Strona główna  |  Wiadomości  |  Nie masz ważnego OC? Znajdzie Cię UFG

Nie masz ważnego OC? Znajdzie Cię UFG

Data aktualizacji: 2014-06-02
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny dysponuje nową platformą, która pozwala na wykrywanie przerwy w obowiązkowym ubezpieczeniu OC. W tym roku UFG zidentyfikował już prawie 1,8 tys. nieubezpieczonych kierowców. Za brak OC grożą im kary w wysokości nawet 3 tys. zł.

Właściciele samochodów czasami nie zdają sobie sprawy, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nakłada na nich obowiązek zakupu ubezpieczenia OC, a czasami pozostają bez polisy celowo - aby zaoszczędzić. Problem pojawia się w momencie, gdy dochodzi do szkody i nieubezpieczony sprawca musi z własnej kieszenie pokryć koszty związane z rekompensatą wyrządzonych szkód, zarówno majątkowych, jak i osobowych.

Często nieubezpieczeni kierowcy uciekają z miejsca zdarzenia, a poszkodowani zgłaszają się po wypłatę odszkodowania do UFG - Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, którego misją jest stać na straży szczelności systemu obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych OC w Polsce. UFG wypłaca odszkodowania poszkodowanym w wypadkach drogowych spowodowanych przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców, dochodząc późnej ich tożsamości i żądając zwrotu wypłaconego odszkodowania.

Baza samochodów bez OC Pod koniec czerwca tego roku pisaliśmy o tym, ile rocznie kosztują nas nieubezpieczeni kierowcy, analizując raport UFG o nieubezpieczonych kierowcach z 2011 roku.

Na nieubezpieczonych kierowców nakładane są także kary w wysokości zależnej od czasu trwania przerwy w polisie. Najwyższa kara dla samochodu osobowego wynosi 3 tys. zł (przy przerwie powyżej 14 dni).

Sprawdź aktualne stawki kar za brak OC

Dziś UFG przestrzega wszystkich nieubezpieczonych informując o tym, że posiada bazę danych, w której znajduje się ponad 200 mln rekordów o sprzedanych ubezpieczeniach OC i AC z tego roku oraz z lat poprzednich. Ubezpieczyciele są bowiem zobowiązani do poinformowania Funduszu o sprzedaży polisy w ciągu 2 tygodni od daty podpisania umowy z Klientem. Aktualnie zapełnienie bazy w zakresie ubezpieczenia OC sięga 98%, a terminowość nadsyłania informacji od ubezpieczycieli rośnie i obecnie ponad 75% danych trafia do UFG w ustalonym terminie.

Wiele osób jest zaskoczonych skąd wiemy o tym, że nie mieli OC, skoro nie kontrolowała ich policja – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. – Tymczasem od początku roku Fundusz uruchomił nowe narzędzie, które monitoruje bazę polis komunikacyjnych i wykrywa przerwy w ubezpieczeniu danego pojazdu – dodaje.

Automatyczny system do wykrywania nieubezpieczonych kierowców i związana z nim procedura uruchamia się cyklicznie. Następnie przeprowadzana jest weryfikacja w firmach ubezpieczeniowych czy wybrane przypadki faktycznie dotyczą pojazdów bez OC. Po przeprowadzeniu takich cykli weryfikacyjnych od początku roku 2012 UFG wysłało wezwania o zapłacenie kary za brak OC lub okazanie aktualnej polisy do prawie 1,8 tys. kierowców.

Hubert Stoklas, wiceprezes UFG zapowiada, że Fundusz będzie się starał do końca roku zakończyć jak najwięcej takich cykli weryfikacyjnych. Wstępne szacunki wskazują, że wezwania do zapłaty kary lub okazania ważnego dokumentu ubezpieczenia może otrzymać nawet 5 tys. osób.

