Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Upadek operatora i biura turystycznego. Co robić?

Data publikacji: 2018-04-27

W 2018 r. miały już miejsce upadłości biur turystycznych. Warto sprawdzić, jak nowe przepisy chronią turystów przed skutkami takich bankructw.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Upadłości operatorów turystycznych to zjawisko, któremu trudno zapobiec. Jest ono związane między innymi z koniecznością wcześniejszej rezerwacji usług za granicą, zmianami kursów walut, wzmożoną konkurencją i różnymi nieoczekiwanymi zdarzeniami (np. aktami terroru). Początek 2018 r. pokazał, że ryzyko upadłości biura podróży jest nadal realne.

Z pierwszym takim bankructwem mieliśmy do czynienia już w lutym. Istnieje spore ryzyko, że sezon wakacyjny 2018 przyniesie dalsze upadłości operatorów turystycznych. Właśnie dlatego porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl wyjaśnia zasady działania nowego dwupoziomowego systemu ochrony turystów.

Ubezpieczenia OC touroperatorów nadal działają

Pusty hotel po upadku biura podróży Przed uruchomieniem w 2016 r. Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG) w Polsce działał jednopoziomowy system ochrony klientów upadłych biur podróży. Opierał się on głównie na obowiązkowych ubezpieczeniach odpowiedzialności cywilnej (OC) zawieranych przez firmy sprzedające wycieczki. Takie rozwiązanie było sprzeczne z ustawodawstwem unijnym i nie zapewniało klientom biur turystycznych wymaganej ochrony.

Właśnie dlatego Skarb Państwa niejednokrotnie musiał zwracać klientom upadłych operatorów turystycznych (tzw. touroperatorów) kwoty, których nie udało się odzyskać z obowiązkowego ubezpieczenia OC - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Po wprowadzeniu ochrony dla klientów upadłych biur turystycznych w ramach TFG nie zrezygnowano z zabezpieczeń obowiązujących w ramach pierwszego filaru. Przedsiębiorca prowadzący działalność jako organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, oprócz wpłacania składki na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (0 zł - 15 zł od każdego klienta), musi również zapewnić ochronę związaną z:

  • gwarancją bankową / ubezpieczeniową lub
  • rachunkiem powierniczym (dopuszczalnym tylko w przypadku operatorów działających na terenie Polski) lub
  • ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej.

Touroperatorzy najczęściej wybierają trzecie z wymienionych rozwiązań (ubezpieczenie OC). Taka polisa musi posiadać minimalną sumę określoną w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów.

Zobacz, czy karta EKUZ zapewni bezpieczeństwo na wyjeździe turystycznym

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny nie zawsze jest potrzebny

Po bankructwie biura podróży może się okazać, że drugi filar ochrony klientów (tzn. Turystyczny Fundusz Gwarancyjny) w ogóle nie będzie wykorzystywany.

Stanie się tak, jeżeli suma ubezpieczenia OC albo gwarancji bankowej / ubezpieczeniowej wystarczy na pokrycie wszystkich roszczeń klientów do upadłego touroperatora - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz, jak Turystyczny Fundusz Gwarancyjny chronił turystów w zeszłym roku

Co zrobić po upadku biura podróży?

Klienci upadłego biura podróży występujący z roszczeniami finansowymi powinni skierować wniosek o zwrot środków do instytucji udzielającej zabezpieczenia touroperatorowi w ramach pierwszego filaru. Dokładne informacje o takim podmiocie gwarancyjnym oraz sposobie składania wniosków znajdują się w potwierdzeniu przekazywanym przez operatora turystycznego po zapłaceniu przez klienta przynajmniej 10% kosztów wycieczki.

Podmiot udzielający zabezpieczenia w ramach pierwszego filaru (ubezpieczyciel lub bank) będzie miał 30 dni na weryfikację wniosku złożonego przez klienta niewypłacalnego biura podróży. W szczególnych przypadkach wymagających dodatkowych wyjaśnień ten termin może ulec wydłużeniu do 90 dni. Pozytywna weryfikacja wniosku skutkuje dyspozycją wypłaty wydawaną przez marszałka województwa. Po otrzymaniu dyspozycji ubezpieczyciel lub bank powinien wypłacić klientowi biura podróży należne środki w ciągu 30 dni.

Warto dodać, że marszałek województwa odgrywa ważną rolę również jako podmiot organizujący powrót klientów niewypłacalnego touroperatora do kraju - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl

Uruchomienie wypłat z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (wykonywanych bezpośrednio na rzecz poszkodowanych turystów) następuje, jeżeli suma ubezpieczenia lub gwarancji obowiązująca w ramach pierwszego filaru nie wystarczyła do pokrycia wszystkich roszczeń klientów niewypłacalnego touroperatora.

Warto zwrócić uwagę, że TFG odmówi pomocy wtedy, gdy wycieczka nie została objęta zabezpieczeniem w ramach pierwszego filaru. Właśnie dlatego ważne jest wybieranie sprawdzonych operatorów turystycznych, którzy zapewniają ochronę przed niewypłacalnością zarówno w ramach pierwszego jak i drugiego filaru.

Sprawdź, jak wybrać dobre ubezpieczenie turystyczne

Ewidencja biur turystycznych ułatwi wybór operatora

W kontekście wiarygodności touroperatorów warto dodać, że sytuacja turystów od 1 lipca 2018 r. będzie łatwiejsza. Wtedy ma bowiem zostać uruchomiona nowa ewidencja przedsiębiorstw turystycznych (tzw. Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych). Dzięki wspomnianej ewidencji potencjalni klienci operatora turystycznego będą mogli uzyskać więcej informacji o jego statusie prawnym oraz zabezpieczeniach finansowych na wypadek niewypłacalności.

Brak operatora turystycznego w opisywanym rejestrze będzie stanowił sygnał, że nie warto korzystać z jego usług i narażać się na brak możliwości łatwego zwrotu pieniędzy - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Tagi:

Komentarze