Nawet bez pomocy statystyk można stwierdzić, że polskie parkingi, ulice oraz drogi z roku na rok stają się coraz bardziej zatłoczone. Wzrost liczby samochodów w Polsce jest bardzo widoczny, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę dłuższy przedział czasu (np. ostatnie 10 lub 20 lat).
Warto zdawać sobie sprawę, że dzięki wzrostowi liczby aut, Polska stała się motoryzacyjnym liderem w naszej części kontynentu. Upowszechnienie samochodów w naszym kraju ma również swoje złe strony (związane nie tylko z zanieczyszczeniem środowiska). Wzrost liczby pojazdów mechanicznych nie pozostaje bez wpływu na częstotliwość wypadków i koszty ubezpieczeń OC dla kierowców.
Sprawdź, ile kosztuje ubezpieczenie OC
Przez dziewięć lat na polskich drogach przybyło ponad 8 mln samochodów
Dane GUS-u dotyczące liczby pojazdów silnikowych w Polsce potwierdzają obserwacje wielu pieszych i kierowców. Z roku na rok szybko rośnie liczba samochodów osobowych, samochodów ciężarowych oraz motocykli i motorowerów (patrz poniższa tabela). W ogólnym rozrachunku od 2006 r. do 2015 r. w naszym kraju przybyło 9,37 mln pojazdów silnikowych. Na ten wynik składają się między innymi następujące wzrosty:
- wzrost liczby samochodów osobowych o 7,34 mln (55%)
- wzrost liczby samochodów ciężarowych o 0,85 mln (38%)
- wzrost liczby motocykli o 0,49 mln (62%)
Dane GUS-u potwierdzają, że to wzrost liczby samochodów osobowych (z 13,38 mln w 2006 r. do 20,72 mln w 2015 r.) był głównym powodem tłoku na polskich drogach oraz parkingach.
Nie dysponujemy jeszcze informacjami na temat liczby pojazdów silnikowych w 2016 r. Można jednak spodziewać się, że odnotowano kolejne wzrosty - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zobacz, o czym warto pamiętać, sprzedając auto
Wzrost liczby pojazdów silnikowych w Polsce (2006 r. - 2015 r.)
Rok ↓ | Łączna liczba pojazdów silnikowych | Łączna liczba samochodów osobowych | Łączna liczba samochodów ciężarowych | Łączna liczba motocykli |
---|---|---|---|---|
2006 r. | 18 035 047 | 13 384 229 | 2 246 294 | 784 176 |
2007 r. | 19 471 836 | 14 588 739 | 2 345 068 | 825 305 |
2008 r. | 21 336 913 | 16 079 533 | 2 511 677 | 909 144 |
2009 r. | 22 024 697 | 16 494 650 | 2 595 485 | 974 906 |
2010 r. | 23 037 149 | 17 239 800 | 2 767 035 | 1 013 014 |
2011 r. | 24 189 370 | 18 125 490 | 2 892 064 | 1 069 195 |
2012 r. | 24 875 717 | 18 744 412 | 2 920 779 | 1 107 260 |
2013 r. | 25 683 575 | 19 389 446 | 2 962 064 | 1 153 169 |
2014 r. | 26 472 274 | 20 003 863 | 3 037 427 | 1 189 527 |
2015 r. | 27 409 106 | 20 723 423 | 3 098 376 | 1 272 333 |
Sumaryczna zmiana liczby pojazdów od 2006 r. do 2015 r. (wartość procentowa) | +52% | +55% | +38% | +62% |
Sumaryczna zmiana liczby pojazdów od 2006 r. do 2015 r. (wartość bezwzględna) | +9 374 059 | +7 339 194 | +852 082 | +488 157 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS
Polska stała się motoryzacyjnym liderem w Europie Środkowo - Wschodniej
Motoryzacyjna ofensywa w Polsce sprawiła, że nasz kraj wyrósł na lidera Europy Środkowo - Wschodniej. Świadczą o tym między innymi dane Europejskiej Komisji Gospodarczej (UNECE), które zostały zaprezentowane w poniższej tabeli. Wspomniana instytucja podaje np. liczbę samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w różnych krajach Europy.
Taki wskaźnik obliczony dla Polski w 1995 roku wynosił zaledwie 196 i był jednym z niższych na kontynencie. Dwadzieścia lat później na 1000 naszych rodaków przypadało już 539 samochodów osobowych.
To oznacza, że pod względem relacji liczby aut i mieszkańców Polska dogoniła Niemcy i wyprzedziła takie państwa Zachodniej Europy jak Francję, Szwecję, Belgię, Irlandię i Wielką Brytanię. Warto również zwrócić uwagę na dystans, który dzieli Polskę (539 aut/1000 osób w 2015 r.) od Słowacji (375), Węgier (325) czy Czech (450 według danych Eurostatu z 2013 r.).
Poziom analizowanego wskaźnika wskazuje również, że Polska jest jednym z krajów Europy, w których przez 20 lat (1995 r. - 2015 r.) liczba aut na 1000 osób wzrosła najbardziej (+175%).
Wśród państw Starego Kontynentu porównywanych w poniższej tabeli większy wzrost odnotowano tylko w Rosji - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zobacz, czy za granicą także wzrosła cena OC
Liczba samochodów osobowych na 1000 osób w wybranych krajach Europy (1995 r. i 2015 r.)
Nazwa kraju ↓ | Liczba samochodów osobowych na 1000 osób w 1995 r. | Liczba samochodów osobowych na 1000 osób w 2015 r. |
---|---|---|
Austria | 452 | 550 |
Belgia | 422 | 502 |
Bułgaria | 196 | 417 (2014 r.) |
Estonia | 265 | 515 |
Finlandia | 372 | 590 |
Francja | 422 | 486 |
Grecja | 209 | 470 |
Irlandia | - | 444 |
Litwa | 198 | 428 |
Łotwa | 134 | 343 |
Niemcy | 497 | 548 (2014 r.) |
Norwegia | 387 | 497 (2014 r.) |
Polska | 196 | 539 |
Portugalia | 374 | 452 (2014 r.) |
Rosja | 96 | 303 |
Rumunia | 97 | 260 |
Słowacja | 189 | 375 |
Słowenia | 351 | 518 (2014 r.) |
Szwajcaria | 455 | 535 (2014 r.) |
Szwecja | 411 | 476 |
Węgry | 217 | 325 |
Wielka Brytania | 378 | 465 |
Włochy | 533 | 610 (2014 r.) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych UNECE
Coraz większe zatłoczenie dróg wpływa na wypadki i koszt OC
W nawiązaniu do odnotowanych wzrostów liczby aut w Polsce warto zadać sobie pytanie, czy infrastruktura nadążyła za tymi zmianami. Niestety wydaje się, że poprawa jakości infrastruktury drogowej i parkingowej nie była adekwatna do wymagań związanych z przyrostem liczby samochodów oraz jednośladów.
Taka dysproporcja pomiędzy zmianami liczby pojazdów oraz rozwojem infrastruktury (dróg, parkingów) musiała odbić się na bezpieczeństwie użytkowników dróg i koszcie obowiązkowych ubezpieczeń OC.
Statystyki Policji z ostatnich 10 lat lub 20 lat przedstawiają się optymistycznie z uwagi na spadek liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w warunkach mniejszego zatłoczenia dróg, postęp dotyczący bezpieczeństwa prawdopodobnie byłby większy - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.