W skali całego kraju wstępne ubiegłoroczne statystyki dotyczące bezpieczeństwa drogowego prezentują się całkiem dobrze. Ograniczenia mobilności podczas pandemii skutkowały bowiem spadkiem liczby wypadków (-22% względem 2019 r.), osób rannych na drodze (-25%), a także ofiar śmiertelnych (-15%).
Jeżeli jednak przyjrzymy się dokładniej pierwszym statystykom dotyczącym minionego roku (zwłaszcza regionalnym), to okaże się, że problem dotyczący wysokiej śmiertelności pieszych nadal jest bardzo widoczny. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, jak Polska wypada pod tym względem na tle innych europejskich krajów.
Spis treści:
- Śmiertelność pieszych – czy w Polsce jest większa niż w innych krajach?
- Udział ofiar śmiertelnych wypadków w zależności od rodzaju środka transportu - 2016 r.
- Czy polscy rowerzyści mogą czuć się bezpiecznie?
- Polskie drogi w 2018 – czy były bezpieczne?
- Szkody dotyczące pieszych są bardzo kosztowne
Śmiertelność pieszych – czy w Polsce jest większa niż w innych krajach?
Analitycy Ubea.pl wzięli pod uwagę między innymi dane z unijnej bazy CARE, które prezentują liczbę ofiar śmiertelnych z podziałem na rodzaj uczestnika ruchu drogowego. Wspomniane informacje pochodzą z 2016 roku, ale nie stanowi to problemu, gdyż tendencje dotyczące śmiertelności wśród pieszych i osób podróżujących różnymi rodzajami pojazdów zmieniają się powoli.
Na podstawie statystyk z bazy CARE eksperci Ubea.pl obliczyli, jaki udział w łącznej liczbie śmiertelnych ofiar wypadków mieli piesi, rowerzyści oraz kierowcy i pasażerowie różnego rodzaju pojazdów mechanicznych - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Informacje zaprezentowane w poniższej tabeli potwierdzają, że Polska cechuje się wysokim udziałem pieszych wśród ofiar śmiertelnych wypadków. W 2016 r. ten odsetek wynosił aż 29% i był jednym z najwyższych wśród 27 analizowanych krajów Europy. Większy wynik odnotowano tylko dla Estonii (37%), Łotwy (35%), Rumunii (39%) oraz Słowacji (34%). Warto dodać, że średnia wartość z 27 porównywanych państw wynosiła 21%.
Udział ofiar śmiertelnych wypadków w zależności od rodzaju środka transportu - 2016 r.
Rodzaj transportu→ Kraj ↓ |
Samochód osobowy | Ciężki pojazd transportowy | Pojazd transportowy do 3,5 tony | Motocykl i motorower | Rower | Pieszy | Inny | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Austria |
44% |
3% |
2% |
22% |
11% |
17% |
1% |
|
Belgia |
52% |
4% |
6% |
14% |
11% |
12% |
0% |
|
Bułgaria |
58% |
5% |
0% |
9% |
4% |
24% |
0% |
|
Chorwacja |
49% |
1% |
2% |
16% |
9% |
22% |
2% |
|
Czechy |
54% |
3% |
3% |
10% |
9% |
21% |
0% |
|
Dania |
46% |
1% |
3% |
16% |
15% |
17% |
2% |
|
Estonia |
47% |
4% |
0% |
0% |
0% |
37% |
11% |
|
Finlandia |
60% |
2% |
6% |
9% |
10% |
12% |
2% |
|
Francja |
52% |
2% |
4% |
21% |
5% |
16% |
1% |
|
Grecja |
41% |
1% |
4% |
32% |
2% |
18% |
1% |
|
Hiszpania |
42% |
3% |
5% |
22% |
4% |
22% |
2% |
|
Holandia |
48% |
1% |
5% |
17% |
21% |
8% |
0% |
|
Irlandia |
54% |
2% |
3% |
13% |
7% |
22% |
0% |
|
Islandia |
72% |
6% |
0% |
11% |
0% |
11% |
0% |
|
Łotwa |
46% |
2% |
1% |
12% |
4% |
35% |
0% |
|
Niemcy |
48% |
2% |
2% |
19% |
12% |
16% |
0% |
|
Norwegia |
54% |
4% |
1% |
18% |
9% |
12% |
2% |
|
Polska |
47% |
4% |
0% |
11% |
9% |
29% |
1% |
|
Portugalia |
41% |
1% |
7% |
19% |
6% |
22% |
3% |
|
Rumunia |
42% |
1% |
3% |
4% |
9% |
39% |
1% |
|
Słowacja |
46% |
5% |
0% |
7% |
7% |
34% |
0% |
|
Słowenia |
41% |
3% |
0% |
23% |
11% |
20% |
4% |
|
Szwajcaria |
35% |
0% |
0% |
23% |
15% |
23% |
2% |
|
Szwecja |
54% |
2% |
2% |
17% |
7% |
16% |
2% |
|
Węgry |
45% |
2% |
3% |
11% |
12% |
26% |
2% |
|
Wlk. Brytania |
46% |
1% |
3% |
18% |
6% |
25% |
1% |
|
Włochy |
45% |
3% |
2% |
24% |
8% |
17% |
1% |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie bazy danych CARE
Czy polscy rowerzyści mogą czuć się bezpiecznie?
