Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Opłata OC po terminie - konsekwencje

Ostatnia aktualizacja: 2014-03-15

Ubezpieczenie OC jest obowiązkiem każdego właściciela zarejestrowanego samochodu. Zdarza się jednak, że auto stoi przez parę miesięcy nieużywane i kierowca dochodzi do wniosku, że skoro nie jeździ pojazdem, to może nie płacić za OC. Jakie są konsekwencje opłaty OC po terminie? Co zrobić jeśli nie jeździsz samochodem i nie chcesz wydatków za niepotrzebną na dany moment ochronę ubezpieczeniową?

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

auta na złomowisku

Ustawa o obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych jest kategoryczna w zakresie posiadania ubezpieczenia OC. Każdy zarejestrowany pojazd musi być ubezpieczony. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny coraz skuteczniej wyłapuje przerwę w ubezpieczeniu i nawet jeśli kierowca nie jeździ autem, to do jego domu może przybyć zawiadomienie o konieczności zapłacenia kary. Dzieje się tak dlatego że od połowy 2012 roku UFG wprowadził tzw. „wirtualnego policjanta” tj. narzędzie służące do wykrywania przerwy w ubezpieczeniu danego pojazdu i stałego monitorowania bazy ubezpieczeń OC (więcej o działaniach UFG przeczytasz w artykule: Jaka jest rola Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego?)

Konsekwencje opłacenia składki OC po terminie

Twoje ubezpieczenie OC jest ważne do 20 marca 2014 roku. W ostatni dzień wypowiadasz umowę OC, ale nie chcesz kupować nowej bo twój samochód stoi w warsztacie i będzie do odebrania za kilka tygodni. Postanawiasz dopiero wtedy kupić OC. Co grozi ci za przerwę w ubezpieczeniu pojazdu?

Od 1 stycznia 2014 roku kary za brak OC wynoszą:

  • 3360 zł, jeżeli przerwa w ubezpieczeniu trwa powyżej 14 dni;
  • 1680 zł, jeżeli przerwa w ubezpieczeniu wynosi od 4 do 14 dni;
  • 672 zł, jeżeli przerwa w ubezpieczeniu wynosi do 3 dni.

Jeżeli zatem kupisz polisę OC komunikacyjną dopiero po paru tygodniach od zakończenia ważności wcześniejszej polisy przyjdzie ci zapłacić 3200 zł kary plus kwotę nowej składki OC. Nie warto. Co zatem może zrobić kierowca, który w danym momencie nie korzysta z auta a nie chce opłacać OC po terminie?

Czasowe wycofanie pojazdu

Jeżeli planujesz przez kilka miesięcy nie korzystać z samochodu, dobrym rozwiązaniem będzie czasowe wycofanie pojazdu. W takich przypadku art. 78 ustawy o ruchu drogowym dopuszcza możliwość złożenia przez kierowcę wniosku do zakładu ubezpieczeń z prośbą o proporcjonalne obniżenie składki OC na okres czasowego wycofania pojazdu. Skoro pojazd nie będzie używany to znacząco zmniejsza się prawdopodobieństwo wypadku w danym okresie ubezpieczenia.

W ustawie o obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych znajdują się zapisy dotyczące kwestii obniżenia składki OC na okres czasowego wycofania pojazdu. A mianowicie:

  • Składka ubezpieczeniowa po uwzględnieniu przysługujących posiadaczowi pojazdu mechanicznego zniżek składki, ulega obniżeniu nie mniej niż o 95 proc.

  • Posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany do niezwłocznego powiadomienia zakładu ubezpieczeń o ustaniu czasowego wycofania pojazdu z ruchu.

  • W przypadku niedopełnienia przez właściciela pojazdu obowiązku zgłoszenia zakładowi ubezpieczeń ustania czasowego wycofania pojazdu, ubezpieczyciel może odpowiednio podwyższyć składkę ubezpieczeniową, począwszy od dnia, w którym ustało czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.

Wyrejestrowanie pojazdu

Jeżeli nie planujesz już korzystać z samochodu, a nie nadaje się on na sprzedaż, dobrym wyjściem jest kasacja i wyrejestrowanie pojazdu. Auto przekazujesz do składnicy złomu wyznaczonej przez wojewodę a następnie udajesz się do urzędu, w którym wcześniej rejestrowałeś samochód. Do wyrejestrowania pojazdu będzie potrzebował następujących dokumentów:

  • wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu,
  • zaświadczenie o przekazaniu pojazdu posiadającego numer VIN lub numer nadwozia, podwozia albo ramy do składnicy złomu wyznaczonej przez wojewodę,
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu (jeśli była wydana),
  • tablice rejestracyjne,
  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

Po otrzymaniu zaświadczenia o wyrejestrowaniu pojazdu udajesz się do ubezpieczyciela, który rozwiązuje umowę ubezpieczenia OC. Od tej pory żadne kary za nieopłacenie składki OC w terminie już ci nie grożą.

Tagi:

Komentarze

2017-07-13 22:06

Mitchell188.191.200.238

Gówno prawda, nie ubezpieczyłem motocykla bo zagapiłem się aż o miesiąc i co? Nic... Jeżeli jest zachowana ciągłość spłat to nikt nie robi problemów. Przychodzisz mówisz że z ciebie gapa i zapomniałeś o ubezpieczeniu i jest tworzone nowe z datą od której powinno się zapłacić.

