Ubezpieczyciel odmawia wypłaty należnego odszkodowania? Jako klient masz prawo do pełnego zapoznania się z dowodami i argumentacją towarzystwa ubezpieczyciela. Od decyzji ubezpieczyciela możesz się również odwoływać. Zobacz, jak przygotować się na taką ewentualność.
W pierwszym kwartale 2014 roku towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły 3,37 mld złotych odszkodowań tylko i wyłącznie z tytułu ubezpieczenia majątkowego w tym również ubezpieczenia OC,a sumę tą powiększają wypłaty z tytułu ubezpieczeń na życie. Jest to gigantyczna kwota, dlatego też towarzystwa ubezpieczeniowe nie mają oporów przed wykorzystaniem wszystkich możliwości, by obniżyć wysokość odszkodowania lub nawet odmówić jego wypłaty.
Spis treści:
- Kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania?
- Czy poszkodowany może złożyć odwołanie do ubezpieczyciela?
- Niezależny rzeczoznawca - kiedy skorzystać z jego pomocy?
Kiedy ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania?
Dokumentem, na który powołują się towarzystwa ubezpieczeniowe, argumentując decyzje odmowną jest najczęściej OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Właściciele polis powinni dokładnie zapoznać się z treścią OWU i przestrzegać zaleceń wynikających z dokumentu, by nie dać ubezpieczycielowi szansy do zakwestionowania słuszności wypłaty odszkodowania.
Skorzystaj z kalkulatora ubezpieczeń ubea
Towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej argumentują swoją decyzję tak zwanym „rażącym niedbalstwem”, co jest pojęciem bardzo szerokim i często niedoprecyzowanym. Warto więc dołożyć starań, by przestrzegać wszystkich przepisów oraz dokumentować swoje działania w procesie dochodzenia odszkodowania. Towarzystwa ubezpieczeniowe mogą odmówić wypłaty odszkodowania również w sytuacji gdy:
- ubezpieczony nie opłacił składki,
- szkoda nie została wykazana prawidłowo,
- poszkodowany zataił dane lub podał nieprawdziwe informacje,
- szkoda została wyrządzona umyślnie,
- ubezpieczony nie będzie miał wystarczających dowodów potwierdzających zaistnienie zdarzenia.
Oprócz zakwestionowania wypłaty odszkodowania, towarzystwa ubezpieczeniowe mogą również próbować obniżyć wysokość należnego zadośćuczynienia.
Czy poszkodowany może złożyć odwołanie do ubezpieczyciela?
Jeżeli nie zgadzamy się z decyzją towarzystwa ubezpieczeniowego, mamy pełne prawo dochodzić własnej racji. Pierwszym krokiem w tym celu jest zapoznanie się z pełną argumentacją ubezpieczyciela i odwołanie się od tej decyzji drogą pisemną. Reklamację można złożyć zarówno wtedy, kiedy ubezpieczyciel całkowicie odmówi wypłaty świadczenia, jak i wtedy, kiedy w Twojej ocenie odszkodowanie zostało zaniżone.
Poszkodowany może zażądać od towarzystwa dokumentów, na podstawie których ubezpieczyciel orzekł decyzję odmowną i są to między innymi opinie biegłych, protokoły oględzin, wyceny itp.). Odwołanie, w formie pisemnej, kieruje się do dyrektora jednostki, która wydała decyzję odmowną, a w dalszym kroku do nadrzędnej jednostki lub zarządu towarzystwa ubezpieczeń.
Odwołanie powinno zawierać:
- numer polisy,
- numer szkody,
- przekonującą argumentację,
- dowody (zdjęcia, wycena naprawy itp.).
Na złożenie odwołania mamy 3 lata, a po przekroczeniu tego terminu roszczenia ulegają przedawnieniu.
Niezależny rzeczoznawca - kiedy skorzystać z jego pomocy?
Jeżeli ubezpieczyciel nie powołał rzeczoznawcy w celu wykonania ekspertyzy lub nie zgadzamy się z przygotowanym raportem bądź proponowaną wyceną, możemy zażądać powołania niezależnego eksperta w celu wyjaśnienia sprawy lub też sami zlecić dokonanie ekspertyzy przez wybranego przez nas eksperta. Można również poprosić o pomoc rzecznika finansowego.
Jeżeli podjęte przez nas kroki nie doprowadziły do zmiany decyzji ubezpieczyciela, zostaje nam walczyć o swoje prawa na drodze sądowej.
Dokumentem, na który powołują się towarzystwa ubezpieczeniowe, argumentując decyzje odmowną jest najczęściej OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Właściciele polis powinni dokładnie zapoznać się z treścią OWU i przestrzegać zaleceń wynikających z dokumentu, by nie dać ubezpieczycielowi szansy do zakwestionowania słuszności wypłaty odszkodowania.
Jeżeli nie zgadzamy się z decyzją towarzystwa ubezpieczeniowego, mamy pełne prawo dochodzić własnej racji. Pierwszym krokiem w tym celu jest zapoznanie się z pełną argumentacją ubezpieczyciela i odwołanie się od tej decyzji drogą pisemną. Reklamację można złożyć zarówno wtedy, kiedy ubezpieczyciel całkowicie odmówi wypłaty świadczenia, jak i wtedy, kiedy w Twojej ocenie odszkodowanie zostało zaniżone.
Jeżeli ubezpieczyciel nie powołał rzeczoznawcy w celu wykonania ekspertyzy lub nie zgadzamy się z przygotowanym raportem bądź proponowaną wyceną, możemy zażądać powołania niezależnego eksperta w celu wyjaśnienia sprawy lub też sami zlecić dokonanie ekspertyzy przez wybranego przez nas eksperta. Można również poprosić o pomoc rzecznika finansowego.