Właśnie kończy się pierwszy sezon urlopowy z Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym. Czy udało się zwiększyć bezpieczeństwo turystów na zorganizowanych wyjazdach? Czy biura podróży wypełniają swoje zobowiązania wobec TFG?
Jak działa Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?
Każdy operator turystyczny musi zawrzeć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. Jest to tzw. I filar zabezpieczenia klientów. Kiedy jednak upadały duże biura podróży zdarzało się, że pieniędzy nie starczało na pokrycie wszystkich roszczeń. Szczególnie dotkliwy był pod tym względem rok 2012, kiedy w ciągu wakacyjnego sezonu upadło aż 15 biur podróży.
Aby lepiej zabezpieczyć turystów, w listopadzie 2016 r. uruchomiono Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który funkcjonuje jako drugi filar zabezpieczenia. W razie gdyby po upadłości biura podróży pieniądze z ubezpieczenia operatora nie wystarczyły na wypłatę odszkodowań dla wszystkich poszkodowanych, TFG uruchomi swoje środki.
Pierwszy sezon wakacyjny Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego
Sezon wakacyjny w 2017 r. w branży turystycznej minął dość spokojnie. Jak na razie, na szczęście, nie było więc okazji do przekonania się, jak Turystyczny Fundusz Gwarancyjny sprawdziłby się w kryzysowej sytuacji.
TFG musiał jednak zmierzyć się z innymi problemami, przede wszystkim z biurami podróży niezbyt rzetelnie wywiązującymi się z nowego obowiązku wpłacania składek na rzecz funduszu. Każdy operator jest bowiem zobowiązany składać do TFG comiesięczną deklarację o sprzedanych imprezach oraz bezzwrotną składkę od każdego klienta wynoszącą maksymalnie 30 zł. To właśnie te pieniądze mają służyć jako dodatkowe zabezpieczenie w razie niewypłacalności któregoś z biur.
W kwietniu 2017 r. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny poinformował, że co piąte biuro podróży nie składa deklaracji. Po rozpoczęciu bardziej szczegółowych kontroli do operatorów wysłano 618 wezwań do złożenia zaległych deklaracji i wpłacenia stosownej składki. Okazało się, że część z tych firm nie prowadzi już działalności, a ponad 300 biur podróży złożyło zaległe deklaracje i opłaciło składki. Pozostało 120 operatorów, którzy odebrali wezwania, a mimo to nie wpłacili żadnych pieniędzy na rzecz funduszu. TFG wysłał w ich sprawie wnioski do marszałków województw o wykreślenie z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz nałożenie zakazu prowadzenia działalności przez trzy lata.
Wzmożone kontrole i działania funduszu odniosły pewien skutek. We wrześniu TFG mógł się pochwalić, że uzbierał już ponad 20 mln złotych na ewentualne wypłaty dla poszkodowanych turystów.
Sprawdź, jak samemu uchronić się przed bankructwem biura podróży
Jak sprawdzić biuro podróży?
Dzięki dodatkowemu zabezpieczeniu dawanemu przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny turyści mogą być raczej spokojni, że w razie kryzysowej sytuacji nie zostaną bez pomocy. Pamiętajmy jednak, że operator musi spełnić pewne warunki, aby jego klienci byli chronieni przez TFG. Zanim wykupimy wycieczkę, sprawdźmy zatem, czy dane biuro podróży:
- jest wpisane do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT)
- ma ważne zabezpieczenie w I filarze (upewnijmy się m.in. czy obszar terytorialny, na który udzielono zabezpieczenia, obejmuje cel naszej podróży).
Spełnienie przez operatora tych dwóch warunków wystarczy, aby jego klienci byli objęci gwarancją w ramach TFG.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny a ubezpieczenie turystyczne
Na koniec przypomnijmy, że zabezpieczenie dawane przez I filar (ubezpieczenie lub gwarancja bankowa zawarte przez danego operatora) oraz II filar (TFG) nie zastępuje polisy turystycznej. Te środki uruchamiane są jedynie w razie niewypłacalności biura podróży i służą do:
- zorganizowania powrotu do kraju dla turystów, którzy w chwili bankructwa biura podróży przebywali na zagranicznej wycieczce,
- wypłaty odszkodowania dla tych osób, które na skutek upadłości operatora nie pojechały na opłacone wyjazdy.
Ubezpieczenie turystyczne zapewnia natomiast ochronę, jeżeli na wyjeździe dojdzie do wypadku lub gdy np. ktoś ukradnie Ci bagaż.
Zobacz, jak wybrać dobre ubezpieczenie turystyczne
Biura podróży oferują zwykle ubezpieczenie za dodatkową dopłatą, jednak takie polisy mają często bardzo ograniczony zakres. Dlatego zanim zapłacisz za produkt oferowany Ci przez operatora, porównaj jego propozycję z ofertami ubezpieczycieli. Może się bowiem okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie wykupienie indywidualnej polisy.