowanie nie jest już określone czasowo (można go dokonać w dowolnym czasie). Dotyczy to aut, które są zarejestrowane w Polsce. Sprowadzone (niezarejestrowane w Polsce) należy zarejestrować w odpowiednim terminie.
odpowiedz
Michał
2021-04-10 06:49
IP: 185.119.x.x
Witam odkupiłem auto z firmy w której pracuje 22.03. Wypowiedziałem umowę z ubezpieczycielem z dniem 22.04. zgłosiłem do starosty nabycie ale jeszcze nie przerejestrowałem. Czy mogę teraz go sprzedać i co z ubezpieczeniem
odpowiedz
Ubea.pl
2021-04-12 07:40
IP: 83.3.x.x
Dzień dobry, auto może Pan sprzedać. Proszę jedynie pamiętać, że sprzedaż trzeba będzie zgłosić w rozliczeniu podatkowym i zapłacić podatek, o ile osiągnie Pan zysk na sprzedaży. Wynika to z faktu, że sprzedaż nastąpi przed upływem 6 miesięcy od nabycia auta. Jeżeli nie sprzeda Pan auta przed 22.04, musi Pan kupić nowe ubezpieczenie OC, aby zachować ciągłość polis. Jeżeli sprzeda Pan samochód przed tym terminem, proszę powiadomić nabywcę, do kiedy OC jest ważne.
odpowiedz
Andrzej
2021-03-31 21:01
IP: 77.255.x.x
Witam! Kupiłem auto 27 grudnia 2020 r. Nie zgłaszałem jeszcze do starosty ( miałem na to 180 dni) więc jeszcze mam termin na zgłoszenie. Nie przerejestrowywałem go. Sprzedałem go 15 marca (na zgłoszenie zbycia mam 30 dni. Czy wobec tego musze zgłaszac nabycie i zbycie? Kupujący zrobi to przede mną. Dzięki za odpowiedź.
odpowiedz
Ubea.pl
2021-04-01 08:16
IP: 83.3.x.x
Aby uniknąć wszelkich niejasności w urzędzie, lepiej zgłosić nabycie oraz zbycie tego samochodu. Obecnie można to zrobić online, więc nie zajmuje to dużo czasu.
odpowiedz
Hondo
2021-03-25 18:08
IP: 46.215.x.x
Witam auto kupiłem 14.10.2020 za jakies 4600zł jak data na umowie sprzedarzy zwolni mnie zpodatku czzy bedzie to 14.04.2021 ? jęzeli uda mi sie go sprzedac za 10000zł bo toroche go wyremontowałem moge wpisac np. amortyzatory wahacze do zeznania po cenach sparagonu jako koszty?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-03-29 09:01
IP: 178.36.x.x
Pół roku liczy się od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie samochodu. W przypadku auta kupionego 14 października pół roku liczy się zatem dopiero od końca października. Jeżeli więc sprzeda Pan auto na początku maja, nie będzie Pan musiał płacić podatku. Do kosztów nabycia może Pan wliczyć wydatki na naprawę auta, części zamienne itp.
odpowiedz
JACK
2021-03-19 09:47
IP: 83.25.x.x
Witam. Kupiłem auto w niemieckim autohausie. Auto jest wyrejestrowane w Niemczech. Stoi w Niemczech na placu już ponad 6 miesięcy. Nie zostało przywiezione do Polski. Co mogę zrobić z tym autem. Mogę je sprzedać w takim stanie komuś w Polsce? On sobie je przywiezie i pozałatwia wszystkie formalnosći. akcyza, rejestracja, etc/. Czy musze ja to auto przywieżć do Polski i opłacić akcyze. Jak to jest w takim przypadku?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-03-29 08:55
IP: 178.36.x.x
Dzień dobry, może Pan sprzedać takie auto. Najlepiej jednak przekazać nabywcy także kopię umowy kupna-sprzedaży zawartej przez Pana. Na opłacenie akcyzy i załatwienie wszelkich formalności związanych z rejestracją nowy właściciel będzie miał 30 dni od momentu sprowadzenia auta do Polski.
