W związku z tym, warto przedstawić kluczowe informacje na temat bezpośredniej likwidacji szkód. Jest to konieczne, ponieważ część artykułów i opracowań dostępnych w Internecie, pomija ważne kwestie.
W niektórych krajach system BLS działa już od lat 70-tych
System BLS upraszcza sytuację kierowcy poszkodowanego w wypadku drogowym. Taka osoba może zgłosić się bezpośrednio do swojego ubezpieczyciela. Firma, która wcześniej sprzedała polisę poszkodowanemu klientowi, zajmie się formalnościami i wypłatą odszkodowania. Posiadacz uszkodzonego pojazdu nie będzie zaangażowany w późniejsze rozliczenia między swoim ubezpieczycielem i towarzystwem chroniącym sprawcę wypadku. Bezpośrednia likwidacja szkód z pewnością nie jest nowym rozwiązaniem (patrz poniższa tabela). System BLS już od wielu lat działa na terenie Francji (wprowadzenie: 1968 r.), Belgii (od 1972 r.), Włoch (od 1978 r.) i Hiszpanii (od 1982 r.). Greccy i rosyjscy ubezpieczyciele wprowadzili opisywane rozwiązanie w minionej dekadzie.
Warto zwrócić uwagę, że zasady systemu bezpośredniej likwidacji szkód nie są jednolite nawet w krajach Unii Europejskiej (patrz poniższa tabela). Najszerszym zakresem działania BLS cechuje się Francja i Grecja. W tych krajach bezpośrednia likwidacja dotyczy również szkód osobowych. Zasady BLS, które obowiązują w Polsce są najbardziej podobne do hiszpańskich rozwiązań. W Hiszpanii aż 90% szkód komunikacyjnych likwiduje się bezpośrednio (patrz poniższe zestawienie).
Porównanie zasad działania systemu BLS w wybranych krajach Europy
Polska
Rok wprowadzenia systemu BLS: 2015 r.
Czy system BLS jest obowiązkowy? Nie
Udział szkód likwidowanych w systemie BLS: Docelowo 83%
Zasięg systemu BLS: Pojazdy zarejestrowane w Polsce
Limit kwotowy w systemie BLS: 30 000 zł
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące kolizji: Wyłączone kolizje z więcej niż dwoma pojazdami
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące szkód osobowych: Wyłączone wszystkie szkody osobowe
Belgia
Rok wprowadzenia systemu BLS: 1972 r.
Czy system BLS jest obowiązkowy? Nie
Udział szkód likwidowanych w systemie BLS: 70%
Zasięg systemu BLS: Pojazdy zarejestrowane w Belgii
Limit kwotowy w systemie BLS: 8500 euro / 25000 euro
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące kolizji: Brak informacji
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące szkód osobowych: Brak informacji
Francja
Rok wprowadzenia systemu BLS: 1968 r. (zmiana zasad w 2003 r.)
Czy system BLS jest obowiązkowy? Brak informacji
Udział szkód likwidowanych w systemie BLS: 80%
Zasięg systemu BLS: Wypadki na terenie Francji i Monako
Limit kwotowy w systemie BLS: Zależy od wysokości szkód w minionym roku
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące kolizji: Brak ograniczeń dotyczących liczby pojazdów
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące szkód osobowych: System obejmuje również szkody osobowe
Grecja
Rok wprowadzenia systemu BLS: 2000 r.
Czy system BLS jest obowiązkowy? Nie
Udział szkód likwidowanych w systemie BLS: 80%
Zasięg systemu BLS: Pojazdy zarejestrowane w Grecji
Limit kwotowy w systemie BLS: Zależy od wysokości średniej szkody
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące kolizji: Wyłączone kolizje z więcej niż dwoma pojazdami
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące szkód osobowych: System obejmuje również szkody osobowe
Hiszpania
Rok wprowadzenia systemu BLS: 1982 r.
Czy system BLS jest obowiązkowy? Nie
Udział szkód likwidowanych w systemie BLS: 90%
Zasięg systemu BLS: Brak informacji
Limit kwotowy w systemie BLS: Brak informacji
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące kolizji: Wyłączone kolizje z więcej niż dwoma pojazdami
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące szkód osobowych: Wyłączone wszystkie szkody osobowe
Rosja
Rok wprowadzenia systemu BLS: 2009 r.
Czy system BLS jest obowiązkowy? Tak
Udział szkód likwidowanych w systemie BLS: 30%
Zasięg systemu BLS: Brak informacji
Limit kwotowy w systemie BLS: 25 000 rubli
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące kolizji: Wyłączone kolizje z więcej niż dwoma pojazdami
Wyłączenia w systemie BLS dotyczące szkód osobowych: Wyłączone wszystkie szkody osobowe
Źródło: opracowanie własne na podstawie prezentacji PIU
Wszyscy ubezpieczyciele mają wdrożyć nowe rozwiązanie
Po planowanym włączeniu wszystkich krajowych ubezpieczycieli, system BLS ma obejmować około 83% wypadków komunikacyjnych. Pod koniec marca b.r. osiem firm podpisało umowę wprowadzającą jednolite zasady w bezpośredniej likwidacji szkód. Do tej grupy należą następujące towarzystwa:
- Concordia Ubezpieczenia
- Ergo Hestia
- PZU
- UNIQA
- Warta
- Aviva
- Liberty Ubezpieczenia
- Gothaer (BLS od 15 października 2015 r.)
Zasady ustalone przez członków Polskiej Izby Ubezpieczeń nie przewidują obowiązkowego udziału wszystkich ubezpieczycieli w systemie BLS (patrz powyższa tabela). Firmy, które nie oferują bezpośredniej likwidacji szkód, będą jednak zobowiązane do pośredniczenia w relacjach między poszkodowanym klientem i ubezpieczycielem sprawcy. Towarzystwa wdrażające system BLS w Polsce przyjęły, że nie będzie on obowiązkowy również dla poszkodowanego. Taka osoba może wybrać tradycyjny sposób likwidacji szkody. Prawo do skorzystania z BLS mają nie tylko kierowcy, którzy wykupili nową polisę w ośmiu współpracujących firmach. Po przystąpieniu ubezpieczyciela do nowego systemu likwidacji szkód, bezpośrednia procedura staje się dostępna dla wszystkich jego klientów. Dzięki podpisaniu umowy przez osiem firm współpracujących w Polskiej Izbie Ubezpieczeń, zasady stosowania systemu BLS są jednolite. Na bezpośrednią likwidację szkód nie można liczyć, jeżeli wystąpiła przynajmniej jedna z następujących okoliczności:
- podczas kolizji/wypadku jakiś człowiek odniósł obrażenia
- łączna wartość szkody przekracza 30 000 zł
- pojazd sprawcy jest zarejestrowany za granicą
- wypadek miał miejsce poza granicami kraju
- sprawca posiada polisę OC wykupioną u jednego z zagranicznych ubezpieczycieli
- w kolizji/wypadku uczestniczyły więcej niż dwa pojazdy
- poszkodowany lub sprawca zakupił ubezpieczenie od firmy, która jeszcze nie uczestniczy w krajowym systemie BLS