2017-07-14 10:12

Ubea.pl81.190.208.17

Wezwania do zapłaty kary z UFG przychodzą często o wiele później niż po miesiącu. Wszystko zależy od tego, kiedy wirtualny policjant dostrzeże przerwę w OC. Natomiast zawieranie umowy ubezpieczenia z datą wsteczną nie jest zgodne z prawem, więc tak naprawdę ubezpieczyciel nie powinien wyrazić na to zgody. Jeśli nie chce się mieć żadnych problemów, lepiej pilnować dat ;) Inna sprawa, że jeśli już mamy wykupione ubezpieczenie OC i zapomnimy wykupić nowe, to ulega ono automatycznemu przedłużeniu w tym samym towarzystwie, w którym miało się je dotychczas.

2017-09-05 16:02

Ada188.146.97.11

Ta, ale tylko w sytuacji, gdy stare ubezpieczenie nie zostało wypowiedziane, wówczas agent może wznowić polisę z zachowaniem ciągłości.

2017-09-06 09:17

Ubea.pl81.190.208.17

Oczywiście, jeśli składamy wypowiedzenie OC, to świadomie z niego rezygnujemy i ubezpieczyciel nie może przedłużyć takiej polisy. Gdyby nie było opcji wypowiedzenia, musielibyśmy mieć OC zawsze w tym samym towarzystwie, w którym kupiliśmy pierwsze OC na dane auto ;)

2017-05-01 20:28

alwi109.95.202.168

Witam, jeśli nie zapłaciłem przez 4 miesiące OC za motocykl bo po prostu zapomniałem (po zmianie motocykla ciągle miałem zanotowane że OC mam zajać się w kwietniu, a przy nowym OC kończyło się z końcem roku) i dopiero teraz zdałem sobie sprawę z tego co sobie narobiłem ale nie dostałem jeszcze wezwania. Czy jak teraz pójdę do jakiegokolwiek ubezpieczyciela, to on naliczy mi karę przy zawieraniu umowy, a przy tym tracę wszelkie zniżki? Druga rzecz, czy teraz umowę zawieram wstecz, czy normalnie od dnia spisania (ewentualnie wybranego dnia w przyszłości)?

2017-05-04 09:14

Ubea.pl81.190.208.17

Dzień dobry, odpowiedzieliśmy już Panu w tym wątku: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2015-roku-bedzie-jeszcze-wyzsza%2Cwatek%2C3974/6/

2017-03-22 11:47

kasia88.156.9.189

co zrobić jak muszę zapłaci za czyjąś szkodę

2017-03-23 14:57

Ubea.pl83.3.106.181

Prosilibyśmy Panią o dokładniejsze wyjaśnienie problemu, tak abyśmy mogli pomóc. Czy chodzi o zapłacenie za szkodę spowodowaną bez ważnego ubezpieczenia? Czy o płacenie za zwyżki na OC spowodowane szkodą? Czy jeszcze o coś innego?

2017-03-20 15:33

krzychu.balcerzak176.58.16.87

A nurtuje mnie ta kwestia: mianowicie jak ubezpieczę auto, czy może to spowodować że UFG nagle zacznie się interesować historią mojego OC?

2017-03-22 10:23

Ubea.pl81.190.208.17

Niektórzy tak uważają, ale prawda jest taka, że system wirtualnego policjanta stosowany przez UFG jest z roku na rok coraz skuteczniejszy. Prawdopodobieństwo wykrycia braku OC jest zatem wysokie niezależnie od tego, czy zdecydujemy się ubezpieczyć auto po przerwie czy nie. A ubezpieczenie auta zanim UFG zwróci na nas uwagę, może pomóc w uzyskaniu nieco łagodniejszego traktowania (np. pozwolenia na rozłożenie płatności na raty), kiedy ewentualnie przyjdzie wezwanie do zapłaty kary.

2017-03-09 18:50

krzychu.balcerzak85.128.142.74

No siema mam autko Renault i od ok. 2011/12 nic nie było opłacane (nie przychodziły żadne wezwania) i teraz chciałbym je naprawić, przywrócić na drogi i nim jeździć. Co zrobić aby uniknąć kary za brak OC i je ponownie ubezpieczyć? I jak to ma się do przedawnienia po 3 latach? Proszę o odpowiedź nie chcę się pozbywać tego auta ;)

2017-03-10 10:37

Ubea.pl81.190.208.17

Aby ponownie ubezpieczyć wystarczy wykupić polisę u wybranego ubezpieczyciela (w kalkulatorze OC https://kalkulator.ubea.pl możesz sprawdzić, gdzie będziesz miał najtańszą polisę). Jeżeli UFG dostrzeże brak ubezpieczenia, to prześle wezwanie do zapłaty kary. Wtedy trzeba ją zapłacić. Dobra wiadomość dla Ciebie jest taka, że karę za brak OC można otrzymać jedynie za brak ubezpieczenia w roku kontroli. Czyli jeżeli w tym roku UFG dokona kontroli, to przyśle wezwanie do zapłaty kary jedynie za brak OC w 2017 r. (tutaj znajdziesz stawki kar obowiązujące w tym roku: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2017-roku%2Cartykul%2C850/)

2017-03-13 21:53

krzychu.balcerzak85.128.142.76

Dziękuję za odpowiedź. Czyli rozumiem, że jeśli teraz w końcu pójdę tę furę ubezpieczyć to najzwyczajniej w świecie samochód zostanie ubezpieczony, ale jeśli UFG w 2017 roku wpadłoby na pomysł aby zrobić mi kontrolę to bym ewentualnie dostał karę za te 3 miesiące które w tym roku nie były ubezpieczone, tak?

2017-03-15 09:25

Ubea.pl81.190.208.17

Tak, samochód bez problemu zostanie ubezpieczony. Jeśli UFG dostrzeże brak OC, to będziesz musiał niestety zapłacić pełną stawkę kary (jeśli okres braku ubezpieczenia wynosi powyżej 14 dni, to właściciel samochodu zawsze płaci 100% kary, niezależnie ile dokładnie wynosi czas braku ubezpieczenia).