odpowiedz
Sebastian
2021-03-12 21:01
IP: 93.105.x.x
Dobry wieczór, sprowadziłem samochód z USA, opłaciłem akcyzę teraz planuję jego sprzedaż bez pierwszej rejestracji czy przeglądu. Czy taka sprzedaż na Umowę K-S jest na pewno możliwa? W przypadku sprzedaży którą kwotę się zgłasza do US przy transakcji przed upływem 6 miesięcy, wartość samochodu wyliczoną przez rzeczoznawcę czy fakturę od importera plus wszystkie podatki i koszty sprowadzenia?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-03-15 08:55
IP: 83.3.x.x
Tak, taka sprzedaż jest możliwa. Proszę jednak pamiętać, że na rejestrację samochodu jest 30 dni od momentu dopuszczenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego do obrotu pojazdu sprowadzonego spoza Unii Europejskiej. W przypadku podatku od sprzedaży auta przed upływem 6 miesięcy liczy się kwota nabycia wraz z poniesionymi wydatkami.
odpowiedz
Sebastian
2021-03-15 09:26
IP: 93.105.x.x
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Mam jednak pytanie o 30 dni. Zgodnie z informacją na stronach Urzędu Gminy ten termin nie obowiązuje w przypadku samochodów sprowadzonych spoza Unii Europejskiej. Czy coś się zmieniło w tej kwestii?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-03-15 16:05
IP: 83.3.x.x
Samochodów sprowadzonych spoza Unii Europejskiej nie dotyczy kara do 1000 zł za niezarejestrowanie w terminie. 30-dniowy termin na zarejestrowanie od momentu dopuszczenia pojazdu do obrotu jednak obowiązuje.
odpowiedz
JW
2021-03-17 19:31
IP: 89.74.x.x
Dzień dobry, czy w przypadku jak powyżej auta sprowadzonego ze Stanów Zjednoczonych, które zostało sprzedane bez I rejestracji w kraju, istnieje obowiązek zgłoszenia jego sprzedaży?
odpowiedz
Dawid
2021-03-07 20:22
IP: 109.196.x.x
Dobry wieczór, kupiłem samochód, który chciałbym oddać na złom z powodu usterki. Auta nie zdążyłem jeszcze przerejestrować na siebie ponieważ minęło zaledwie kilka dni od kupna. W aucie jest wykupiona polisa OC na cały rok przez poprzedniego właściciela. Jak wygląda sprawa z zwrotem za składkę OC, otrzymuje ją poprzedni właściciel czy ja?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-03-08 08:20
IP: 83.3.x.x
W przypadku zezłomowania, a następnie wyrejestrowania auta zwrot składki przysługuje Panu, jako osobie która oddała auto na złom. Proszę jednak pamiętać, by od stacji demontażu pojazdu wziąć zaświadczenie o złomowaniu, a nie podpisywać z nią umowę sprzedaży auta. W tym drugim przypadku to stacji demontażu będzie się bowiem należał zwrot składki po zezłomowaniu pojazdu.
odpowiedz
Pawel
2021-03-02 10:55
IP: 89.64.x.x
6 lat temu kupiłem pojazd na licytacji komorniczej. Auto było niesprawne, kupiłem raz miesięczną polisę. Samochodu nie przerejestrowałem - nie było dokumentów, mam tylko umowę kupna z licytacji. Jak sprzedać bezpiecznie auto by nie było problemów z UFG? Zezłomować?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-03-02 15:44
IP: 83.3.x.x
Obecnie grozi Panu kara za brak OC i z tym już nic Pan nie zrobi. Jeśli UFG skontroluje to auto, nałoży karę. Pozostaje więc jedynie uporządkować sytuację z autem (sprzedać je / zezłomować / kupić nowe OC i zostawić sobie) i czekać, czy UFG przyśle wezwanie do zapłaty kary czy też nie.
odpowiedz
filip
2021-02-28 19:00
IP: 185.93.x.x
Dzień dobry Czy sprzedajac auto kupione dzięń ,dwa dni wczesniej za tę samą kwotę należy wykazać to w zeznaniu rodatkowym ?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-03-01 08:18
IP: 93.159.x.x
Tak, taką sprzedaż należy wykazać w zeznaniu. Jako że finansowo nic Pan nie zyskał na tej transakcji, to nie zapłaci Pan żadnego podatku, ale w zeznaniu należy wykazać.
