Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Liberty Ubezpieczenia
  • Proama
  • PZU
  • Warta

Jak uchronić się przed bankructwem biura podróży?

Data publikacji: 2016-03-24

W zeszłym tygodniu zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. Najważniejszą planowaną zmianą jest utworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Zanim jednak te pomysły staną się rzeczywistością, sprawdź, jak samemu uchronić się przed upadkiem biura podróży.

Oblicz ubezpieczenie

SAMOCHÓD DOM TURYSTYCZNE ŻYCIE

Utworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego zaproponowało Ministerstwo Sportu i Turystyki. Jak dowiodły wydarzenia ostatnich lat obecnie funkcjonujący system zabezpieczeń nie wystarcza bowiem na pokrycie finansowych roszczeń wszystkich klientów upadających biur podróży. Problemy sprawiało także zorganizowanie powrotu do domu dla tych turystów, którzy w chwili bankructwa operatora byli na zagranicznej wycieczce.

Jak ma funkcjonować Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?

Jeżeli chcemy przeżyć takie beztroskie wakacje, trzeba się dobrze zabezpieczyć

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny ma dopełnić istniejące już zabezpieczenia. Dzięki niemu klienci mają być pewni, że w razie bankructwa biura podróży otrzymają pełny zwrot poniesionych kosztów, a także bez problemów powrócą do domu.

Według planowanych przepisów składki na fundusz opłacałaby wszystkie biura podróży sprzedające wycieczki poza Polskę i kraje ościenne. Fundusz działałby w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, a środki z niego byłyby uruchamiane tylko w momencie, kiedy podstawowe zabezpieczenia okazałyby się niewystarczające.

Jak możesz samodzielnie zwiększyć swoje bezpieczeństwo?

Zanim jednak Turystyczny Fundusz Gwarancyjny zacznie rzeczywiście funkcjonować, klienci biur podróży muszą samodzielnie zadbać o swoje bezpieczeństwo. Co możesz zrobić? Przede wszystkim rozważnie wybrać biuro podróży. Zamiast bez chwili zastanowienia wykupywać znalezioną przed momentem ofertę wycieczki w okazyjnej cenie, sprawdź kilka rzeczy.

1. Zobacz, czy biuro podróży widnieje w Centralnej Ewidencji

Po pierwsze należy sprawdzić, czy dane biuro podróży widnieje w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych . Tam znajdziesz także informacje o sumie gwarantowanego ubezpieczenia i terminie upływu gwarancji. Pamiętaj, że według obecnych zasad każdy operator turystyczny musi zapewnić przynajmniej jeden z obowiązkowych środków ochrony (np. ubezpieczenie na rzecz klientów albo gwarancja ubezpieczenia).

2. Sprawdź biura informacji gospodarczej

Zobacz także, czy wybrane przez Ciebie biuro podróży nie znajduje się w bazie danych jednego z wymienionych poniżej biur informacji gospodarczej:

  • BIG InfoMonitor,
  • Rejestr Dłużników ERIF BIG,
  • Krajowy Rejestr Długów BIG,
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej.

3. Sprawdź opinie

Spróbuj także poszukać informacji na temat wybranego biura podróży. Od jak dawna funkcjonuje? Jakie są opinie klientów? Czy informacje na stronie są pełne i rzetelne? Może znasz kogoś, kto już podróżował z tym operatorem? Pamiętaj także, że nie zawsze duże biuro podróży jest najlepszym wyborem. Niekiedy mała firma, mająca ściśle wyspecjalizowaną ofertę, może zapewnić nie tylko większe bezpieczeństwo, ale i bardziej interesujący wyjazd.

Sprawdź, co zrobić, jeżeli mimo wszystko wybrane biuro podróży zbankrutuje >

Niekiedy jednak rezygnacja z wyjazdu lub jego skrócenie wynika nie z bankructwa biura podróży, lecz z sytuacji losowych zachodzących w Twoim życiu. W takim przypadku ochronę zapewni Ci jedynie ubezpieczenie kosztów rezygnacji lub przerwania podróży.

Co zapewni ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży lub skrócenia uczestnictwa?

Dzięki takiej polisie ubezpieczyciel zwróci Ci poniesione koszty w razie rezygnacji z wyjazdu. Oczywiście odszkodowanie otrzymasz jedynie wtedy, kiedy rezygnacja jest spowodowana ważnym wydarzeniem losowym. Co to dokładnie oznacza? Ubezpieczyciele wymieniają zazwyczaj następujące powody:

  • śmierć Twoja lub bliskiej ci osoby (która nastąpiła nie wcześniej niż 30 dni przed terminem rozpoczęcia wyjazdu),
  • nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie Twoje lub bliskiej osoby, przedwczesny poród,
  • poważna szkoda w mieniu (np. pożar, kradzież z włamaniem).

Taka polisa jest zazwyczaj połączona także z ubezpieczeniem od konieczności przerwania podróży. Jeżeli będziesz musiał skrócić swój wyjazd, ubezpieczyciel zwróci Ci koszty wcześniejszego powrotu do kraju i ewentualnie inne koszty związane z przerwaniem podróży (np. cenę wykupionych i nieodbytych wycieczek).

Sprawdź ceny polis w kalkulatorze ubezpieczeń turystycznych >

Pamiętaj jednak, że towarzystwa ubezpieczeniowe nie wypłacają odszkodowania, jeżeli wyjazd został odwołany lub przerwany z winy organizatora. Dlatego tak ważne jest, aby odgórny system zabezpieczeń rzeczywiście wystarczał na pokrycie wszystkich kosztów wynikających z bankructwa biura podróży.

Kto oferuje ubezpieczenie kosztów rezygnacji?

Taką polisę można zakupić w Polsce jako dodatek do kompleksowego ubezpieczenia turystycznego lub jako odrębną polisę. Ubezpieczenie kosztów rezygnacji lub skrócenia podróży oferują m.in. PZU, Allianz, a także Gothaer. Zwróć jednak uwagę, kiedy dokładnie musisz wykupić takie ubezpieczenie. W PZU masz na to na przykład jedynie 3 dni robocze od chwili zawarcia umowy z biurem podróży.

O zwiększeniu prawnego zabezpieczenia klientów przed bankructwem operatorów turystycznych mówi się od dawna. Zanim jednak te pomysły staną się rzeczywistością, zadbaj sam o swoje bezpieczeństwo.

Tagi:

Komentarze