Mimo wysiłków przewoźników lotniczych, opóźniony lot nie jest czymś nadzwyczajnym. Taka sytuacja wynika na przykład z problemów technicznych, strajków obsługi, a nawet przyczyn politycznych. Trudno się zatem dziwić, że całkiem spora grupa internautów pyta, jakie odszkodowanie za opóźniony lot może im przysługiwać. Pojawiają się również pytania dotyczące tego, jak złożyć reklamację za opóźniony lot. Wspomniane pytania są szczególnie częste w okresie wakacyjnym, gdy więcej Polaków podróżuje przy pomocy linii lotniczych. Nasz artykuł będzie przydatny nie tylko dla osób, które w ostatnim czasie doświadczyły opóźnień na lotnisku.
Spis treści:
Co zrobić gdy lot jest opóźniony i czego należy unikać?
Odpowiedź na powyższe pytanie wydaje się szczególnie ciekawa w kontekście finansowym. Niemniej jednak, w ramach ogólnych porad warto przypomnieć, że pasażerowie oczekujący na opóźniony lot powinni stosować się do poleceń obsługi lotniska. Nadmierne pretensje oraz niekulturalne zachowania mogą skończyć się problemami z ochroną. „Warto pamiętać, że już od co najmniej kilkunastu lat na lotniskach obowiązują bardziej surowe rygory w zakresie bezpieczeństwa (ze względu na zagrożenie terrorystyczne). Chodzi nie tylko o europejskie lotniska” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Ustawodawstwo unijne zobowiązuje przewoźnika lotniczego do zapewnienia klientom opieki w razie opóźnienia lotu. Mówi o tym Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91. Podany akt prawny wyjaśnia co zrobić gdy lot jest opóźniony powinien przewoźnik oraz port lotniczy. „Przepisy rozporządzenia 261/2004 dotyczą pasażerów odlatujących z lotniska położonego na terenie UE oraz tych, którzy mają wylądować na takim lotnisku po wylocie z kraju trzeciego (o ile lot jest obsługiwany przez unijnego przewoźnika)” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Napoje i posiłki w razie opóźnienia to nie wszystko
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 informuje, że w razie opóźnienia lotu trwającego ponad 2 - 4 godziny, przysługuje pasażerowi możliwość skorzystania z posiłków i napoi w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawo do wykonania dwóch rozmów telefonicznych i wysłania dwóch e-maili. „Natomiast w razie konieczności oczekiwania na transport lotniczy przez jedną lub więcej nocy, pasażer może domagać się pokrycia kosztów zakwaterowania w hotelu oraz transportu między lotniskiem i hotelem” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
W ramach odpowiedzi na pytanie, co zrobić gdy lot jest opóźniony wyjaśniamy również, że prawo do opieki ze strony przewoźnika lotniczego przysługuje w razie opóźnienia przekraczającego następujące limity:
- 2 godziny w razie lotów na odległość do 1500 km
- 3 godziny w przypadku lotów na terenie UE dłuższych niż 1500 km oraz innych lotów o długości 1500 km - 3500 km
- 4 godziny dla wszystkich innych lotów
„Jeśli stosowna opieka nie została udzielona pasażerowi, to może on domagać się zwrotu od linii lotniczych poniesionych kosztów na podstawie rachunków i faktur. Warto zatem zachować takie dokumenty dotyczące np. kosztów noclegu” - radzi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jakie odszkodowanie za opóźniony lot może nam przysługiwać?
Analizowane Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 informuje również, że osoby korzystające z unijnego lotniska i/lub usług unijnych przewoźników lotniczych mają dodatkowo prawo do odszkodowania za opóźniony lot. Wspomniany akt prawny dokładnie określa, jakie odszkodowanie za opóźniony lot (o co najmniej 3 godziny) powinno przysługiwać pasażerowi. Aktualne stawki prezentują się następująco:
- 250 euro w przypadku wszystkich lotów na dystans do 1500 km
- 400 euro dla lotów na terenie UE dłuższych niż 1500 km, a także innych lotów o długości od 1500 km do 3500 km
- 600 euro dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej
Powyższe odszkodowania nie zostaną wypłacone jeśli lot odwołano z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. strajku lub złej pogody) albo z wyprzedzeniem przynajmniej 14 dni. Prawo do podanych odszkodowań przedawnia się w terminie rocznym. Mówi o tym Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 17 marca 2017 r. o sygnaturze akt III CZP 111/16. Warto również pamiętać, że prawo do otrzymania zwrotu kosztów biletu i bezpłatnego powrotu do pierwszego lotniska pojawia się w razie opóźnienia przekraczającego 5 godzin. Mowa o zwrocie za nieodbytą całkowicie lub częściowo podróż, który powinien być wypłacony w ciągu 7 dni. „Co ważne, otrzymanie pieniędzy na podstawie unijnego rozporządzenia nr 261/2004 nie wyłącza możliwości dochodzenia przez pasażera roszczeń na zasadach ogólnych” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Jak złożyć reklamację za opóźniony lot i uzyskać pieniądze?
W ramach podsumowania, warto wyjaśnić, że podstawą do uzyskania pieniędzy za opóźniony lot będzie reklamacja skierowana do przewoźnika lotniczego. Chodzi również o przewoźników świadczących usługi w ramach lotów czarterowych. Zgodnie z unijnymi przepisami, informacje o prawach pasażerów powinny być prezentowane między innymi na lotnisku. W razie opóźnienia trwającego co najmniej dwie godziny, linie lotnicze muszą pisemnie powiadomić pasażerów o przysługujących im uprawnieniach. „Chodzi o prawo do opieki na lotnisku, odszkodowania i zwrotu kosztów biletu, darmowego powrotu lub odbycia podróży w innym terminie” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.