Liczba ta może się nawet podwoić, jeżeli jeszcze w tym roku uda nam się dodatkowo przeprowadzić kontrolę w oparciu o porównanie danych z Ośrodka Informacji UFG i Centralnej Ewidencji Pojazdów – dodaje wiceprezes UFG i wyjaśnia, że chodzi o „zderzenie” daty zawarcia umowy OC z datą pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce. Data zawarcia ubezpieczenia OC musi bowiem pokrywać się z datą rejestracji pojazdu mechanicznego.

UFG szacuje, że bez ubezpieczenia OC jeździ w Polsce ok. 200 tys. pojazdów. W 2011 roku z kar za brak OC Fundusz zgromadził 13,8 mln zł, co jest o 11% więcej niż rok wcześniej. Wysłanych zostało niemal 29 tys. wezwań do zapłaty kary lub okazania ważnego ubezpieczenia.

Brak ubezpieczenia obowiązkowego OC pociąga za sobą poważne konsekwencje - kary od UFG, mandaty od policji i odszkodowania dla poszkodowanych, mogące sięgać aż 1 miliona złotych. Czy obliczu takiego ryzyka warto uchylać się od obowiązku nałożonego na nas przez ustawę, z nadzieję na oszczędność kilkuset złotych rocznie? Nie sądzę.

Jednak wciąż nieubezpieczeni pozostają kierowcy, którzy nie wiedzą że polisa OC jest obowiązkowa. Przestają korzystać z samochodu czasowo lub stale pozostając wciąż jego właścicielami i nie wykupują kolejnej polisy OC wychodząc z założenia, że jeśli nie są czynnymi kierowcami nie mają obowiązku posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Z takimi nieubezpieczonymi "walczyć" powinny same towarzystwa ubezpieczeniowe poprawiając proces komunikacji z klientami i zwiększając ich świadomość ubezpieczeniową.

Źródło: UFG

Podobne artykuły
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2019-10-11

Kary za brak ubezpieczenia OC w 2013 roku

Od 1 stycznia 2013 roku maksymalna kara za brak OC dla właściciela samochodu osobowego wzrośnie do 3,2 tys. zł, czyli o 7% więcej niż w 2012. Tyle będą musieli zapłacić kierowcy mający przerwę...

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2013-09-04

Polscy kierowcy jeżdżą bez OC

Liczba kierowców, którzy w I półroczu 2012 roku musieli zwrócić odszkodowanie za spowodowany wypadek z własnej kieszeni w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego wzrosła o 50%. Liczba postępowań...

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2014-01-10

Rewolucja w ubezpieczeniach OC już od 11 lutego 2012

11 lutego 2012 w życie wchodzi nowa ustawa, która reguluje przepisy dotyczące ubezpieczenia OC właścicieli pojazdów mechanicznych. Wyższe kary za brak OC, zmniejszenie ryzyka podwójnego ubezpieczenia...

