Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Kara za brak OC w 2019 i 2020 roku

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-11

Kontrole coraz skuteczniej wychwytują kierowców niemających OC. Czy można jeszcze uniknąć kary za brak ubezpieczenia? Ile wynosi kara za brak OC w 2019, a ile wyniesie w 2020 r.?

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Najniższa krajowa od 1 stycznia 2020 wyniesie 2 600 zł brutto. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje, że kary dla kierowców niewykupujących OC stanowią wielokrotność lub pewną część minimalnego wynagrodzenia pracowników etatowych (300%, 200%, 33,34%). Na tej podstawie można obliczyć nowe kary dla kierowców nieposiadających obowiązkowego ubezpieczenia (patrz poniższa tabela). W stosunku do 2019 r. karne stawki dla samochodów osobowych bez OC wzrosną aż o 16%.

Ile wynosi kara za brak OC w 2019?

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r.:

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 500 zł 6 750 zł 750 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 250 zł 3 380 zł 380 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 900 zł 1 350 zł 150 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Ile będzie wynosiła kara za brak OC w 2020?

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r.:

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 5200 zł 7800 zł 870 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2600 zł 3900 zł 435 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 1040 zł 1560 zł 170 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Ile wynosiła kara za brak OC w 2018?

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r.

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 200 zł 6 300 zł 700 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 100 zł 3 150 zł 350 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 840 zł 1 260 zł 140 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Ile wynosiła kara za brak OC w 2017?

Stawki obowiązujące od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r.

Przerwa w ciągłości ubezpieczenia samochód osobowy samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy inny pojazd (np. motocykl lub motorower)
kara za brak OC powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) 4 000 zł 6 000 zł 670 zł
kara za brak OC od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) 2 000 zł 3 000 zł 330 zł
kara za brak OC do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) 800 zł 1 200 zł 130 zł

Podano stawki z zaokrągleniem do pełnych dziesiątek złotych.

Źródło: opracowanie własne na podstawie ustawy z 22 maja 2003 r. (Dz.U. 2003 nr 124 poz. 1152) i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 2017 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2018 r.

Kosztowny brak ubezpieczenia OC

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierowcy samochodów osobowych za brak ubezpieczenia OC zapłacą zatem w 2020 r. roku 5 200 zł. Ta stawka wzrośnie do 7 800 zł, jeżeli ubezpieczeniu podlegał samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy. W przypadku innych pojazdów (np. motocykli i motorowerów), podstawowa stawka to 870 zł.

Wszystkie podane kwoty podlegają znacznej obniżce jeśli przerwa w ciągłości ubezpieczenia nie przekroczyła 14 dni (patrz powyższa tabela). Jeżeli pojazd był nieubezpieczony od 4 dni do 14 dni, to kierowca zapłaci połowę podstawowej kary (np. 2 600 zł w przypadku samochodu osobowego). Bardzo krótka przerwa okresu ubezpieczenia (do 3 dni włącznie), skutkuje obniżeniem podstawowej stawki karnej o 80%.

Co grozi za brak OC przez kilka lat?

Kara za brak OC w 2019, 2018, 2017 - kierowca nie płacący OC od kilku lat może się nieźle przestraszyć, kiedy zsumuje karę za cały okres braku OC. Takie osoby ucieszą się z wieści, że kara jest nakładana jedynie za okres, w którym nie było ubezpieczenia w roku przeprowadzenia kontroli.

Zatem jeżeli kierowca nie ma polisy od czerwca 2017 r. do lutego 2019 r., to w wyniku kontroli UFG w 2019 r. otrzyma jedynie karę za brak ubezpieczenia w 2019 r.

Sprawdź, co warto wiedzieć o UFG

Jak złożyć odwołanie od kary za brak OC?

Kiedy otrzymamy omyłkowo wezwanie do zapłaty kary od UFG, możemy się oczywiście odwołać od tej decyzji. Od dnia odbioru wezwania do zapłaty mamy 30 dni, aby:

  • wykazać, że nasza umowa OC została zawarta zgodnie z przepisami i obejmuje ona ten rok kalendarzowy, w którym dokonano kontroli
  • lub udokumentować, że z jakiegoś powodu nie dotyczy nas obowiązek posiadania OC.

Czy można umorzyć karę za brak OC?

Jeżeli rzeczywiście nie wykupiliśmy OC, zasadniczo pozostaje nam jedynie sięgnięcie po portfel i wyjęcie potrzebnej gotówki. Niektórym osobom może pomóc jednak art. 94 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówiący, że: „w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może umorzyć opłatę w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”.

Jeżeli zatem Twoja sytuacja życiowa rzeczywiście uniemożliwia zapłatę w tym momencie kary za brak OC, warto spróbować wystąpić do UFG z wnioskiem o umorzenie w całości lub w części należnej zapłaty.

Sprawdź, czy kara za brak OC może ulec przedawnieniu >

Co grozi za spowodowanie wypadku samochodem bez ważnego OC?

Kary pobierane od kierowców nieposiadających polisy OC są spore. Trzeba jednak pamiętać, że po spowodowaniu kolizji osoba kierująca nieubezpieczonym pojazdem poniesie znacznie wyższe koszty. Szkody związane z działaniami lekkomyślnego kierowcy niezwłocznie pokryje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ta instytucja po wypłacie odszkodowania będzie jednak domagała się zwrotu kosztów od sprawcy wypadku. W przypadku ubezpieczeń takie roszczenie zwrotne bywa określane jako regres. Jego egzekucja często przebiega z udziałem komornika sądowego.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny konsekwentnie wykorzystuje swoje prawo do regresu. Potwierdzają to informacje opublikowane na stronie internetowej UFG. W 2013 roku wspomniana instytucja dzięki roszczeniom regresowym odzyskała od kierowców aż 33,4 mln zł, a w 2014 r. aż 37,5 mln zł. To kwoty które zapłacili nieubezpieczeni kierowcy. UFG podaje również, że nieubezpieczeni sprawcy wypadków drogowych średnio muszą zapłacić 15 000 zł. Znacznie wyższe sumy regresów nie należą do rzadkości. Już od kilku lat systematycznie rośnie liczba roszczeń UFG o wartości kilkuset tysięcy złotych. Krajowy rekordzista musi zwrócić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu kwotę wynoszącą 1,6 miliona złotych.

Jeśli nasza polisa OC kończy się w najbliższym czasie, już teraz rozważmy konsekwencje braku OC w 2020 roku. Mimo wyraźnych podwyżek składek polisy nadal można znaleźć nieco tańsze OC. Nie zgadzajmy się zatem na automatyczne przedłużenie dotychczasowej polisy, tylko sprawdźmy w kalkulatorze OC, kto ma dla nas rzeczywiście najtańszą ofertę.

Artykuły powiązane:

Tagi:

Komentarze

2019-10-15 22:42

Anna46.238.x.x

Witam. Mój ojciec jest "papierowym" posiadaczem auta, które nie ma ważnego oc od kilku lat, około 6. Auta jak się dowiedziałam już dawno nie ma. Ponieważ bylo w złym stanie technicznym ojciec sprzedał je bez umowy k-s na części. Nie posiada dowodów tej sprzedaży, ani kontaktu z kupującymi. Jedynym śladem po aucie jest dowód rejestracyjny. Obawiamy się aby za chwilę nie zgłosił się do Ojca UFG z opłatą za brak OC. Czy ubezpieczenie takiego auta widmo z datą 01.01.2020 cokolwiek pomoże w kontekście kontroli przez UFG? Z tego co czytam UFG sprawdza do 3 lat wstecz. Jakie później podjąć kroki aby pozbyć się takiego auta i konieczności opłat za nie.

2019-10-16 08:32

Ubea.pl81.190.x.x

UFG karze za brak OC w roku kontroli, więc ubezpieczenie auta 1.01.2020 sprawi, że UFG nie nałoży kary w razie ewentualnej kontroli w 2020 r. Jeśli kontrola zostanie przeprowadzona jeszcze w 2019 r., to kara zostanie nałożona (co ważne, liczy się data kontroli a nie dostarczenia wezwania). O wiele trudniejsze będzie natomiast pozbycie się tego auta. Auto powinno zostać wyrejestrowane, ale wyrejestrowując samochód trzeba okazać potwierdzenie oddania pojazdu na złom. W praktyce więc nie mają Państwo teraz legalnej możliwości pozbycia się auta.

2019-10-19 15:59

Tomek37.248.x.x

Tak ale czy piszą prawdę kiedy była kontrola?

