Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Jeździsz bez OC? - sprawdź, o ile wzrosną kary z UFG

Data publikacji: 2020-09-30

Mimo wzrastającej skuteczności wykrywania kierowców bez OC wciąż wiele osób nie wykupuje ubezpieczenia. W przyszłym roku słono zapłaci się za taką niefrasobliwość, bo kary z UFG ponownie wzrosną.

Epidemia koronawirusa i następujący po niej kryzys gospodarczy sprawiły, że rząd musiał znacząco zrewidować swoje plany dotyczące podwyżki płacy minimalnej. Nawet jednak nieznaczny wzrost tej płacy sprawi, że kary nakładane przez UFG na kierowców jeżdżących bez OC będą w 2021 r. jeszcze większe. Ile zapłaci kierowca, który zdecyduje się nie kupować polisy OC?

Spis treści:

  1. Ile wyniesie kara z UFG w 2021 r.?
  2. Ilu polskich kierowców jeździ bez OC?

Ile wyniesie kara z UFG w 2021 r.?

Kara z UFG - smutny mężczyzna Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wysokość płacy minimalnej w 2021 r. wyniesie 2800 zł brutto. Znając tę informację, można już wyliczyć wysokość kar nakładanych na kierowców za brak polisy.

Na karne stawki za brak ubezpieczenia wpływają bowiem:

  • wysokość płacy minimalnej,
  • rodzaj pojazdu mechanicznego, który nie ma OC,
  • długość przerwy w OC.

Wzrost kar dla kierowców bez OC w 2021 r.

Poniższa tabela przedstawia karne stawki, które będą obowiązywać w 2021 r. W nawiasie podano wysokość kar w 2020 r.

Rodzaj nieubezpieczonego pojazdu →
Przerwa w ciągłości ubezpieczenia ↓
Samochód osobowy Samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy Inny pojazd
(np. motocykl, motorower)
Powyżej 14 dni 5600 zł
(5200 zł)
8400 zł
(7800 zł)
930 zł
(870 zł)
Od 4 do 14 dni 2800 zł
(2600 zł)
4200 zł
(3900 zł)
470 zł
(430 zł)
Do 3 dni 1120 zł
(1040 zł)
1680 zł
(1560 zł)
190 zł
(170 zł)


Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Ilu polskich kierowców jeździ bez OC?

Kary za brak OC wzrosną zatem w 2021 r. o ok. 8%. Jest to całkiem spora zmiana, która znacząco przewyższa poziom rocznej inflacji. Kary będą też zapewne bardziej dotkliwe ze względu na pogorszenie się sytuacji na rynku pracy.

Mimo to trudno przypuszczać, że kolejny wzrost stawek karnych przyczyni się do znaczącego ograniczenia liczby kierowców bez obowiązkowego OC - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dane UFG potwierdzają, że wzrost kar dla nieubezpieczonych kierowców wcale nie skutkuje spadkiem liczby ukaranych osób. Przez ostatnie lata wystawiono następująco liczbę wezwań do zapłaty kary za brak polisy:

  • 2013 rok: 49 771 wezwań
  • 2014 rok: 56 146 wezwań
  • 2015 rok: 67 455 wezwań
  • 2016 rok: 71 120 wezwań
  • 2017 rok: 79 935 wezwań
  • 2018 rok: 93 061 wezwań
  • 2019 rok: 125 992 wezwania

Nawet po uwzględnieniu wzrostu skuteczności wykrywania kierowców bez OC, te dane wyglądają niepokojąco.

Być może nieskuteczność obecnego systemu kar powinna zmotywować ustawodawcę do wprowadzenia innych rozwiązań - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Tagi:

Komentarze