Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Zgłoszenie szkody – jak to zrobić skutecznie?

Data publikacji: 2020-09-18

Do powstania szkody nie potrzeba wiele. Jeden nierozważny ruch i nieszczęście gotowe. Jak zgłosić szkodę, by równie szybko otrzymać odszkodowanie?

Nawet mała szkoda powoduje zazwyczaj wiele stresu. Abyś nie tracił więc dodatkowych nerwów na szukanie informacji o tym, jak zgłosić szkodę, zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie potrzebne wskazówki. Eksperci Ubea.pl tłumaczą nie tylko, jak postąpić po wypadku, lecz również jakie sposoby zgłoszenia szkody proponują najważniejsi ubezpieczyciele w Polsce.

Spis treści:

  1. Jak postąpić po szkodzie?
  2. Jak zabezpieczyć rzeczy po szkodzie?
  3. Kiedy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?
  4. Jak zgłosić szkodę - lista kontaktów do ubezpieczycieli
  5. Jak przebiega postępowanie likwidacyjne?
  6. Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

Jak postąpić po szkodzie?

Wypadek samochodowy - zgłoszenie szkody Priorytetem po szkodzie jest zadbanie o bezpieczeństwo własne i innych. Zacznij więc od oceny sytuacji oraz powiadomienia służb. Jeśli doszło do zdarzenia komunikacyjnego, kluczem jest rozróżnienie, czy doszło do wypadku (ktoś został ranny lub zabity) czy jedynie do kolizji.

1. Oceń szybko sytuację i sprawdź, czy nic Ci nie grozi.
2. Udziel pierwszej pomocy, jeśli ktoś doznał obrażeń w wyniku wypadku.
3. Wezwij odpowiednie służby.

  • jeśli doszło do kolizji, a sprawca nie przyznaje się do winy lub nie ma OC, zadzwoń koniecznie na policję. Służby wezwij także wtedy, kiedy podejrzewasz, że kierowca biorący udział w zdarzeniu jest nietrzeźwy
  • wezwij policję i pogotowie, jeśli doszło do wypadku samochodowego
  • jeśli coś się stało w domu, potrzebna może być pomoc straży pożarnej

Służby możesz wezwać, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub pod numery dedykowane poszczególnym jednostkom:

997 – policja
998 – straż pożarna
999 – pogotowie ratunkowe

Jak zabezpieczyć rzeczy po szkodzie?

Po zadbaniu o bezpieczeństwo swoje i innych możesz zająć się zabezpieczeniem rzeczy które ucierpiały w wyniku szkody. Od samego początku staraj się gromadzić dowody na to, co się stało.

1. Przed dokonaniem oględzin przez ubezpieczyciela nie naprawiaj niczego (chyba że dana zmiana jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa). Zabezpiecz jedynie rzeczy przed dalszymi uszkodzeniami.

2. Wykonaj zdjęcia szkód od razu po zdarzeniu.

3. Jeśli na miejscu zdarzenia byli świadkowie, spisz ich dane, aby w przyszłości móc się z nimi skontaktować.

4. Skontaktuj się z ubezpieczycielem (swoim lub sprawcy zależnie od tego, do jakiego zdarzenia doszło) i zgłoś szkodę. Towarzystwu ubezpieczeniowemu podaj:

  • swoje imię i nazwisko
  • numer polisy z której zgłaszasz szkodę
  • krótki opis zdarzenia

Kiedy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Czas na zgłoszenie szkody różni się zależnie od rodzaju ubezpieczenia. Niekiedy są to zaledwie 2 dni (np. w razie kradzieży auta), niekiedy kilka tygodni, a w przypadku ubezpieczenia OC kierowców nawet 3 lata. Dokładną informację o czasie na zgłoszenie szkody zawsze znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia.

Nawet jeśli jednak OWU daje Ci dużo czasu na zgłoszenie zdarzenia, nie czekaj do ostatniej chwili. Szkodę najlepiej zgłosić jak najszybciej. Im mniej czasu minie od zdarzenia, tym łatwiej będzie Ci zebrać potrzebne dowody czy skontaktować się ze świadkami. Nie wspominając już o tym, że ubezpieczyciele często wymagają, by przed dokonaniem oględzin przez towarzystwo, nie zmieniać nic w uszkodzonym miejscu. Nie ma więc na co czekać ze zgłaszaniem szkody.

Jak zgłosić szkodę - lista kontaktów do ubezpieczycieli

Każdy ubezpieczyciel umożliwia zgłoszenie szkody na różne sposoby. W zdecydowanej większości przypadków możesz już to zrobić przez Internet. Zgłoszenie szkody online jest szybkie oraz wygodne dla Ciebie i dla ubezpieczyciela. Jeśli jednak wolisz bardziej tradycyjne sposoby, możesz zazwyczaj poinformować towarzystwo telefonicznie czy listownie. Poniżej podajemy sposoby na zgłoszenie szkody we wszystkich ważniejszych towarzystwach ubezpieczeniowych w Polsce.