Czytaj więcej
Komentarze
velsobol
2016-11-15 18:01
IP: 194.150.x.x
Jeżeli mogę się wypowiedzieć:) jeżdze od 30 lat i niemiałem żadnej kolizij ,dlaczego mam oddawać swoje pieniądze na 500 plus? pracowałem 35 lat zawsze myślałem o lepszym mam 2 dzieci dorosłych nikt mi niepomagał jeszcze komuna gnembiła a teraz jeszcze mam dokłedać? niechaj sprawdzą Tych co chcą to zrobić!
odpowiedz
TOMEK
2016-11-01 13:18
IP: 86.63.x.x
okradają ludzi a będzie o prawie palant pisał.czy rozumiesz po polsku palancie że auto stoi w garażu jak taczka spawarka czy sprężarka która też jest na kołach a ktoś jest na kontrakcie zagranicą.
odpowiedz
Duch
2015-01-02 18:48
W krajach gdzie jest demokracja niema czegoś takiego jak obowiązkowe ubezpieczenie pojazdów, czy też obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne , a o nakładaniu kar nie ma mowy. wynika to z edukacji a nie nakładaniu siłą i karami swojej woli. W obecnej unijnej komunie jest to zwykły skok na kasę kolejny bandycki myk w imię bezpieczeństwa, jak sami czegoś z tym nie zrobimy sensownego to ci łupieżcy podatkowi , akcyzowi, ubezpieczeniowi nasz okradną do suchej nitki. Nawet za towarzyszy takiego okradania ludzi nie było.
odpowiedz
Krzysiek
2014-02-28 22:54
Sprzedałem samochód 3 lata temu . Dzisiaj dostałem pismo od UFG z wezwaniem do zapłaty na 3200 zl za niepłacenie OC w roku 2013. Pamiętam , że z ostatnią ubezpieczalnią wszystko uregulowałem co do grosza, wymeldowałem, ale nie mogę znależć dokumentu. Mam tylko umowę kupna sprzedaży pojazdu i wyrejestrowanie w starostwie. Ale mnie zdenewrowali i nie wiem, czy to im wystarczy. To są normalni gn--- e.
odpowiedz
Marek
2013-12-27 13:21
Kiedyś można było nieużytkowany pojazd wyrejestrować i wówczas oczywiście nie dotyczył go obowiązek ubezpieczenia. To było normalne, zgodne z prawem i zdrowym rozsądkiem, a przepis nakazujący ubezpieczać pojazd bez silnika i niezarejestrowany służy tylko zarządowi UFG, który oferuje wysoko opłacane stołki dla aktualnie rządzącej koalicji.
odpowiedz
AgentWrocław
2013-12-11 11:39
Ignorancja Polaków jest na wysokim poziomie a ich nieświadomość ubezpieczeniowa na jeszcze większym. Polak tylko szuka możliwości by ominąć prawo i będzie zapierał się rękoma i nogami tylko po to by zrobić na opak a później ma wielkie pretensje do każdego i wszystkiego tylko nie do siebie. Pracuje w branży ubezpieczeniowej od jakiegoś czasu i mam wielu klientów którzy mają pojedyncze samochody po kilkanaście lat, mini floty samochodowe i nigdy nie mieli problemów z UFG czy z TU. Czemu? Bo przestrzegali terminów i prawa. Ale po co Polak ma żyć w spokoju skoro może sobie narobić problemów.
odpowiedz
piotr
2014-06-12 14:26
NIE PIER*OL PALANCIE ! Nie chodzi tu o niezrozumienie przepisów ale o zasadę! Mam niesprawny samochód, stoi w garażu w naprawie, ergo=nie jeżdżę nim po ulicy wiec nie stwarzam zagrożenia. Myślę sobie, jak naprawie to pojadę a wtedy wykupię OC i co? Ano to, że ubezpieczenie i tam musze zapłacić BO TAK SIĘ NALEŻY, jak za abonament TV, oglądasz czy nie ale zapłacić musisz. Ja potrafię czytać i rozumiem co jest napisane w ustawie, tyle że to co się dzieje na podstawie niektórych przepisów to zwyczajne SKUR**Y**ŃSTWO! Co do ubezpieczeń- kolejny przykład: Religa wprowadził jakiś czas temu składkę doliczana do OC na co? Na leczenie ofiar wypadków komunikacyjnych. Pytanie: czy ja komuś krzywdę na drodze zrobiłem? czy kogoś