Witam- proponuję przesłać skargę do Komisji Nadzoru Finansowego i ewentualnie do Rzecznika Ubezpieczonych
Treść e-mail od KNF:
Dziękujemy za przesłanie informacji.
Uprzejmie informujemy, że przesłane wystąpienie traktowane jest jako sygnał
o dostrzeżonych nieprawidłowościach i poddane zostanie weryfikacji pod
kątem kompetencji Komisji Nadzoru Finansowego. Wszelkie sygnały dotyczące
funkcjonowania rynku finansowego zamieszczane są w wewnętrznych rejestrach
prowadzonych przez UKNF i służą do analizy oraz oceny poprawności działania
podmiotów nadzorowanych.
Czynności podejmowane przez organ nadzoru w związku z otrzymywanymi
skargami koncentrują się w szczególności na identyfikacji problemów
mogących rodzić negatywne konsekwencje dla szerokiego grona odbiorców usług
finansowych.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działalności podmiotu
nadzorowanego wskazujących na stosowanie praktyk naruszających przepisy
prawa lub interesy klientów, zgromadzone informacje stanowią podstawę do
podejmowania odpowiednich systemowych działań nadzorczych, mających na celu
wyeliminowanie tych praktyk oraz odpowiednie kształtowanie rynku w
przyszłości.
Podkreślić przy tym należy, że Komisja Nadzoru Finansowego, jako organ
administracji publicznej może podejmować wobec podmiotów nadzorowanych
działania mające charakter sankcji administracyjnych, nie posiada natomiast
kompetencji do władczej ingerencji w sprawach indywidualnych w zakresie
dotyczącym rozstrzygania sporów cywilnoprawnych zaistniałych pomiędzy
uczestnikami rynku finansowego. Z tego też względu istotne jest, aby
zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania danego podmiotu kierowane były przez
klienta bezpośrednio do tego podmiotu i z tym podmiotem wyjaśniane.
W przypadku potrzeby uzyskania dodatkowej pomocy istnieje możliwość
skontaktowania się z organizacją konsumencką lub powiatowym (miejskim)
rzecznikiem konsumentów, którzy zajmują się udzielaniem porad prawnych i
pomocy prawnej konsumentom w sporach z przedsiębiorcami. Dane teleadresowe
organizacji konsumenckich znajdują się na stronie internetowej Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl).
Wskazać należy przy tym, że w przypadku zaistnienia sporu cywilnoprawnego,
organem właściwym do jego rozpoznania, poprzez weryfikację stanowiska
podmiotu nadzorowanego oraz wydanie wiążącego rozstrzygnięcia, jest
właściwy rzeczowo i miejscowo sąd powszechny.
Sprawa o charakterze sporu cywilnoprawnego powstała pomiędzy podmiotem
nadzorowanym a jego klientem może zostać skierowana do Sądu Polubownego
przy KNF. Warunkiem koniecznym jest wyrażenie zgody przez obie strony sporu
na postępowanie przed Sądem Polubownym.
Sąd Polubowny w zakresie orzekania jest organem niezależnym od KNF.
Funkcjonowanie przy KNF niezależnego podmiotu dedykowanego do polubownego
rozwiązywania sporów może być skuteczną alternatywą dla długotrwałego
postępowania przed sądami powszechnymi zarówno z punktu widzenia czasu
trwania postępowania, jak i z punkt widzenia kosztów postępowania sądowego.
Należy podkreślić, że wyrok Sądu Polubownego oraz ugoda przed nim zawarta,
po zatwierdzeniu przez właściwy miejscowo i rzeczowo sąd powszechny
wskazany przez przepisy ustawy z dnia 17 listopada /964 r. – Kodeks
postępowania cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.), mają
moc prawną na równi z wyrokiem sądu powszechnego.
Więcej informacji o Sądzie Polubownym przy KNF znajduje się na stronie
http://www.knf.gov.pl/regulacje/Sad_Polubowny/index.html
|------------>
| Od: |
|------------>
>--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|Urzad Komisji Nadzoru Finansowego/WUNFE |
>---------------------------------------------------------------