Aegon zgłoszenie szkody

Telefon: 801 300 900
lub +48 22 592 10 00

Formularze zgłoszenia szkody z ubezpieczeń majątkowych dostępne tutaj: Zgłoszenie szkody - ubezpieczenia majątkowe

Formularze zgłoszenia szkody z ubezpieczeń na życie dostępne tutaj: Zgłoszenie szkody - ubezpieczenia na życie

Allianz zgłoszenie szkody

Adres pocztowy:

TU Allianz Życie Polska S.A. albo TUiR Allianz Polska S.A.
ul. Rodziny Hiszpańskich 1
02-685 Warszawa
z dopiskiem Departament Obsługi Klienta

Mail:

Tel.: 224 224 224

Telefon dostępny:

  • pon. - pt.: 8:00 – 18:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Allianz

Aviva zgłoszenie szkody

Mail:

Tel.: +48 22 557 44 44

Telefon dostępny:

  • pon. - pt.: 8:00 – 19:00
  • pomoc Assistance dostępna 24/7

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Aviva

AXA Assistance zgłoszenie szkody

Mail:

Tel.: +48 22 575 97 28

Infolinia dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu

AXA zgłoszenie szkody

Tel.: +48 22 599 95 22 (pomoc assistance)

Telefon czynny:

  • pon. - sob.: 9:00 – 17:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody AXA

Balcia zgłoszenie szkody

Za likwidację szkód klientów Balcia odpowiada polski przedstawiciel firmy RESO Europa Service.

Adres pocztowy:

RESO Europa Service Sp. z o.o.
ul. Innowacyjna 1
16-400 Suwałki

Tel.: +48 87 565 44 44
lub +48 57 595 44 44

Infolinia czynna:

  • pon. - pt.: 6:00 – 22:00
  • sob.: 8:00 – 16:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Balcia

Benefia zgłoszenie szkody

Tel.: +48 22 212 20 30

Telefon dostępny 7 dni w tygodniu od 7:00 do 20:00

Szkody z Assistance należy zgłaszać pod numerem telefonu: +48 22 639 20 10
lub w przypadku klientów Benefia24.pl: +48 22 212 20 30

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Benefia

Compensa zgłoszenie szkody

Tel.: +48 22 501 61 00

Telefon dostępny 7 dni w tygodniu od 6:00 do 22:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Compensa

Concordia zgłoszenie szkody

Adres pocztowy:

Concordia Polska T.U. S.A.
ul. S. Małachowskiego 10
61-129 Poznań

Mail:

specjalny mail dla szkód z OC:

Tel.: 61 85 84 808

Numery wewnętrzne:

0 – maszyny rolnicze
1 – pojazdy
2 – domy i mieszkania
3 - uprawy

Telefon dostępny:

  • od pon. do pt.: 7:00 – 22:00
  • sob.: 8:00 – 13:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Concordia

Elvia zgłoszenie szkody

Tel.: +48 22 522 27 75

Wybierz tonowo:

1 – zgłaszanie problemów ze zdrowiem
2 – zgłaszanie problemów z autem

ERGO Hestia zgłoszenie szkody

Tel. do pomocy assistance: 801 114 114 lub 58 558 70 00

Tel. do pomocy w podróży za granicą: 58 550 70 12

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody ERGO Hestia

EUROINS zgłoszenie szkody

Mail:

Tel.: +48 22 243 84 84

Wybierz:

1 – pomoc drogowa (assistance)
2 – zgłoszenie nowej szkody

Telefon dostępny:

  • dla pomocy na drodze przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu
  • dla obsługi szkód w dni robocze od 8:00 – 16:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Euroins

Generali zgłoszenie szkody

Mail:

Tel.: 913 913 913

Telefon dla usług Assistance dostępny 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Generali

HDI zgłoszenie szkody

Tel.: +48 22 449 99 99
lub +48 801 801 181

Telefon dostępny przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody HDI

InterRisk zgłoszenie szkody

Adres pocztowy:

InterRisk T.U. S.A. Vienna Insurance Group
ul. Noakowskiego 22
00-668 Warszawa

Mail: (klienci indywidualni)
lub (klienci korporacyjni)

Tel.: 22 575 25 25

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody InterRisk

Link4 zgłoszenie szkody

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Link4

MTU zgłoszenie szkody

Tel. Assistance: 801 114 114
lub 58 558 70 00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody MTU

MTU24 zgłoszenie szkody

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody MTU24

Pocztowe TUW zgłoszenie szkody

Adres pocztowy:

TUW Pocztowe
ul. Mickiewicza 19
26-600 Radom

Mail: zgł

Tel.: +48 370 48 38
lub 22 211 80 05 (Centrum Alarmowe Assistance)

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Pocztowe TUW

Proama zgłoszenie szkody

Tel.: 815 815 815

Telefon dostępny:

  • pon. - pt.: 8:00 – 18:00

Dla osób potrzebujących pomocy assistance w USA jest przeznaczony specjalny numer telefonu: +1 773 945 6336

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Proama

PZU zgłoszenie szkody

Mail:

Tel.: 801 102 102
lub 22 566 55 55

Telefony dostępne przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę

Jeśli przebywasz za granicą i w związku z nagłym zdarzeniem potrzebujesz pomocy, zadzwoń pod numer +48 22 566 55 44

Możesz również wysłać SMS o treści SZKODA pod numer 4102. PZU oddzwoni i przyjmie zgłoszenie.

