Nawet mała szkoda powoduje zazwyczaj wiele stresu. Abyś nie tracił więc dodatkowych nerwów na szukanie informacji o tym, jak zgłosić szkodę, zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie potrzebne wskazówki. Eksperci Ubea.pl tłumaczą nie tylko, jak postąpić po wypadku, lecz również jakie sposoby zgłoszenia szkody proponują najważniejsi ubezpieczyciele w Polsce.
Spis treści:
- Jak postąpić po szkodzie?
- Jak zabezpieczyć rzeczy po szkodzie?
- Kiedy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?
- Jak zgłosić szkodę - lista kontaktów do ubezpieczycieli
- Aegon zgłoszenie szkody
- Allianz zgłoszenie szkody
- Aviva zgłoszenie szkody
- AXA Assistance zgłoszenie szkody
- AXA zgłoszenie szkody
- Balcia zgłoszenie szkody
- Benefia zgłoszenie szkody
- Compensa zgłoszenie szkody
- Concordia zgłoszenie szkody
- Elvia zgłoszenie szkody
- ERGO Hestia zgłoszenie szkody
- EUROINS zgłoszenie szkody
- Generali zgłoszenie szkody
- HDI zgłoszenie szkody
- InterRisk zgłoszenie szkody
- Link4 zgłoszenie szkody
- MTU zgłoszenie szkody
- MTU24 zgłoszenie szkody
- Pocztowe TUW zgłoszenie szkody
- Proama zgłoszenie szkody
- PZU zgłoszenie szkody
- Saltus zgłoszenie szkody
- Signal Iduna zgłoszenie szkody
- TUW zgłoszenie szkody
- TUW TUZ zgłoszenie szkody
- UNIQA zgłoszenie szkody
- Warta zgłoszenie szkody
- Wiener zgłoszenie szkody
- You Can Drive zgłoszenie szkody
- Jak przebiega postępowanie likwidacyjne?
- Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?
Porównywarka ubezpieczeń Ubea: Jak postąpić po szkodzie?
Priorytetem po szkodzie jest zadbanie o bezpieczeństwo własne i innych. Zacznij więc od oceny sytuacji oraz powiadomienia służb. Jeśli doszło do zdarzenia komunikacyjnego, kluczem jest rozróżnienie, czy doszło do wypadku (ktoś został ranny lub zabity) czy jedynie do kolizji.
1. Oceń szybko sytuację i sprawdź, czy nic Ci nie grozi.
2. Udziel pierwszej pomocy, jeśli ktoś doznał obrażeń w wyniku wypadku.
3. Wezwij odpowiednie służby.
- jeśli doszło do kolizji, a sprawca nie przyznaje się do winy lub nie ma OC, zadzwoń koniecznie na policję. Służby wezwij także wtedy, kiedy podejrzewasz, że kierowca biorący udział w zdarzeniu jest nietrzeźwy
- wezwij policję i pogotowie, jeśli doszło do wypadku samochodowego
- jeśli coś się stało w domu, potrzebna może być pomoc straży pożarnej
Służby możesz wezwać, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub pod numery dedykowane poszczególnym jednostkom:
997 – policja
998 – straż pożarna
999 – pogotowie ratunkowe
Jak zabezpieczyć rzeczy po szkodzie?
Po zadbaniu o bezpieczeństwo swoje i innych możesz zająć się zabezpieczeniem rzeczy które ucierpiały w wyniku szkody. Od samego początku staraj się gromadzić dowody na to, co się stało.
1. Przed dokonaniem oględzin przez ubezpieczyciela nie naprawiaj niczego (chyba że dana zmiana jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa). Zabezpiecz jedynie rzeczy przed dalszymi uszkodzeniami.
2. Wykonaj zdjęcia szkód od razu po zdarzeniu.
3. Jeśli na miejscu zdarzenia byli świadkowie, spisz ich dane, aby w przyszłości móc się z nimi skontaktować.
4. Skontaktuj się z ubezpieczycielem (swoim lub sprawcy zależnie od tego, do jakiego zdarzenia doszło) i zgłoś szkodę. Towarzystwu ubezpieczeniowemu podaj:
- swoje imię i nazwisko
- numer polisy z której zgłaszasz szkodę
- krótki opis zdarzenia
Kiedy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?
