Sprzedaż samochodu niejednokrotnie zajmuje więcej czasu niż się zakładało. Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży większość osób pragnie więc odetchnąć z ulgą i zapomnieć o całej sprawie. Jeśli jednak nie chcesz narazić się na dodatkowe nieprzyjemności, zbierz jeszcze siły i złóż zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Co to jest? Co powinno zawierać? Gdzie i kiedy należy je złożyć? Sprawdź poniżej.
Spis treści:
- Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – gdzie zgłosić?
- Co się stanie, jeśli nie złożysz zawiadomienia o zbyciu pojazdu?
- Czy dostaniesz od razu zwrot składki OC?
- Zawiadomienie o zbyciu pojazdu do ubezpieczyciela – jak je złożyć?
Skorzystaj z kalkulatora ubezpieczeń ubea
Porównywarka ubezpieczeń Ubea: Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – gdzie zgłosić?
O sprzedaży samochodu należy powiadomić dwie instytucje:
- Wydział Komunikacji, w którym rejestrowałeś auto,
- swoje towarzystwo ubezpieczeń.
Co ważne, złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu jest zupełnie bezpłatne.
Uwaga! Jeśli auto ma dwóch lub więcej współwłaścicieli, zawiadomienie o zbyciu (zarówno to składane do Wydziału Komunikacji, jak i ubezpieczyciela) musi być podpisane przez ich wszystkich.
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu do ubezpieczyciela
Towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym posiada się OC, należy powiadomić o sprzedaży auta w ciągu 14 dni. Taki obowiązek wynika z art. 32 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych:
"Posiadacz pojazdu mechanicznego, który przeniósł prawo własności tego pojazdu, jest obowiązany do przekazania posiadaczowi, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu, potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz do powiadomienia na piśmie zakładu ubezpieczeń, w terminie 14 dni od dnia przeniesienia prawa własności pojazdu, o fakcie przeniesienia prawa własności tego pojazdu i o danych posiadacza, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu."
Co ważne, takie zawiadomienie musi mieć formę pisemną i powinno zawierać:
- imię i nazwisko oraz adres zbywcy pojazdu,
- datę sprzedaży,
- markę i numer rejestracyjny samochodu,
- numer polisy OC,
- imię i nazwisko, adres oraz numer PESEL nabywcy pojazdu (jeśli samochód kupiła od Ciebie osoba prawna, podaj jej nazwę, siedzibę oraz numer REGON).
Do zawiadomienia należy dołączyć kopię umowy kupna-sprzedaży samochodu (lub innej umowy potwierdzającej zbycie pojazdu).
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu druk
Tutaj znajdziesz wzór zawiadomienia ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu: https://ubea.pl/dokumenty/zawiadomienie-o-zbyciu-pojazdu.pdf
Wystarczy, że go wydrukujesz, wypełnisz i prześlesz do swojego towarzystwa ubezpieczeniowego, a jeden obowiązek będziesz mieć już z głowy.
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu - Wydział Komunikacji
Zawiadomienie o sprzedaży pojazdu należy złożyć także do Wydziału Komunikacji, w którym rejestrowałeś samochód. Takie powiadomienie trzeba dostarczyć w ciągu 30 dni od sprzedaży samochodu.
Powyższy obowiązek wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 78 ust. 2 pkt 1):
"Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o:
1) nabyciu lub zbyciu pojazdu;”
Pamiętaj, że wbrew temu co wiele osób pisze w Internecie, sama sprzedaż auta nie jest podstawą do wyrejestrowania samochodu. Po zbyciu pojazdu składasz więc jedynie zawiadomienie o tym, ale nie wyrejestrowujesz pojazdu. Do urzędu należy dostarczyć zawiadomienie oraz skan / zdjęcie dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży, umowa darowizny).
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu można dostarczyć do urzędu:
- osobiście,
- przekazać innej osobie, która zaniesie zawiadomienie do Wydziału Komunikacji (w takim przypadku do zawiadomienia musi być dołączone pełnomocnictwo),
- pocztą (do przesyłki należy wtedy dołączyć kopię dokumentu tożsamości),
- online przy pomocy profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego.
Co się stanie, jeśli nie złożysz zawiadomienia o zbyciu pojazdu?
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu składane do ubezpieczyciela oraz Wydziału Komunikacji nie zajmuje dużo czasu, a pozwala zaoszczędzić wiele nieprzyjemności. Jakie dokładnie konsekwencje grożą Ci, jeśli nie zawiadomisz o sprzedaży samochodu?
Od 1 stycznia 2020 r. za niezgłoszenie sprzedaży auta do urzędu grozi kara pieniężna w wysokości od 200 do nawet 1000 zł.
Dodatkowo, dopóki nie złożysz takiego zawiadomienia (a kupujący również nie przerejestruje auta na siebie), przez Wydział Komunikacji jesteś wciąż traktowany jak właściciel tego pojazdu. Jeśli więc Twój poprzedni samochód zostanie użyty do popełnienia przestępstwa lub też nowy właściciel przekroczy prędkość i radar zrobi mu zdjęcie, pierwsze podejrzenia padną na Ciebie. Lepiej zaoszczędzić sobie takiego stresu i złożyć do Wydziału Komunikacji zawiadomienie o zbyciu pojazdu.