Można też skorzystać z czatu wideo: Czat PZU

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody PZU

Saltus zgłoszenie szkody

Mail:

Formularze zgłoszenia szkody, które należy przesłać jako skan mailem, można znaleźć tutaj:

Tel.: 58 770 36 90
lub 801 888 666

Biuro Obsługi Klienta czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00.

Pomoc Assistance z ubezpieczenia mieszkania: 22 575 95 78

Pomoc w trakcie podróży: 22 575 93 49

Signal Iduna zgłoszenie szkody

Adres pocztowy:

Signal Iduna Polska TU S.A.
ul. Przyokopowa 31
01-208 Warszawa

Mail:

Tel. do Centrali Alarmowej: +48 (0) 22 864 55 26

Z Centralą Alarmową można się także skontaktować, wysyłając SMS pod numer +48 661 000 888

W treści wiadomości należy podać:

  • imię i nazwisko
  • kraj i miasto zdarzenia
  • nazwę hotelu
  • numer polisy / nazwę biura podróży
  • krótki opis zachorowania
  • telefon kontaktowy

Centrala Alarmowa jest czynna 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę.

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Signal Iduna

TUW zgłoszenie szkody

Mail:

Tel.: 22 545 39 50
lub 801 001 003

Telefony dostępne:

  • pon. - sob.: 7:00 – 20:00

Centrum Alarmowe Assistance czynne całą dobę pod numerem:

dla umów ubezpieczenia zawartych do 31.03.2020 r.: +48 22 522 66 22 lub +48 22 563 11 31
dla umów ubezpieczenia zawartych od 1.04.2020 r.: +48 22 741 39 50

TUW TUZ zgłoszenie szkody

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody TUW

UNIQA zgłoszenie szkody

Adres pocztowy:

UNIQA TU S.A.
Jednostka Skanująco-Indeksująca
ul. Gdańska 132
90-520 Łódź

Mail:

Tel.: 801 597 597
lub 42 66 66 500

Telefony dostępne:

  • pon. - pt.: 8:00 – 16:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody UNIQA

Warta zgłoszenie szkody

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Warta

Szkodę można również zgłosić mobilnie przez Messengera: Messenger Warta

Wiener zgłoszenie szkody

Adres pocztowy:

Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group
ul. Wołoska 22A,
02-675 Warszawa

Tel.: 22 469 69 69

Telefon dostępny:

  • pon. - pt.: 8:00 – 16:00

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Wiener

You Can Drive zgłoszenie szkody

Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody You Can Drive

Jak przebiega postępowanie likwidacyjne?

Kiedy zgłosisz szkodę, ubezpieczyciel rozpocznie postępowanie likwidacyjne. W tym czasie odpowiadaj na wszystkie pytania towarzystwa ubezpieczeniowego i przekazuj sprawnie potrzebne dokumenty. Dzięki temu likwidacja szkody przebiegnie szybciej.

Pamiętaj, że masz prawo wglądu do wszystkich dokumentów, na podstawie których ustalana jest wysokość odszkodowania (opinia rzeczoznawcy, kosztorys, notatka policyjna itp.).

Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

Na wypłatę odszkodowania ubezpieczyciel ma 30 dni od momentu zgłoszenia szkody.

Jeśli jednak towarzystwu nie uda się wyjaśnić okoliczności zdarzenia w tym terminie, to wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 14 dni od momentu, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie okoliczności było możliwe (ubezpieczyciel powinien Cię jednak poinformować po pierwszych 30 dniach, dlaczego wypłata świadczenia będzie opóźniona).

Czy oznacza to, że w praktyce ubezpieczyciel może w nieskończoność przedłużać wypłatę odszkodowania? Nie! Maksymalny termin na wypłatę świadczenia to 90 dni od zgłoszenia szkody. Dodatkowo bezsporna część odszkodowania powinna trafić na Twoje konto już w ciągu pierwszych 30 dni.

Termin 90 dni może zostać przekroczony jedynie wtedy, kiedy ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela lub wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. Ubezpieczyciel wypłaci wtedy odszkodowanie dopiero po zakończeniu postępowania.

Szybkie i skuteczne zgłoszenie szkody to pierwszy krok do sprawnej wypłaty odszkodowania. Po zdarzeniu nie zwlekaj więc, tylko od razu skontaktuj się z ubezpieczycielem i poinformuj go o szkodzie, do której doszło.

Tagi:

Komentarze