Wyniki wrześniowego barometru OC przygotowanego przez porównywarkę Ubea.pl na pewno nie były pozytywne dla rodzimych kierowców. Eksperci Ubea.pl stwierdzili bowiem, że średnia składka OC znów wzrosła (po sierpniowej przerwie) i osiągnęła najwyższy poziom w bieżącym roku. Fakt, że we wrześniu OC było średnio o 2,5% droższe niż na początku roku nie wzbudza wielkiej sensacji. Warto jednak pamiętać, że pomiędzy czerwcem i wrześniem 2021 r. średni koszt OC oferowanego przez Internet wzrósł aż o 99 zł/8,5%. Warto sprawdzić, czy na terenie miast wojewódzkich widoczne były podobnie znaczące wzrosty kosztów obowiązkowych polis dla kierowców.
Spis treści:
- Dla jakich kierowców został obliczony koszt OC?
- W większych miastach OC raczej nie podrożało
- Porównanie cen polis OC w miastach wojewódzkich - październik 2021 r.
Dla jakich kierowców został obliczony koszt OC?
Kwartalny barometr porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl opiera się na założeniu, zgodnie z którym badane są średnie składki OC, jakie współpracujący ubezpieczyciele zaoferowaliby przez Internet trzem kierowcom o różnych profilach ubezpieczeniowych. Mowa o następujących, przykładowych właścicielach aut:
- Młody klient z zerowym doświadczeniem, kupujący pierwsze OC - pan Tomasz ma obecnie 23 lata i jest nadal studentem (pracującym dorywczo). Wspomniany kierowca nie może się jeszcze pochwalić historią ubezpieczeniową i szuka pierwszej polisy OC (założenia obliczeniowe dla wariantu numer 1).
- Klientka ubezpieczyciela, która niedawno spowodowała szkodę - pani Aneta miała nienaganną historię ubezpieczeniową do minionego roku, kiedy spowodowała wypadek. Ta właścicielka auta ma 32 lata i pracuje w biurze (założenia obliczeniowe dla wariantu numer 2).
- Klient ubezpieczyciela z maksymalnymi zniżkami - ten kierowca od wielu lat nie spowodował wypadku. To tłumaczy maksymalny poziom zniżek w OC. Pan Stanisław, który jest naszym modelowym kierowcą z najlepszą historią ubezpieczeniową ma 42 lata i na co dzień wykonuje zawód nauczyciela (założenia dla wariantu numer 3).
Uwzględnienie bardzo różnych klientów ubezpieczycieli ma oczywiście zwiększyć wiarygodność i miarodajność obliczeń. „Warto wspomnieć, że analiza Ubea.pl uwzględnia hipotetyczne zamieszkanie każdej z trzech przykładowych osób w osiemnastu różnych miastach wojewódzkich. Tak więc co kwartał eksperci Ubea.pl sprawdzają aż 54 różne scenariusze obliczeniowe” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
W większych miastach OC raczej nie podrożało
Poniższa tabela przedstawia wyniki obliczeń Ubea.pl dotyczące wszystkich analizowanych miast. Podobnie jak trzy miesiące wcześniej okazało się, że najwyższe składki OC muszą płacić kierowcy z Warszawy, Gdańska, Wrocławia i Szczecina. Zaskoczenia nie stanowią też nazwy miast z najniższymi średnimi składkami OC (Rzeszów, Białystok, Katowice i Kielce). Większą niespodzianką mogą być wyniki kwartalnego porównania uśrednionej składki z trzech badanych wariantów. Okazuje się, że w przypadku poszczególnych miast trzymiesięczne zmiany wynosiły:
- Białystok - spadek o 1,8%
- Bydgoszcz - spadek o 0,9%
- Gdańsk - spadek o 0,5%
- Gorzów Wielkopolski - spadek o 0,3%
- Katowice - spadek o 1,0%
- Kielce - spadek o 0,3%
- Kraków - wzrost o 0,1%
- Lublin - spadek o 0,5%
- Łódź - spadek o 0,2%
- Olsztyn - spadek o 0,3%
- Opole - spadek o 0,2%
- Poznań - spadek o 0,3%
- Rzeszów - spadek o 1,2%
- Szczecin - spadek o 0,5%
- Toruń - spadek o 0,6%
- Warszawa - spadek o 1,1%
- Wrocław - wzrost o 0,5%
- Zielona Góra - spadek o 0,6%
Jak nietrudno zauważyć, w przypadku miast wojewódzkich widoczne były przede wszystkim niewielkie spadki średniego kosztu OC. „Taka sytuacja prawdopodobnie wynika z faktu, że podwyżki przeciętnych składek OC (obserwowane w skali całego kraju) dotyczyły przede wszystkim kierowców z mniejszych ośrodków miejskich oraz wsi” - przypuszcza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Porównanie cen polis OC w miastach wojewódzkich - październik 2021 r.