2019-10-10 13:07

Ewa5.172.x.x

Witam, Otrzymałam karę z UFG za brak ubezpieczenia za okres 12.05.19 do 25.06.19. Od ubezpieczyciela otrzymałam przedłużenie/propozycję polisy na kolejny okres od 12.05.19 do 11.05.2020 pocztą, jednak spóźniłam się z opłatą za ubezpieczenie i wpłatę dokonałam dopiero 26.06.19. Czy mam podstawę do odwołania się od kary nałożonej od UFG?

2019-10-10 15:44

Ubea.pl81.190.x.x

Czy poprzednie ubezpieczenie było kupione przez Panią i zostało opłacone w całości w terminie? W takim przypadku, mimo opóźnienia w opłacie, OC powinno przedłużyć się automatycznie na kolejny rok. Miałaby Pani wtedy podstawę do odwołania się od nałożonej kary.

2019-10-05 10:31

Andrzej89.64.x.x

Witam. Chcę kupić motorek który nie ma oc od kilku lat. Pytanie brzmi, jeśli zrobimy umowę na 01.01.2020, a ubezpieczenie wykupię tak żeby było również aktywne 01.01.2020 to czy jaka kolwiek kara może dotknąć którąś ze stron? Pozdrawiam :)

2019-10-07 09:28

Ubea.pl81.190.x.x

Jako nowy właściciel będzie Pan odpowiedzialny za OC pojazdu od dnia zakupu. Jeśli więc umowa zakupu będzie zawarta 1 stycznia 2020 i od tego samego dnia będzie obowiązywało nowe OC, Panu nic nie grozi. Obecny właściciel może natomiast zostać skontrolowany przez UFG w dowolnym momencie jeszcze w tym roku i w takim przypadku dostanie karę z Funduszu. W przypadku sprzedaży 1 stycznia 2020 kara nie będzie mu już jednak groziła, jeśli do kontroli dojdzie w 2020 r. (ponieważ w 2020 UFG może ukarać już tylko za brak OC w 2020).

2019-10-15 22:58

Johan46.238.x.x

Dobrze, ale przecież UFG może dokonać sprawdzenia do 3 lat wstecz. I jeśli motorek nie miał ubezpieczenia OC np. w 2018 roku to ma podstawę aby naliczyć karę poprzedniemu włascielowi....? Jeśli jest tak jak Państwo piszecie to do czego UFG potrzebny przepis o możliwości sprawdzania do 3 lat wstecz? Wg mnie nie maci Państwo racji.

2019-10-16 08:20

Ubea.pl81.190.x.x

3 lata, o których Pan pisze, dotyczą czasu, po którym roszczenia z tytułu opłaty ulegają przedawnieniu. UFG ma więc 3 lata od momentu dokonania kontroli na wyegzekwowanie zapłacenia kary. Przy czym należy zaznaczyć, że każda czynność organu egzekucyjnego podjęta w celu wyegzekwowania opłaty przerywa bieg przedawnienia. Po takim przerwaniu przedawnienie biegnie na nowo. W praktyce więc przedawnienie nałożonej już kary praktycznie się nie zdarza.

2019-10-04 20:52

grzesio188.147.x.x

Witam. Żona dostała w spadku po zmarłym ojcu dwa samochody i skuter. Jeden samochód ma OC, ale brak przeglądu, auto które było używane na co dzień przez teścia na dojazdy do szpitala na badania. Drugi samochód był bez OC i przeglądu ponad 10 lat, ale nieużywane tylko stało w garażu ze względu na to ze był silnik do remontu. Ciężki stan zdrowia teścia na to mu nie pozwalał. Skuter natomiast nie ma przeglądu jak i OC od 2015r, również nieużywany na ciężki stan zdrowia. Teść zmarł ponad miesiąc temu, a wczoraj odnaleźliśmy dokumenty z tych dwóch pojazdów co okazało, się że są bez oc i przeglądu. Czy UFG może na żonę nałożyć jakąś karę? Wykupić szybko OC na te pojazdy? Czy po prostu sprzedać w takim stanie jakim są? Jeśli wykupić OC to czy może być to na mnie wykupione, gdyż żona nie posiada prawa jazdy i mogą przywalić wysokie stawki? Ja mam wszystkie zniżki, więc wyszłoby dużo taniej. Samochodów raczej nie będziemy przerejestrowywać, bo są to stare auta. Mamy od notariusza dokument potwierdzający, że żona jest właścicielem. Z góry dziękuję za pomoc, bo nie wiem gdzie mam się z tym zgłosić i zapytać.

2019-10-07 09:25

Ubea.pl81.190.x.x

Żona, jako właściciel tych aut i skutera, ma obowiązek zadbać o ubezpieczenie OC pojazdów. Jeśli pojazd nie ma polisy, to UFG może niestety nałożyć karę na Pana żonę. Pozostaje więc jak najszybciej wykupić nowe ubezpieczenie OC. Na kalkulatorze OC mogą Państwo sprawdzić, gdzie będzie najtaniej: https://kalkulator.ubea.pl. Natomiast w kwestii wykupienia OC na Pana. Czy mają Państwo wspólnotę majątkową? W takim przypadku Pana żona mogłaby skorzystać z Pana zniżek, nawet jeśli pojazdy są tylko na nią. Jeśli nie mają Państwo wspólnoty majątkowej, Pana żona musiałaby przekazać Panu np. przy pomocy umowy darowizny chociaż procent samochodu, tak aby stał się Pan współwłaścicielem. Dokładniej o tych sprawach piszemy tutaj: https://ubea.pl/Wspolwlasnosc-auta-bez-tajemnic%2Cartykul%2C1059/

2019-10-07 19:13

grzesio37.30.x.x

Tak. Mamy wspólność majątkową, lecz w testamencie pozostawionym przez teścia była tylko żona wspomniana. Mam rozumieć, że mogę spokojnie wykupić OC na te pojazdy bez przerestrowywania?

2019-10-08 08:14

Ubea.pl81.190.x.x

Nie, OC powinna wykupić Pana żona, natomiast po podpisaniu u ubezpieczyciela oświadczenia o braku rozdzielności majątkowej towarzystwo ubezpieczeniowe powinno przenieść zniżki posiadane przez Pana na Pana małżonkę. Niektórzy ubezpieczyciele stawiają jednak jeszcze dodatkowe warunki, które trzeba spełnić, zanim zniżki zostaną uznane. Dlatego w takim przypadku jak u Państwa najlepiej w celu zakupu OC udać się bezpośrednio do oddziału tego towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym OC wychodzi najtaniej i zapytać, na jakich dokładnie warunkach uznają zniżki Pana żonie.

2019-10-14 19:41

grzesio37.30.x.x

W takim przypadku, żona musiałaby zrobić darowiznę na mnie? W całości? czy wystarczy połowę pojazdu jako współwłaściciel?

2019-10-15 08:26

Ubea.pl81.190.x.x

W przypadku małżeństwa ze wspólnotą majątkową towarzystwo ubezpieczeniowe powinno przenieść zniżki na Pana małżonkę także wtedy, kiedy jest ona jedyną osobą wpisaną w dowodzie rejestracyjnym auta. Tak jak jednak napisaliśmy, niektórzy ubezpieczyciele stawiają w takiej sytuacji jeszcze dodatkowe warunki, które trzeba spełnić. O nie należy się dowiadywać już bezpośrednio u danego ubezpieczyciela. Jeżeli natomiast sporządzą Państwo umowę darowizny i żona przekaże Panu część auta (wystarczy choćby 1%), to ubezpieczyciel będzie już musiał uznać Pana zniżki bez żadnych dodatkowych warunków.

2019-09-29 22:41

koka95.49.x.x

a ja mam takie pytanie co w przypadku gdy motocykl stal w serwisie dlugi i w tym czasie smonczylo sie ubezpieczenie? czy zaswiadczenie z setwisu wystarczy?

2019-10-01 14:48

Gyt46.134.x.x

Nie wystarczy

2019-10-02 15:26

Ubea.pl81.190.x.x

Fakt, że pojazd znajduje się w serwisie, nie zwalnia z obowiązku posiadania ciągłości OC.

2019-09-26 14:15

Zenek5.173.x.x

TU TUW nie przesłało mi oferty wznowienia oraz automatu wznowienia ubezpieczenia oc na okres 2017-2018 (poprzednia polisa opłacona) w nawale pracy nie zwróciłem na to uwagi. Po zorientowaniu się .ze nie posiadam polisy wystąpiłem do tuw-a o wystawienie brakujących polis za okres 2017-2020. Wystawili tylko za okres 2017-2018 którą zaraz po wystawieniu opłaciłem . za okres 2018-2019 nie wystawili bo tłumaczą to brakiem opłaty za poprzednią polisę. Kólko graniaste nie postąpili zgodnie z przepisami a teraz się nimi zasłaniają by naprawić sytuację. Jak mam postąpić

2019-10-02 15:29

Ubea.pl81.190.x.x

Faktycznie jeżeli poprzednia polisa nie zostanie opłacona w całości, automatyczne przedłużenie OC nie następuje. Można ewentualnie spróbować zaskarżyć TUW do Rzecznika Finansowego, ale w takich okolicznościach szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy dla Pana są małe.