odpowiedz
SebastianAp
2021-02-25 15:04
IP: 217.171.x.x
Dzień dobry. Kupiłem auto na fakturą (od firmy) i chcę je od razu sprzedać w tej samej kwocie (tesciowi). Co w takiej sytuacji mam zrobić? Czy musze zgłaszać kupno-sprzedaż auta w urzędzie czy też kupujący załatwia wszystkie formalności.
odpowiedz
Ubea.pl
2021-02-25 15:37
IP: 83.3.x.x
Pan powinien zgłosić zbycie auta w urzędzie. Sprzedaż auta będzie też trzeba wykazać w zeznaniu podatkowym, ponieważ sprzedaje Pan auto przed upływem 6 miesięcy od kupna. Jeśli nie zyskuje się nic na sprzedaży, to podatku nie trzeba będzie płacić, ale i tak trzeba wykazać zbycie.
odpowiedz
Krystyna
2021-02-22 09:19
IP: 185.175.x.x
Witam. Kupiłam samochód za granicą. Zapłaciłam podatek akcyzowy. Samochód jest w trakcie rejestracji. Z pewnych względów chcę go sprzedać i nie mogę czekać 6 miesięcy. Czy poniesione koszty zapłaconego podatku wchodzą w cenę samochodu? Nie chcę na nim zarobić tylko odzyskać wartość zakupionego samochodu, poniesionego podatku. Czy jest to możliwe żebym nie płaciła podatku od sprzedaży? Dziękuję za odpowiedź.
odpowiedz
Ubea.pl
2021-02-22 15:51
IP: 83.3.x.x
Udokumentowany koszt podatku akcyzowego wlicza się do kosztów nabycia samochodu.
odpowiedz
Adrian
2021-02-14 20:51
IP: 5.173.x.x
Witam, czy jeżeli kupiłem samochód i sprzedałem w okresie krótszym niż 30 dni, muszę zgłaszać ten fakt w Wydziale Komunikacji?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-02-15 08:26
IP: 83.3.x.x
Czy wie Pan, czy poprzedni właściciel zgłaszał Wydziałowi Komunikacji sprzedaż auta Panu?
odpowiedz
Adrian
2021-02-16 21:21
IP: 5.173.x.x
Nie wiem, natomiast ten co kupił zdążył już przerejestrować
odpowiedz
Ubea.pl
2021-02-17 08:38
IP: 83.3.x.x
W takim przypadku, aby nie narazić się na żadne kary, najlepiej zgłosić sprzedaż. Może Pan to zrobić online. Wystarczy profil zaufany i skan umowy kupna-sprzedaży z nabywcą.
odpowiedz
tom
2021-02-13 23:31
IP: 83.4.x.x
Dzień dobry. Auto zostało sprzedane na fakturę 11 lat temu. Niestety nie została zgłoszona do WK , a nowy właściciel nie przerejstrował do dziś i nie ma z nim kontaktu bo faktura została już zniszczona. Jak sie z tego wyplątać?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-02-15 08:24
IP: 83.3.x.x
Rozumiem, że nie ma Pan żadnych danych osobowych nowego właściciela, które mógłby przekazać Pan do urzędu?
odpowiedz
Zbyszek
2021-02-07 17:38
IP: 89.64.x.x
Dzień dobry, Planuję zakup auta od osoby która sprowadziła go z niemiec na umowę cywilno prawną. Auto nie zostało zarejestrowane w Polsce. Sprzedający chce zapłacić akcyzę na siebie a następnie sprzedać mi samochód na umowę cywilno prawną. Czy takie coś jest legalne? Czy może on sprzedać mi samochód który nigdy nie był zarejestrowany w polsce i który jest przywieziony przez niego? Czy nie będę miał problemów z zarejestrowaniem takiego samochodu?
odpowiedz
Zbyszek
2021-02-07 17:39
IP: 89.64.x.x
Dodam że na umowie widniałby obecny właściciel (nie Niemiec od którego kupił samochód).
