Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta

Skargi na ubezpieczycieli w 2020 r. - raport Rzecznika Finansowego

Data publikacji: 2021-05-19

Rzecznik Finansowy opublikował niedawno dane o skargach klientów ubezpieczycieli i poszkodowanych w 2020 r. Które towarzystwa mogą się pochwalić małą liczbą skarg?

Rzecznik Finansowy już od pewnego czasu w ramach corocznego podsumowania swojej działalności publikuje informacje na temat skarg klientów rynku finansowego. Chodzi między innymi o wnioski dotyczące interwencji rzecznika, jakie kierują klienci firm ubezpieczeniowych oraz poszkodowani.

Eksperci porównywarki Ubea.pl na podstawie danych Rzecznika Finansowego od kilku lat sprawdzają, których zakładów ubezpieczeń dotyczyło najmniej wniosków klientów i poszkodowanych o wszczęcie postępowania interwencyjnego. Taką analizę warto przeprowadzić z uwzględnieniem różnego udziału rynkowego poszczególnych towarzystw ubezpieczeń.

Spis treści:

  1. Skargi na ubezpieczenia komunikacyjne
  2. Warta dobrze wypada w OC i AC
  3. Liczba oraz częstość skarg na ubezpieczycieli w 2020 r. - ubezpieczenia komunikacyjne
  4. Ergo Hestia odnotowała dobry wynik w dziale II
  5. Liczba oraz częstość skarg na zakłady ubezpieczeniowe w 2020 r. - ubezpieczenia z działu II

Skargi na ubezpieczenia komunikacyjne

Skarga na ubezpieczyciela Podobnie jak w poprzednich latach eksperci Ubea.pl najpierw wzięli pod uwagę dane dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych. Poniższa tabela przedstawia liczbę skarg obejmujących polisy OC i AC sprzedawane przez poszczególne zakłady ubezpieczeń z siedzibą w Polsce.

Takie wyniki z I kw. - III kw. 2020 r. warto odnosić do udziału rynkowego poszczególnych firm ubezpieczeniowych. Potwierdzenie stanowi przykład PZU S.A. Ta spółka podobnie jak w poprzednich latach wyróżniała się dużą liczbą skarg klientów i poszkodowanych.

Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę udział PZU w przypisanej składce brutto OC i AC, to okaże się, że lider rynku komunikacyjnego wcale nie wypadł źle - zauważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Warta dobrze wypada w OC i AC

Warto zauważyć, że podobnie jak przed rokiem Warta wypadła lepiej niż PZU. Wynik tego ubezpieczyciela to tylko 18 skarg do Rzecznika Finansowego w przeliczeniu na 1% udziału w rynku komunikacyjnym.

Trzeba podkreślić, że wyniki dotyczące 2017, 2018 oraz 2019 roku też były bardzo korzystne dla Warty. Potwierdzenie można znaleźć w archiwalnych analizach Ubea.pl - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W relacji do znaczenia rynkowego (obliczonego według wartości składki przypisanej brutto) lepiej od Warty wypadł tylko jeden niewielki ubezpieczyciel. Mowa o Concordia Polska T.U. S.A. Na uwagę zasługują też dobre wyniki osiągnięte przez następujące zakłady ubezpieczeniowe:


  • STU Ergo Hestia S.A. - 34 skargi dotyczące polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • TUiR Allianz Polska S.A. - 36 skarg
  • PZU S.A. - 36 skarg
  • Generali TU S.A. - 37 skarg
  • TU Compensa S.A. VIG - 39 skarg
  • TUW TUW - 42 skargi

Jeżeli chodzi o wyniki znacznie gorsze od średniej, to w pierwszych trzech kwartałach 2020 r. odnotowały je trzy towarzystwa ubezpieczeniowe: Link 4 TU S.A. (67), AVIVA TU Ogólnych S.A. (65) oraz Pocztowe TUW (89). Warto dodać, że ścisła czołówka rynkowa pod względem sprzedaży OC i AC wypadła dobrze lub bardzo dobrze - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Liczba oraz częstość skarg na ubezpieczycieli w 2020 r. - ubezpieczenia komunikacyjne


Nazwa ubezpieczyciela ↓ Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r.) Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r.) Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego
PZU S.A. 1095 30,1% 36
STU Ergo Hestia S.A. 567 16,9% 34
TUiR WARTA S.A. 331 18,2% 18
TU Compensa S.A. VIG 200 5,1% 39
AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. 245 5,4% 46
TUiR Allianz Polska S.A. 175 4,8% 36
Link 4 TU S.A. 284 4,2% 67
UNIQA TU S.A. 90 2,0% 46
Generali TU S.A. 161 4,4% 37
TU INTERRISK S.A. VIG 98 2,2% 45
WIENER TU S.A. VIG 103 2,2% 47
TUW TUW 68 1,6% 42
TU Europa S.A. 1 0,0%
TUZ TUW 60 1,1% 55
Pocztowe TUW 29 0,3% 89
AVIVA TU Ogólnych S.A. 49 0,8% 65
Concordia Polska T.U. S.A. 10 0,7% 15

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych Rzecznika Finansowego i KNF (z 17 maja 2021 r.)