2017-03-02 21:05

EWA79.185.20.175

Czy UFG 28.02.2017 może żądać zapłacenia karę za styczeń 2016 ? Napisano, że kontrola była w 2016, to dlaczego nie przysłano wcześniej tylko po 14 miesiącach?

2017-03-03 10:53

Ubea.pl81.190.208.17

Jeżeli kontrola rzeczywiście odbyła się w 2016 r., to UFG ma prawo żądać zapłacenia kary. Może Pani ewentualnie napisać pismo do UFG z pytaniem, czemu wezwanie przysłano dopiero teraz, ale jeśli rzeczywiście w styczniu 2016 nie było ubezpieczenia, to niestety raczej nie uda się uniknąć płacenia kary.

2017-02-09 10:07

Marek217.99.115.157

No tak,ale podczasz sprzedazy auto mozna juz podpisac umowe rezygujaca z oc

2017-02-09 11:34

Ubea.pl81.190.208.17

Tak, oczywiście sprzedawca może ustalić, że rezygnacja z OC jest warunkiem sprzedaży auta. Jednak jest to już efekt dodatkowych ustaleń między nabywcą a sprzedawcą, a nie wynik prawnych uregulowań obowiązujących wszystkich.

2017-02-07 17:06

Marek217.99.126.58

Czyli najlepiej by bylo wykupic OC 1 stycznia 2018 i auto sprzedac albo oddac na zlom i odzyskac pieniadze za OC i zaplacic kare w wysokosci 800zl za ta przerwe w ciaglosci od 1-3 dni co wynosi 25%. Bo jak wykupie OC 2018 to nawet jak zrobia kontrole to bede mial OC od 1 stycznia wiec nie zaplace calosci kary,a jak beda chcieli mi nalozyc calosc za 2017 to musza mi udowdnic ze kontrola byla wlasnie zrobiona 2017?

2017-02-08 11:16

Ubea.pl81.190.208.17

Teoretycznie tak, ale trzeba pamiętać, że do końca 2017 jeszcze dużo czasu. Przez te miesiące UFG może przeprowadzić kontrolę i wezwać do zapłaty kary za bieżący rok. Zachęcamy zatem do skorzystania z kalkulatora OC i znalezienia najtańszego OC dla siebie. Należy także pamiętać, że jeżeli sprzedajemy ubezpieczone auto, to OC przechodzi automatycznie na nabywcę. Dopiero jeżeli nabywca zrezygnuje z tego OC, sprzedawca ma prawo do odzyskania pieniędzy za niewykorzystaną składkę.

2017-02-05 21:26

TAJGER46.134.30.175

Dali 500+ tszeba jakoś to odebrać ,odebrać i zarobić na tym nażekaliśmy na PO mamy PIS, OC mamy takie jak na zachodzie ,dochodzą do tego kary , gdzie sa k...a zarobki takie jak na zachodzie . Będzie jeszcze gożej.

2017-02-05 16:04

Marek83.29.36.187

No tak ale jak UFG moze nalozyc mi kare ja juz nie bede posiadal auta bo zostanie sprzedane i nie bede jego wlascicielem?Przeciez kontrola nie moze byc przeprowadzona do tylu. Jezeli teraz by ja zrobili to ja jestem wlascicielem i moga kare nalozyc ale czy po sprzedazy tez?

2017-02-05 21:31

TAJGER46.134.30.175

Jeśli umowa była na ciebie w tym czasie to tak to jest szukanie kasy u przeciętnego kowalskiego.ale morze ci się udać .

2017-02-07 12:01

Ubea.pl81.190.208.17

UFG przeprowadza kontrolę na dany rok kalendarzowy, czyli np. w maju 2017 może sprawdzić jak wyglądało ubezpieczenie auta od stycznia 2017 do maja 2017. Jeżeli więc sprzeda Pan auto np. 1 marca, to i tak od stycznia 2017 do 1 marca 2017 odpowiadał Pan za OC tego samochodu i za ten okres może Pan otrzymać karę.

2017-02-02 02:55

Marek217.99.133.19

A mam pytanie jezeli samochod nie byl oplacany przez pare lat i go jutro sprzedam bez OC osobom co kupuja stre auta i pojde do wydzialu wyrejestorowac go to czy tez dostane kare skoro auto zostalo sprzedane a nie bylo zadnej kontorli?

2017-02-02 11:50

Ubea.pl81.190.208.17

Jeżeli UFG dostrzeże brak OC, to wezwie Pana do zapłaty kary za okres od 1 stycznia 2017 do daty sprzedaży. I taka dodatkowa uwaga - jeżeli auto się sprzedaje, nie wyrejestrowuje się go, a jedynie zawiadamia urząd o zbyciu pojazdu (i jeżeli auto ma ubezpieczenie, to informuje się także towarzystwo o zmianie danych właściciela). Wyrejestrowuje się samochód jedynie jeśli przekaże się go na złomowanie.

2017-02-01 11:48

Kamil83.15.133.137

Dziękuję za odpowiedź. Brak OC w bieżącym roku, to jak rozumiem, dotyczy okresu od 1 stycznia 2017 do chwili zawarcia umowy OC z ubezpieczycielem? W jakiej wysokości może to być kara za taki pojazd jak skuter?