odpowiedz
Ubea.pl
2021-02-08 08:19
IP: 83.3.x.x
Mogą Państwo zrobić to w ten sposób, ale najlepiej by było, by sprzedawca przekazał Panu także kopię umowy zawartej z Niemcem.
odpowiedz
Robson
2021-01-27 18:13
IP: 62.122.x.x
Witam.Kupiłem samochód w grudniu 2020 z ważnym OC do 05.2021 i ze względu na Covid mam 180 dni na jego przerejestrowanie,czy muszę wykupić nową polisę OC
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-28 07:17
IP: 83.3.x.x
Ubezpieczenie OC jest całkowicie niezależne od terminów na przerejestrowanie auta. W momencie nabycia pojazdu OC przeszło automatycznie na Pana i może Pan z niego korzystać do maja 2021. Warto jednak skontaktować się z ubezpieczycielem, by ustalić, czy i jaka rekalkulacja składki zostanie przeprowadzona, by nie został Pan zaskoczony pod koniec obowiązywania polisy. Jeśli rekalkulacja okaże się niekorzystna, zapraszamy do sprawdzenia innych ofert na kalkulatorze OC: https://kalkulator.ubea.pl Jeśli natomiast zdecyduje się Pan korzystać z obecnego OC, to proszę pamiętać, że nie przedłuży się ono automatycznie na kolejne 12 miesięcy. W maju trzeba więc koniecznie wykupić nowe ubezpieczenie.
odpowiedz
harti
2021-01-27 08:57
IP: 170.61.x.x
Witam, Kupuje auto, ktore bylo zakupione w grudniu 2020 od firmy na FV za kwote 50 tyś. Odkupuje te auto dokladnie za ta sama kwote, 50 tyś, aczkolwiek juz na umowe kupno-sprzedazy jako osoba prywnatna i od osoby prywatnej. Auto nie zostalo jeszcze przerejstrowane z firmy na nowego wlascicila i jest w trakcie przerejstrowania. Czy ja, jako nowy wlasciciel pojazdu, nie bede mial zadnych problemow z zarejestrowaniem go na siebie?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-27 15:49
IP: 78.8.x.x
Dzień dobry, co rozumie Pan przez sformułowanie: "jest w trakcie przerejestrowania"? Jeśli obecny właściciel rozpoczął już w urzędzie procedurę przerejestrowania, to najlepiej, aby ją dokończył i dopiero sprzedał auto Panu. Jeśli natomiast proces przerejestrowania jeszcze nie został rozpoczęty, to może Pan już zakupić to auto i przerejestrować pojazd na siebie. W takim przypadku musi Pan jednak otrzymać także dowód przeniesienia własności auta z firmy na obecnego właściciela. Dzięki temu w Wydziale Komunikacji będzie mógł Pan udowodnić ciągłość między danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym auta a sobą.
odpowiedz
harti
2021-01-27 18:58
IP: 79.110.x.x
Dzień dobry, Auto zostało kupione od firmy przez osobę, od której kupuję teraz samochód. Osoba ta, złożyła już dokumenty do rejestracji samochodu ale jeszcze fizycznie auto nie jest na nią zarejestrowane. Osoba, od której kupuję auto posiada fakturę kupna od firmy. Więc będe miał fakturę na podstawie ta osoba kupiła auto od firmy oraz umowę kupna-sprzedaży, którą ja zawrzę w ramach odkupienia tego samochodu. Czy to wystarczy do rejestracji?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-28 07:12
IP: 83.3.x.x
Jeśli dokumenty do rejestracji zostały już złożone, lepiej zakończyć tę procedurę i dopiero rozpocząć procedurę zakupu auta. Uniknie się dzięki temu niepotrzebnego zamieszania w urzędzie. Może Pan też skontaktować się bezpośrednio ze swoim Wydziałem Komunikacji i zapytać, jak tamtejsi urzędnicy zapatrują się na taką sytuację.
odpowiedz
Jakub
2021-01-20 22:32
IP: 5.173.x.x
witam kupilem auto w pazdzierniku nieprzerejestrowujac go jezdze nim na codzien. moje pytanie czy decydujac sie teraz na rejestracje czeka mnie jakas kara za zwloke,? czy moge dalej go uzytkowac w ten spodob ( oczywiscie z waznym oc)i sprzedac bez rejestracji. przekazujac komplet umow.
