Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Telematyka, czyli systemy monitorujące styl jazdy kierowców w Polsce

Data publikacji: 2017-03-24

Podwyżki OC dotykają wszystkich kierowców. Czy sposobem na wzrosty cen jest zastosowanie w ubezpieczeniach telematyki ? Oto 5 rzeczy, które warto wiedzieć na temat pożyteczności systemów monitorujących styl jazdy kierowców.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

1 Dzięki telematyce można monitorować styl jazdy kierowców

Mówiąc ogólnie telematyka to wszelkie rozwiązania telekomunikacyjne, informatyczne oraz automatycznego sterowania dostosowane do potrzeb obsługiwanych systemów fizycznych. W przypadku transportu mówiąc o telematyce, mamy na myśli system monitorujący styl jazdy kierowców, a także umożliwiający lokalizację samochodu.

Telematyka pozwala na monitorowanie stylu jazdy w mieście i poza nim Telematyka pozwala zaobserwować, jak dokładnie prowadzi dany kierowca. Z jaką prędkością zazwyczaj jeździ? Czy często gwałtownie hamuje oraz przyspiesza? A może jeździ płynnie i ekologicznie?

Dane na temat sposobu jazdy są pozyskiwane z komputera pokładowego samochodu lub z telefonu, w którym zainstalowano odpowiednią aplikację.

Sprawdź także, jak będą wyglądały ubezpieczenia samochodów autonomicznych

2 Telematyka w ubezpieczeniach pozwala obniżyć składki OC

Dokładne informacje o stylu jazdy pomagają także określić, jak prawdopodobne jest spowodowanie wypadku przez danego kierowcę. Nic dziwnego, że coraz częściej mówi się o wykorzystaniu telematyki w ubezpieczeniach.

Ubezpieczyciele cały czas szukają sposobu na jak najdokładniejsze oszacowanie prawdopodobieństwa, że osoba, której właśnie sprzedają ubezpieczenie, będzie sprawcą wypadku. Dlatego studiują dokładnie historię szkód kierowcy i pytają o wiek, miejsce zamieszkania, pojemność silnika i wiele innych informacji. Następnie na podstawie statystyk mówiących, że np. młodzi kierowcy częściej powodują kolizje, podwyższają stawki OC wszystkim osobom mającym poniżej 26 lat.

Systemy monitorujące styl jazdy kierowców pozwalają natomiast obniżyć stawkę OC konkretnemu kierowcy na podstawie danych dotyczących jego indywidualnego stylu jazdy.

3 W Polsce wpływ telematyki na stawki OC nie jest jeszcze duży

W Polsce telematyka w ubezpieczeniach jest jeszcze mało popularna. Dopiero od zeszłego roku pierwsze towarzystwa zaczynają wprowadzać eksperymentalne rozwiązania.

Wpływ telematyki na stawki OC jest na razie o wiele większy w zachodniej Europie (zwłaszcza w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech) i w USA. Firma Octo Telematics, będąca północnoamerykańskim liderem w sprzedaży polis połączonych z systemem telematycznym (UBI - Usage Based Insurance), posiada na całym świecie już ponad 4 miliony klientów. Zastosowanie telematyki w ubezpieczeniach jest także dość częste w takich krajach jak Rosja i Indie, gdzie ogólna niska kultura jazdy sprawia, że stawki OC są dość wysokie. Dla osób wyróżniających się bezpiecznym stylem jazdy rozwiązania telematyczne są szansą na zaoszczędzenie sporej kwoty.

W Polsce w tym roku dwa towarzystwa zdecydowały się przetestować rozwiązania telematyczne. Osobom, które zgodzą się na śledzenie ich stylu jazdy, Hestia oraz Link4 zaproponują składkę ubezpieczenia uzależnioną od tego, jak bezpiecznie prowadzą. W przypadku obu towarzystw monitorowanie stylu jazdy odbywa się za pośrednictwem aplikacji w telefonie.

Hestia swoją ofertę wprowadziła w styczniu. W tym programie ostateczna ocena zależy nie tylko od przestrzegania limitów prędkości, lecz także od liczby kilometrów pokonanych z włączoną aplikacją oraz od tego, w jakich warunkach je przemierzono (w mieście czy poza? Dniem czy nocą?). Doniesienia prasowe wskazują, że Hestia przygotowała określoną pulę zniżek. Bezpieczny styl jazdy nie będzie więc automatycznie gwarantował niższej ceny ubezpieczenia. Wszystko będzie zależało od wyników innych kierowców biorących udział w programie.

Inaczej wygląda to w przypadku Link4, który swoją ofertę udostępnił w marcu. Każdy miesiąc bezpiecznej jazdy będzie nagradzany przez ubezpieczyciela indywidualnymi obniżkami. Na koniec okresu ubezpieczenia właściciel samochodu będzie mógł albo wypłacić uzbierane pieniądze, albo zamienić je na zniżkę w składce w następnym roku. Maksymalnie będzie można zaoszczędzić na OC do 30%. Warunkiem uczestnictwa jest jednak przejechanie odpowiedniej liczby kilometrów w miesiącu z włączoną aplikacją.

4 Systemy monitorujące styl jazdy pomogą zwłaszcza młodym kierowcom

Systemy monitorujące styl jazdy pozwalają zaoszczędzić każdej osobie jeżdżącej w miarę ostrożnie. Wpływ telematyki na stawki OC jest jednak najbardziej widoczny w przypadku młodych kierowców. Jak wspominaliśmy wcześniej, te osoby muszą mierzyć się z ogólnymi zwyżkami za wiek oraz za krótki staż za kółkiem.

Zastosowanie telematyki w ubezpieczeniach pozwala młodym kierowcom jeżdżącym bezpiecznie wyróżnić się na tle swoich rówieśników. Nic dziwnego, że w Europie zachodniej to właśnie młodzi właściciele samochodów najczęściej korzystają z systemów monitorujących ich styl jazdy.

5 Przy rozwiązaniach telematycznych trzeba uważać na prywatność

Przy wszystkich swoich zaletach telematyka ma jednak także swoją ciemną stronę. Chodzi oczywiście o prywatność. Firmy ubezpieczeniowe zapewniają oczywiście, że gromadzą jedynie dane dotyczące stylu jazdy, a nie np. na temat tras pokonywanych najczęściej przez danego kierowcę.

Na szczęście w przypadku rozwiązań oferowanych przez polskich ubezpieczycieli nadal mamy wybór, czy jadąc w dane miejsce, chcemy włączyć aplikację w telefonie. Jeśli chcemy mieć pewność, że dana podróż zostanie zachowana w tajemnicy, wystarczy jej nie uruchamiać. Trudniej chronić prywatność wtedy, kiedy monitorowanie informacji na temat stylu jazdy i lokalizacji odbywa się dzięki urządzeniu montowanemu bezpośrednio w samochodzie.

Osoby, którym zależy na utrzymaniu prywatności, a które jednocześnie chciałyby otrzymać niższą ofertę składki, mogą skorzystać z kalkulatora OC. Porównanie ofert przed zakupem polisy pozwoli zapobiec przepłaceniu za obowiązkowe ubezpieczenie.

Tagi:

Komentarze