2017-02-01 14:32

Ubea.pl81.190.208.17

Tak, chodzi o czas od 1 stycznia 2017. Informacje o karach za brak OC znajdziesz tutaj: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2017-roku%2Cartykul%2C850/ Skuter podchodzi pod kategorię "inne pojazdy"

2017-01-31 10:35

Kamil83.15.133.137

3 lata temu w formie aktu darowizny dostałem skuter poj. do 50 cm. O akcie darowizny dowiedzialem sie teraz porządkując dokumenty po osobie zmarłej /moim teściu/. Wartość skutera wynosi obecnie może około 1000 zł. Przez ten czasu nie bylo opłacane OC. Jak opłacić ubezpieczenie, przepisac dow. rejestr? Czy bede musial pokryc OC, ktore nie bylo płacone przez okolo 2 lata, bo tesc wtedy zmarl?

2017-02-01 10:22

Ubea.pl81.190.208.17

Nie, nie można zawrzeć polisy OC ze wsteczną datą. Powinien Pan więc wykupić OC, które będzie obowiązywało od dnia zawarcia umowy. Jeżeli UFG dostrzeże wcześniejszy brak polisy, prześle Panu wezwanie do zapłaty kary za brak OC w bieżącym roku. Poprzednie lata już nie będą mieć znaczenia.

2017-01-17 11:15

Oczy_Szeroko_Otwarte188.146.164.179

Mam okres bezwypadkowy od 1989r i maksymalne zniżki na OC. (2 samochody). Nie pamiętam kiedy ostatnio dostałem mandat ale może to być nawet kilkanaście lat temu. W grudniu 2015r kupiłem uszkodzony skuter dla córki za 500PLN na który kończyło się OC pod koniec stycznia. Jestem po technikum mech samochodowym i potrafię naprawiać. Po zakupie złożyłem wniosek o zarejestrowanie go. Skuter zamknąłem na kluczyk i pozostał w garażu. Zapomniałem o odebraniu dowodu rejestracyjnego i dopiero w wakacje mi się przypomniało o skuterze, (mam 2 samochody którymi się poruszam i nie garażuję ich) później zamówiłem części do skutera i go naprawiłem i przygotowałem do przeglądu. (Córka obecnie zdaje egzamin na prawo jazdy). We wrześniu zerknąłem w papiery swoich pojazdów i przypomniałem sobie, że nie odebrałem dowodu rejestracyjnego skutera. Pobiegłem więc i odebrałem, a następnie szybko zrobiłem przegląd i udałem się zapłacić OC (pieczątki i dokumenty to potwierdzają) i wówczas ubezpieczyciel zwrócił uwagę, że miałem przerwę w ciągłości. W tym okresie miałem kilkanaście spraw sądowych związanych z rodziną. W listopadzie 2016r. straciłem pracę i sam wychowuję 18-letnią córkę. Czy za to, że zapomniałem OC od uszkodzonego skutera o poj. 50 muszę zapłacić karę większą niż jego wartość ? Przysłano mi karę w wysokości 672PLN ! -Dlaczego "wirtualny policjant" nie przypomina szybciej o opłaceniu składki tylko weryfikuje to dopiero pod koniec roku 5-go grudnia 2016r ? -Dlaczego kara jest tak wysoka skoro stojący w garażu skuter nie był zagrożeniem dla nikogo na ulicy ? -Dlaczego z góry zakłada się winę i nakłada karę ? Czy jeśli zawalił by mi się garaż w styczniu 2016r.(obowiązywało OC poprzedniego właściciela) na ten uszkodzony skuter to bym dostał odszkodowanie ? NIE ! To mi wygląda rzeczywiście na działania MAFIJNE ! Proszę rząd PiS o natychmiastową zmianę ustawy w tej sprawie bo to czyste złodziejstwo ! Jak mamy żyć kiedy Państwo robi takie błędy w Ustawach ? Jak na nich głosować ? Myślę, że ktoś wyciągnie wnioski z tego co napisałem. Jestem w stanie poprzeć dowodami każde moje zdanie napisane w tej strawie.

2017-01-17 13:07

Ubea.pl81.190.208.17

Niestety, wysokość kary nie zależy od wartości samego pojazdu (w tabeli kar rozróżnia się jedynie samochody osobowe, ciężarowe oraz inne pojazdy). Elektroniczne kontrole odbywają się przez cały rok - kara jest przysyłana wtedy, kiedy akurat dana osoba zostanie skontrolowana. Obecnie może Pan jedynie przesłać do UFG prośbę o rozłożenie płatności na raty, tłumacząc, jak wygląda cała sytuacja. Dopóki nie zostanie wprowadzona możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu, nic więcej nie można zrobić.

2017-02-05 21:49

TAJGER46.134.30.175

Nikt się tym nie przejmuje czy ty masz okres ubezpieczeniowy 20 lat , czy rok ,chodzi o to żebyś płacił bez względu na twoją sytuację . Jakby tym co to wymyśleli ktoś dowalił takie kary to morze inaczej by to wyglądało . Nikt się tym nie przejmuje że ty nie masz z czego zapłacić albo zapomniałeś .

2017-01-16 15:38

kiss188.137.118.8

Przykład - chcę kupić samochód (Golf 2) i postawić w garażu na zimę.Docelowo ma być doprowadzony do stanu idealnego i jeździć od maja do września , ale co jeśli wypowiem umowę ubezpieczycielowi i nie podpiszę jej z innym ubezpieczycielem a samochód nie będzie jeździł . Chciałbym tak zrobić i podpisać umowę dopiero na wiosnę.Co w takim przypadku?

2017-01-17 10:12

Ubea.pl81.190.208.17

Zasada jest prosta: każde zarejestrowane w Polsce auto, musi mieć ubezpieczenie. Dotyczy to także samochodów stojących w garażu. Na razie nie ma w Polsce możliwości czasowego wycofania samochodu z ruchu, a więc wypowiadając umowę z ubezpieczycielem i nie zawierając nowej, naraża się Pan na karę z UFG za brak polisy (dzięki elektronicznemu systemowi kontroli, UFG nie polega już wyłącznie na kontrolach policji). Zatem w takiej sytuacji najlepiej znaleźć w kalkulatorze OC https://kalkulator.ubea.pl najtańszą polisę i ją wykupić.