Czas na zgłoszenie szkody różni się zależnie od rodzaju ubezpieczenia. Niekiedy są to zaledwie 2 dni (np. w razie kradzieży auta), niekiedy kilka tygodni, a w przypadku ubezpieczenia OC kierowców nawet 3 lata. Dokładną informację o czasie na zgłoszenie szkody zawsze znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
Nawet jeśli jednak OWU daje Ci dużo czasu na zgłoszenie zdarzenia, nie czekaj do ostatniej chwili. Szkodę najlepiej zgłosić jak najszybciej. Im mniej czasu minie od zdarzenia, tym łatwiej będzie Ci zebrać potrzebne dowody czy skontaktować się ze świadkami. Nie wspominając już o tym, że ubezpieczyciele często wymagają, by przed dokonaniem oględzin przez towarzystwo, nie zmieniać nic w uszkodzonym miejscu. Nie ma więc na co czekać ze zgłaszaniem szkody.
Jak zgłosić szkodę - lista kontaktów do ubezpieczycieli
Każdy ubezpieczyciel umożliwia zgłoszenie szkody na różne sposoby. W zdecydowanej większości przypadków możesz już to zrobić przez Internet. Zgłoszenie szkody online jest szybkie oraz wygodne dla Ciebie i dla ubezpieczyciela. Jeśli jednak wolisz bardziej tradycyjne sposoby, możesz zazwyczaj poinformować towarzystwo telefonicznie czy listownie. Poniżej podajemy sposoby na zgłoszenie szkody we wszystkich ważniejszych towarzystwach ubezpieczeniowych w Polsce.
Allianz zgłoszenie szkody
Adres pocztowy:
TU Allianz Życie Polska S.A. albo TUiR Allianz Polska S.A.
ul. Rodziny Hiszpańskich 1
02-685 Warszawa
z dopiskiem Departament Obsługi Klienta
Mail:
Tel.: 224 224 224
Telefon dostępny:
- pon. - pt.: 8:00 – 18:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Allianz
Aviva zgłoszenie szkody
Mail:
Tel.: +48 22 557 44 44
Telefon dostępny:
- pon. - pt.: 8:00 – 19:00
- pomoc Assistance dostępna 24/7
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Aviva
AXA Assistance zgłoszenie szkody
Mail:
Tel.: +48 22 575 97 28
Infolinia dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu
AXA zgłoszenie szkody
Tel.: +48 22 599 95 22 (pomoc assistance)
Telefon czynny:
- pon. - sob.: 9:00 – 17:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody AXA
Balcia zgłoszenie szkody
Za likwidację szkód klientów Balcia odpowiada polski przedstawiciel firmy RESO Europa Service.
Adres pocztowy:
RESO Europa Service Sp. z o.o.
ul. Innowacyjna 1
16-400 Suwałki
Tel.: +48 87 565 44 44
lub +48 57 595 44 44
Infolinia czynna:
- pon. - pt.: 6:00 – 22:00
- sob.: 8:00 – 16:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Balcia
Benefia zgłoszenie szkody
Tel.: +48 22 212 20 30
Telefon dostępny 7 dni w tygodniu od 7:00 do 20:00
Szkody z Assistance należy zgłaszać pod numerem telefonu: +48 22 639 20 10
lub w przypadku klientów Benefia24.pl: +48 22 212 20 30
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Benefia
Compensa zgłoszenie szkody
Tel.: +48 22 501 61 00
Telefon dostępny 7 dni w tygodniu od 6:00 do 22:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Compensa
Concordia zgłoszenie szkody
Adres pocztowy:
Concordia Polska T.U. S.A.
