Nagroda jest przyznawana przez Polską Izbę Motoryzacji dla najlepszej firmy ubezpieczeniowej w ramach ubezpieczeń samochodowych na podstawie wyników badania przeprowadzonego wśród właścicieli i pracowników serwisów samochodowych, odpowiadających za likwidację szkód komunikacyjnych. Czynniki, które poddawano ocenie to m.in.: szybkość i sprawność likwidacji szkód oraz kompetencje i jakość współpracy z likwidatorami. W przeprowadzonym plebiscycie PZU zebrał najwięcej punktów i zajął I miejsce.
„Złoty Zderzak po raz pierwszy trafił do PZU w zeszłym roku. Ponowne przyznanie tej nagrody potwierdza naszą pozycję lidera w obszarze likwidacji szkód oraz to, że jakość oferowanych przez PZU usług jest coraz lepsza” - powiedział Wiesław Chróściel, Dyrektor ds. Likwidacji Szkód Komunikacyjnych PZU. - „Wyróżnienie to będzie dla nas dodatkowym bodźcem do dalszego usprawniania procesu likwidacji szkód komunikacyjnych”.
Badaniu zostało poddanych 13 zakładów ubezpieczeniowych. Na II miejscu uplasował się TuiR Allianz Polska S.A., a III miejsce zajęła AVIVA Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych S.A.
Likwidacja szkód w PZU sięga najwyższych standardów na rynku europejskim. Ubezpieczyciel posiada największą w Polsce grupę Mobilnych Ekspertów – 480 doświadczonych rzeczoznawców prowadzących likwidacje różnych szkód w terenie oraz szeroko rozwiniętą sieć warsztatów naprawczych, liczącą ok. 890 placówek. Celem usprawnienia komunikacji z warsztatami naprawczymi, firma w 2010 roku uruchomiła internetową platformę wymiany informacji. Dzięki temu narzędziu istnieje możliwość skrócenia procedur do minimum. Umożliwia przyspieszenie naprawy samochodu i wypłaty odszkodowania. Platforma PZU pozwala również na przesyłanie dokumentów między towarzystwem a warsztatem naprawczym (zdjęć, dokumentów udostępnionych przez poszkodowanego w warsztacie, faktur, kosztorysów, itp.) Platforma służy również wymianie informacji w kwestii ustalenia kosztów naprawy i odpowiedzialności. Jest ona w pełni zintegrowana z Systemem Likwidacji Szkód PZU, w którym każdego dnia rejestruje się 3-4 tys. szkód. Pozwala to na przesłanie dokumentów do likwidatora szkody z ubezpieczenia komunikacyjnego i z powrotem do warsztatu naprawczego w ciągu kilku sekund. Przy korzystaniu z usług poczty zajęłoby to kilka dni. Dzięki takiemu rozwiązaniu ubezpieczyciel może szybciej przejść przez kolejne etapy likwidacji szkody.
PZU współpracuje z warsztatami na bardzo korzystnych warunkach współpracy. Oferuje im również szerokie uprawnienia w zakresie uczestnictwa w procesie likwidacji szkód: dokonywanie oględzin pojazdów, przyjmowanie dokumentów, a także samolikwidację szkód (mogą rozpocząć naprawę bez oczekiwania na akceptację sporządzonego kosztorysu). Poszkodowany może w jednym miejscu załatwić wszystkie niezbędne formalności, bez potrzeby wizyty w PZU.
Ubezpieczyciel rozwija również PZU Pomoc – dodatkowe ubezpieczenie samochodowe, będące autorskim programem pomocy. Stanowi on wsparcie informacyjne, medyczne, techniczne i organizacyjne dla kierowców i pasażerów. Do dyspozycji klientów PZU Pomoc pozostaje całodobowe Centrum Alarmowe oraz sieć ponad 800 partnerów oferujących pomoc na drodze i dysponujących około 1700 samochodami, z czego ponad 300 jest oznakowanych logo ubezpieczyciela i posiada system GPS.