2019-09-17 16:45

Miki31.0.x.x

Witam otrzymałem auto w darowiźnie od ojca dowód rejestracyjny jest na mnie ale nie przepisaliśmy OC ojciec płacił OC a ja jeździłem autem teraz ze zlomowalem auto dokument złomowania został dostarczony do ubezpieczalni niestety nie idzie zrezygnować z ubezpieczenia bo dowod jest na mnie nie wiem co teraz zrobic

2019-10-03 07:55

Ubea.pl81.190.x.x

Czy okazał Pan ubezpieczycielowi umowę darowizny auta potwierdzającą, że ojciec przekazał Panu auto?

2019-09-17 07:53

Janosik188.146.x.x

Witam, Czy jak samemu się zgłosi UFG to jest przewidziana ulga?

2019-10-02 15:29

Ubea.pl81.190.x.x

Nie, UFG nie przewiduje takiej ulgi.

2019-09-16 12:57

Witek213.158.x.x

Mam sytuację, której nigdzie nie mogłem znaleźć. Kupiłem auto 02.09. Sprzedający myślał, że ma OC do 02.09 (w rzeczywistości do 03.09, ale to bez znaczenia) i nie wiedział czy sprzeda samochód, więc wcześniej 02.09 opłacił OC na kolejny rok – biegnące od 04.09. Myślałem, że OC przejdzie na mnie w całości, a teraz wygląda, że przeszło tylko to do 03.09 i od tego czasu nie wiem czy to nowe OC na kolejny rok mnie dotyczy czy nie i czy będę płacił karę z UFG za brak ciągłości. W ubezpieczalni powiedzieli, że nie mogą przepisać tego drugiego OC i jest ono nieważne. Jednak na infolinii bardzo pewnie siebie powiedziano mi, że jeżeli sprzedający był świadom opłacenia OC (a nie, że złe dane, przypadkiem wpłata lub automatyczna wpłata itp) i poinformował mnie o tym przy zakupie (poinformował mnie, dostałem wydrukowaną ofertę tego OC na kolejny rok i potwierdzenie wpłaty na poczcie przez sprzedającego) to wtedy to nowe OC na kolejny rok też na mnie przejdzie. W systemie UFG, CEPIK czy chyba u ubezpieczyciela OC jest opłacone i tak widnieje, tylko kwestia czy tego nie cofną? Co w takim przypadku?

2019-10-03 07:58

Ubea.pl81.190.x.x

Sytuacja faktycznie jest dość skomplikowana. Takie ubezpieczenie raczej nie powinno jednak przejść na Pana. Warto by było skontaktować się bezpośrednio z centralą ubezpieczyciela, a także zadzwonić p poradę do Rzecznika Finansowego. Taka konsultacja jest darmowa.

2019-09-15 16:45

Michał188.146.x.x

Witam. Zakupiłem auto w styczniu 2019, oc skonczyło mi sie 7 września 2018 a 20.09 minie 14dni braku oc. Auto nie jest na mnie przerejestrowane i jezdzilem na oc wykupionym przez wczesniejszego własciciela. Aktualnie wracam z wyjazdu sluzbiwego 28 wrzesnia bo jestem po za Polską. Jak moge unijnać kary? Odwołać sie? Rozumiemze do 20.09 musze oplacić oc i grozi mi kara 2250zł. Czy ta kara bedzie placona przy wykupie nowego oc?

2019-10-02 15:31

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli UFG wykryje brak OC, nałoży na Pana karę. Nie następuje to jednak automatycznie przy zakupie nowego OC. Pozostaje więc wykupić ubezpieczenie i liczyć na to, że UFG nie dostrzeże akurat tej przerwy.

2019-09-05 08:59

Robert185.188.x.x

Dzień dobry. W 2015 kupiłem auto. Odstawiłem go w 2016 r do warsztatu gdzie okazało się, że raczej nic już z niego nie będzie. OC zapłaciłem 2016/2017. W 2017 chciałem samochód zezłomować ale okazało się, że zniknął z parkingu warsztatowego... I tak od tamtej pory nie doszedłem zgłosić tego na policję. Nie bardzo wiem teraz jak ogarnąć te sytuację. Rozumiem, że ubezpieczenie 2017/2018 przedłużyło się automatycznie ale już 2018/2019 i 2019/2020 auto nie ma ubezpieczenia. Czy mogę cofnąć i to uregulować? Czy dobrze zrozumiałem, że karę dostaje się za rok w którym była kontrola i nie było tego ubezpieczenia ? Istnieje teraz możliwość nowego ubezpieczenia OC ? Chciałbym jakoś to posprzątać a przede wszystkim w końcu zgłosić kradzież ... Dziękuję za odpowiedź.

2019-09-05 15:28

Ubea.pl81.190.x.x

Nie może Pan kupić ubezpieczenia OC wstecz. Aby uporządkować tę sprawę, należy zgłosić kradzież na policję i wyrejestrować samochód.

2019-09-01 10:09

Johny188.146.x.x

Witam. Zezlomowalem pojazd i nie wyrejestrowalem. OC było świeżo opłacone ale po kilku dniach na podstawie zaświadczenia że stacji demontażu złożyłem wniosek o zwrot ubezpieczeniaPo jakichś 2 miesiącach dostałem pismo ze starostwa o wyrejestrowaniu auta z urzędu. Zostawiłem to tak do teraz. Moje pytanie brzmi, czy powinienem pojazd osobiście wyrejestrować . Jeśli to zrobię okaże się że OC mam tylko do momentu demontażu i czy mogę spodziewać się jakiejś kary od ufg. Dzięki za odpowiedź.

2019-09-02 08:40

Ubea.pl81.190.x.x

Skąd starostwo dowiedziało się o zezłomowaniu pojazdu? Natomiast w kwestii kary za brak OC: zgodnie z prawem samochód powinien być ubezpieczony do momentu wyrejestrowania. Zarówno sądy, jak i Rzecznik Finansowy zwracały jednak uwagę, że ubezpieczanie już nieistniejącego (bo zezłomowanego pojazdu) jest bezsensowne. Dlatego jeśli otrzyma Pan wezwanie z UFG do zapłaty kary za brak OC, warto wysłać do UFG zaświadczenie o zezłomowaniu pojazd zawierające datę tego zdarzenia.

2019-09-03 22:11

Johny188.146.x.x

Starostwo dostało zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu od firmy do której oddałem auto. Czy muszę udać się do starostwa z dokumentacją auta (skasowany dowód rej karta poj i tablice) skoro dostałem decyzję o wyrejestrowaniu z urzędu. Dzięki za odpowiedź

2019-09-04 08:17

Ubea.pl81.190.x.x

Osoba złomująca pojazd powinna w ciągu 30 dni od otrzymania oświadczenia o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic oraz zaświadczenia potwierdzającego zezłomowanie udać się do wydziału komunikacji i złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. U Pana oczywiście ten termin został przekroczony, a Wydział Komunikacji wyrejestrował na podstawie zaświadczenie o demontażu od firmy. Mimo to należałoby udać się do Wydziału Komunikacji, aby sprawdzić, czy urząd nie potrzebuje jeszcze jakiś dokumentów.

2019-08-30 10:57

Magda46.171.x.x

Witam, Co jeśli nie mogę wyrejestrować auta, ponieważ współwłaściciel jest nieosiągalny , a samochód jest uszkodzony i nie będę nim jeździć. Czy mogę wypowiedzieć umowę ubezpieczenia w obecnym towarzystwie ubezpieczeniowym? Czy to, że samochód nie jest eksploatowany może zagwarantować mi brak kary pomimo nie wyrejestrowania auta i braku kontynuacji ubezpieczenia?

2019-08-30 15:18

Ubea.pl81.190.x.x

Fakt, że samochód nie jest używany, nie usprawiedliwia braku OC. Prawo mówi jasno: każdy zarejestrowany samochód osobowy musi posiadać polisę OC. Niestety, do momentu wyrejestrowania trzeba więc ubezpieczać auto, aby nie narazić się na karę.