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-21 07:58
IP: 83.3.x.x
Ze względu na koronawirusa termin 30 dni na rejestrację lub przerejestrowanie auta przedłużono do 180 dni. Co prawda, od 1 stycznia powrócono do miesięcznego terminu, ale skoro Pan zakupił auto jeszcze w październiku, to może Pan na spokojnie udać się teraz do Wydziału Komunikacji załatwić formalności. Obecnie za przekroczenie terminu na przerejestrowanie pojazdu grozi kara administracyjna, więc lepiej zająć się tymi dokumentami.
odpowiedz
Jakub
2021-01-21 18:20
IP: 194.150.x.x
a czy obecnie mozna zostac przy starych tablicach rejestracyjnych podczas rejestracji czy nadal musimy wykupowac nowe ze wzgledu na rejon zamieszkania?
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-22 08:41
IP: 83.3.x.x
Obecnie trzeba jeszcze zmienić tablice rejestracyjne. Od czerwca 2021 powinna wejść w życie zmiana w prawie pozwalająca pozostać przy dotychczasowych tablicach rejestracyjnych bez względu na miejsce zamieszkania.
odpowiedz
Sebastian
2021-01-19 23:13
IP: 188.146.x.x
Witam, Dostałem w spadku z siostrą i matką samochód po ojcu. Właśnie załatwiliśmy u notariusza poświadczenia dziedziczenia. Teraz chcielibyśmy go sprzedać, bo ubezpieczenie się kończy. Czy musimy go przerejestrowywać?? czy możemy sprzedać tylko na podstawie poświadczenia?? Jeśli tak to jakie dokumenty dać kupującemu, ksero poświadczeń?? I druga sprawa czy musimy odprowadzać podatek po sprzedaży, bo nie minęło pół roku od otrzymania spadku?? Jeśli tak to każdy z osobna czy można ustalić, że będzie na jedną osobę?? Z góry Dziękuję za odpowiedź
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-20 08:52
IP: 83.3.x.x
Dzień dobry, samochodu nie trzeba przerejestrowywać. Nabywca będzie jednak musiał w Wydziale Komunikacji udowodnić ciągłość między sobą a danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym. Potrzebna więc będzie umowa kupna-sprzedaży spisana między nabywcą a Państwem oraz ksero poświadczenia udowodniającego dziedziczenie. Jeśli auto zostanie sprzedane przed upływem 6 miesięcy, trzeba będzie wykazać sprzedaż w zeznaniu podatkowym oraz odprowadzić podatek. Podstawą opodatkowania jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży auta, a kosztem jego nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie jego posiadania (np. koszty ewentualnych napraw). Podatek powinien zapłacić każdy ze współwłaścicieli, biorąc pod uwagę swój przychód ze sprzedaży auta. Przychód odpowiada temu, jaką część auta posiada dana osoba. Jeśli każdy z Państwa posiada 1/3 auta, to przychód także należy podzielić na trzy i od tej kwoty zapłacić odpowiedni podatek.
odpowiedz
Sebastian
2021-01-20 19:37
IP: 188.146.x.x
Dziękuję za odpowiedź. Intryguje mnie jeszcze jedna rzecz. Jeśli samochód był na ojca, męża mojej matki to ona miało prawo do jego połowy. Więc tak naprawdę odziedziczyła 1/6 samochodu, bo połowa była jej, a druga połowa spadkiem. Czy w tym wypadku musi zapłacić podatek od 4/6 otrzymanej kwoty czy 1/6??
