Co roku notuje się wzrost liczby pojazdów użytkowanych przez firmy w ramach leasingu. Taki system finansowania środków trwałych dla wielu przedsiębiorców wydaje się bardziej atrakcyjny niż zakup samochodu na kredyt albo przy pomocy własnych środków.
Atutem leasingu jest m.in. brak konieczności jednorazowego wydatkowania większej sumy. Warto również zwrócić uwagę, że koszty leasingu pomniejszają podatek dochodowy płacony przez firmę, a pojazd po wygaśnięciu umowy leasingowej może być wykupiony na własność (za dość atrakcyjną kwotę).
Leasingowane pojazdy, tak jak wszystkie inne samochody, biorą niekiedy udział w wypadkach. Eksperci Ubea.pl w odpowiedzi na pytania przedsiębiorców postanowili wyjaśnić, jak w przypadku leasingowanego auta wygląda likwidacja szkód (z polisy autocasco).
Szkoda na aucie w leasingu a utrata zniżek na OC i AC - sprawdź
Spis treści:
- Jakie są zalety AC dołączanego do leasingu?
- Ile jest czasu na zgłoszenie szkody?
- Jak wygląda likwidacja szkody auta z leasingu?
- Kiedy leasingodawca zatrzyma odszkodowanie z AC?
- Odpowiednie informacje są w umowie leasingu
Jakie są zalety AC dołączanego do leasingu?
Ubezpieczenia autocasco są standardowym elementem pakietów leasingowych, a ich koszty (składki) bywają wliczone w cenę usług oferowanych przez leasingodawcę. Takie rozwiązanie ma swoje zalety dla obydwu stron umowy leasingowej.
Firma korzystająca z leasingu (leasingobiorca) dzięki polisie autocasco ma pewność, że samochód zostanie względnie szybko naprawiony, a likwidacja szkody nie pochłonie pieniędzy z firmowej kasy. Włączenie autocasco do oferty leasingu jest korzystne również dla firmy świadczącej takie usługi.
Warto pamiętać, że leasingodawca przez cały czas pozostaje właścicielem samochodu przekazanego w użytkowanie innemu przedsiębiorcy. Dlatego w interesie firmy leasingowej leży szybka i dobra naprawa samochodu stanowiącego jej własność - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Sprawdź, jak działa ochrona zniżek AC i kiedy warto z niej skorzystać
Ile jest czasu na zgłoszenie szkody?
Leasingodawca nie posiada najnowszych informacji na temat aktualnego stanu samochodu i wszelkich wypadków, które stały się udziałem danego auta. Właśnie dlatego obowiązek zgłoszenia ewentualnych szkód do ubezpieczyciela spoczywa na leasingobiorcy. Taka firma musi szybko powiadomić o szkodzie zakład ubezpieczeń, który zaoferował polisę autocasco włączoną do pakietu leasingowego.
Czas na zgłoszenie szkody jest ustalany indywidualnie przez każde towarzystwo, ale zazwyczaj wynosi zaledwie kilka dni od daty wypadku lub innego zdarzenia dotyczącego auta (np. dewastacji lub kradzieży).
Obowiązek niezwłocznego przekazania informacji dotyczy też relacji pomiędzy stronami umowy leasingu. Firma leasingowa powinna dowiedzieć się o zniszczeniu samochodu tak szybko jak ubezpieczyciel - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki Ubea.pl.
Jak wygląda likwidacja szkody auta z leasingu?
Obowiązek szybkiego zgłoszenia szkody leasingodawcy jest ważny nie tylko dlatego, że taka firma przez cały czas pozostaje właścicielem pojazdu. Warto również zdawać sobie sprawę, że to leasingodawca zadecyduje o losach wypłaty z autocasco. Taka kwota na ogół trafia do leasingobiorcy, który dzięki niej może dokonać naprawy auta.
Sprawdź też, jak przebiega likwidacja szkód
W zależności od umowy ubezpieczenia autocasco i konkretnej sytuacji likwidacja szkody z AC może mieć charakter gotówkowy (wypłata na konto leasingobiorcy) lub bezgotówkowy (naprawa przez warsztat współpracujący z ubezpieczycielem). Pod tym względem sytuacja wygląda podobnie do likwidacji szkód przy pomocy polisy OC sprawcy wypadku - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Kiedy leasingodawca zatrzyma odszkodowanie z AC?