2019-08-27 17:06

Oskar85.221.x.x

Witam, jeśli zakupie pojazd który nie ma ubezpieczenia dłużej niż od 14 dni, to mam zapłacić ewentualną karę, czy karę płaci osoba będąca właścicielem w dniu w którym ubezpieczenie wygasło? Skoro będę właścicielem po np: 21 dniach od wyjścia ubezpieczenia to co dalej? Dlaczego miałbym zapłacić karę za błąd poprzedniego właściciela który nie utrzymał ciągu opłat. Pozdrawiam

2019-08-28 07:16

Ubea.pl81.190.x.x

Dana osoba odpowiada za OC auta za ten okres, kiedy jest jego właścicielem. Kupując pojazd bez OC, musi Pan więc zawrzeć nową umowę ubezpieczenia od razu w dniu zakupu. Jeśli tak Pan zrobi, nie grozi Panu kara za brak polisy. Ewentualną karę za wcześniejszy brak ubezpieczenia otrzyma bowiem poprzedni właściciel samochodu.

2019-08-27 04:38

adam80.51.x.x

zakupiłem auto w salonie. dostałem fakturę , na jej podstawie zarejestrowałem auto na numerach próbnych. tego samego dnia agent w salonie wystawił polise. po trzech dniach nie odebrałem auta z salonu (nie z mojej winy) od razu wystawiono korekty do faktur. nie dano mi polisy do podpisania w salonie. po kolejnych trzech dniach (święta, weekend), w wydziale komunikacji pokazałem dokumenty-korekty. oni wystawili zaświadczenie, że zdałem tablice próbne i zakończono proces rejestracji. przestałem ten dokument do salonu, a oni anulowali polisę. ubezpieczyciel i salon twierdzą, że nie zakończono zakupu ostatecznego auta bo go nie odebrałem ostatecznie z salonu i tym samym nie byłem jego właścicielem, więc nie była wymagana polisa...cała procedura od chwili zakupu do tzw wyrejestrowania trwała 6 dni. jaki stosunek do tej sytuacji bedzie miał Fundusz Gwarancyjny.

2019-08-27 08:19

Ubea.pl81.190.x.x

Obowiązek ubezpieczenia istnieje od dnia zarejestrowania auta / wprowadzenia auta do ruchu na drodze publicznej (zależnie od tego co nastąpi pierwsze). Za ubezpieczenie odpowiada jednak właściciel auta. Jeżeli salon twierdzi, że Pan ostatecznie nie był właścicielem tego auta, to nie powinien Pan też odpowiadać za polisę pojazdu.

2019-08-26 07:38

Krysia1312217.96.x.x

Dzień dobry, mogę zapytać jak to jest w przypadku fabrycznie nowego samochodu ? Kupiłam samochód umówiłam sie na dzień rejestracji, ale miałam możliwość zarejestrowac w piątek zamiast w Poniedziałek. Nie byłam świadoma czym to grozi. Samochód stał przez ten cas (3 dni) u Dilera samochodowego.

2019-08-26 08:24

Ubea.pl81.190.x.x

Samochód powinien mieć ubezpieczenie od dnia rejestracji, czyli w Pani przypadku od piątku. Czy jednak Pani auto na pewno nie ma jeszcze ubezpieczenia? Do fabrycznie nowych samochodów dilerzy często oferują możliwość zawarcia ubezpieczenia. Jeśli skorzystała Pani z takiej opcji, to ubezpieczenie powinno być już ważne. Jeśli nie, to należy jak najszybciej wykupić ubezpieczenie OC (tu może Pani sprawdzić oferty różnych towarzystw: https://kalkulator.ubea.pl ), aby ewentualna kara za brak polisy była jak najmniejsza.

2019-08-25 22:29

Agnieszka83.31.x.x

Witam . Oc mam rozlozone na raty za auto osobowe. Pierwsza rata skonczyla sie teraz 23 sierpnia tj piątek. Dopiero dzisiaj się zorientowałam że jest nie zapłacone. Opłatę kolejnej raty zrobie rano w poniedziałek. Czy to będzie się liczyło jako kara 3 dni czy powyżej 3 dni ? I czy powinnam zadzwonić do ubezpieczyciela i poinformować o tym fakcie ?

2019-08-26 08:20

Ubea.pl81.190.x.x

Nieopłacenie kolejnej raty nie powoduje, że aktualne ubezpieczenie OC wygasa. Nie grozi więc Pani kara za brak OC. Jedyne co Pani grozi, to odsetki za opóźnienie w opłacie raty, które może ewentualnie nałożyć ubezpieczyciel. Należy więc jak najszybciej zapłacić drugą ratę za OC, aby ewentualne odsetki były jak najmniejsze.

2019-08-26 14:21

Agnieszka83.31.x.x

Rozumiem bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

2019-08-22 11:37

Kizol37.47.x.x

Dzień dobry, polisa OC poprzedniego właściciela wygasła 28.07.2019. Pojazd zakupiłem 09.01.2019. 30.01.2019 informowałem mailem ubezpieczyciela AVIVA poprzedniego właściciela o zmianie właściciela pojazdu z prośbą o przesłanie przepisane polisy na nowego właściciela (załączajac nowy dowód rej oraz dotychczasową polise). Niestety ubezpieczyciel nie podesłał polisy, również nie dostałem żadnej odpowiedzi oraz informacji o zblizajacym sie końcu tek polisy. Policja w dniu 21.08.2019 zatrzymała pojazd i okazało się ze nie ma ważnej polisy. Pytanie czy automatycznie informowany jest o tym fakcie UFG oraz jakie są szanse na ewentualne odwołanie się od przysłanie kary?

2019-08-22 15:34

Ubea.pl81.190.x.x

Policja po stwierdzeniu braku OC na pewno zgłosi ten fakt do UFG, który wystawi karę za brak OC. Po zmianie właściciela ubezpieczenie OC nigdy nie przedłuża się automatycznie na koniec obowiązywania dotychczasowej polisy. Ubezpieczyciel nie popełnił więc błędu. Jedyną ewentualną szansą na zmniejszenie kary za brak OC jest więc powołanie się na ciężką sytuację ekonomiczną. Jeśli tak jest w Pana przypadku, można, po otrzymaniu wezwania do zapłaty kary, napisać do UFG pismo, w którym przedstawi Pan dokładnie swoją sytuację finansową. Oprócz tego należy wykupić nową polisę OC, aby auto miało już ważne ubezpieczenie (w tym celu zapraszamy na kalkulator OC: https://kalkulator.ubea.pl Sprawdzimy, który ubezpieczyciel będzie miał dla Pana najtańsze OC).

2019-08-26 15:42

kizol194.2.x.x

dziękuję za odpowiedź. Czy policja może nie zgłosić braku OC do UFG czy dzieje się to automatycznie po sprawdzeniu auta w systemie i policja nie ma to wpływu.

2019-08-28 14:35

Ubea.pl81.190.x.x

Kiedy policja skontroluje auto i stwierdzi brak OC, informacja o tym nie trafia automatycznie do UFG. Fundusz dowie się dopiero wtedy, kiedy policja przekaże o tym informację (chyba że wcześniej wirtualny policjant UFG skontroluje auto na własną rękę).

2019-08-24 12:57

Karolina37.120.x.x

Fundusz nie umarza. To jedno wielkie kłamstwo. Pisałam do nich to mi na raty rozłożyli. Za późno się dowiedziałam jak to załatwić inaczej. Pisanie do funduszu to strata czasu.

2019-08-26 08:18

Ubea.pl81.190.x.x

Fundusz może umorzyć karę, ale jedynie w naprawdę wyjątkowych sytuacjach złej sytuacji ekonomicznej, która zostanie też bardzo dobrze wykazana. O wiele łatwiej uzyskać zgodę na rozłożenie płatności na raty, tak jak to też się stało w Pani przypadku.

2019-08-26 17:29

Mario46.169.x.x

Ja przegapiłem powyżej 14dni.... Czy da się coś z tym zrobić

2019-08-27 08:12

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli otrzyma Pan z UFG wezwanie do zapłaty kary, to można jedynie poprosić Fundusz o rozłożenie płatności na raty (w większości przypadków UFG wyraża na to zgodę) lub umorzenie części / całości kary (na coś takiego UFG zgadza się jedynie w wyjątkowych przypadkach naprawdę złej sytuacji ekonomicznej, która zostanie dobrze udokumentowana przez ukaraną osobę).

2019-08-28 09:43

Basia81.6.x.x

A jak mozna to zalatwic inaczej?