A jakie konsekwencje grożą, jeśli o zmianie właściciela auta nie powiadomisz swojego ubezpieczyciela?
Przede wszystkim dopóki tego nie zrobisz, ponosisz z nabywcą solidarną odpowiedzialność za zapłatę rat ubezpieczenia, których termin mija między dniem sprzedaży a dniem zawiadomienia ubezpieczyciela. A odpowiedzialność solidarna oznacza, że ubezpieczyciel może skierować swoje roszczenia do dowolnie wybranej osoby. Skoro Twoje dane ma, a informacji o nowym właścicielu nie posiada, chyba już wiesz, do kogo się zwróci po zapłatę. Dlatego najlepiej złożyć zawiadomienie od razu w dniu sprzedaży auta.
Przykład: pan Tomek sprzedał Toyotę Auris 15 maja. 17 maja upłynął termin płatności kolejnej raty OC. Niestety, pan Tomek zawiadomienie o zbyciu pojazdu złożył dopiero 22 maja. Ubezpieczyciel może więc domagać się od pana Tomka zapłaty tej raty, której termin upłynął 17 maja.
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu pozwala także uniknąć sytuacji, w której ubezpieczyciel przedłuża polisę na kolejny rok i wysyła do Ciebie wezwanie do zapłaty składki. W przypadku zmiany właściciela ubezpieczenie nie przedłuży się bowiem automatycznie na kolejne 12 miesięcy.
Czy dostaniesz od razu zwrot składki OC?
Po sprzedaży auta i powiadomieniu o tym ubezpieczyciela zyskujesz prawo do zwrotu składki za niewykorzystany okres dobrowolnych polis komunikacyjnych (np. AC).
Z OC sprawa wygląda natomiast inaczej. Ubezpieczenie obowiązkowe przechodzi bowiem automatycznie na nowego właściciela. Z tego powodu jako zbywca auta musisz przekazać nowemu właścicielowi także potwierdzenie zawarcia polisy OC.
Czy istnieje zatem jakakolwiek szansa na zwrot składki OC? Tak! Jeśli nabywca auta skorzysta z prawa do wypowiedzenia OC poprzedniego właściciela, zyskujesz prawo do zwrotu składki za czas od dnia wypowiedzenia ubezpieczenia do końca obowiązywania polisy.
Zgłoś się wtedy do ubezpieczyciela, podając numer swojego konta, na które ma zostać przesłany zwrot.
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu do ubezpieczyciela – jak je złożyć?
W wielu towarzystwach ubezpieczeniowych zawiadomienie o zbyciu pojazdu złożysz za pośrednictwem formularza online. W innych istnieje możliwość przesłania takiej informacji mailem.
Poniżej zebraliśmy informacje o tym, jak można złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu we wszystkich ważniejszych towarzystwach ubezpieczeniowych.
Allianz
Formularz online: Allianz
Mail:
Poczta:
Allianz Polska Departament Obsługi Klienta
ul. Rodziny Hiszpańskich 1
02-685 Warszawa
Osobiście: w dowolnej placówce Allianz
Aviva
Serwis online: Moja Aviva
Mail:
Poczta:
Aviva TUO SA
ul. Inflacka 4b
00-189 Warszawa
AXA Ubezpieczenia
Formularz online: AXA Ubezpieczenia
Mail:
Poczta:
AXA Ubezpieczenia TUiR S.A.
ul. Chłodna 51
00-867 Warszawa
Balcia
Mail:
Poczta:
RESO Europa Service Sp. z o.o.
ul. Innowacyjna 1
16-400 Suwałki
Benefia
Mail:
Poczta:
Benefia
Al. Jerozolimskie 162a
02-342 Warszawa
Osobiście: u dowolnego agenta Benefii
Compensa
Mail:
Poczta:
Compensa TU S.A.
Vienna Insurance Group
Al. Jerozolimskie 162
02-342 Warszawa
Concordia
Mail:
ERGO Hestia
Formularz online: ERGO Hestia
Euroins
Formularz online: Euroins
Gefion
Formularz online: Gefion
Generali
Formularz online: Generali
HDI
Formularz online: HDI
Poczta:
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A.
ul. Łagiewnicka 33A
30-417 Kraków
lub
Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta S.A.
ul. Zabrska 10
40-083 Katowice
Obecnie HDI to znak towarowy należący do TUiR Warta S.A.
Faks:
12 347 70 16
lub
32 784 90 14
InterRisk
Mail:
Poczta:
InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeniowe S.A.
Vienna Insurance Group
ul. Noakowskiego 22
00-668 Warszawa
Link4
Formularz online: Link4
MTU
Formularz online: MTU
MTU24
Formularz online: MTU24
Pocztowe TUW
Formularz online: Pocztowe TUW
Proama
Mail:
Poczta:
Generali T.U. S.A.
ul. Postępu 15B
02-676 Warszawa
Właścicielem marki Proama jest Generali.
PZU
Formularz online: PZU
Mail:
Poczta:
PZU
ul. Postępu 18A
02-676 Warszawa
Osobiście: w dowolnym oddziale lub u agenta PZU
TUW
Mail:
TUW TUZ
Formularz online: TUW TUZ
UNIQA
Formularz online: UNIQA
Warta
Formularz online: Warta
Mail:
Wiener
Formularz online: Wiener
You Can Drive
Formularz online: You Can Drive