Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Kierowca Ubera i taksówkarz: kto zapłaci więcej za OC?

Data publikacji: 2017-08-23

W wielu europejskich krajach taksówkarze protestują przeciwko aplikacji Uber. A jak ta konkurencja wygląda z perspektywy polisy OC? Czy kierowcy Ubera zapłacą mniej za ubezpieczenie samochodu?

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Osoba chcąca pracować jako taksówkarz musi uzyskać odpowiednią licencję, co często wiąże się także z koniecznością zdania egzaminu. Firmy oferujące usługi taksówkarskie muszą także przestrzegać lokalnych uchwał rad gminy wyznaczających stawki za przejazd.

Ubezpieczenie taksówki sporo kosztuje Podobne ograniczenia nie obowiązują kierowców działających w ramach systemu Uber, dzięki czemu aplikacja może oferować swoim klientom przejazdy w konkurencyjnych cenach.

A jak spór między taksówkarzami a kierowcami Ubera wygląda od strony ubezpieczenia OC? Czy zapłacą oni tyle samo za obowiązkową polisę?

Zobacz też, w którym mieście jest najtańsze OC

Gdzie ubezpieczyć taksówkę?

Kierowcy taksówek, kupując ubezpieczenie OC na swoje auto, powinni zadeklarować, że pojazd będzie wykorzystywany jako TAXI. Osoby działające w ramach systemu Uber często mówią ubezpieczycielom, że autem będą jeździć jedynie prywatnie. Bardziej uczciwi kierowcy zaznaczają, że pojazd będzie służył do zarobkowego przewozu osób.

Jak te poszczególne warianty przekładają się na cenę ubezpieczenia OC?

Wykonaliśmy kalkulację dla przykładowego kierowcy z Lublina, który w ostatnim roku miał 60% zniżek na ubezpieczeniu. Policzyliśmy, ile zapłaci za OC w następujących przypadkach:

Wariant 1: pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie prywatnie
Wariant 2: pojazd będzie wykorzystywany do zarobkowego przewozu osób
Wariant 3: pojazd będzie wykorzystywany jako taksówka

Poniższa tabela pokazuje ceny składek zaproponowane przez poszczególnych ubezpieczycieli. Pod tabelą zamieszczono dokładne założenia przyjęte dla wyliczeń.

Towarzystwo Wariant 1 Wariant 2 Wariant 3
Link4 613 zł 2 589 zł 2 589 zł
MTU 657 zł 657 zł 2 514 zł
AXA Direct 699 zł brak oferty brak oferty
Aviva 706 zł brak oferty brak oferty
UNIQA 950 zł 950 zł 1 426 zł
Gothaer 1 222 zł 3 667 zł 3 667 zł

Założenia kalkulacji: Ubezpieczenie OC jest kupowane 23 sierpnia przez Internet. Właściciel wybiera jednorazową płatność za polisę. Ubezpieczenie ma obowiązywać od 3.09.2017 r. Ubezpieczane auto to srebrny Opel Astra 1.4 Essentia z 2015 r. Pojazd ma 5 miejsc i nie posiada instalacji gazowej. Obecny przebieg to 60 000 km, a przewidywany roczny to 30 000 km. Samochód będzie używany wyłącznie w kraju. Auto kupiono w salonie Opla i zarejestrowano 1.09.2015 r. Obecnie samochód nie ma żadnych uszkodzeń. Jest parkowany w garażu indywidualnym. Wcześniej był ubezpieczony w Allianz Direct. Właściciel auta mieszka w Lublinie. Urodził się w 1970 r., a prawo jazdy posiada od 1992 r. Jest żonaty, nie ma nieletnich dzieci. Przez ostatnie 7 lat nie spowodował żadnej szkody, dzięki czemu w poprzednim roku miał zniżkę 60% na OC.

Kierowca Ubera może kupić tańsze OC

Już po pierwszym rzucie oka na tabelę widać, że używanie pojazdu jako taksówka wiąże się z dużą podwyżką ubezpieczenia OC. Jest to logiczne: kierowcy TAXI jeżdżą o wiele więcej od przeciętnego kierowcy, a na dodatek często poruszają się po zatłoczonych centrach miast. W takiej sytuacji prawdopodobieństwo stłuczki jest dość wysokie.

Ciekawą rzecz można jednak zauważyć, kiedy spojrzy się dokładnie na wyliczenia składek dla wariantu 2 (pojazd wykorzystywany do zarobkowego przewozu osób). Link4 oraz Gothaer podwyższają w takiej sytuacji składkę OC do poziomu obowiązującego właścicieli taksówek.

Jednak UNIQA oraz MTU proponują taką samą cenę ubezpieczenia, jak osobie wykorzystującej pojazd wyłącznie prywatnie. Tymczasem taksówkarzom te towarzystwa podnosiły składkę.

Porównanie OC pozwoli zaoszczędzić nawet 3 tys. zł

Z powyższych kalkulacji składek OC płyną dwa wnioski.

Po pierwsze, osoby wykorzystujące pojazd do zarobkowego przewozu osób powinny koniecznie porównywać ceny składek przed zakupem OC. Jeśli tego nie zrobią, mogą zapłacić nawet 3 tysiące złotych więcej za ubezpieczenie o takim samym zakresie ochrony.

Po drugie, kierowcy jeżdżący w ramach systemu Uber mogą zapłacić o wiele mniej za OC od taksówkarzy. I, co ważne dla osób korzystających z aplikacji, warunki tych polis niczym się nie różnią. Jeżeli kierowca spowoduje wypadek, jego pasażerowie mogą ubiegać się u ubezpieczyciela o odszkodowanie za szkody osobowe niezależnie od tego, czy jechali taksówką, czy korzystali z Ubera.

Zakup ubezpieczenia OC jest zatem kolejnym momentem, w którym zawodowi taksówkarze muszą zapłacić więcej od osób będących kierowcami w ramach systemu Uber. Jest to więc następny punkt zapalny i powód do protestów dla firm oferujących usługi taksówkarskie.

Sprawdź, czy możesz liczyć na odszkodowanie, korzystając z carpoolingu

Tagi:

Komentarze