Witam dziś mija 30dzień po kolizji moje uszkodzone auto to bmw 118d z 2010roku do wymiany cały bok od błotnika po tylny zderzak, wystrzelona poduszka powietrzna i wyszacowany koszt naprawy 3320zł A najciekawsza jest wycena pracy lakiernika 200zł
i na odwołanie wysyłają takie pisma :
Szanowna Pani
Informuję w tym miejscu, że kalkulacja Proama, która została przesłana stanowi wstępny kosztorys przedwykonawczy, którego zadaniem jest przede wszystkim wyszczególnienie części i operacji naprawczych niezbędnych do przeprowadzenia naprawy uszkodzeń, będących skutkiem przedmiotowej szkody. Kalkulacja wyznacza jednocześnie taki poziom kwoty odszkodowania, w ramach którego, przy zachowaniu rozsądnego i racjonalnego podejścia, istnieje możliwość doprowadzenia pojazdu w niezbędnym i uzasadnionym zakresie do stanu sprzed zdarzenia. Nie kwestionuję jednocześnie, że rzeczywisty koszt naprawy pojazdu może być inny, w tym wyższy (i diametralnie różny - w zależności od sposobu i miejsca naprawy pojazdu), ale to dopiero faktycznie przeprowadzona naprawa i rozliczenie kosztów naprawy fakturą VAT może zweryfikować wysokość kosztów ustalonych w kalkulacji Proama.
Prawidłowość ustalenia na tym etapie kwoty odszkodowania, której wysokość została ustalona na podstawie kosztorysu Proama, znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu Uchwały Sądu Najwyższego z dnia 17 maja 2007 r. (III CZP 150/06): „[…] Zastosowanie przepisu art. 363 § 1 KC w sferze odpowiedzialności gwarancyjnej ubezpieczyciel prowadzi do wniosku, że treścią świadczenia tego ubezpieczyciela, wynikającą z umowy OC nie jest jednak przywrócenie pojazdu do stanu sprzed wypadku (restytucja techniczna samochodu), ale naprawienie szkody powstałej w ogóle w majątku poszkodowanego, wywołanej uszkodzeniem lub zniszczeniem pojazdu […] Rzecz jasna, że ustalone odszkodowanie nie musiałoby zawsze pokrywać się z odszkodowaniem ustalonym o indywidualnie sporządzone faktury. Różnice te mogą wynikać z różnych przyczyn w tym m.in. z tego czy przy naprawie wykorzystano części nowe czy części używane, w jakim zakładzie naprawczym dokonywana będzie naprawa samochodu. Jeżeli jednak dopuszcza się możliwość stosowania w praktyce ubezpieczeniowej omawianej metody kosztorysowej w zakresie ustalenia wysokości odszkodowania ubezpieczeniowego, a jednocześnie akceptuje to, że poszkodowany nie musi jednak dokonywać naprawy rzeczy (samochodu), należy liczyć się ze wspomnianymi, możliwymi rozbieżnościami w zakresie rozmiaru odszkodowania przy zastosowaniu obu metod jego ustalania. Tzw. metoda rachunkowa daje zatem wyniki bardziej zindywidualizowane, tzw. metoda kosztorysowa opiera się zawsze na symulacji […]”
Mając na uwadze powyższe, na tym etapie - tj. do chwili udowodnienia wyższych kosztów poniesionych na naprawę pojazdu - wypłatę odszkodowania w kwocie jak w kalkulacji Proama uważamy za dopełniającą obowiązek naprawienia szkody przez Proama. Natomiast w przypadku podjętego zamiaru naprawy pojazdu w warsztacie informuję, że istnieje możliwość refundacji faktycznie poniesionych na naprawę kosztów, zgodnie z fakturą VAT za naprawę pojazdu, z zastrzeżeniem przeprowadzenia naprawy zgodnie z zakresem naprawy określonym w kalkulacji Proama, bądź przeprowadzenia oględzin dodatkowych celem kwalifikacji dodatkowych uszkodzeń.
Reasumując i odnosząc się do treści Pana odwołania, kwota odszkodowania może zostać zwiększona jedynie na podstawie rachunków/faktur wystawionych przez warsztat naprawczy.