Dla większości kierowców kupujących obowiązkowe OC wysokość rocznej składki jest kluczowym kryterium wyboru. Trudno się temu dziwić, bo wszyscy ubezpieczyciele oferują taki sam (określony ustawą) zakres ochrony odpowiedzialności cywilnej, a ewentualne problemy z likwidacją szkody stają się problemem osoby poszkodowanej w wypadku.
Koszt ochrony ma również spore znaczenie w przypadku ubezpieczeń autocasco. Dzięki najnowszym danym Rzecznika Finansowego możemy sprawdzić, czy skargi kierowane do tej instytucji częściej dotyczyły firm sprzedających tanie polisy komunikacyjne.
Sprawdź, ile kosztuje OC i AC
Ile osób skarżyło się na PZU?
Ze względu na znaczenie polis komunikacyjnych na rynku Rzecznik Finansowy (RF) osobno podaje liczbę skarg dotyczących właśnie takich ubezpieczeń. Pod potoczną nazwą „skarga” rozumiemy tutaj wniosek do RF o interwencję w związku z niewłaściwym działaniem ubezpieczyciela.
W 2017 r. aż 77% takich wniosków do Rzecznika Finansowego dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych miało związek z obowiązkowym OC dla kierowców. Poniższa tabela prezentuje dokładne dane o „komunikacyjnych” skargach klientów i poszkodowanych na firmy ubezpieczeniowe z siedzibą w Polsce.
Statystyki Rzecznika Finansowego wskazują, że w ujęciu liczbowym najwięcej skarg (1703) na ubezpieczenia komunikacyjne dotyczyło polis sprzedawanych przez PZU S.A. Tak wysoki wynik nie powinien dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę duży udział największego ubezpieczyciela majątkowego w łącznej składce zebranej w 2017 r. z tytułu polis komunikacyjnych (ok. 34%).
Ze względu na zróżnicowaną skalę działalności poszczególnych firm sprzedających ubezpieczenia dla kierowców najbardziej sprawiedliwym rozwiązaniem jest przeliczenie liczby skarg na 1% udziału rynkowego w 2017 r. (mierzonego przypisaną składką brutto).
Po wykonaniu odpowiednich obliczeń okazuje się, że skargi na PZU S.A. wcale nie były szczególnie częste. Wręcz przeciwnie - lider rynku ubezpieczeń majątkowych odnotował dość niski wynik - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
W 2017 r. rzadko skarżyli się klienci Warty
Pod względem częstotliwości skarg dotyczących polis komunikacyjnych (50 skarg na 1% udziału rynkowego) PZU S.A. prezentuje się jednak znacznie gorzej niż towarzystwo ubezpieczeniowe z najlepszym wynikiem (20 skarg na 1% udziału rynkowego). Mowa o TUiR WARTA S.A..
Na drugim końcu rankingu dotyczącego częstotliwości skarg w 2017 r. uplasował się TUZ TUW. Wynik tej instytucji (124 skargi na 1% udziału w rynku) trudno z pewnością określić jako dobry - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Liczba oraz częstość skarg na zakłady ubezpieczeniowe w 2017 r. (ubezpieczenia komunikacyjne)
Nazwa ubezpieczyciela ↓ | Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r.) | Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r.) | Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego |
---|---|---|---|
AVIVA TU Ogólnych S.A. |
97 |
0,91% |
107 |
AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. |
413 |
5,53% |
75 |
Concordia Polska TUW |
25 |
0,54% |
46 |
Generali TU S.A. |
376 |
4,03% |
93 |
Gothaer TU S.A. |
92 |
1,65% |
56 |
Link 4 TU S.A. |
287 |
4,20% |
68 |
Pocztowe TUW |
10 |
0,36% |
28 |
PZU S.A. |
1703 |
34,16% |
50 |
STU Ergo Hestia S.A. |
504 |
15,53% |
32 |
TU Compensa S.A. VIG |
201 |
4,13% |
49 |
TU Europa S.A. |
4 |
0,00% |
- |
TU INTERRISK S.A. VIG |
132 |
1,96% |
67 |
TUiR Allianz Polska S.A. |
229 |
4,57% |
50 |
TUiR Partner S.A. |
1 |
0,00% |
- |
TUiR WARTA S.A. |
342 |
16,90% |
20 |
TUW TUW |
114 |
2,26% |
50 |
TUZ TUW |
78 |
0,63% |
124 |
UNIQA TU S.A. |
200 |
2,59% |
77 |
Uwaga! Tabela uwzględnia zakłady ubezpieczeń z siedzibą w Polsce.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Finansowego i KNF
Sprawdź aktualny ranking OC, AC, NNW ubezpieczycieli w Polsce
„Tani” ubezpieczyciele wypadają dość dobrze
Interesująco prezentują się również wyniki firm ubezpieczeniowych, które w świetle analiz Ubea.pl są konkurencyjne pod względem wysokości składek ubezpieczeń komunikacyjnych (OC, OC + NNW, OC + AC, OC + AC + NNW). Mowa o takich ubezpieczycielach jak Link4, Aviva, Benefia (marka Compensa TU VIG), MTU (marka STU Ergo Hestia) oraz You Can Drive (marka STU Ergo Hestia dla młodych kierowców).
Prawie żaden z wymienionych ubezpieczycieli nie odnotował złego wyniku po uwzględnieniu liczby skarg i udziału w rynku polis komunikacyjnych. Wyjątek stanowi Aviva, która zanotowała drugą najwyższą częstotliwość skarg (po TUZ TUW). Natomiast Ergo Hestia pod względem liczby skarg przeliczonej na 1% udziału rynkowego uplasowała się na wysokim trzecim miejscu (za TUiR WARTA S.A. i Pocztowe TUW).
Takie wyniki udowadniają, że trudno jest wykazać wyraźny związek pomiędzy cenami ubezpieczeń komunikacyjnych i częstością wniosków, w którym klienci lub poszkodowani proszą Rzecznika Finansowego o interwencję - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.