2017-01-05 21:39

Tomek83.10.176.227

Jednak okazalo sie ze to auto juz mu stoi nie 4 lata tylko ok 8 lat.Czyli wedlug tego co Pan pisze najlepiej wykupic 1 albo 2 stycznia 2018 bo wtedy jak sprawdza OC za 2018 to kara bedzie za 3 dni zwloki czyli 20% stwaki to 800zl,bo jak teraz by to zrobi to juz jest przedzial od 4-14 dni czyli 50% to wynosi 2000tyz zl.A jezeli oni sprawdza to za rok 2018 to czy moga sklamac ze kontrola byla przeprowadzona w 2017 i czy wtedy kolega moze zadac jakiego dowodu ze ta kontrola zostala przeprowadzona w 2017?

2017-01-10 08:34

Ubea.pl81.190.208.17

Proszę jednak pamiętać, że jest duże prawdopodobieństwo, że kontrola zostanie jednak przeprowadzona jeszcze w 2017 r. Jeżeli kolega w ciągu najbliższych dni nie wykupi OC, to po takiej kontroli będzie musiał zapłacić pełną karę. Tak jak pisaliśmy tutaj https://ubea.pl/Coraz-mniej-samochodow-bez-ubezpieczenia-OC%2Cartykul%2C1123/ system wirtualnej kontroli jest coraz szczelniejszy i UFG z każdym rokiem jest mniej zależne od kontroli policji czy informacji płynących z Wydziału Komunikacji. Jeżeli kolega będzie jednak czekał z zakupem OC do 2018 r., to po otrzymaniu wezwania w 2018 r. do zapłaty kary za 2017, może oczywiście napisać odwołanie do UFG.

2017-01-04 23:44

Tomek83.10.174.27

Witam,kolega posiada auto za ktore nie placil OC,wypowiedzial je i nie zawarl nowej umowy.Auto juz stoi tak ok 4 lata ale chce go w tym roku zezlomowac,jak naljepiej zrobic zeby uniknal kary,wykupic ubezpiecznie np u was 31 grudnia 2017czy lepiej 1 stycznia 2018?Jak kontrola bedzie w 2018 to zaplaci kare za caly rok 2018?

2017-01-05 12:01

Ubea.pl81.190.208.17

Jeżeli kolega został skontrolowany jeszcze w 2016, to kara za brak OC przyjdzie za cały 2016 (może być tak, że kontrola była w grudniu, a wezwanie dopiero przyjdzie). Jeżeli natomiast w 2016 nie został skontrolowany, to najlepiej jak najszybciej wykupić ubezpieczenie. Wtedy, jeśli w 2017 zostanie skontrolowany, to będzie musiał zapłacić tylko za brak OC na początku roku (stawka za brak OC od 4 do 14 dni). Zatem najlepiej wejść na kalkulator https://kalkulator.ubea.pl, znaleźć najtańsze OC i wykupić je, a potem zezłomować auto. Czekanie sprawi tylko, że koledze będzie groziła kara w wysokości pełnej stawki za brak OC w 2017 r.

2017-01-03 18:20

seba5.172.255.242

W jakim okresie czasowym ufg może formalnie wysłać karę za brak oc ? Brak polisy był we wrześniu 3 dni a do stycznia brak wezwania do zapłaty-czy można jeszcze dostać?

2017-01-04 10:49

Ubea.pl81.190.208.17

Karę za brak OC w 2016 można otrzymać, jeżeli kontrola była w 2016 r. Możesz więc dostać jeszcze wezwanie do zapłaty tylko w sytuacji, jeśli kontrola odbyła się w grudniu, a wezwanie jeszcze nie dotarło. Jeżeli jednak do końca stycznia nie otrzymasz wezwania, raczej już go nie dostaniesz.

2016-11-24 09:20

LESLI85.128.50.242

W rocznym okresie ubezpieczenia pojazd został dwa razy sprzedany.W drugiej sprzedaży pierwszy sprzedający odkupił z powrotem część pojazdu.Czy umowa ubezpieczenia będzie kontynuowana,czy zostanie przerwana.

2016-11-24 12:28

Ubea.pl81.190.208.17

Osoby sprzedające muszą poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży, tak aby mógł on zaktualizować dane w polisie. Ostatnio kupiona polisa będzie ważna do końca okresu jej obowiązywania, ale raczej nie zostanie automatycznie przedłużona. Najlepiej skontaktować się z ubezpieczycielem i z nim bezpośrednio wyjaśnić, jak dokładnie wygląda sytuacja.

2016-09-12 13:03

Piotr88.199.173.19

Panie /Tomek Ignorantia iuris nocet ... Ciekawe czy byłbyś taki rozgoryczony jeśli zdarzył by się wypadek z winy kogoś kto "zapomniał" zapłacić OBOWIĄZKOWE OC.

2016-09-11 20:35

/TOMEK86.63.79.171

TRAKTUJĄ LUDZI JAK PRZESTĘPCÓW .I NAKŁADAJĄ KARY ZA TO ŻE WYPŁATĘ MIAŁ 3 DNI PUŻNIEJ BO AUTO PRZECIEŻ NIE JEŻDZILO STAŁO W GARAŻU GDZIE PRAWA CZŁOWIEKA?PO ODWOŁANIU DOSTAŁEM ODPOWIEDŻ OD ZŁODZIEJI ŻE TAKIE JEST PRAWO

2016-09-11 20:09

/TOMEK86.63.79.171

JESZCZE NIKT MNIE NIGDY NIKT NIE POTRAKTOWAŁ ZASTAWIAJĄC SIĘ PRAWEM OKRADLI MNIE BO NIE MNIAŁEM PIENIĘDZY NA OC ABY W TERMINIE ZAPŁACIĆ TYLKO 3 DNI SIĘ SPUŻNIŁEM .PRZECIEŻ PAŃSTWA TOTALITARNE ŻĄDZĄ SIĘ TAKIMI PRAWAMI DLA CZEGO POLSKA NAZYWA SIEBIE PAŃSTWEM DEMOKRATYCZNYM ,SKORO TAK OKRADA LUDZI?