potrąciłem, okaleczyłem? NIE! ale dokładać się do systemu muszę, płacąc za debili co rozjeżdżają ludzi na ulicach! A gdzie odpowiedzialność cywilna? Niech odszkodowania płacą ci, co wyrządzili szkodę. Dlaczego ja mam się dokładać do ogółu? To jakaś odpowiedzialność zbiorowa?? I TO JEST SPRAWIEDLIWE??? Pier**lony kraj, pie**olone zwyczaje! Więc nie mów mi AgencieUbezpieczeniowy o zasadach ubezpieczenia i ignorancji użytkowników w tej sprawie. Ludzie w większości nie są nieuczciwi, To system robi z nich debili i frajerów! Ide bo się fffkurwiłem. Pozdrawiam.
odpowiedz
zami
2013-12-10 18:18
DALEKO DO EUROPY tylko ubolewac hory przepis jak i caly nasz wspanialy rzad tu niema nic wspolnego z poprawa bezpieczenstwa jak niewiadomo oco chodzi to chodzi o kase
odpowiedz
Polska
2013-11-26 22:23
Pierdolone polskie prawo!!
odpowiedz
bogna
2013-05-16 21:45
UFG posiada informacje od Tow. Ubezpieczeniowych o zawartych umowa OC dlaczego więc TU z którego zrezygnował nowy właściciel samochodu ,bo zawarł nowe ubezpieczenie OC z innym TU ściga go o zapłacenie składki.< przecież na OC można mieć tylko jedną polisę.Z treści ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wynika "W razie niewypowiedzenia przez nabywcę pojazdu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w określonym terminie (30 dni) zakład ubezpieczeń dokonuje ponownej kalkulacji należnej składki z uwzględnieniem zniżek przysługującym nabywcy" TU lekceważą wypowiedzenia przez nabywców wypowiedzenia złożone przez telefon nie wysyłają nowej kalkulacji składki ani blankietu na wpłatę NATOMIAST PO UPŁYWIE PÓŁ ROKU LUB JESZCZE PÓŹNIEJ PRZYSYŁAJĄ WEZWANIE DO ZAPŁATY - NIE REAGUJĄ NA PISMA OD WEZWANEGO ZA TO PO TRZECH LATACH ZGŁASZA SIĘ FIRMA WINDYKACYJNA CZY TO JEST W PORZĄDKU? Jak zwykły obywatel ma sobie radzić z beszczelnością dużych firm t.j.-TU WARTA DLACZEGO UFG BRONI TYLKO INTERESÓW FIRM UBEZPIECZENIOWYCH
odpowiedz
OLO_P
2013-04-09 01:53
Mogą być takie kary, ale niech do cholery zrobią coś z tymi pieprzonymi drogami!!! Autostrady dwie na krzyż a w jeden dzień można zapłacić więcej niż za cały rok jazdy autostradami w Szwajcarii - a jakie zarobki ma szwajcar a jakie polak??? W Szwajcarii abonament na rok kosztuje równowartość 90 PLN. W polsce z wawy do poznania i z powrotem można wydać więcej w jeden dzień. Złodzieje i tyle można o tej polsze zawszałej powiedzieć. Bida z nędzą i jeszcze gnębią...
odpowiedz
kazik
2013-02-24 18:33
jestescie banda darmozjadow i zlodzieji przyslaliscie mi cioty wezwanie choc ubezpieczenie mialem wydalem na znaczki po wyjasnieniu zamiast przeprosin dostame pismo o odstapieniu od czynnosci sciagajacych dobre co moze jeszcze laske robicie
odpowiedz
cnn
2013-02-20 09:20
A mnie najbardziej denerwuje to, że samochód który jest stary i chcę wyrejestrować i rozwiązać ubezpieczenie żeby się nikt nie czepaił. Musi być zezłomowany w całości. A przecież ile jest dobrych części które można wymontować i sobie zostawić. Co za władza w tym kraju zasrana ochrona środowiska.
odpowiedz
coel
2013-02-17 20:29
@antysemita, a co mają Żydzi do kar za OC? Nie znam osobiście żadnego Żyda, a wszędzie tylko słyszę że Żydzi to, Żydzi tamto. Medialny temat zastępczy do poważnych problemów w tym kraju!!!
odpowiedz
antysemita
2013-02-16 15:52
Banda złodzieji, ten kto wymyślił tak chore przepisy, to widać, że żydowskie korzenie ma, na biednych Polakach żerować potrafią tylko.
odpowiedz
