Podwyżka stawek karnych za brak OC w 2021 roku już od dawna wydawała się przesądzona. Pytanie stanowiła tylko skala takiej podwyżki. Po oficjalnym ogłoszeniu minimalnego wynagrodzenia na 2021 r. wiadomo, że stawki karne Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego znacząco wzrosną.
Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili przeanalizować ten wzrost w nieco szerszym kontekście. Ciekawe jest między innymi porównanie obecnych stawek karnych oraz analogicznych kwot z początku bieżącej dekady.
Spis treści:
- Kara za brak OC zależy od wysokości płacy minimalnej
- Ile wyniesie kara za brak OC w 2021?
- Od 2012 roku stawki karne dla kierowców wzrosły już o 87%
- Ile samochodów w Polsce nie ma OC?
Kara za brak OC zależy od wysokości płacy minimalnej
Kolejne wzrosty stawek karnych dotyczących braku OC zwykle wywołują spore kontrowersje. Właśnie dlatego trzeba podkreślić, że ten mechanizm corocznych podwyżek jest automatyczny i nie zależy od bezpośredniej decyzji rządu. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych uzależnia bowiem wysokość kary za brak OC od poziomu minimalnego wynagrodzenia. Podstawowa kara za przerwę w ochronie wynoszącą ponad 14 dni stanowi w danym roku równowartość:
- dwukrotności najniższego wynagrodzenia (samochód osobowy),
- trzykrotności najniższego wynagrodzenia (samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy),
- jednej trzeciej najniższego wynagrodzenia (inny pojazd - np. motocykl lub motorower).
W przypadku krótszej przerwy okresu ubezpieczenia bazowe stawki karne dla danego rodzaju pojazdów mechanicznych są redukowane o 50% (przerwa od 4 dni do 14 dni) lub 80% (przerwa do 3 dni włącznie).
Dzięki takiemu przejrzystemu mechanizmowi obliczania stawek karnych można wyznaczyć wysokość kar na 2021 r. jeszcze przed ich oficjalnym ogłoszeniem przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Warto jednak pamiętać, że wspomniana instytucja zaokrągla stawki karne do pełnych dziesiątek złotych - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Ile wyniesie kara za brak OC w 2021?
Poniższa tabela potwierdza, że presja związków zawodowych na podwyżkę płacy minimalnej skutkowała jednocześnie zmianami niekorzystnymi dla kierowców nieposiadających obowiązkowych polis.
W przypadku podstawowej stawki karnej dotyczącej braku ubezpieczenia samochodu osobowego (przerwa w ochronie powyżej 14 dni) przyszłoroczny wzrost wynosi 400 zł (z 5200 zł do 5600 zł). Jeszcze większą zmianę podstawowej kary (o 600 zł) odczują właściciele nieubezpieczonych samochodów ciężarowych, autobusów oraz ciągników samochodowych - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Stawki kar dla kierowców, którzy nie posiadają obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego w 2021 r.
Rodzaj nieubezpieczonego pojazdu → Przerwa w ciągłości ubezpieczenia ↓ |
samochód osobowy | samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy | inny pojazd (np. motocykl lub motorower) | |
---|---|---|---|---|
powyżej 14 dni (ukarany kierowca płaci 100% stawki) |
5600 zł (w 2020 r.: 5200 zł) |
8400 zł (w 2020 r.: 7800 zł) |
930 zł (w 2020 r.: 870 zł) |
|
od 4 do 14 dni (ukarany kierowca płaci 50% stawki) |
2800 zł (w 2020 r.: 2600 zł) |
4200 zł (w 2020 r.: 3900 zł) |
470 zł (w 2020 r.: 430 zł) |
|
do 3 dni (ukarany kierowca płaci 20% stawki) |
1120 zł (w 2020 r.: 10400 zł) |
1680 zł (w 2020 r.: 1560 zł) |
190 zł (w 2020 r.: 170 zł) |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
Od 2012 roku stawki karne dla kierowców wzrosły już o 87%
W kontekście kar za brak OC warto pokusić się o ciekawe ujęcie historyczne i sprawdzić, jak takie sankcje finansowe wyglądały na przestrzeni ostatnich lat. Analiza porównywarki Ubea.pl uwzględnia podstawową karę dotyczącą niewykupienia OC przez posiadacza samochodu osobowego. Aktualny sposób obliczania wspomnianej kary wprowadzono w 2012 r. Od tamtej pory kara za przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego (przez okres dłuższy niż 14 dni) rosła następująco:
2012 rok - 3000 zł
2013 rok - 3200 zł
2014 rok - 3360 zł
2015 rok - 3500 zł
2016 rok - 3700 zł
2017 rok - 4000 zł
2018 rok - 4200 zł
2019 rok - 4500 zł
2020 rok - 5200 zł
2021 rok - 5600 zł
Powyższe dane wskazują, że wzrost podstawowej stawki karnej pomiędzy 2012 r. a 2021 r. wyniósł aż 87%.
Taka podwyżka spowodowana wzrostem „najniższej krajowej” okazuje się znacznie większa od skumulowanej inflacji naliczonej od początku 2012 r. do połowy 2020 r. (12,13% według danych Ministerstwa Finansów) - porównuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Ile samochodów w Polsce nie ma OC?
Statystyki UFG wskazują niestety, że pomimo szybkiego wzrostu stawek karnych liczba kierowców przyłapanych na braku obowiązkowego OC wcale nie maleje. W ostatnich latach Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wystawił następującą liczbę wezwań do zapłacenia kary za brak wymaganego ubezpieczenia komunikacyjnego:
2013 rok - 49 771
2014 rok - 56 146
2015 rok - 67 455
2016 rok - 71 120
2017 rok - 79 935
2018 rok - 92 725
Powyższe dane powinny skłonić ustawodawcę do zastanowienia się, czy obecny system karania kierowców za brak obowiązkowych polis jest skuteczny. W niektórych krajach Unii Europejskiej stosuje się bardziej dotkliwe kary (np. konfiskatę samochodu, pozbawienie wolności lub utratę prawa jazdy) - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Zobacz, czy można zmniejszyć karę za brak OC
Artykuły powiązane:
- Kara za brak OC w 2021 i 2020 roku - kontrole coraz skuteczniej wychwytują kierowców niemających OC. Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania o karę za brak ubezpieczenia OC
- Jak zapłacić mandat i karę za brak OC w 2021 i 2020 roku? - wiele osób zastanawia się, jak dokładnie wygląda płatność kary za brak ubezpieczenia OC. Na to pytanie odpowiadamy w tym artykule