Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Średnia szkoda komunikacyjna wynosi już 7000 zł

Data publikacji: 2018-04-23

Wzrost wypłat z OC dla kierowców to nie tylko skutek coraz większej liczby szkód komunikacyjnych. Problemem jest również szybki wzrost wartości pojedynczej szkody.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Przyczynę szybkich podwyżek kosztu ubezpieczeń OC dla kierowców można łatwo zrozumieć, gdy sprawdzimy roczną wartość świadczeń wypłacanych z takich polis. Przez cztery ostatnie lata (2014 r. - 2017 r.) suma odszkodowań i zadośćuczynień dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców wzrosła prawie o połowę.

Warto dokładniej przyjrzeć się temu bezprecedensowemu wzrostowi i sprawdzić, czy coraz większe obciążenie finansowe ubezpieczycieli i kierowców wynika tylko ze wzrostu liczby szkód. Eksperci porównywarki Ubea.pl wykonali odpowiednie obliczenia, których wyniki nie pozostawiają złudzeń co do przyczyn coraz wyższych wypłat z OC.

Rośnie liczba szkód oraz ich wartość

Szkoda po wypadku drogowym Wbrew pozorom, informacje dotyczące liczby szkód komunikacyjnych likwidowanych przez ubezpieczycieli wcale nie są łatwe do odnalezienia. Znacznie łatwiej można dowiedzieć się, ile kosztowały wypłaty dla poszkodowanych wykonywane dzięki obowiązkowym ubezpieczeniom komunikacyjnym.

Taka suma odszkodowań i świadczeń brutto dotycząca obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów lądowych wzrosła z około 5,90 mld zł (2014 r.) do 8,55 mld zł (2017 r.). Mieliśmy zatem do czynienia z niepokojącym wzrostem wynoszącym około 45% (patrz poniższa tabela).

Wypłaty z obowiązkowych polis OC wzrosły tak szybko z dwóch powodów. Po pierwsze, zwiększyła się łączna liczba szkód zlikwidowanych przy pomocy obowiązkowego OC dla posiadaczy pojazdów lądowych. Od 2014 do 2017 roku takich szkód przybyło o prawie 22% (wzrost do 1,23 mln rocznie).

Obliczenia ekspertów Ubea.pl wskazują również, że szybko rosła wartość pojedynczej szkody. Średnia wartość szkody zlikwidowanej przy pomocy obowiązkowego OC dla posiadaczy pojazdów lądowych wzrosła z 5841 zł (2014 r.) do 6971 zł (2017 r.).

Przy takim tempie wzrostów analizowana wartość średniej szkody najprawdopodobniej przekroczy 7000 zł w 2018 r. - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź najnowszy barometr cen ubezpieczeń i dowiedz się, ile wynosi teraz średnia składka OC

Wzrost odszkodowań ma wiele przyczyn

Wzrost średniej wartości szkody komunikacyjnej wynoszący aż 19% w ciągu czterech lat jest po części spowodowany coraz większą przeciętną ceną polskich samochodów i rosnącymi kosztami robocizny oraz części używanych podczas naprawy. Wydaje się, że bardzo duże znaczenie mogą mieć jednak również inne czynniki.

Pierwszym z nich jest działanie Komisji Nadzoru Finansowego, która poprzez swoje zalecenia zobligowała ubezpieczycieli do staranniejszej likwidacji szkód. Inna kwestia to orzecznictwo sądów, które coraz częściej przyznają wysokie zadośćuczynienia za szkody osobowe.

Taka sytuacja w połączeniu z ożywioną działalnością kancelarii prawnych specjalizujących się w odszkodowaniach zachęca kolejnych poszkodowanych do występowania na drogę sądową - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zmiany liczby i wartości szkód likwidowanych przy pomocy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów lądowych (2014 r. - 2017 r.)

Rok ↓ Wartość brutto odszkodowań i świadczeń wypłaconych z tytułu obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów lądowych Liczba szkód zlikwidowanych przy pomocy obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów lądowych Średnia wartość szkody zlikwidowanej przy pomocy obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów lądowych
2014 r. 5 895 030 000 zł 1 009 237 5 841 zł
2015 r. 6 982 610 000 zł 1 031 719 6 768 zł
2016 r. 7 979 812 000 zł 1 204 882 6 623 zł
2017 r. 8 553 354 000 zł 1 226 974 6 971 zł
Zmiana dla lat 2014 - 2017 +45,1% +21,6% +19,3%

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych KNF

Niełatwo będzie ograniczyć poziom odszkodowań za szkody z OC

Zatrzymanie wzrostu wartości odszkodowań i zadośćuczynień związanych ze szkodami komunikacyjnymi w obecnych warunkach wydaje się po prostu nierealne. Można jednak podejmować pewne działania mające na celu ograniczenie tempa wzrostu wspomnianych świadczeń i powiązanych z nimi składek za OC dla kierowców.

W tym kontekście pojawia się jednak kolejny problem. Mamy bowiem do czynienia z rozbieżnością stanowisk różnych instytucji. Podczas gdy KNF pracuje nad standaryzacją zadośćuczynień z OC komunikacyjnego, Sąd Najwyższy wydaje uchwały, które obciążą ubezpieczycieli kwotą wynoszącą co najmniej 617 mln zł (równowartością 6% składki z OC dla kierowców zebranej w 2017 r.). Mowa o marcowych orzeczeniach Sądu Najwyższego dotyczących zadośćuczynień dla krewnych ofiary wypadku, która znajduje się w stanie wegetatywnym lub terminalnym.

Jeżeli na wokandzie będą zapadać kolejne takie rozstrzygnięcia, to zapanowanie nad wzrostem odszkodowań z OC komunikacyjnego okaże się jeszcze trudniejsze. Dodatkowy problem stanowi wzrastające zatłoczenie polskich dróg, które przekłada się na liczbę stłuczek - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Sprawdź, co zrobić po kolizji, by nie stracić szans na odszkodowanie z OC lub AC

Tagi:

Komentarze

2018-05-02 13:16

Adam37.247.227.58

Co oznacza OC ppl ? Czy to jest to samo co OC ppm? Logicznie rozumując, pojazd nie może być inny niż lądowy. W związku z tym jakie dane przyjęto do opracowania.

2018-05-07 10:11

Ubea.pl81.190.208.17

Kategoria pojazdów lądowych (czyli wszystkich pojazdów poruszających się po lądzie) pojawia się w klasyfikacji ubezpieczeń według ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Natomiast ustawowa definicja pojazdu mechanicznego pochodzi z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. W rzeczywistości jednak mówimy praktycznie o tej samej kategorii.