Problemy z likwidacja szkody pojawią się, jeżeli firma użytkująca samochód nie płaci na czas rat albo w inny sposób łamie postanowienia umowy leasingowej. W takiej sytuacji leasingodawca zwykle rezerwuje sobie prawo do zatrzymania odszkodowania z autocasco. Jest to zrozumiałe, bo firma oferująca leasing nie chce powierzać środków niewiarygodnemu partnerowi biznesowemu.
Warto dodać, że w opisywanej sytuacji brak zgody leasingodawcy na przekazanie odszkodowania jego klientowi nie skutkuje rozwiązaniem umowy leasingu. Wspomniana umowa wygaśnie natomiast wtedy, kiedy doszło do szkody całkowitej i zniszczenia lub zaginięcia przedmiotu leasingu. Taka pechowa sytuacja oczywiście nie zwalnia leasingobiorcy z odpowiedzialności za raty dotyczące okresu korzystania z pojazdu - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Odpowiednie informacje są w umowie leasingu
Likwidacja uszkodzeń przy pomocy polisy autocasco to przykład sytuacji, o której raczej rzadko myśli osoba lub spółka podpisująca umowę leasingu. Mimo tego przed podpisaniem kontraktu z leasingodawcą warto sprawdzić kwestie dotyczące naprawy samochodu. Odpowiednich informacji dostarczają dwa dokumenty: ogólne warunki ubezpieczenia (OWU) dla autocasco oraz ogólne warunki umowy leasingu (OWUL).
We wspomnianych dokumentach znajdziemy między innymi wskazówki na temat zasad zgłoszenia szkody, wypłaty odszkodowania i zatrzymania pieniędzy z AC przez leasingodawcę. Kwestie nieuregulowane umową powinny zostać rozstrzygnięte w myśl przepisów kodeksu cywilnego. Chodzi o ogólną część KC oraz regulacje dotyczące umowy leasingu - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl.
Ubezpieczenia autocasco są standardowym elementem pakietów leasingowych, a ich koszty (składki) bywają wliczone w cenę usług oferowanych przez leasingodawcę. Takie rozwiązanie ma swoje zalety dla obydwu stron umowy leasingowej.
Firma korzystająca z leasingu (leasingobiorca) dzięki polisie autocasco ma pewność, że samochód zostanie względnie szybko naprawiony, a likwidacja szkody nie pochłonie pieniędzy z firmowej kasy. Włączenie autocasco do oferty leasingu jest korzystne również dla firmy świadczącej takie usługi.
Leasingodawca nie posiada najnowszych informacji na temat aktualnego stanu samochodu i wszelkich wypadków, które stały się udziałem danego auta. Właśnie dlatego obowiązek zgłoszenia ewentualnych szkód do ubezpieczyciela spoczywa na leasingobiorcy. Taka firma musi szybko powiadomić o szkodzie zakład ubezpieczeń, który zaoferował polisę autocasco włączoną do pakietu leasingowego.
Czas na zgłoszenie szkody jest ustalany indywidualnie przez każde towarzystwo, ale zazwyczaj wynosi zaledwie kilka dni od daty wypadku lub innego zdarzenia dotyczącego auta (np. dewastacji lub kradzieży).
Obowiązek szybkiego zgłoszenia szkody leasingodawcy jest ważny nie tylko dlatego, że taka firma przez cały czas pozostaje właścicielem pojazdu. Warto również zdawać sobie sprawę, że to leasingodawca zadecyduje o losach wypłaty z autocasco. Taka kwota na ogół trafia do leasingobiorcy, który dzięki niej może dokonać naprawy auta.
Sprawdź też, jak przebiega likwidacja szkód.
Problemy z likwidacja szkody pojawią się, jeżeli firma użytkująca samochód nie płaci na czas rat albo w inny sposób łamie postanowienia umowy leasingowej. W takiej sytuacji leasingodawca zwykle rezerwuje sobie prawo do zatrzymania odszkodowania z autocasco. Jest to zrozumiałe, bo firma oferująca leasing nie chce powierzać środków niewiarygodnemu partnerowi biznesowemu.