2016-07-30 09:41

kierowca1883.5.76.101

a czy kwota tej kary liczona jest za rok jednorazowo to 3700 zl czy to jest za miesiąc stawka i czy np w tym roku moze przyjść mi kara za 2015 rok

2016-08-01 10:11

Ubea81.190.208.17

3 700 zł to jednorazowa kara, którą zapłaci kierowca jeśli nie ma OC powyżej 14 dni. W danym roku może przyjść kara jedynie za okres braku OC w roku kontroli. Czyli w 2016 r. możesz być ukarany jedynie za brak OC w 2016 r.

2016-07-29 14:31

kierowca1883.22.96.16

a cZy kolega może sprzedać auto bez oc?

2016-07-29 14:38

Ubea81.190.208.17

Sprzedać auto bez OC może, tylko powinien poinformować kupującego, że tego OC nie ma. Tak aby nabywca wiedział, że od razu w dniu zakupu musi wykupić OC na siebie, by uniknąć kary. Sprzedaż oczywiście nie zmienia faktu, że UFG może ścigać znajomego za okres, kiedy miał auto bez ważnej polisy.

2016-07-28 02:35

kierowca1883.5.51.59

znów mój znajomy ma auto z 3miesięczna przerwa z oc i chce je sprzedac kto bedzie musiał uregulować przerwe tych 3 miesięcy

2016-07-28 10:05

Ubea81.190.208.17

Za brak OC odpowiada właściciel, a zatem ewentualne wezwanie z UFG za brak OC przyjdzie do znajomego. Nowy właściciel auta będzie musiał natomiast wykupić OC od razu w dniu zakupu. Inaczej może otrzymać karę za brak OC od momentu nabycia. Na pewno jednak nie będzie odpowiadał za te 3 miesiące przerwy.

2016-07-28 11:29

kierowca1883.5.51.59

to znaczy jak i w moim tak i w znajomego przypadku musimy opłacić oc a co jeśli nowy nabywca nie wykupi oc i czy kara w obu naszych przypadkach wynosiła będzie taka samą kwotę ?

2016-07-28 14:37

Ubea81.190.208.17

O wysokości kary znajdziesz informacje w poprzednim poście. Za OC zawsze odpowiada właściciel, zatem za brak OC w dniach po sprzedaży samochodu zapłaci już nabywca. Znajomy może otrzymać karę za czas do wykupienia przez siebie OC / sprzedaży auta

2016-07-28 15:09

kierowca1883.5.51.59

jak wysokie są takie kary?

2016-07-29 10:08

Ubea81.190.208.17

W 2016 kara za brak OC powyżej 14 dni w przypadku auta osobowego to 3 700 zł (https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2016-roku-i-2015-roku%2Cartykul%2C850/) . Jeżeli przyjdzie wezwanie do zapłaty z UFG można złożyć prośbę o rozłożenie płatności na raty / anulowanie kary ze względu na trudną sytuację materialną (choć to drugie rzadko przechodzi).

2016-07-28 02:33

kierowca1883.5.51.59

hej mam auto bez oc od pół roku już skończyła się umowa zgłaszane było że umowy nie przedłuzam ale co mam teraz zrobic żeby zezłomować auto też chyba musi być ważne oc iwspomne ze auta nie przerejestrowałam na siebie Jakie czekają mnie konsekwencje i co robić dalej???????????????????????

2016-07-28 10:00

Ubea81.190.208.17

Aby zezłomować pojazd, musi mieć ono ważne OC. Zatem zapraszam na nasz kalkulator https://kalkulator.ubea.pl, gdzie szybko sprawdzisz, kto ma dla Ciebie najtańszą polisę. Teoretycznie na przerejestrowanie auta ma się jedynie 30 dni od dnia nabycia, ale w praktyce zezłomowanie powinno być możliwe bez przerejestrowania auta na siebie (musisz jedynie okazać umowę kupna-sprzedaży lub inny dokument potwierdzający, że to Twoje auto). Za brak OC może ukarać Cię Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, o ile wirtualny policjant dostrzeże ten brak. A zatem podsumowując, kupuj jak najszybciej OC i zajmij się zezłomowaniem, a UFG będziesz się przejmował tylko jeżeli przyjdzie do Ciebie wezwanie o zapłacie kary.

2016-07-28 11:17

kierowca1883.5.51.59

a ile taka kara będzie wynosiła ? i czy wszyscy dostają taką kare czy jednak UFG sie moze tego nie dopatrzyć?

2016-07-28 14:32

Ubea81.190.208.17

Informacje o wysokości kary znajdziesz tutaj: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2016-roku-i-2015-roku%2Cartykul%2C850/ Wirtualny policjant UFG nie działa idealnie - może się więc zdarzyć, że nie otrzymasz kary. Jeśli otrzymasz, to będziesz wiedział, bo dostaniesz wezwanie do zapłaty.

