Wyborcza.biz opublikowała dzisiaj artykuł dotyczący pozyskiwania informacji o ubezpieczeniach i ich zakupie przez Polaków. Wynika z niego, że połowa z nich poszukuje informacji o ubezpieczeniach online, natomiast tylko sześć na sto polis sprzedawanych jest przez internet.
Co drugi kierowca szuka informacji o ubezpieczeniach w internecie
Według raportu "Finanse w internecie" przygotowanego przez portal Interaktywnie.com, co drugi kierowca przyznaje, że podstawowym źródłem pozyskania informacji o ubezpieczeniach jest internet. Połowa badanych deklaruje ponadto, że zamierza kupić polisę OC, ponad jedna trzecia - ubezpieczenie na życie, a 30% - ubezpieczenie mieszkaniowe i zdrowotne.
Co jest najważniejsze przy wyborze polisy? Prawie połowa badanych odpowiedziała, że cena. Dla co trzeciego istotna jest wiarygodność ubezpieczyciela. Ważne są także korzyści płynące z zakupu polisy przez internet - oszczędność czasu, niższe opłaty, zakup o dowolnej porze i możliwość porównania ofert.
W 2012 roku tylko 5% ubezpieczeń sprzedanych w kanale online?
Polska Izba Ubezpieczeń podaje, że w pierwszej połowie 2012 roku przez internet i telefon zostało sprzedanych tylko 3 mln polis majątkowych. To ponad 6% wszystkich sprzedanych ubezpieczeń. Przez internet najczęściej sprzedawane są ubezpieczenia OC i autocasco. Prognozy wskazują, że na koniec roku 2012 Polacy na zakup ubezpieczeń przez internet wydadzą 1,3 mld zł, czyli o 200 mln zł więcej niż w ubiegłym roku. W sieci kupimy zatem tylko ok. 5% wszystkich ubezpieczeń.
Zauważyć można zatem znaczną różnicę pomiędzy deklaracjami Polaków a rzeczywistością. Michał Wiśniewski, specjalista ds. badań e-marketingowych w Gemius Polska tłumaczy, że:
"Może to być spowodowane tzw. efektem ropo - "research online, purchase offline". Co prawda Polacy chętnie szukają wiadomości na temat usług ubezpieczeniowych w sieci, ale zdecydowana większość finalizuje transakcje w oddziale. Nie kierują nimi jednak motywy natury merytorycznej czy technicznej, ale raczej przyzwyczajenie."
Rynek dopasowuje się do potrzeb Klienta
W obliczu powyższych faktów ubezpieczyciele zaczęli dostosowywać kanały sprzedaży do potrzeb Klientów. Tradycyjne towarzystwa ubezpieczeniowe zaczęły uruchamiać sprzedaż polis przez internet i telefon. Wirtualni ubezpieczyciele, w tym Link4, AXA Direct, Allianz Direct, Aviva Direct i Liberty Direct, zaczęli sprzedaż tradycyjnymi kanałami. Proama od początku działalności w Polsce utrzymuje, że sekretem na sukces sprzedażowy jest prowadzenie sprzedaży w modelu wielokanałowym i oferuje polisy za pośrednictwem agentów, Osobistego Doradcy przez telefon i internet.
"Obecnie niewiele ubezpieczeń mieszkań i domów jest realizowanych za pośrednictwem sieci. Nieco większy odsetek jest w przypadku polis OC. Pod tym kątem polski rynek najbardziej jest podobny do rynku niemieckiego. Ale wszystko i tak zmierza do modelu hybrydowego, w którym inicjatywa zakupowa rozpocznie się w sieci, w jeszcze bardziej uproszczonej formie, aniżeli ma to miejsce teraz, a zakończy się na oddzwonieniu przez konsultanta do klienta w celu sfinalizowania usługi" - komentuje Dariusz Geiger z firmy Zieltraffic.
Jako porównywarka ubezpieczeń, określająca się "wiarygodną", zachęcamy wszystkich użytkowników do sprawdzania składek za ubezpieczenia w naszych kalkulatorach przed podjęciem decyzji o zakupie:
Jako multiagencja ubezpieczeń, sprzedająca ubezpieczenia w kanale direct (przez internet i telefon), chętnie przekonamy wszystkich Klientów, że polisy przez internet kupuje równie prosto jak porównuje :)