kierowniczka
2013-04-09 15:15
Jak polak biedny, to niech jeździ rowerem, a jak kpuje samochód to z pelną świadomością nie tylko praw, ale i obowiązków
odpowiedz
tancerka
2013-01-24 19:49
on się nie porusza pojazdem, bo nie chce opłacic ubezpiecznie, porusza sie tylko jak złodziej gdy go mocno przypyli. ja uwazam ze jak go stac na paliwo to musi miec na oc. śmieje sie , z tych co są uczciwi i oplacaja oc, bo on jeżdzi i już 2 lata nie opłaca i nic mu nie jest , czy to jest uczciwe?
odpowiedz
kostek
2013-01-13 18:23
Odszkodowanie za pojazd w ruchu,a oplata oc czy się stoi czy się lezy to ona się należy to jakieś chore-za grata którego na kórnik przeznaczono obowiązkowe oc ,tylko kara karac karac absurdy .Jeżdżenie nie ubezpieczonym pojazdem nie może byc argumentem dla innych iż on porusza się pojazdem nie ubezpieczonym to jego problem a nie ogółu społeczenstwa kierowców.
odpowiedz
Gesiu31
2012-12-13 09:50
Banda złodziei i tyle!!! Tylko w naszym kraju mamy takie chore przepisy. Jestem zobowiązany posiadać OC do momentu zezłomowania samochodu, a co z moim camperem którego przez miesiąc w roku, a co z moim cabrio które używam sezonowo, a co z moim motocyklem którym jeżdżę latem, ech szkoda gadać. Przecież te pojazdy mógłbym( tak jak w każdym normalnym Państwie w EU ) rejestrować i ubezpieczać czasowo ale nie, nasze Państwo robi ze mnie nieodpowiedzialnego debila który potencjalnie mógłby jeździć bez OC!!!
odpowiedz
Naczelnik
2016-06-18 01:27
IP: 109.243.x.x
Popieram,dokładnie tak jest!
odpowiedz
Kolejny nieodpowiedzialny
2017-04-08 00:09
IP: 94.254.x.x
Święta prawda!!!
odpowiedz
bart66621
2012-12-12 14:12
Mam samochód którym jeżdżę na codzień i oczywiście mam zawsze opłacona polisę problem pojawia się w sytuacji gdy ktoś będzie chciał sobie odbuwować samochód który jest nie sprawny i nie jeździ też niestety będzie musiał płacić, chore, idea słuszna ale moim zdaniem powinno się nakładać surowsze kary od obecnych tylko na tych użytkowników ruchu którzy w tym ruchu są a nie tych których samochód stoi i czeka na lepsze czasy.
odpowiedz
grzes
2013-10-27 05:46
a jak sprawdzisz który stoi a który jeździ
odpowiedz
Youlek
2012-11-11 21:41
UFG jest potrzebne ale kary za brak OC wymyślił jakiś złodziej który myśli że wszyscy tak jak on są złodziejami.Ja zapomniałem opłacić składkę a kara to trzykrotna wartość samochodu który posiadam.i niech nikt nie liczy na umorzenie lub zmniejszenie kary , rozłożą tylko na raty.
odpowiedz
stanleyy
2013-04-16 18:48
Nie pierdziel głupot bo polisa sama się odnawia i nie ma mowy o żadnej karze. Tu chodzi o ludzi, którzy wypowiedzieli umowy oc i jeżdżą bez niego. Jeżeli nie wypowiedziałeś umowy to nie ma mowy o żadnej karze. Nie pisz bzdur!!!
odpowiedz
Antek
2015-04-08 15:18
IP: 91.235.x.x
Youlek mowi prawde... ja tez dostalem kare UFG i niczego nie wypowiadalem wystarczy ze kupiles niedawno auto i nie zaplaciles na czas ubezpieczenia....
odpowiedz
Al
2012-08-03 13:58
Ciekawe kiedy się za rowerzystów wezmą, te mendy to dopiero się przyczyniają do wypadków na drodze, ale udają biedne niewiniątka!
odpowiedz
Dragon
2012-08-02 13:26
Rob, pojechałeś z tą inwigilacją! To zupełnie inny temat. Dlaczego jedni muszą płacić składkę, a inni jeżdżą po drodze sygzakiem, bez OC i powodują śmiertelne wypadki? Bardzo dobrze, popieram, brawo!
odpowiedz
Rob
2012-08-02 13:21
Jesteśmy coraz bardziej inwigilowani przez rozmaite instytucje!
odpowiedz