Uwaga: w tabeli uwzględniono zakłady ubezpieczeń z siedzibą w Polsce.

Ergo Hestia odnotowała dobry wynik w dziale II

Podobną analizę „skargowości” warto przeprowadzić dla wszystkich ubezpieczycieli z siedzibą w Polsce, którzy oferują ubezpieczenia majątkowe i pozostałe polisy osobowe (w ramach działu II).

Kolejna tabela prezentująca informacje na ten temat jest dłuższa, co wiąże się z większą liczbą uwzględnionych ubezpieczycieli - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Po sprawdzeniu informacji dotyczących całego działu II okazało się, że od 1 stycznia do 30 września 2020 r. Warta nie była najlepszym ubezpieczycielem. Wynik TUiR WARTA S.A. był jednak najbardziej pozytywny wśród wszystkich zakładów ubezpieczeń o znaczącym udziale rynkowym. Pod względem liczby skarg lepiej od tego wiodącego zakładu ubezpieczeń prezentowały się następujące towarzystwa:


  • TU Euler Hermes S.A. - 1 skarga dotycząca polis majątkowych i pozostałych polis osobowych (dział II) na 1% udziału rynkowego
  • TU ZDROWIE S.A. - 10 skarg
  • PKO TU S.A. - 14 skarg
  • Santander Aviva TU S.A. - 23 skargi
  • TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych - 27 skarg
  • Nationale - Nederlanden TU S.A. - 30 skarg

Wśród innych znaczących ubezpieczycieli (poza Wartą) na wyróżnienie zasługuje STU Ergo Hestia S.A., która osiągnęła niezły wynik. Na liczbę skarg do Rzecznika Finansowego muszą natomiast zwrócić uwagę władze TU Europa S.A., Pocztowe TUW oraz Signal Iduna Polska TU S.A. - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Liczba oraz częstość skarg na zakłady ubezpieczeniowe w 2020 r. - ubezpieczenia z działu II


Nazwa ubezpieczyciela ↓ Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń z działu II (od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r.) Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis z działu II od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r.) Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego
PZU S.A. 2022 29,0% 70
STU Ergo Hestia S.A. 878 15,3% 57
TUiR WARTA S.A. 593 14,9% 40
TU Compensa S.A. VIG 430 4,4% 98
AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. 391 4,9% 80
TUiR Allianz Polska S.A. 343 4,2% 82
Link 4 TU S.A. 324 2,6% 125
UNIQA TU S.A. 318 2,8% 114
Generali TU S.A. 300 4,2% 71
TU INTERRISK S.A. VIG 279 3,3% 85
WIENER TU S.A. VIG 205 2,1% 98
TUW TUW 146 1,4% 104
TU Europa S.A. 112 0,6% 187
TUZ TUW 100 0,8% 125
Pocztowe TUW 99 0,5% 198
AVIVA TU Ogólnych S.A. 87 1,2% 73
Concordia Polska T.U. S.A. 64 1,1% 58
SALTUS TUW 50 0,5% 100
Signal Iduna Polska TU S.A. 43 0,1% 430
TU INTER Polska S.A. 27 0,3% 90
TUW PZUW 27 1,0% 27
PKO TU S.A. 17 1,2% 14
TUW Cuprum 9 0,2% 45
Santander Aviva TU S.A. 7 0,3% 23
Credit Agricole TU S.A. 5 0,1% 50
Nationale - Nederlanden TU S.A. 3 0,1% 30
TU ZDROWIE S.A. 2 0,2% 10
TU Euler Hermes S.A. 1 0,8% 1

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych Rzecznika Finansowego i KNF (z 17 maja 2021 r.)

Uwaga: uwzględniono zakłady ubezpieczeń z siedzibą w Polsce.

Tagi:

Komentarze

2021-06-11 22:56

Gerard37.47.x.x

Jak uwzględnionych skarg , towarzystwo ma gdzieś zalecenia RF i jak ma się to statystyki , mrzonki jakieś ci się śnią

2021-05-19 16:39

HF89.64.x.x

Może warto byłoby w powyższym zestawieniu uwzględnić również ilość uzasadnionych skarg , w których Towarzystwa Ubezpieczeniowe - wskutek działania Rzecznika Finansowego - zmieniło swoją decyzję??? Poskarżyć może się każdy ubezpieczony, tylko na ile taka skarga jest uzasadniona - to zupełnie inna sprawa. Cęsto wynika z braku znajomości OWU, złego wyboru zakresu ubezpieczenia i roszczeniowości Klientów.

2021-05-20 07:31

Ubea.pl178.36.x.x

Rzecznik Finansowy nie udostępnia takich informacji z podziałem na poszczególnych ubezpieczycieli. W raporcie Rzecznik można natomiast sprawdzić ogólne dane dotyczące sposobu rozpatrywania wniosków z działu II.