Niedawno renomowana agencja informacyjna Bloomberg podała, że grupa ubezpieczeniowa Aviva rozważa wyjście z polskiego rynku. Decyzja w tej sprawie nie jest jeszcze przesądzona. Mimo to wspomniane doniesienia Bloomberga stanowią ważny sygnał, bo z działania na krajowym rynku ubezpieczeniowym definitywnie zrezygnowała już Grupa AXA. Warto przypomnieć, że jej polskie spółki zostały przejęte przez firmę UNIQA.
Wiele wskazuje również, że z działalności w Polsce zrezygnuje AEGON. Ta decyzja nie będzie jednak miała wpływu na rynek polis komunikacyjnych, który tym razem postanowili przeanalizować eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. Sprawdzamy, czy polski rynek OC i AC dla kierowców jest coraz bardziej zdominowany przez wiodące firmy.
Spis treści:
- Jaki jest udział PZU na rynku OC?
- PZU, Warta i ERGO Hestia liderami rynku OC i AC
- Zmiany udziału wiodących ubezpieczycieli w sprzedaży polis komunikacyjnych
- Rynek AC i OC a wskaźnik koncentracji
- Jaka jest przyszłość rynku ubezpieczeń komunikacyjnych?
Jaki jest udział PZU na rynku OC?
Eksperci Ubea.pl już półtora roku temu sprawdzali udział rynkowy liderów w przypisie składki brutto z komunikacyjnych polis OC i AC. Poniższa tabela przedstawia informacje na ten temat uzupełnione o wyniki z okresu styczeń - wrzesień 2020 r.
Wskazują one, że względem 2016 r. oraz 2018 r. spadł udział rynkowy PZU SA. Lider krajowego rynku w 2016 r. mógł się pochwalić składkowym udziałem na poziomie 34,8%. Analogiczny wynik z okresu styczeń - wrzesień 2020 r. to już tylko 30,1%.
Wspomniany spadek udziału rynkowego lidera tylko częściowo został skompensowany przez wzrost znaczenia powiązanej z PZU spółki LINK4 TU.
Ten atrakcyjny cenowo zakład ubezpieczeń w 2016 r. zebrał 3,7% składki przypisanej brutto z polis OC i AC. Porównywalny wynik za I kw. - III kw. 2020 r. to 4,2% - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
PZU, Warta i ERGO Hestia liderami rynku OC i AC
Sytuacja przedstawia się ciekawie również wtedy, gdy sprawdzimy udział trzech wiodących ubezpieczycieli w łącznej składce przypisanej brutto polis komunikacyjnych. Taki udział wyglądał następująco:
2016 r. - 63,5%
2018 r. - 66,1%
I kw. - III kw. 2020 r. - 65,2%
Dodatnia zmiana w perspektywie niemal czterech lat wynika z faktu, że systematycznie rosło znaczenie dwóch najważniejszych konkurentów PZU. Chodzi oczywiście o TUiR WARTA oraz STU ERGO HESTIA.
Coraz mocniejsza pozycja tych firm była widoczna w przypadku OC, AC oraz całego rynku polis komunikacyjnych - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Zmiany udziału wiodących ubezpieczycieli w sprzedaży polis komunikacyjnych
Dane za I kw. - III kw. 2020 r. ↘ | Udział w składce przypisanej brutto OC | Udział w składce przypisanej brutto OC i AC | |
---|---|---|---|
PZU SA | 27,8% | 30,1% | |
TUiR WARTA S.A. | 19,8% | 18,2% | |
STU ERGO HESTIA SA | 16,8% | 16,9% | |
AXA UBEZPIECZENIA TUiR S.A. | 6,9% | 5,4% | |
LINK4 TU S.A. | 5,4% | 4,2% |
Dane za 2018 r. | Udział w składce przypisanej brutto OC | Udział w składce przypisanej brutto OC i AC | |
---|---|---|---|
PZU SA | 30,8% | 33,7% | |
TUiR WARTA S.A. | 18,7% | 16,5% | |
STU ERGO HESTIA SA | 15,6% | 15,9% | |
AXA UBEZPIECZENIA TUiR S.A. | 6,6% | 5,3% | |
LINK4 TU S.A. | 5,1% | 4,0% |
Dane za 2016 r. | Udział w składce przypisanej brutto OC | Udział w składce przypisanej brutto OC i AC | |
---|---|---|---|
PZU SA | 30,9% | 34,8% | |
TUiR WARTA S.A. | 16,3% | 14,8% | |
STU ERGO HESTIA SA | 14,0% | 13,9% | |
GENERALI T.U. S.A. | 6,3% | 5,4% | |
LINK4 TU S.A. | 4,8% | 3,7% |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych KNF
Rynek AC i OC a wskaźnik koncentracji
Sprawdzanie wyników dotyczących kilku dużych ubezpieczycieli nie jest jedynym sposobem mierzenia koncentracji rynku. O wiele lepszym wskaźnikiem jest tak zwany indeks Herfindahla-Hirschmana (HHI), który wykorzystuje się między innymi w prawie antymonopolowym.
Wartość wspomnianego wskaźnika przekraczająca 1800 jest uznawana za sygnał świadczący o bardzo dużej koncentracji rynku i nadmiernym znaczeniu wiodących sprzedawców produktów lub usług - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Obliczenia ekspertów Ubea.pl informują, że w 2016 r. wartości wskaźnika HHI ustalone według udziału w składce przypisanej brutto osiągnęły następujący poziom:
Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń AC - 2227
Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń OC - 1571
Wskaźnik HHI dotyczący całego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych - 1760
Analogiczne wyniki dla okresu styczeń - wrzesień 2020 r. były następujące:
Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń AC - 1838
Wskaźnik HHI dotyczący rynku ubezpieczeń OC - 1594
Wskaźnik HHI dotyczący całego rynku ubezpieczeń komunikacyjnych - 1654
W kontekście powyższych danych uwagę zwraca przede wszystkim spadek wyniku dotyczącego rynku autocasco. Dane KNF potwierdzają, że na wspomnianym rynku PZU utraciło znaczącą część udziału w przypisie składki brutto. Ta zmiana wpłynęła na spadek indeksu HHI dotyczącego całego rynku polis komunikacyjnych - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jaka jest przyszłość rynku ubezpieczeń komunikacyjnych?
Jeżeli uwzględnimy powiązania kapitałowe pomiędzy krajowymi zakładami ubezpieczeń, to spadek wskaźnika HHI obliczonego dla całego rynku polis komunikacyjnych również będzie widoczny (2016 r. - HHI równy 2015, I kw. - III kw. 2020 r. - HHI równy 1909). Warto jednak pamiętać, że w takim ujęciu wskaźnik HHI obliczony dla danych dotyczących IV kw. 2020 r. prawdopodobnie wzrośnie.
Trzeba bowiem pamiętać, że UNIQA znacząco zwiększyła swoje znaczenie na rynku OC i AC poprzez październikowe przejęcie spółki AXA UBEZPIECZENIA TUiR S.A. - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.