ul. S. Małachowskiego 10
61-129 Poznań
Mail:
specjalny mail dla szkód z OC:
Tel.: 61 85 84 808
Numery wewnętrzne:
0 – maszyny rolnicze
1 – pojazdy
2 – domy i mieszkania
3 - uprawy
Telefon dostępny:
- od pon. do pt.: 7:00 – 22:00
- sob.: 8:00 – 13:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Concordia
Elvia zgłoszenie szkody
Tel.: +48 22 522 27 75
Wybierz tonowo:
1 – zgłaszanie problemów ze zdrowiem
2 – zgłaszanie problemów z autem
ERGO Hestia zgłoszenie szkody
Tel. do pomocy assistance: 801 114 114 lub 58 558 70 00
Tel. do pomocy w podróży za granicą: 58 550 70 12
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody ERGO Hestia
EUROINS zgłoszenie szkody
Mail:
Tel.: +48 22 243 84 84
Wybierz:
1 – pomoc drogowa (assistance)
2 – zgłoszenie nowej szkody
Telefon dostępny:
- dla pomocy na drodze przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu
- dla obsługi szkód w dni robocze od 8:00 – 16:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Euroins
Generali zgłoszenie szkody
Mail:
Tel.: 913 913 913
Telefon dla usług Assistance dostępny 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Generali
HDI zgłoszenie szkody
Tel.: +48 22 449 99 99
lub +48 801 801 181
Telefon dostępny przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody HDI
InterRisk zgłoszenie szkody
Adres pocztowy:
InterRisk T.U. S.A. Vienna Insurance Group
ul. Noakowskiego 22
00-668 Warszawa
Mail: (klienci indywidualni)
lub (klienci korporacyjni)
Tel.: 22 575 25 25
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody InterRisk
Link4 zgłoszenie szkody
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Link4
MTU zgłoszenie szkody
Tel. Assistance: 801 114 114
lub 58 558 70 00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody MTU
MTU24 zgłoszenie szkody
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody MTU24
Pocztowe TUW zgłoszenie szkody
Adres pocztowy:
TUW Pocztowe
ul. Mickiewicza 19
26-600 Radom
Mail: zgł
Tel.: +48 370 48 38
lub 22 211 80 05 (Centrum Alarmowe Assistance)
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Pocztowe TUW
Proama zgłoszenie szkody
Tel.: 815 815 815
Telefon dostępny:
- pon. - pt.: 8:00 – 18:00
Dla osób potrzebujących pomocy assistance w USA jest przeznaczony specjalny numer telefonu: +1 773 945 6336
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Proama
PZU zgłoszenie szkody
Mail:
Tel.: 801 102 102
lub 22 566 55 55
Telefony dostępne przez 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę
Jeśli przebywasz za granicą i w związku z nagłym zdarzeniem potrzebujesz pomocy, zadzwoń pod numer +48 22 566 55 44
Możesz również wysłać SMS o treści SZKODA pod numer 4102. PZU oddzwoni i przyjmie zgłoszenie.
Można też skorzystać z czatu wideo: Czat PZU
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody PZU
Saltus zgłoszenie szkody
Mail:
Formularze zgłoszenia szkody, które należy przesłać jako skan mailem, można znaleźć tutaj:
Tel.: 58 770 36 90
lub 801 888 666
Biuro Obsługi Klienta czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00.
Pomoc Assistance z ubezpieczenia mieszkania: 22 575 95 78
Pomoc w trakcie podróży: 22 575 93 49
Signal Iduna zgłoszenie szkody
Adres pocztowy:
Signal Iduna Polska TU S.A.
ul. Przyokopowa 31
01-208 Warszawa
Mail:
Tel. do Centrali Alarmowej: +48 (0) 22 864 55 26
Z Centralą Alarmową można się także skontaktować, wysyłając SMS pod numer +48 661 000 888
W treści wiadomości należy podać:
- imię i nazwisko
- kraj i miasto zdarzenia
- nazwę hotelu
- numer polisy / nazwę biura podróży
- krótki opis zachorowania
- telefon kontaktowy
Centrala Alarmowa jest czynna 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę.
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Signal Iduna
TUW zgłoszenie szkody
Mail:
Tel.: 22 545 39 50
lub 801 001 003
Telefony dostępne:
- pon. - sob.: 7:00 – 20:00
Centrum Alarmowe Assistance czynne całą dobę pod numerem:
dla umów ubezpieczenia zawartych do 31.03.2020 r.: +48 22 522 66 22 lub +48 22 563 11 31
dla umów ubezpieczenia zawartych od 1.04.2020 r.: +48 22 741 39 50
TUW TUZ zgłoszenie szkody
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody TUW
UNIQA zgłoszenie szkody
Adres pocztowy:
UNIQA TU S.A.