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-21 07:46
IP: 83.3.x.x
W tym przypadku radzimy skontaktować się już z doradcą podatkowym, aby ustalić, czy i jaki podatek od sprzedaży powinna zapłacić pani mama.
odpowiedz
Marlo
2021-01-03 20:02
IP: 37.47.x.x
Witam, prosze o rade, co w sytuacji kiedy auto zostalo zakupione za kwote ponizej 1000zl i nie bylo przerejestrowane (wiec ani skarbowka ani wydzial komunikacji o kupnie nie byly poinformowane), a nastepnie sprzedane za kwote wieksza niz 1000zl przed uplywem 6 miesiecy, to czy w takim wypadku trzeba zaplacic podatek? Pozdrawiam
odpowiedz
Ubea.pl
2021-01-04 09:08
IP: 83.3.x.x
Sprzedaż przed upływem 6 miesięcy powinna zostać wykazana w zeznaniu podatkowym. W przypadku sprzedaży za kwotę większą niż zakup należy też zapłacić odpowiedni podatek od niej. Proszę pamiętać, że nawet jeśli Pan nie przerejestrował auta na siebie, to sprzedawca samochodu powinien zgłosić sprzedaż do Wydziału Komunikacji.
odpowiedz
Andrzej
2020-12-14 22:50
IP: 188.146.x.x
witam, odziedziczyłem auto razem z siostrą i uzyskaliśmy notarialny akt poświadczenia dziedziczenia 3 października. Czy sprzedając auto 2 miesiące później, (bez uprzedniego przerejestrowania na nas), musimy zapłacić podatek wpisując ten przychód w zeznaniu podatkowym za ten rok, jak to się dzieje przy sprzedaży auta kupionego w ciągu ostatnich 6 miesięcy?
odpowiedz
Ubea.pl
2020-12-15 08:19
IP: 83.3.x.x
Tak, jeśli odziedziczone auto sprzeda się przed upływem 6 miesięcy od otrzymania pojazdu, trzeba zapłacić podatek.
odpowiedz
Marti
2020-12-10 19:33
IP: 146.120.x.x
Sprzedałem samochód 3 lata temu, sprzedaż nie została zgłoszona a ostatnio zorientowałem się że samochód prawnie dalej należy do mnie. dodam że umowy i papiery zostały zgubione! Co mam robić w takiej sytuacji?
odpowiedz
Ubea.pl
2020-12-11 08:18
IP: 83.3.x.x
Czy ma Pan możliwość skontaktowania się z osobą, która zakupiła auto? Może ona mogłaby Panu przekazać kopię umowy kupna-sprzedaży samochodu.
odpowiedz
Operator
2020-12-08 20:57
IP: 77.115.x.x
Witam. Kupiłem auto 27 listopada (nie zapłaciłem podatku) i sprzedałem 8 grudnia . Jeśli sprzedałem auto w tej samej cenie w ciągu miesiąca od zakupu muszę zapłacić podatek? musiałem pilnie sprzedać auto bo Żona została bez pracy..
odpowiedz
Ubea.pl
2020-12-09 08:13
IP: 83.3.x.x
Jeżeli sprzedaje się auto przed upływem 6 miesięcy od kupna, trzeba wykazać to w zeznaniu podatkowym. Taki obowiązek istnieje, nawet jeżeli nie zarobi się nic na sprzedaży. Zbycie samochodu należy wykazać w zeznaniu PIT-36 w pozycji „Dochody i straty”. Podstawą ewentualnego opodatkowania jest natomiast dochód. Skoro sprzedał Pan auto po tej samej cenie, to takiego dochodu nie ma i nie będzie Pan płacić podatku. Wystarczy wykazać sprzedaż w zeznaniu.
odpowiedz
Gorgoroth
2020-12-02 16:03
IP: 158.233.x.x
Witam, niedawno skradziono mi tablice rejestracyjne. Sprawę od razu zgłosiłem na policję, udałem się na posterunek i otrzymałem specjalne oświadczenie z policji. Czy mogę teraz sprzedać takie auto bez tablic rejestracyjnych? Czy konieczne jest przerejestrowanie auta? Dzięki!
odpowiedz
Ubea.pl
2020-12-03 08:18
IP: 83.3.x.x
Powinien Pan najpierw udać się do Wydziału Komunikacji z zaświadczeniem o zgłoszeniu kradzieży tablic otrzymanym na policji. W Wydziale Komunikacji może Pan albo poprosić o wydanie wtórników tablic rejestracyjnych, albo ponownie zarejestrować samochód. To drugie rozwiązanie jest droższe, ale bezpieczniejsze.