2016-07-28 15:16

kierowca1883.5.51.59

a jeśli nie dostanę takiej kary to nie mam czym się przejmować ??? najważniejsze byśmy z kolegą obecne oc zapłacili a np jeśli ja sprzzedaje auto na złom to mogę zapłacić tylko jedną rate oc a reszty juz nie czy jak to wyglada i jak to wyglada u kolegi moze oplacic oc np tylko na pół roku lub te 3 miesiące ????? bo nie chce miec problemow a wiadomo pieniadze placic nie potrzebnie jak to wyglada wogóle???

2016-07-29 10:05

Ubea81.190.208.17

Dopóki nie dostaniesz wezwania, to nic w tej sprawie nie rób. Ponieważ nie macie prawa do OC krótkoterminowego (ono przysługuje tylko w wyjątkowych sytuacjach), trzeba zawrzeć umowę na cały rok. Ale po zezłomowaniu i wyrejestrowaniu zgłoś się do ubezpieczyciela, to zwróci Ci składkę za niewykorzystany okres. Możesz oczywiście zdecydować się na płatność ratami, wtedy ubezpieczyciel zwróci tę część raty, której nie wykorzystałeś. Kolega ma niestety nieco gorzej - po sprzedaży auta OC przechodzi automatycznie na nabywcę. Kolega będzie mógł zwrócić się o zwrot składki za niewykorzystany okres, tylko jeśli nabywca wypowie umowę OC. Może jednak zdecydować się na płatność za OC w ratach - wtedy odpowiada tylko za opłacenie tych rat, których termin przypadnie przed dniem poinformowania ubezpieczyciela o zmianie właściciela (a to może już zrobić w dniu sprzedaży).

2017-07-16 19:00

maniek37.47.0.162

a g... prawda . żeby zezłomować auto trzeba być jego właścicielem łącznie z wszystkimi tego konsekwencjami .

2017-07-17 10:30

Ubea.pl81.190.208.17

Nigdzie nie napisaliśmy, że aby zezłomować auto nie trzeba być jego właścicielem. Napisaliśmy jedynie, że zezłomowanie powinno być w praktyce możliwe bez przerejestrowania auta na siebie. Trzeba jednak okazać dokument potwierdzający, że to nasze auto (w takim przypadku to zazwyczaj umowa kupna-sprzedaży), czyli trzeba być jego właścicielem.

2016-05-16 16:38

Pc-expertus94.254.179.158

Mam niezapłaconą składke oc i UFG mnie 3200 dowalił+koszty komornicze??? Nie rozumiem dlaczego doliczają mi Koszty Komornicze!!,byłem nieobecny w kraju! płace przelewem i musze doliczyć koszty komornicze!!! Zapytam jaka tu rola Komornika???? nawet go nie widziałem! Nr.sprawy:OPL/2013/023374

2016-05-17 08:25

Ubea83.3.106.181

To pierwsze wezwanie od UFG do zapłaty kary za brak OC czy też UFG wysłał już Panu wcześniej wezwanie, a Pan w ciągu 30 dni nie wniósł tej opłaty? Bowiem jeśli po otrzymaniu wezwania od UFG przez 30 dni nie zapłaci się kary / nie przedstawi dokumentów świadczących o pomyłce, UFG przekazuje sprawę dalej i windykacja prowadzona jest już w trybie egzekucyjnym przez urząd skarbowy.

2016-02-14 00:03

kamil37.152.18.83

Mam motor i nie było płacone od ok 30lat i też muszę zapłacić?

2016-02-11 19:58

ewa86.141.97.118

A czy ja jestem właścicielem auta czy nasz rząd kto dał mi kasę na auto by decydował o czyimś aucie!!! Ja kupiłam auto i to jest moja sprawa czy zapłacę oc i będę nim jeździć cholerne złodzieje w polskim prawie !!!!

2015-12-09 15:36

mirek2506176.241.245.38

Z tego co mi wiadomo To ubezpieczenie auta jest tylko od zdarzeń w ruchu publicznym a nie od zdarzeń na parkingu , warsztacie i innych miejscach ...więc zmuszanie obywateli żeby płacili OC za auto które nie porusza się w ruchu jest tylko normalnym bandyctwem !! To pokazuje w jakim kraju żyjemy i kto nami rządzi ....ale skoro nie ma sprzeciwu społeczeństwa..to rządząca Mafia gospodarcza sięga coraz głębiej do kieszeni Polskich obywateli...

2015-06-23 22:25

kowalski89.228.242.1

jeśli zezłomuję stary samochód w czerwcu a jest oc oplacone do września czy uzyskam zwrot podatku od czerwca do września

2015-01-19 11:09

Czytający przepisy samodzielnie

Ten artykuł w części "Czasowe wycofanie pojazdu" to same bzdury. Polecam samodzielną lekturę artykułu 78 ustawy (http://isap.sejm.gov.pl/Download=WDU19970980602+2014%2407%2401&type=3).

2015-01-19 11:11

Czytający przepisy samodzielnie

korekta linku: http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19970980602+2014%2407%2401&type=3

2014-11-19 16:06

kierowca

Dlaczego w Polsce nikt nie pomyśli jak zmusić do opłacania w terminie OC ,dlaczego musi być grzywna?.U naszego sąsiada zachodniego jest proste rozwiązanie a mianowicie właściciel samochodu który nie opłacił składki w terminie musi się liczyć z tym ze po paru dniach pojawia się specjalna policja i danemu samochodowi ściągają tabliczki rejestracyjne a właściciel ponosi wszelkie koszty z ponownym założeniem. Ubezpieczyciel widząc ze nie wpłynęła w terminie kwota składki danego właściciela samochodu zgłasza to odpowiednim służbom w urzędzie miejskim że ten num.samochód jest bez ważnego OC, a Ci robią swoje( jak wyżej)

2015-02-23 13:53

gienek37.209.130.142

I co to ma być wolność czy państwo policyjne?