Jednostka Skanująco-Indeksująca
ul. Gdańska 132
90-520 Łódź
Mail:
Tel.: 801 597 597
lub 42 66 66 500
Telefony dostępne:
- pon. - pt.: 8:00 – 16:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody UNIQA
Warta zgłoszenie szkody
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Warta
Szkodę można również zgłosić mobilnie przez Messengera: Messenger Warta
Wiener zgłoszenie szkody
Adres pocztowy:
Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group
ul. Wołoska 22A,
02-675 Warszawa
Tel.: 22 469 69 69
Telefon dostępny:
- pon. - pt.: 8:00 – 16:00
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody Wiener
You Can Drive zgłoszenie szkody
Zgłoszenie szkody online możliwe tutaj: Zgłoszenie szkody You Can Drive
Jak przebiega postępowanie likwidacyjne?
Kiedy zgłosisz szkodę, ubezpieczyciel rozpocznie postępowanie likwidacyjne. W tym czasie odpowiadaj na wszystkie pytania towarzystwa ubezpieczeniowego i przekazuj sprawnie potrzebne dokumenty. Dzięki temu likwidacja szkody przebiegnie szybciej.
Pamiętaj, że masz prawo wglądu do wszystkich dokumentów, na podstawie których ustalana jest wysokość odszkodowania (opinia rzeczoznawcy, kosztorys, notatka policyjna itp.).
Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?
Na wypłatę odszkodowania ubezpieczyciel ma 30 dni od momentu zgłoszenia szkody.
Jeśli jednak towarzystwu nie uda się wyjaśnić okoliczności zdarzenia w tym terminie, to wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 14 dni od momentu, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie okoliczności było możliwe (ubezpieczyciel powinien Cię jednak poinformować po pierwszych 30 dniach, dlaczego wypłata świadczenia będzie opóźniona).
Czy oznacza to, że w praktyce ubezpieczyciel może w nieskończoność przedłużać wypłatę odszkodowania? Nie! Maksymalny termin na wypłatę świadczenia to 90 dni od zgłoszenia szkody. Dodatkowo bezsporna część odszkodowania powinna trafić na Twoje konto już w ciągu pierwszych 30 dni.
Termin 90 dni może zostać przekroczony jedynie wtedy, kiedy ustalenie odpowiedzialności ubezpieczyciela lub wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. Ubezpieczyciel wypłaci wtedy odszkodowanie dopiero po zakończeniu postępowania.
Szybkie i skuteczne zgłoszenie szkody to pierwszy krok do sprawnej wypłaty odszkodowania. Po zdarzeniu nie zwlekaj więc, tylko od razu skontaktuj się z ubezpieczycielem i poinformuj go o szkodzie, do której doszło.
Priorytetem po szkodzie jest zadbanie o bezpieczeństwo własne i innych. Zacznij więc od oceny sytuacji oraz powiadomienia służb. Jeśli doszło do zdarzenia komunikacyjnego, kluczem jest rozróżnienie, czy doszło do wypadku (ktoś został ranny lub zabity) czy jedynie do kolizji.
Czas na zgłoszenie szkody różni się zależnie od rodzaju ubezpieczenia. Niekiedy są to zaledwie 2 dni (np. w razie kradzieży auta), niekiedy kilka tygodni, a w przypadku ubezpieczenia OC kierowców nawet 3 lata. Dokładną informację o czasie na zgłoszenie szkody zawsze znajdziesz w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
Każdy ubezpieczyciel umożliwia zgłoszenie szkody na różne sposoby. W zdecydowanej większości przypadków możesz już to zrobić przez Internet. Zgłoszenie szkody online jest szybkie oraz wygodne dla Ciebie i dla ubezpieczyciela. Jeśli jednak wolisz bardziej tradycyjne sposoby, możesz zazwyczaj poinformować towarzystwo telefonicznie czy listownie. Sprawdź w artykule sposoby na zgłoszenie szkody we wszystkich ważniejszych towarzystwach ubezpieczeniowych w Polsce.
Po zadbaniu o bezpieczeństwo swoje i innych możesz zająć się zabezpieczeniem rzeczy, które ucierpiały w wyniku szkody. Od samego początku staraj się gromadzić dowody na to, co się stało.
Kiedy zgłosisz szkodę, ubezpieczyciel rozpocznie postępowanie likwidacyjne. W tym czasie odpowiadaj na wszystkie pytania towarzystwa ubezpieczeniowego i przekazuj sprawnie potrzebne dokumenty. Dzięki temu likwidacja szkody przebiegnie szybciej.
Na wypłatę odszkodowania ubezpieczyciel ma 30 dni od momentu zgłoszenia szkody.