2019-08-14 13:00

aaaaa109.231.x.x

Witam! W styczniu w tragicznym wypadku zginął mój tata. Posiadał on kilka samochodów i maszyn rolniczych, po szoku jaki przeżyliśmy zaczęłyśmy z mamą porządkować sprawy. Niestety okazało się, że posiadał on również stary niejeżdżący samochód ciężarowy, który od kilku lat nie miał opłacanego oc. Samochód stoi poza miejscem naszego zamieszkania w związku z tym nie znałyśmy jego sytuacji. Po orzeczeniu sądu o nabyciu spadku chciałyśmy go zezłomować, żeby pozbyć się problemu jednak dowiedziałyśmy się iż grozi nam kara ok 7000. Czy jest jakiś sposób na uniknięcie kary w takiej sytuacji. Czy jeśli wykupimy teraz oc i go zezłomujemy to czy UFG nie dostrzeże od razu kilkuletniej przerwy. Czy lepiej poczekać np do 31.12 i wykupić oc, żeby zmniejszyć prawdopodobieństwo wykrycia tej sytuacji przez UFG:-(.

2019-08-20 12:38

Ubea.pl81.190.x.x

Wirtualny policjant UFG może w dowolnym momencie skontrolować to auto, więc nie da się przewidzieć, czy lepiej zezłomować auto już teraz czy czekać z tym. Jeżeli jednak UFG przyśle wezwanie do zapłaty kary, warto zwrócić się z prośbą o umorzenie choć części kary. Warto opisać wtedy, jak dokładnie wygląda Państwa sytuacja ekonomiczna oraz w jakich okolicznościach dowiedziały się Panie o aucie bez OC.

2019-08-20 15:18

aaaaa5.173.x.x

Dziękuję pięknie za odpowiedź, kompletnie nie wiemy co z tym zrobić. Każdy udziela nam innych informacji, w wydziale komunikacji powiedziano nam, że oni na chwilę obecną nie informują UFG o braku OC. Panowie, że stacji złomowania pojazdów stwierdzili że brak Oc od razu zostanie zauważony, ponieważ systemy są połączone i w momencie wpisania samochodu do wyrejestrowanie UFG od razu widzi, że nie było płacone ubezpieczenie...

2019-08-21 08:08

Ubea.pl81.190.x.x

Tyle że UFG fakt niepłacenia OC może zobaczyć już teraz. Faktycznie niektórzy twierdzą, że wyrejestrowanie / sprzedaż auta sprawia, że zwiększa się ryzyko, że wirtualny policjant UFG sprawdzi akurat to auto, ale nie jesteśmy niestety w stanie powiedzieć, na ile takie twierdzenie jest uzasadnione.

2019-09-02 22:49

Jan37.30.x.x

Nic nie róbcie ! Sprzedaż formalna tego grata ściągnie na Was w ciągu 3 miesięcy karę. Jak na mnie :) Radzę sanichód orzetoczyć w krzaczki, co się da posprzedawać na części i tyle. Inaczej 4500 PLN- zaryzykujcie - bo naprawdę nic nie tracicie :)) A kto wie niże Wasz Rodzic 6 lat temu sprzedał samochód Ukraińcowi ;)

2019-08-14 12:33

Mario37.47.x.x

Witam kupiłem auto 3.7.2019 oczywiście kończyło się 25.7 a auto sprzedałem 23.7 cżycia ja będę miał karę czy następny właściciel

2019-08-20 12:41

Ubea.pl81.190.x.x

Właściciel samochodu odpowiada za OC samochodu w czasie, kiedy on posiadał to auto. Z tego co Pan pisze, w okresie kiedy Pan był właścicielem samochodu (3.07.2019 - 23.07.2019), pojazd miał OC. Ewentualna kara za brak OC nie zostanie więc nałożona na Pana, tylko na następnego właściciela.

2019-08-13 23:02

Xxx188.147.x.x

Witam, sprawa wyglada tak ojciec kupil samochód , dnia 2.08.19, gdzie skończył sie przeglad i ubezpieczenie dnia 05.08.19, poprzedni wlasciciel nie przerejestrowal samochodu , ale przedluzyl juz polise na ojca przyszlo ze termin płatności jest do 19.08.19, dodam ze polisa jest jeszcze na numerach poprzedniego wlasciciela co w takiej sytuacji trzeba przerejstrowac samochód ? Czy trzeba zaplacic ta polise co przyszla jeszcze na numerach z poprzedniego wlasciciela ?

2019-08-20 12:43

Ubea.pl81.190.x.x

Należałoby skontaktować się bezpośrednio z ubezpieczycielem i ustalić z nim, czy ta polisa jest ważna.

2019-08-12 18:12

Rysiek155.133.x.x

Witam. W dniu dzisiejszym dopatrzylem sie pewnego bledu w polisie oc. Mianowicie posiadam auto kilka lat i zawsze mialem na nie polise oc obowiazujaca od 17 lutego. W dniu dzisiejszym dopatrzylem sie podwojnego bledu w dacie tej polisy. Zostala ona wystawiona 14 lutego ale okres ubezpieczenia jest od 17.03 czyli miesiac pozniej bo powinna byc od 17.02. Agent pomylil sie i wpisal marzec zamiast luty, ja nie zauwazylem tego w momencie podpisania umowy ubezpieczenia. Oplacilem ja 14 lutego za pol roku i dzisiaj chcialem zaplacic druga rate bo pamietalem ze do 17. 08 zawsze byla. A tu niespodzianka, na polisie druga rata platna do 17.09. Bledu dopatrzylem sie dopiero dzisiaj i nie wiem co zrobic. Poza tym nie chcialbym poniesc za to jakis konsekwencji i chcialbym jak najszybciej sprostowac sytuacje.

2019-08-20 12:49

Ubea.pl81.190.x.x

Czy obecne ubezpieczenie zostało kupione w nowej firmie ubezpieczeniowej czy w tej co poprzednio? Jeśli w tej co poprzednio to ubezpieczenie powinno przedłużyć się automatycznie na kolejny rok z odpowiednią datą, mimo błędu agenta. Gorzej jeżeli obecne ubezpieczenie zostało kupione w innej firmie ubezpieczeniowej.

2019-08-08 13:19

Konrad83.15.x.x

Witam, Wczoraj o godzinie 16:45 zarejestrowałem motocykl w wydziale komunikacji i nigdzie nie znalazłem czynnej agencji ubezpieczeniowej... Dziś z samego rana pojechałem i zapłaciłem za OC. Czy mam szansę odwołać się od kary?

2019-08-08 15:33

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli otrzyma Pan karę z UFG, może Pan oczywiście spróbować się odwołać od niej, opisując dokładnie sytuację. Niestety szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy dla Pana są dość małe, ale zawsze można spróbować.

2019-08-09 07:30

Konrad83.15.x.x

Bardzo dziękuję za pomoc :)

2019-08-24 13:10

marta ha37.120.x.x

Są ubezpieczyciele którzy ubezpiecza ci pojazd o każdej porze dnia i nocy. W Białymstoku chyba są. Przez telefon w niedziele ubezpieczyłam, bo w poniedziałek jechałam na urlop.

2019-08-06 12:44

Mietek185.41.x.x

Witam! 2 tygodnie temu skończyła się polisa na motocykl który posiadam. Nieopłacenie składki spowodowane było złym stanem zdrowia (mam dokumenty potwierdzające wizytę w szpitalu 30 lipca - od tego czasu jestem na chorobowym ). Czy jest szansa na ewentualne uniknięcie kary lub jej zmniejszenie? - od daty nieopłacenia do dnia wylądowania w szpitalu jest poniżej 7 dni.

2019-08-06 15:38

Ubea.pl81.190.x.x

Czy poprzednia polisa na motocykl została wykupiona przez Pana i opłacona? W takim przypadku powinna się ona automatycznie przedłużyć na następny rok. Wystarczy więc zwrócić się do dotychczasowego ubezpieczyciela po umowę nowego ubezpieczenia i informację, jaką składkę należy zapłacić. Jeżeli jednak poprzednia polisa była wykupiona jeszcze przez poprzedniego właściciela lub też nie zapłacił Pan którejś z rat, to polisa nie przedłuży się automatycznie. W takim przypadku ma Pan przerwę w OC i grozi Panu kara za brak ubezpieczenia. Umowę ubezpieczenia można wykupić wcześniej, więc raczej ciężko będzie uzyskać zmniejszenie kary (zwłaszcza że z tego co Pan pisze wynika, że nowa polisa powinna zostać wykupiona jeszcze zanim trafił Pan do szpitala).

2019-08-05 20:23

Alicja31.178.x.x

Witam, mam brak ubezpieczenia za motocykl od 04.05.2018r -24.06.2018r. kontrola z UFG była 31.12.2018r. pismo z UFG wystawiono na 25.02.2019r na kwote 700 zł czy jest szansa na odwołanie ? pozdrawiam

2019-08-06 08:22

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może ukarać za brak OC w roku kontroli. Jeśli zgodnie z datą kontrola została przeprowadzona 31.12.2018 r., to UFG mogło wystawić karę za brak OC w maju i czerwcu 2018 r. Nie ma zatem podstaw do odwołania. Może jedynie Pani poprosić UFG o rozłożenie płatności na kary lub w przypadku obecnej złej sytuacji ekonomicznej złożyć wniosek o umorzenie części kary.