odpowiedz
pytający
2020-11-30 12:35
IP: 83.26.x.x
dzień dobry. nie potrafię obliczyć kiedy mija 6 miesięcy od zakupu pojazdu. przykład: Jeżeli auto kupie i zarejestruje 10.11.2020 to w którym dniu upływa 6 miesięcy (aby go sprzedać bez płacenie podatku)? w dniu 01.06.2021? czy dopiero 01.07.2021. Jaka ustawa czy rozp. omówi jak to liczyć? dziekuje za odp.
odpowiedz
Ubea.pl
2020-11-30 15:56
IP: 83.3.x.x
Dzień dobry, czas 6 miesięcy liczony jest od pierwszego dnia kolejnego miesiąca po zakupie auta. Jeśli więc auto kupiono 10 listopada, to 6 miesięcy jest liczone od 1 grudnia. 6 miesięcy upłynie więc 1 czerwca. Podstawa prawna znajduje się w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
odpowiedz
MATEUSZ
2020-11-19 16:01
IP: 212.109.x.x
witam podarowałem synowi auto zawarłem umowę darowizny minęło 6 mc i syn zdecydował się auto sprzedać jednak jeszcze go nie przerejestrował ma siebie czy musi go zarejestrować czy nie
odpowiedz
Ubea.pl
2020-11-20 07:13
IP: 83.3.x.x
Pana syn nie musi przerejestrować auta na siebie przed sprzedażą. Proszę jedynie pamiętać, by nabywcy samochodu przekazać także kopię umowy darowizny między Panem a synem. Dzięki temu w Wydziale Komunikacji nowy właściciel będzie mógł udowodnić ciągłość danych między danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym a sobą.
odpowiedz
Kamil
2020-11-16 21:45
IP: 91.207.x.x
Kupiłem samochód końcem sierpnia, nie przerejestrowałem go. 2 dni temu go sprzedałem. Co muszę zrobić?
odpowiedz
Ubea.pl
2020-11-17 08:10
IP: 83.3.x.x
Sprzedaż auta powinien Pan zgłosić do ubezpieczyciela, podając mu dane nabywcy samochodu. Jako że sprzedał Pan auto przed upływem 6 miesięcy od zakupu, musi Pan także wykazać sprzedaż w zeznaniu podatkowym (nawet jeśli nic Pan nie zarobił na sprzedaży). Ze względu na to że nie przerejestrował Pan auta na siebie, to nie musi Pan natomiast zgłaszać sprzedaży do Wydziału Komunikacji.
odpowiedz
Jarosław cichy
2020-11-12 08:18
IP: 5.173.x.x
Jeśli ja nie zarejestrowałem auta na siebie a kupiłem je 1 stycznia a sprzedałem 20 co mam teraz zrobic
odpowiedz
Ubea.pl
2020-11-16 08:20
IP: 83.3.x.x
Niezależnie od tego, czy auto zarejestrowało się na siebie czy nie, jego sprzedaż przed upływem 6 miesięcy od zakupu należy wykazać w zeznaniu podatkowym. Jeśli auto posiadało OC w styczniu, warto także skontaktować się z ubezpieczycielem. Możliwe że poprzedni właściciel podał dane Pana ubezpieczycielowi jako nowego właściciela samochodu. Natomiast, jako że nie przerejestrował Pan auta na siebie, nie musi Pan kontaktować się z Wydziałem Komunikacji.
odpowiedz
Adrian
2021-02-09 12:09
IP: 5.173.x.x
Witam, mam podobną sytuację, czyli zakup i sprzedaż pojazdu, bez przerejestrowywania, w okresie krótszym niż 30 dni. Na jakiej podstawie jestem zwolniony z kontaktowania się z Wydziałem Komunikacji? Z góry dziękuję za odpowiedź
odpowiedz
Daniel
2020-11-02 13:57
IP: 31.179.x.x
Witam. Jeśli autko sprowadziłem i zakupiłem w lipcu lecz nie było na nim już rejestracji (wyrejestrowany we Włoszech). Naprawiłem i zarejestrowałem, opłaciłem OC, przegląd w październiku. To czas tych 6 miesięcy liczy się od lipca czy października?
odpowiedz
Ubea.pl
2020-11-02 15:48
IP: 83.3.x.x
W przypadku podatku ważna jest data zakupu. Zatem w Pana sytuacji czas 6 miesięcy liczy się od końca lipca.
