Zgodnie z polskim prawem każdy samochód zarejestrowany w Polsce musi posiadać ubezpieczenie OC. Wyjątki są nieliczne i ściśle określone w przepisach. Sam fakt, że auto jest nieużywane, nie jest wytłumaczeniem dla braku OC. Sprawdź, kiedy nie trzeba zachowywać ciągłości ubezpieczenia i kiedy jest możliwe tymczasowe wycofanie z ruchu samochodu.
Spis treści:
- Kiedy nie trzeba kupować OC?
- Dlaczego nieużywany samochód musi mieć OC?
- Co grozi za brak OC nieużywanego samochodu?
- Tymczasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego – czy jest możliwe?
- Tymczasowe wyrejestrowanie – dla kogo ta opcja jest dostępna?
- Pojazd historyczny – czy Twoje auto może otrzymać takie miano?
- Wyrejestrowanie nieużywanego samochodu – kiedy jest możliwe?
Kiedy nie trzeba kupować OC?
W ściśle określonych przypadkach nie trzeba zachowywać ciągłości ubezpieczenia OC. Kto jest zwolniony z opłaty składek?
- osoby posiadające samochody historyczne,
- osoby, które wyrejestrują swoje auto.
Dlaczego nieużywany samochód musi mieć ubezpieczenie OC?
Wielu kierowców denerwują przepisy mówiące o konieczności zachowania ciągłości OC. Zarzucają ustawodawcy, że nie ma przecież sensu opłacanie ubezpieczenia za samochód, który i tak stoi nieużywany i zepsuty w garażu. Jaką szkodę może wyrządzić taki pojazd?
Trzeba jednak wziąć pod uwagę dwie kwestie. Po pierwsze, zakres OC obejmuje nie tylko szkody wyrządzone w trakcie poruszania się pojazdu, lecz również w czasie postoju, wysiadania czy załadunku auta. Zaparkowany samochód może się stoczyć z podjazdu i uderzyć w inne auto lub płot sąsiada. Może się też zdarzyć, że przypomnisz sobie nagle, że w aucie zostało coś ważnego, otworzysz z rozmachem drzwi pojazdu i uszkodzisz samochód stojący obok. Pamiętaj również, że jeśli ktoś ukradnie Twój samochód i spowoduje nim kolizję, to Ty będziesz odpowiadał za szkody będące jej skutkiem. Jeśli masz ubezpieczenie OC, odszkodowanie wypłaci Twój ubezpieczyciel. Jeśli nie masz, wszystko pójdzie z Twojej kieszeni.
Po drugie, nie wystarczy prosta deklaracja właściciela, że on danym autem nie jeździ, więc OC nie jest mu potrzebne. Skąd urzędnik ma wiedzieć, że tak faktycznie jest? Potrzebne jest ustalenie zasad, które mówiłyby, w jaki dokładnie sposób samochód może zostać wycofany czasowo z ruchu. Obecnie trwają właśnie prace nad takim systemem, o czym więcej piszemy poniżej. Jak dotychczas jednak samochód osobowy zarejestrowany w Polsce (za wyjątkiem aut zabytkowych) musi posiadać cały czas OC, nawet jeśli stoi popsuty w garażu.
Co grozi za brak ubezpieczenia OC nieużywanego samochodu?
Już za jeden dzień bez obowiązkowej polisy grozi Ci kara za brak OC. Jest ona bardzo dotkliwa, więc lepiej jej unikać. W podlinkowanym artykule znajdziesz aktualne stawki kary za brak OC.
Auto stoi cały czas w garażu, więc nie obawiasz się, że policja wykryje brak OC? Uważaj! Obecnie większość kar za brak polisy jest nakładanych w wyniku kontroli przeprowadzanych przez tzw. wirtualnego policjanta. To algorytm stworzony przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który niestrudzenie przeszukuje bazę aut i wykrywa pojazdy z przerwą w ubezpieczeniu. W efekcie nawet jeśli Twój samochód stoi cały czas pod przykryciem w zamkniętym garażu, możesz pewnego dnia otrzymać pocztą wezwanie do zapłaty kary za brak OC.
Kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia nie jest jednak jedyną konsekwencją grożącą Ci za niezakupienie OC dla nieużywanego samochodu. Jeśli mimo wszystko taki pojazd spowoduje jakąś szkodę, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci najpierw odszkodowanie i zadośćuczynienie poszkodowanym. Następnie zwróci się jednak do Ciebie z regresem. A te koszty mogą sięgać setek tysięcy złotych. Rekordziści mają do oddania UFG ponad milion złotych.
Tymczasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego – czy jest możliwe?
Już od dłuższego czasu mówi się w Polsce o wprowadzeniu możliwości tymczasowego wyrejestrowania samochodów osobowych. Pomogłoby to na przykład właścicielom zepsutych aut.
W 2020 r. przyjęto pakiet deregulacyjny dla kierowców zawierający wiele zapisów mających na celu ułatwienie życia osób posiadających auta w Polsce. Jednym z elementów pakietu jest właśnie wprowadzenie możliwości tymczasowego wyrejestrowania samochodu osobowego. Ten zapis nadal jednak nie zaczął obowiązywać. Co gorsza, jak dotychczas nie podano choćby przybliżonego terminu wejścia w życie tej regulacji. Opóźnienie jest zapewne związane z koniecznością zaprojektowania odpowiednich rozwiązań technicznych, które umożliwiłyby czasowe wycofanie pojazdu z ruchu oraz kontrolę nad takimi samochodami.
Tymczasowe wyrejestrowanie – dla kogo ta opcja jest dostępna?
Tymczasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego, choćby całkiem popsutego, jest więc nadal niemożliwe w Polsce. Nie oznacza to jednak, że jest to opcja, która dla nikogo nie jest dostępna.
Tymczasowe wycofanie z ruchu (określane niekiedy również jako „tymczasowe wyrejestrowanie”) jest możliwe w przypadku następujących pojazdów:
- pojazdy ciężarowe,
- ciągniki samochodowe,
- autobusy,
- przyczepy o DMC powyżej 3,5 t,
- pojazdy specjalne.
Wniosek o czasowe wycofanie z ruchu składa się w tym Wydziale Komunikacji, w którym pojazd jest zarejestrowany. Urzędnikowi należy przekazać również dowód rejestracyjny oraz tablice pojazdu.
Pojazd można wycofać na czas od 2 do 24 miesięcy. Jeśli po tym okresie nadal chce się pozostawić samochód poza ruchem, można złożyć wniosek o przedłużenie wycofania. Maksymalnie pojazd może być wycofany z ruchu przez 48 miesięcy.
Czasowe wycofanie z ruchu kosztuje, ale stawki za tę usługę nie są duże. Za wycofanie na minimalny wymagany okres, czyli 2 miesiące, zapłacisz 80 zł. Każdy kolejny miesiąc oznacza dopłatę kilku złotych:
- od 3 do 12 miesięcy: 4 zł za każdy miesiąc
- od 13 do 24 miesięcy: 2 zł za każdy miesiąc
- od 25 do 48 miesięcy: 0,25 zł za każdy miesiąc
Za wycofanie pojazdu z ruchu na półtora roku zapłacisz więc 132 zł (80 zł opłaty podstawowej, 40 zł za okres od 3 do 12 miesiąca oraz 12 zł za pozostałe pół roku).
Wycofałeś swój pojazd ciężarowy z ruchu na rok, więc uznajesz, że przez najbliższe dwanaście miesięcy nie musisz się już przejmować OC? To nie do końca tak. Czasowe wycofanie z ruchu nie zwalnia z obowiązku zawarcia ubezpieczenia. Jak pisaliśmy wyżej, nawet zaparkowany pojazd może przecież spowodować szkody. Mając na uwadze fakt, że prawdopodobieństwo szkody jest o wiele niższe, ustawodawca nakazuje jednak ubezpieczycielom zmniejszenie stawki OC o co najmniej 95%. Musisz jedynie złożyć w towarzystwie wniosek o obniżenie składki ze względu na czasowe wycofanie pojazdu z ruchu.
Po przywróceniu pojazdu do ruchu poinformuj o tym od razu swojego ubezpieczyciela. Przeliczy on wtedy ponownie składkę polisy OC.
Pojazd historyczny – czy Twoje auto może otrzymać takie miano?
Na samym początku wspomnieliśmy, że pojazd historyczny nie musi mieć zachowanej ciągłości OC. W przypadku takich samochodów należy wykupić OC krótkoterminowe (na co najmniej 30 dni) dopiero w chwili wyjazdu na drogę. Jeśli więc Twój cenny zabytek stoi w garażu, nie musi mieć OC. Polisę musisz jednak wykupić przed wyjazdem na zlot.
Jaki jednak samochód może zostać określony jako pojazd historyczny? Jest to samochód:
- mający co najmniej 40 lat (w tym przypadku nie trzeba spełnić żadnych dodatkowych warunków),
- mający co najmniej 25 lat, który został uznany przez rzeczoznawcę za maszynę unikatową lub mającą szczególne znaczenie dla dziejów motoryzacji.
Wyrejestrowanie nieużywanego samochodu – kiedy jest możliwe?
Twój samochód stoi nieużywany, na zabytek się nie nadaje i na dodatek nikt nie chce go kupić? Jeśli wiesz, że tym pojazdem nie będziesz się już chciał nigdy poruszać, najlepszym wyjściem jest wyrejestrowanie samochodu. Nie możesz jednak pójść do urzędu, wyrejestrować auta, a sam pojazd zostawić na działce jako atrakcję. Wyrejestrowanie nieużywanego samochodu jest możliwe jedynie w następujących przypadkach:
- wywóz auta z Polski
- zezłomowanie samochodu
- kradzież pojazdu
- trwała utrata samochodu (np. w wyniku pożaru).
Bardzo ważna jest kolejność zdarzeń. Najpierw musi się wydarzyć coś z powyższej listy, a potem następuje wyrejestrowanie pojazdu. Dla przykładu zaczynasz więc od zezłomowania samochodu i dopiero z zaświadczeniem o zezłomowaniu udajesz się do urzędu, aby wyrejestrować pojazd. Warto zaznaczyć, że masz na to 30 dni od chwili oddania pojazdu do stacji demontażu.
Pamiętaj, że w chwili zezłomowania oraz wyrejestrowania samochód powinien posiadać ubezpieczenie OC. Po wyrejestrowaniu auta zgłoś się natomiast do ubezpieczyciela. Po przedstawieniu dokumentu poświadczającego wyrejestrowanie samochodu otrzymasz bowiem zwrot składki OC za niewykorzystany okres.
Za wyjątkiem pojazdów historycznych wszystkie samochody osobowe w Polsce muszą mieć zachowaną ciągłość OC. Za brak polisy grożą surowe kary, więc jeśli nawet Twoje auto stoi nieużywane w garażu, jeszcze dziś zajrzyj na kalkulator OC. Przy jego pomocy znajdziesz korzystne składki i nie przepłacisz za ubezpieczenie.