2019-08-07 18:51

Tomasz37.248.x.x

pismo z karą do zapłaty przyszło teraz czy w lutym?

2019-08-02 14:21

k2243cc37.47.x.x

te kary w jakim terminie przychodzą jeżeli ktoś się zapomniał kilka dni?

2019-08-02 15:11

Ubea.pl81.190.x.x

UFG ma prawo karać jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeśli więc Fundusz przeprowadzi kontrolę do końca grudnia tego roku, będzie mógł ukarać za brak OC przez kilka dni w 2019 r. Należy jednak pamiętać, że liczy się data kontroli a nie data dotarcia wezwania. Dość często bywa tak, że kontrola zostaje przeprowadzona w grudniu, a wezwanie do zapłaty kary dociera dopiero w lutym czy marcu następnego roku.

2019-08-02 15:26

k2243cc37.47.x.x

a jaka jest procentowa szansa że się dostane karę? Żadnych wypadków, żadnych kontroli pojazdu, wszystko opłacone na termin do teraz właśnie i jaka jest szansa że dostanę np. tą karę za 2 tygodnie, wysyłają na bieżąco czy wszystko w grudniu robią?

2019-08-05 08:24

Ubea.pl81.190.x.x

Niestety nie jesteśmy w stanie powiedzieć, jaka jest procentowe ryzyko otrzymania kary. Wirtualny policjant UFG działa cały rok. Jedyne co z całą pewnością można powiedzieć na podstawie danych UFG to to, że skuteczność wirtualnego policjanta cały czas rośnie i z każdym rokiem szanse na uniknięcie kary są coraz mniejsze.

2019-08-24 14:59

Waldek37.120.x.x

SZUKAJ POMOCY PRZED KONTAKTEM Z UFG 100% że kara przyjdzie. Gdy tylko zawiera się polisę, ubezpieczyciel ma obowiązek prawny powiadomić o nowej polisie UFG. A oni zwykle w ciągu 3 miesięcy od jej wystawienia wysyłają już pismo. Kiedyś dłużej to trwało. I wirtualny policjant nawet w takim wypadku nie jest potrzebny. Najlepiej zawczasu się przygotować i poszukać jakiegoś rozwiązania. Niestety samodzielne ubieganie się o umorzenie ro pewna klęska.

2019-07-31 16:24

Dominik94.254.x.x

Witam, auto kupilem w pazdzierniku 2018 wraz z polisa oc ktora skonczyla sie 3 lipca 2019 bylem przekonany ze jest do sierpnia i niestety nie oplacilem go, od ubezpieczyciela nie dostalem zadnego pisma ani innej informacji ze nalezy przedluzyc zrobilem nowa umowe 31 lipca 2019,jakie konsekwencje mnie czekaja i jak moge ich uniknac lub zmniejszyc

2019-08-01 08:53

Ubea.pl81.190.x.x

Niestety grozi Panu kara za brak OC powyżej 14 dni w 2019 r. (czyli grozi Panu najwyższa stawka kary - 4500 zł). Jeśli UFG przeprowadzi skontroluje Pana auto w tym roku i przyśle wezwanie do zapłaty kary, to trzeba będzie ją zapłacić. Można poprosić UFG o rozłożenie płatności kary na raty (zazwyczaj UFG zgadza się na to bez problemu) lub zmniejszenie kary (na to jednak UFG zgadza się o wiele rzadziej - może tak uczynić jedynie w przypadkach, kiedy sytuacja ekonomiczna ukaranej osoby jest bardzo zła).

2019-07-29 22:19

beata92.63.x.x

zapomniałam zapłacić oc dziś się kończy. jak zapłacę jutro to będzie przerwa i kara?

2019-07-30 08:46

Ubea.pl81.190.x.x

Czy dotychczasowe OC było kupione przez Panią i opłacone w całości? Jeśli tak, to ubezpieczenie powinno się przedłużyć automatycznie i nawet jeśli opłaci je Pani później, ciągłość polis OC będzie zachowana.

2019-07-29 14:03

Sławek109.207.x.x

Jaka jest szansa odwołania się w przypadku, kiedy właściciel pojazdu otrzymał dokumenty-polisę i nie opłacił, po prostu zapomniał. Jeździł z dokumentem ale bez faktycznie opłaconej polisy? Zorientował się w rocznicę polisy i chciał przedłurzyć. Otrzymał od ubezpieczyciela info że taka polisa była ale nie została opłacona. Czy jest szansa na umorzenie kary lub częściowe umorzenie? Gdzie można szukać porady w tej sprawie? Czy Rzecznik konsumenta coś pomoże? Pozdrawiam i czekam na odpowiedź

2019-07-29 15:37

Ubea.pl81.190.x.x

Rozumiem, że ta otrzymana polisa była nowym, a nie przedłużonym ubezpieczeniem? Czy zawarł Pan już z ubezpieczycielem umowę plisy czy był to tylko wniosek, który miał stać się ważny dopiero po opłaceniu?

2019-07-28 17:19

Łukasz5.173.x.x

Witam. Mam zamiar kupić motor w którym 2dni temu skończyło się OC. Poprzedni właściciel posiadał go miesiąc czasu i nie przedłużył umowy z ubezpieczycielem. Wiem ze kara za niedopilnowanie ciągłości OC spoczywa na sprzedającym, moje pytanie jest takie czy ja jeszcze przed kupnem mogę go ubezpieczyć na siebie a później spisać umowę kupna sprzedaży ?

2019-07-29 08:20

Ubea.pl81.190.x.x

W przypadku takiej kolejności mogą się pojawić pewne komplikacje. Najlepiej by było zawrzeć umowę ubezpieczenia od razu po podpisaniu umowy kupna - sprzedaży. Wtedy będzie już miał Pan dokument poświadczający, że ma Pan prawo ubezpieczyć motor na siebie.

2019-07-25 14:10

Wojtek77.253.x.x

W maju tego roku ubezpieczając motocykl sprawdziłem u Agenta i okazało się, że na mój motocykl nie była wystawiona polisa OC za poprzedni okres. Zawsze ubezpieczałem motocykl na pełny rok i tak opłacałem składkę. Jako że posiadam kilka pojazdów w ubiegłym roku przeoczyłem to konkretne ubezpieczenie ale rozumiem, że polisa OC powinna zostać wznowiona automatycznie w 2018 roku. Nie dostałem jednak zawiadomienia od ubezpieczyciela i z pewnością nie składałem wypowiedzenia umowy. Po wystawieniu i opłaceniu nowej polisy dostałem oczywiście zawiadomienie o nałożeniu kary z UFG za okres od 1.1.2019 . Czy mogę się odwołać od decyzji UFG na podstawie regulacji, która wymusza wznowienie polisy OC ?

2019-07-25 15:17

Ubea.pl81.190.x.x

Warto byłoby najpierw skontaktować się bezpośrednio z ubezpieczycielem i zapytać, dlaczego polisa nie została przedłużona.

2019-07-25 06:21

Dawid84.161.x.x

Nie zarejestrowałem i nie ubezpieczyłem pojazdu kilka lat od zakupu. Teraz chce to sprzedać. Czy UFG nakłada kare tyko raz? Czy za każdy rok gdzie nie było OC? Czy mogę sprzedać po kilku latach bez rejestracji a siebie ?

2019-07-25 09:07

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może ukarać za brak OC jedynie w roku kontroli. Jeśli więc Fundusz skontroluje Pana auto w 2019 r., to ukarze Pana za brak OC powyżej 14 dni w 2019 r. Może Pan sprzedać auto, które nie jest na Pana zarejestrowane, ale musi Pan przekazać nabywcy kopię umowy kupna-sprzedaży, którą zawarł Pan z poprzednim właścicielem. Chodzi o to, by nabywca mógł w Wydziale Komunikacji wykazać ciągłość między sobą a osobą, która jest podana jako właściciel auta w dowodzie rejestracyjnym.

2019-07-24 19:31

Marcin Górka37.248.x.x

15 lat temu oddałem auto na złom. nie zgłosiłem tego w urzędzie komunikacji bo złom nie miał uprawnoeń do wydania dokumentu o zezłomowaniu. nie posiadam już żadnych dokumentów od tego auta a nawet tablic nie mam. co z tym teraz mogę zrobić.

2019-07-25 09:03

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli nie ma już Pan żadnych dokumentów dotyczących tego auta ciężko będzie zrobić cokolwiek. Pozostaje już raczej niestety liczyć na to, że żadna instytucja nie zainteresuje się tym samochodem.