odpowiedz
Martyna
2020-11-02 12:46
IP: 5.173.x.x
Witam, chciałabym sprzedać auto, które nie przerejstrowalam na siebie, czy o jego zbyciu w takim przypadku też muszę powiadomić o tym urząd?
odpowiedz
Ubea.pl
2020-11-02 15:44
IP: 83.3.x.x
Dzień dobry, zawiadomienie o zbyciu pojazdu składa się w tym Wydziale Komunikacji, w którym dokonywało się zarejestrowania / przerejestrowania pojazdu. Jeśli nie zrobiła Pani tego, to nie musi też Pani składać zawiadomienia o zbyciu. W przypadku sprzedaży takiego auta proszę pamiętać o przekazaniu nabywcy auta także kopii umowy kupna-sprzedaży zawartej między Panią a poprzednim właścicielem. Dzięki temu nabywca będzie mógł udowodnić w urzędzie ciągłość między danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym samochodu a sobą.
odpowiedz
Michał
2020-10-22 11:59
IP: 94.42.x.x
Witam! Jeśli kupiłem samochód 20 maja br. i chciałbym go sprzedać nie płacąc podatku - nawet jeśli sprzedam za mniejszą kwotę niż kupiłem, to czy mogę go sprzedać juz od 1 listopada, czy dopiero od 1 grudnia? Dziękuje za odpowiedź z poważaniem Michał
odpowiedz
Ubea.pl
2020-10-22 16:12
IP: 83.3.x.x
Dzień dobry, jeśli sprzeda Pan auto za mniejszą kwotę, czyli nie zarobi Pan nic na sprzedaży, nie będzie Pan płacił podatku. W przypadku sprzedaży przed upływem 6 miesięcy będzie Pan musiał jedynie wykazać sprzedaż w zeznaniu podatkowym. Jeżeli nie chce Pan wykazywać sprzedaży w zeznaniu, to proszę poczekać ze zbyciem auta do 1 grudnia. Czas 6 miesięcy liczony jest bowiem od pierwszego dnia kolejnego miesiąca po zakupie auta, czyli w Pana przypadku od 1 czerwca.
odpowiedz
Michał
2020-10-22 21:07
IP: 94.42.x.x
Swietnie! Rzetelne, jasne i szybkie informacje. Dziękuję bardzo! Pozdrawiam i zdrowia życzę w tym trudnym czasie.
odpowiedz
Ubea.pl
2020-10-23 09:17
IP: 83.3.x.x
Dziękujemy i nawzajem dużo zdrowia :)
odpowiedz
Sylwia
2020-07-21 11:10
IP: 87.239.x.x
Witam. Cudzoziemiec (Ukrainiec) oczekujący na wydanie karty pobytu w Polsce (jego wiza straciła już ważność) kupił używany samochód. Czy może go zarejestrować przed otrzymaniem karty? Jeśli nie to czy jest jakieś inne wyjście z tej sytuacji? Jakie są konsekwencje niedochowania 30 dniowego terminu na rejestrację? Z góry dziękuję
odpowiedz
Lech
2020-07-17 22:41
IP: 79.185.x.x
Witam. Syn podarował mi samochód który odkupił od firmy w której pracuje. Podarował mi go w ciągu tygodnia od zakupu nie przerejestrowując go na siebie. Czy nie będę miał problemu z zarejestrowaniem go na siebie i jakie czekają mnie opłaty od podarowanego auta .
odpowiedz
S. Lidia
2020-06-04 12:28
IP: 5.184.x.x
Bardzo dziękuje za odpowiedz chciałam spłacić spatkobiercę czyli dać 250 zł niestety sprawy spadkowe trwają już 2 lata w grę wchodzą dość duże pieniądze jest to złośliwe że strony spadkobiercy. Czy pozostaję mi sądowe postępowanie. Proszę o podpowiedź.
odpowiedz
Ubea.pl
2020-06-04 15:39
IP: 83.3.x.x
Proponujemy przed rozpoczęciem postępowania sądowego rozważyć opcję mediacji. Nic innego nie jesteśmy w stanie doradzić w tej kwestii.
odpowiedz