2014-10-23 19:24

BOLKA

A co zrobić jeśli samochód stał rok u mechanika , gdyż nie mógł znaleść części zamiennych używanych a nie było mnie stać na nowe i w tym czasie wyszła ważność OC, podpisałam nową umowę , tylko zapomniałam wpłacić !!! Przez rok stał samochód bez OC i teraz znalazłam ten dokument do wpłaty, gdy samochód zrobiono i chciałam nim jeździć . Poszłam podpisałam nową umowę. Ale co zrobić teraz z tą roczną przerwą nie opłaconą ????

2016-05-16 16:44

polak94.254.179.158

UFG pani 3200zł dowali

2014-07-16 21:43

piotr

kupilem auto z warznym oc,do 17 lipca tego roku,noi nie jest przerejstrowany.nie mam pieniedzy aby wyrobic na oc.

2014-07-16 18:21

PiotrQQ

Co jeśli ktoś znajdzie się w trudnej sytuacji i nie będzie w stanie spłacić ujemnego salda na e-koncie przez kilka miesięcy. Wtedy brak możliwości ręcznej spłaty rat OC powoduje, że będziemy zalegać ze składką aż nie spłacimy zadłużenia na koncie bankowym. Dziwne to.

2014-01-08 11:51

jo

A co jeśli motocykl nie ma płaconej składki OC od 15lat?

2016-10-05 18:33

mundi89.74.172.17

Istnieje instytucja przedawnienia która mówi że po upływie trzech lat od daty zobowiązania dług ulega przedawnieniu

2016-10-10 09:20

Ubea81.190.208.17

Trzeba jednak pamiętać, że każde działanie w sprawie odzyskania pieniędzy od dłużnika przerywa bieg tych 3 lat i są one liczone od początku. W takim przypadku kiedy OC nie było opłacane przez wiele lat ważniejsze jest jednak co innego: karę płaci się jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeśli kontrola jest w 2016, to UFG da karę jedynie za brak OC w tym roku.

2013-12-29 16:45

Mer

Przepraszam, autorkę.

2013-12-29 16:44

Mer

No i doczytałem art. 78... Kolejne robienie wody z mózgu... Nie art. 78 tylko art. 78a, w dodatku nie dotyczy samochodów osobowych... Pozdrawiam autora artykułu powyżej...

2013-12-29 16:37

Mer

UFG to mafia, to fakt. Cała ustawa wymyślona po to, żeby ubezpieczalnie miały stały dochód zapewniony. Drugim faktem jest to, że najlepiej wynająć prywatnego detektywa, żeby wyczaił informacje, rzetelne i pomocne, jak uzyskać zniżki, komu i za co się należą. Tzw. pani z okienka nigdy nic nie wie, na internecie też mnóstwo sprzecznych informacji. Padłem ofiarą UFG i czuję się zbrukany. Nic nie zawiniłem, nigdy szkody żadnej nie miałem a o czasowej obniżce OC wyczytałem dopiero tutaj w artykule! A pytałem już wszędzie czy jest taka możliwość, oczywiście odpowiedź była jedna - nie ma możliwości... Ciekawe co na to bandyctwo Unia Europejska? Jak w krajach Unii wygląda sprawa tzw. przymusowej ciągłości OC? Z informacji wielu znajomych, którzy wyjechali na zawsze, wynika, że nie ma czegoś takiego. Może ma ktoś wiarygodne info na ten temat? Czy można podważyć tę "naszą polską ustawę"?

2016-12-29 10:59

Adam83.204.77.148

Witam, We Francji, jesli nie zaplaci sie rocznej skladki na czas, zaklad ubezpieczeniowy daje miesiac na uregulowanie dlugu. Potem traci sie ubezpieczenie a skladke roczna niestety trzeba zaplacic, i to nawet kiedy samochod stoi nieuzywany. Doswiadczylem tego na wlsnej osobie. Pozdrawiam

2013-12-27 15:58

PZUtoLipa

A co zrobić jeśli oc mialem do 18 sierpnia 2013 zaplacilem wczesniej tzn. w lipcu i teraz przyszło mi wczesnej o miesiac OC do płacenia z racji iz wczesniej zapłaciłem co zrobić, bo nie mam zamiaru płacić OC za 5 miesiecy a nie za 6.

2013-11-26 23:00

Andrzej

nie kupujesz OC bo auto stoi w warsztacie!!!! co to za bzdury !!!!! UFG wykorzystując literę prawa, chce karać potężnymi karami za gapiostwo!!!!! UFG to mafia gospodarcza!!!!!!!

2013-11-19 12:22

kloss73

OK. Wszystko pięknie! Ale nie róbcie ludziom wody z mózgu takim tytułem, który sugeruje, że spóźnienie się z zapłaceniem składki wynikającej z umowy ubezp., która trwa skutkuje takimi karami! Po pierwsze zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych... jeśli nie wypowiemy (na piśmie) umowy ubezp. w ostatni dzień jej obowiązywania automatycznie zawierana jest następna na kolejne 12 m-cy (zakładając, że mamy zapłacone składki wynikające z kończącej się polisy). Po drugie dlaczego nie przytoczycie wprost treści art. 12 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych...? A ten artykuł mówi wyraźnie: "W przypadku opłacania składki ubezpieczeniowej w ratach, niezapłacenie przez ubezpieczonego lub ubezpieczającego raty składki w terminie oznaczonym przez zakład ubezpieczeń nie powoduje ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń". To też dużo wyjaśnia.

2013-07-12 20:40

nn

a co jesli sie zapomnialo zaplacic ubespieczenia za skuter , i zaplaci sie to na drogi dzien czy jakas kare tez sie placi ??