2019-07-24 11:55

K.83.6.x.x

A ja się zastanawiam, dlaczego skoro obywatel nie dostaje do ręki tych 2250 zł, tylko po wszystkich potrąceniach, to dlaczego kara wynosi tyle co pensja brutto. Jeśli już to powinna być dwukrotnośc tego co się na rękę dostaje. A może ja to źle rozumiem?

2019-07-24 15:40

Ubea.pl81.190.x.x

Zgodnie z obecnymi przepisami kara za brak OC powyżej 14 dni to faktycznie dwukrotność płacy minimalnej brutto i raczej nie ma planów by to zmieniać. Ale możliwe że powinno się zasugerować taką zmianę prawodawcom ;)

2019-07-24 10:46

Tomek93.159.x.x

Ubezpieczyciel nie poinformował mnie końcu umowy OC.Nie przedłużył także tej umowy na kolejny rok automatycznie.Kupiłem auto z polisą poprzedniego właściciela i wpłaconą pierwszą ratą dostałem wezwanie do zapłaty reszty kwoty.Zapłaciłem i dostałem umowę o ubezpieczeniu już na mnie.Gdy umowa dobiegła końca dostałem pismo o przedłużenie umowy opłaciłem i dostałem umowę.W tym roku umowa kończyła się w lutym .Ale nie dostałem ani pisma o kończącej się umowie ani też umowa nie została przedłużona automatycznie.Dostałem karę i wezwanie do zapłaty.

2019-07-24 15:42

Ubea.pl81.190.x.x

Sytuacja jest dość skomplikowana, ponieważ ubezpieczyciel już rok temu nie powinien przedłużać tej umowy. Jeżeli natomiast w poprzednim roku zawarł Pan umowę, to ta polisa już powinna się przedłużyć. Radzimy skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym i poprosić jego o opinię na temat takiego postępowania ubezpieczyciela.

2019-07-21 18:53

Robot37.248.x.x

Dzień dobry, w 2018 roku miałem miesięczną przerwę w ciągłości oc, niestety ale ubezpieczyciel nie poinformował mnie że nie przedłuża umowy ( ubezpiecza osoby tylko do 30 roku życia). Niestety zorientowałem się dopiero po miesiącu i zawarłem umowę z innym ubezpieczycielem, puki co żadne pismo z ufg do mnie nie przyszło. Czy jeżeli będę chciał sprzedać auto w tym roku to ryzykuję wykrycie?, czy kara mogła zostać nałożona tylko w zeszłym roku???

2019-07-22 08:43

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może karać jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeśli więc skontroluje Pana auto w tym roku, to nie będzie mogło już nałożyć kary za brak OC w 2018 r.

2019-07-22 09:34

Robot37.248.x.x

Dziękuję bardzo za odpowiedź.

2019-07-21 15:22

Paweł31.0.x.x

Czy można ubezpieczenie zapłacić kilka lat w tył aby nie płacić kary z funduszu gwarancyjnego?

2019-07-22 08:41

Ubea.pl81.190.x.x

Nie, ubezpieczenie można kupić jedynie od dnia dzisiejszego lub od daty w przyszłości. Należy jednak pamiętać, że UFG może karać jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeśli więc teraz kupi Pan OC, to grozi Panu jedynie kara za brak OC powyżej 14 dni w 2019 r. (i to tylko pod warunkiem że UFG skontroluje Pana auto do końca 2019).

2019-07-18 21:46

Krzysztof80.233.x.x

Witam,oc było ważne do 23/12/2018r,dnia 31/12/2018 pojazd został przeznaczony do demontażu,kasacji,mam na tą okoliczność dokument.Wyrejestrowanie nastąpiło 15/01/2019 r.UFG wszczął kontrolę w dniu.wyrejestrowania i chce mnie ukarać.Czy w związku z demontażem auta mogę uniknąć kary,?Bardzo dziękuję za odpowiedź.Pozdrawiam.

2019-07-19 08:20

Ubea.pl81.190.x.x

Zgodnie z polskim prawem samochód powinien mieć OC do dnia wyrejestrowania. Ciężko więc będzie uniknąć kary. Mimo wszystko można jednak spróbować przesłać do UFG kopię dokumentu poświadczającego oddanie pojazdu do demontażu. Może akurat wpłynie to na decyzję Funduszu.

2019-07-19 09:31

Krzysztof80.233.x.x

Dziękuję.

2019-07-18 12:06

Wiesław83.26.x.x

Witam zamierzam kupić motocykl który nie posiada oc od 15 lat czy jeśli w dniu zakupu opłace polise na siebie i zarejestruje pojazd to czy poprxedni właściciel dostanie kare i jak wysoką (motocykl ma 37 lat )

2019-07-18 14:40

Ubea.pl81.190.x.x

Obecnemu właścicielowi grozi kara w wysokości 750 zł (tyle wynosi kara za brak OC motocykla powyżej 14 dni w 2019 roku). Grozi ona niezależnie od tego, czy Pan kupi OC na siebie czy nie. Po prostu jeśli UFG przeprowadzi kontrolę, to nałoży karę. Natomiast wykupienie OC przez Pana w dniu zakupu motocykla, uchroni Pana od groźby kary za brak OC.

2019-07-16 19:54

Aneta188.146.x.x

Witam. Polisa mojego starego samochodu wygasła 3 kwietnia 2019. Wystawilam auto na sprzedaż bez ubezpieczenia. Samochód sprzedalam 23 maja tego roku. 24 maja nabywca miał wypadek bez oczywiście ważnego OC. Dziś dostałam wezwanie z UFG do zapłaty kary. Co mogę zrobić?

2019-07-17 08:23

Ubea.pl81.190.x.x

Za jaki dokładnie okres UFG nałożyło karę za brak OC? Jeśli za dni kiedy była jeszcze Pani właścicielem auta, trzeba zapłacić karę. Można jedynie poprosić UFG o rozłożenie płatności kary na raty (na to UFG zgadza się zwykle bez problemu) lub umorzenie części kary ze względu na ciężką sytuację finansową (zgodę na to otrzymać jest jednak o wiele trudniej). Jeśli natomiast wezwanie do zapłaty kary dotyczy okresu po 23 maja, to należy przesłać do UFG kopię umowy kupna-sprzedaży, aby udowodnić, że w danym okresie nie było się już właścicielem samochodu, a w związku z tym nie ponosiło się odpowiedzialności za polisę OC.

2019-07-17 08:57

Aneta188.146.x.x

UFG otrzymał zawiadomienie o przeprowadzeniu w dniu 24.05.2019 czynności kontrolnych dot. Spełnienia obowiązku zawarcia umowy OC. Umowa sprzedaży jest z dnia 23.05.2019

2019-07-17 15:38

Ubea.pl81.190.x.x

Jeśli kontrolę przeprowadzono 24.05.2019, to stwierdzono brak OC od 3 kwietnia do 24 maja. Za brak OC w okresie od 3 kwietnia 2019 r. do 23 maja odpowiada Pani, jako że w tym czasie to Pani była właścicielką pojazdu. Pozostaje zapłacić karę za brak OC w tym czasie.

2019-07-15 19:18

Marek37.72.x.x

Witam.Jeżeli OC nie było opłacone przez cały rok kalendarzowy i kontrola UFG była przeprowadzona powiedzmy 3 razy w ciągu tego roku to czy kara będzie nałożona tylko raz za cały rok czy po każdej kontroli tzn.3 razy?

2019-07-16 08:17

Ubea.pl81.190.x.x

Za dany rok kalendarzowy UFG nałoży jedną karę. Jeżeli ubezpieczenia nie było w danym roku dłużej niż 14 dni, to zostanie nałożona maksymalna stawka kary.

2019-07-15 16:44

Andrzej93.105.x.x

Witam. Kupilem samochod z aukcji komorniczej miesiac temu. Bez dokumentow. Nie dostalem nic procz umowy z komornikiem. Zostal zwieziony laweta i jest u mechanika. Nie wiadomo czy bedzie nadawal sie do jazdy. Nie bylem jeszcze w urzedzie komunikacji. Jak wyglada sprawa z kara? Czy moge ja dostac jesli jeszcze nie zarejestrowalem samochodu.Ewentualnie kiedy najpozniej po wizycie w urzedzie do spraw rejestracji mam ubezpieczyc auto...

2019-07-16 08:16

Ubea.pl81.190.x.x

Auto ma mieć zachowaną ciągłość OC od dnia rejestracji. Od razu w dniu rejestracji należy więc wykupić OC. Jeżeli jednak to auto było wcześniej w Polsce, to prawdopodobnie było już zarejestrowane. W takim przypadku powinno mieć cały czas OC.