Nieco lepiej przedstawiał się polski wynik dotyczący rowerzystów. Stanowili oni 9% ofiar śmiertelnych wypadków z 2016 r. Wspomniany wynik z Polski był zbliżony do europejskiej średniej (8%). Sytuację statystycznie poprawiała jednak dość niska popularność rowerów w Polsce jako środka transportu.
Dla porównania warto sprawdzić dane dotyczące np. Holandii, gdzie jazda na rowerze jest bardzo popularna, a ogólne bezpieczeństwo ruchu drogowego wysokie - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Polskie drogi w 2018 – czy były bezpieczne?
Nowsze dane z bazy CARE potwierdzają problem dotyczący bezpieczeństwa pieszych w Polsce. Przykładem są pochodzące z 2018 r. informacje o liczbie pieszych zabitych na drodze w przeliczeniu na milion mieszkańców. Pod względem poziomu tego wskaźnika kraje Starego Kontynentu wyglądają następująco:
Austria: 5
Belgia: 6
Bułgaria: 17
Chorwacja: 16
Czechy: 13
Dania: 5
Estonia: 9
Finlandia: 5
Francja: 7
Grecja: 14
Hiszpania: 8
Holandia: 3
Łotwa: 26
Niemcy: 6
Polska: 21
Portugalia: 16
Rumunia: 35
Słowacja: 13
Słowenia: 6
Szwajcaria: 5
Szwecja: 3
Węgry: 17
Wlk. Brytania: 7
Włochy: 10
Powyższe dane potwierdzają, że oprócz Polski spory problem z bezpieczeństwem drogowym pieszych mają również takie kraje jak Węgry, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja oraz Łotwa. Państwa zachodniej Europy generalnie wypadają o wiele lepiej. Wzorem pod względem bezpieczeństwa pieszych może być na pewno Szwecja - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Szkody dotyczące pieszych są bardzo kosztowne
W ramach podsumowania eksperci porównywarki Ubea.pl podkreślają, że relatywnie wysoka śmiertelność i wypadkowość pieszych wpływa również na poziom składek za OC. Wynika to z faktu, że potrącenia pieszego często skutkują kosztownym leczeniem oraz wypłatą wieloletniej renty dla poszkodowanego lub jego krewnych.
Ta sytuacja dotyczy również wypadków, które z perspektywy kierowcy wydarzyły się przy dość małej prędkości. Gdy prędkość w momencie uderzenia wzrasta, ciężkie kalectwo lub zgon pieszego jest praktycznie pewnym skutkiem. Wyniki analiz powypadkowych wskazują, że prawdopodobieństwo zgonu pieszego wynosi około 100% przy prędkości uderzenia 80 km/h. Analogiczna śmiertelność w przypadku prędkości 60 km/h nadal jest bardzo wysoka, gdyż wynosi 75%.
Zdarzają się jednak również zgony po uderzeniu przez samochód z prędkością 20 km/h - 30 km/h. Chodzi zwłaszcza o osoby starsze i posiadające wcześniejsze problemy zdrowotne - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.