Miasto / kod pocztowy adresu zamieszkania kierowcy ↓ | Wariant nr 1 (młody kierowca) |
Wariant nr 2 (kierowca z niedawną szkodą) |
Wariant nr 3 (kierowca bez szkód) |
---|---|---|---|
Białystok (15-004) |
2 187 zł |
932 zł |
632 zł |
Bydgoszcz (85-008) |
2 266 zł |
958 zł |
662 zł |
Gdańsk (80-008) |
2 848 zł |
1 140 zł |
765 zł |
Gorzów Wlk. (66-400) |
2 273 zł |
953 zł |
646 zł |
Katowice (40-008) |
2 127 zł |
900 zł |
611 zł |
Kielce (25-004) |
2 054 zł |
870 zł |
619 zł |
Kraków (30-004) |
2 186 zł |
930 zł |
656 zł |
Lublin (20-005) |
2 225 zł |
941 zł |
650 zł |
Łódź (90-010) |
2 548 zł |
1 070 zł |
723 zł |
Olsztyn (10-009) |
2 219 zł |
936 zł |
633 zł |
Opole (45-007) |
2 433 zł |
973 zł |
691 zł |
Poznań (60-002) |
2 478 zł |
1 039 zł |
701 zł |
Rzeszów (35-005) |
1 950 zł |
826 zł |
567 zł |
Szczecin (70-002) |
2 674 zł |
1 126 zł |
766 zł |
Toruń (87-108) |
2 338 zł |
975 zł |
658 zł |
Warszawa (00-007) |
2 696 zł |
1 122 zł |
788 zł |
Wrocław (50-010) |
3 115 zł |
1 263 zł |
847 zł |
Zielona Góra (65-001) |
2 237 zł |
943 zł |
668 zł |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl
Założenia do analizy:
Wspólne założenia: ubezpieczany samochód to biała Skoda Fabia III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). Auto ma 5 miejsc i nie posiada instalacji gazowej. Samochód został zakupiony jako używany w 2021 r. Auto pierwszy raz zarejestrowano w Polsce w kwietniu 2015 r. Przebieg całkowity samochodu wynosi 80 000 km. Przewidywany roczny przebieg to 15 000 km. Auto posiada immobilizer oraz fabryczny autoalarm. Do tej pory samochód nie był uszkodzony. Będzie on parkowany na ulicy i używany regularnie, głównie w kraju (za granicą krócej niż miesiąc rocznie). Przykładowa Skoda Fabia nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. Poza właścicielem pojazd nie posiada innych regularnych kierowców.
Wariant numer 1: pan Tomasz to bezdzietny kawaler, który aktualnie ma 23 lata. Kupuje on swoje pierwsze OC w życiu. Ten kierowca prawo jazdy posiada od 2017 r. Aktualnie jest on studentem, który dorywczo pracuje.
Wariant numer 2: pani Aneta ma 32 lata i jest pracownikiem biurowym. Ten przykładowy kierowca uzyskał prawo jazdy w 2010 r. Pani Aneta kupuje OC już od 8 lat. Niestety, w zeszłym roku spowodowała ona szkodę. Wcześniej jeździła bezszkodowo, dzięki czemu posiadała maksymalne zniżki na OC (60%). Pani Aneta ma męża i dwoje dzieci (w wieku 2 lata i 4 lata).
Wariant numer 3: pan Stanisław ma 42 lata i pracuje jako nauczyciel. Prawo jazdy posiada on od 18 lat, a OC kupuje nieprzerwanie od 2009 r. Kierowca z wariantu numer 3 nigdy nie spowodował żadnej szkody, dzięki czemu może się pochwalić maksymalnymi zniżkami na OC. Pan Stanisław ma żonę i jedno dziecko w wieku 12 lat.