2019-07-12 19:11

Aa188.147.x.x

Przegapilam ubezpieczenie o 6 dni czy jest szansa że nie będę musiała płacić kary

2019-07-15 08:24

Ubea.pl81.190.x.x

Wszystko zależy od tego, czy UFG skontroluje akurat Pani auto. Jeśli tak i Fundusz przyśle wezwanie do zapłaty kary, pozostanie tylko zapłacić wyznaczoną kwotę. Ewentualnie można poprosić o rozłożenie płatności na raty (na to UFG zgadza się zwykle bez problemu) lub umorzenie części / całości kary (na to UFG zgadza się tylko w wyjątkowych przypadkach ciężkiej sytuacji finansowej ukaranej osoby). Może jednak zdarzyć się tak, że akurat Pani auto nie zostanie skontrolowane i UFG nie przyśle kary. Pozostaje czekać.

2019-07-12 18:43

Milo83.27.x.x

Witam przez przeoczenie ubezpieczyłem samochód jeden dzień po rejestracji. Czy można jakoś uniknąć kary? I czy jeśli do końca tego roku UFG mnie nie skontroluje, to czy w kolejnych latach mam dalej obawiać się kary?

2019-07-15 08:26

Ubea.pl81.190.x.x

UFG ma prawo ukarać Pana za jeden dzień braku OC w tym roku, jeśli jeszcze w tym roku skontroluje Pana auto. Należy jednak podkreślić, że liczy się data kontroli, a nie data dostarczenia wezwania do zapłaty. Często bywa tak, że kontrola odbywa się jeszcze w listopadzie czy grudniu, a wezwanie dociera dopiero na początku następnego roku.

2019-07-12 12:00

Depesz83.25.x.x

Witam, mam autko które jest zdekompletowane i podjąłem decyzję o jego kasacji, stoi w miejscu od 2016r. i w 2017r. wygasło OC. Czy jeśli poczekam do końca roku i ubezpieczę je od 01.01.2020r. i wcześniej nic mi nie przyślą to nie będą mogli na mnie nałożyć kary? Nie stać mnie i nie mam zamiaru płacić złodziejom którzy i tak mnie okradają koniecznością wykupienia OC i wielkimi stawkami. Pozdrawiam

2019-07-12 15:33

Ubea.pl81.190.x.x

Wszystko zależy od daty przeprowadzenia kontroli, a nie daty przysłania wezwania. Może być tak, że kontrola zostanie przeprowadzona jeszcze w grudniu 2019 r., a wezwanie do kontroli przyjdzie dopiero na początku 2020 r. Mówiąc krótko: jeśli kontrola zostanie przeprowadzona w 2019 r., a ubezpieczenie kupi Pan 1 stycznia 2020 r., trzeba będzie zapłacić karę.

2019-07-11 14:10

M.F37.30.x.x

Witam serdecznie. Mąż kupił auto w lipcu ubiegłego roku. Ubezpieczenie OC wówczas było zawarte na poprzedniego właściciela do października 2018. Opłacił składkę, swistek włożył do portfela. Auto zostało w czerwcu br zezlomowane ponieważ stało od kilku miesięcy nieużywane, gdyż stan techniczny pojazdu był nieodpowiedni. W wydziale komunikacji poproszono o dokument OC, gdzie okazało się, że polisa była opłacona tylko od lipca do października 2018 co się pokrywalo z OC zawartym przez poprzedniego właściciela. Co możemy zrobić w tej sytuacji? nieumyślnie zostało to przeoczone przez nas. Wcześniej, a mieliśmy.kilka aut i motocykl nie było takich zdarzeń, pewnie też dlatego że ubezpieczalnie "przypomniały się co roku". Czy w jakiś sposób można uniknąć kary? Odroczyc termin? Umorzyć?rozłożyć na raty? Jak to wygląda w praktyce?

2019-07-11 15:29

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli wezwanie do zapłaty kary przyjdzie, trzeba będzie ją zapłacić. Zazwyczaj jednak nie ma problemów z rozłożeniem płatności na raty. W przypadku ciężkiej sytuacji ekonomicznej UFG może też zgodzić się na umorzenie części / całości kary (takie przypadki są jednak bardzo rzadkie).

2019-07-10 21:07

Xyz188.146.x.x

Witam. Miałam wypadek w czasie kiedy jeszcze miałam ważne ubezpiecznie, w czasie gdy samochód stał u mechanika ubezpeczenie sie skończyło, o czym zorientowałam sie dopiero po odbiorze auta, czy jest jakaś szansa na uniknięcie kary, jeśli teraz wykupie ubezpieczenie?

2019-07-11 08:14

Ubea.pl81.190.x.x

Czy poprzednie ubezpieczenie było wykupione przez Panią i zostało w pełni opłacone? W takim przypadku OC powinno przedłużyć się automatycznie na następny rok w tym samym towarzystwie. Należałoby wtedy skontaktować się z dotychczasowym ubezpieczycielem i ustalić, jaką składkę ma Pani do zapłacenia. W takiej sytuacji nie grozi Pani kara za brak OC. Jeśli jednak poprzednie OC było wykupione jeszcze przez wcześniejszego właściciela lub nie zapłaciła Pani którejś z rat za tę polisę, OC nie przedłuży się automatycznie. W takim przypadku należy jak najszybciej wykupić nowe OC (na kalkulatorze OC może Pani sprawdzić, gdzie będzie najtaniej: https://kalkulator.ubea.pl ) i czekać, czy UFG dostrzeże przerwę w OC czy też akurat jej nie wykryje.

2019-07-10 10:12

Krzysztof217.99.x.x

Witam.Moje pytanie dotyczy UFG.Mam naliczoną karę za samochód którego nigdy nie miałem.Umowa sprzedaży została sfałszowana,zostały wykorzystane moje dane osobowe.Spokojne życie zostało przerwane jak otrzymałem polisę OC do zapłacenia od Ergo Hestii.Stwierdziłem że ja takiego samochodu nie posiadam.Przysłali mi kopię umowy do wglądu.Ktoś wykorzystał moje dane.Natychmiast udałem się na Policję,został sporządzony protokół.Kopię tego pisma wysłałem do Hestii.Obecnie sprawa jest prowadzona przez Prokuraturę,a ja mam naliczoną karę za brak OC.Do egzekucji nie doszło ponieważ toczy się postępowanie karne.Czy UFG nie obowiązują paragrafy kodeksu karnego i mogą korzystać z dokumentu uznanego za fałszywy?Jego miejsce jest jak wiadomo w aktach sprawy.

2019-07-10 15:35

Ubea.pl81.190.x.x

Należy poinformować UFG, jak wygląda Pana sytuacja, podając numer sprawy prowadzonej przez Prokuraturę. Fundusz powinien wtedy odstąpić od kary nałożonej na Pana.

2019-07-09 14:14

Natalia83.20.x.x

Witam.Moje auto zostało uszkodzone podczas kolizji.Była policja,sprawca od 2 dni nie miał ważnego ubezpieczenia OC.Po paru dniach sprawdziłam na stronie UFG ,iż na dzień kolizji sprawca ma ubezpieczenie(musiał to zalatwic zaraz po)w innej ubezpieczalni.Moje pytanie brzmi czy ta ubezpieczalnia pokryje koszty naprawy mojego samochodu?

2019-07-09 15:38

Ubea.pl81.190.x.x

Zazwyczaj jeżeli zawiera się umowę ubezpieczenia OC, która ma być ważna tego samego dnia, ubezpieczyciel wpisuje w umowę dokładną godzinę rozpoczęcia obowiązywania polisy. Ubezpieczalnia nie pokryje więc kosztów naprawy Pani samochodu. Po odszkodowanie powinna się Pani zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. UFG wypłaci Pani pieniądze, a potem zwróci się z regresem do sprawcy zdarzenia. Dokładnie o tej procedurze pisaliśmy tutaj: https://ubea.pl/Co-trzeba-wiedziec-o-UFG%2Cartykul%2C1067/

2019-07-08 21:29

Konrad46.186.x.x

Dostałem wezwanie do zapłaty 4500zl za brak opłacania ubezpieczenia przez 2 lata wcześniej było opłacane cały czas było płacone ale nie odnotowali tego w urzędzie a ja zgubiłem wszystkie kwitki Dostalem list ze mam 7 dni do zapłaty tych 4500 dla mnie jest to bzdura bł auto było opłacane i nie mam takiej ilości gotówki nawet nie dam rady jej zdobyć przez 7 dni proszę o jakąkolwiek pomoc i to szybko

2019-07-09 08:15

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli ubezpieczenie było opłacane, a Pan nie ma potwierdzenia polisy, to należałoby zwrócić się do swojego ubezpieczyciela i poprosić go o wydanie potwierdzenia, że w danym okresie miał Pan ważne ubezpieczenie OC.