Informacje pochodzące z ogólnopolskiego barometru cenowego Ubea.pl wskazują, że w ujęciu całego kraju obowiązkowe polisy OC nadal tanieją. Marcowy wynik potwierdził spadek średniej składki OC aż o 6% względem stycznia 2021 r.
Warto przekonać się, czy podobne zmiany są widoczne w przypadku miast wojewódzkich. Dlatego analitycy porównywarki Ubea.pl sprawdzili średni poziom składek OC na terenie 18 miast i porównali otrzymane wyniki do informacji ze stycznia 2021 r. Rezultaty takiej analizy są nieco mniej optymistyczne dla kierowców niż wnioski płynące z ogólnokrajowych porównań.
Spis treści
- Ceny OC sprawdzono dla trzech kierowców
- Spadek cen OC w dużych miastach wyhamował
- Ceny OC w miastach wojewódzkich - kwiecień 2021
Ceny OC sprawdzono dla trzech kierowców
Przed zaprezentowaniem kwietniowych wyników barometru cenowego Ubea.pl dla miast wojewódzkich warto najpierw przypomnieć w jaki sposób obliczany jest średni poziom składek OC. Eksperci Ubea.pl biorą pod uwagę średnią cenę, którą za OC musi zapłacić każdy z następujących kierowców:
- Wariant numer 1: młody i niedoświadczony klient ubezpieczyciela - pan Tomasz to student w wieku 23 lat, który szuka pierwszego OC po zakupie auta. Ten kierowca nie posiada żadnej historii ubezpieczeniowej.
- Wariant numer 2: klientka ubezpieczyciela, która niedawno spowodowała szkodę - pani Aneta ma 32 lata i na co dzień pracuje w biurze. Jej dobrą historię ubezpieczeniową w minionym roku popsuł spowodowany wypadek.
- Wariant numer 3: klient z maksymalnym poziomem zniżek w OC - pan Stanisław jest nauczycielem w wieku 42 lat. Nigdy nie spowodował szkody komunikacyjnej, co przekłada się na bardzo wysoki poziom zniżek z OC.
Trzeba podkreślić, że każdy z przykładowych klientów ubezpieczycieli kupił niedawno białą Skodę Fabię III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). Ten samochód będzie używany regularnie na terenie analizowanych miast.
Więcej informacji na temat przykładowego auta i modelowych kierowców można znaleźć na końcu artykułu. Dzięki zróżnicowaniu założeń odnośnie właścicieli auta można np. sprawdzić, jak zmienia się polityka cenowa zakładów ubezpieczeń w przypadku niedoświadczonych kierowców - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Spadek cen OC w dużych miastach wyhamował
Eksperci porównywarki Ubea.pl przygotowali nowe wydanie swojego regionalnego barometru w podobny sposób, jak trzy miesiące wcześniej. Poniższa tabela prezentuje średni poziom składek OC obliczony dla osiemnastu miast wojewódzkich oraz każdego z trzech modelowych kierowców.
Niespodzianką na pewno nie jest fakt, że najwyższe składki OC odnotowano w przypadku Gdańska oraz Wrocławia. Tanim OC znów mogli cieszyć się klienci ubezpieczycieli mieszkający na terenie Rzeszowa, Kielc i Katowic - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Do ciekawszych wniosków prowadzi porównanie kwietniowych wyników z wartościami odnotowanymi odpowiednio w październiku 2020 r. oraz styczniu 2021 r. Taka analiza przeciętnych składek OC wskazuje, że zmieniały się one następująco:
- Białystok - spadek średnio o 2,1% dla trzech kierowców względem stycznia 2021 r. / spadek średnio o 3,7% dla trzech kierowców względem października 2020 r.
- Bydgoszcz - spadek o 2,9% / spadek o 9,4%
- Gdańsk - wzrost o 2,7% / spadek o 15,6%
- Gorzów Wielkopolski - wzrost o 1,0% / spadek o 0,7%
- Katowice - spadek o 1,1% / spadek o 6,9%
- Kielce - spadek o 2,3% / spadek o 7,0%
- Kraków - spadek o 0,5% / spadek o 3,0%
- Lublin - wzrost o 1,3% / spadek o 1,4%
- Łódź - spadek o 1,5% / spadek o 1,7%
- Olsztyn - spadek o 1,8% / spadek o 6,2%
- Opole - wzrost o 4,4% / spadek o 4,5%
- Poznań - wzrost o 1,0% / spadek o 5,5%
- Rzeszów - spadek o 0,8% / zmiana o 0,0%
- Szczecin - wzrost o 3,2% / spadek o 2,4%
- Toruń - wzrost o 0,1% / spadek o 4,9%
- Warszawa - wzrost o 1,6% / spadek o 6,6%
- Wrocław - wzrost o 4,5% / spadek o 11,0%
- Zielona Góra - spadek o 6,2% / spadek o 0,4%
Uwagę zwracają między innymi niedawne wzrosty widoczne w przypadku „drogiego” Wrocławia oraz Gdańska. Sporą dodatnią zmianę od stycznia do kwietnia 2021 r. odnotowano też dla Szczecina, gdzie OC jest droższe od średniej. Spadki widoczne na terenie kilku innych miast wojewódzkich (m.in. Zielonej Góry, Białegostoku, Bydgoszczy i Kielc) sprawiły jednak, że najbardziej ogólna średnia dotycząca wszystkich miast oraz wszystkich kierowców praktycznie się nie zmieniła względem stycznia 2021 r.
Warto równocześnie odnotować, że w ujęciu trzymiesięcznym OC dość znacząco podrożało dla założeń z wariantu 1 (młody i niedoświadczony kierowca). Mowa o dodatniej zmianie na poziomie 6,0%. Trzymiesięczne spadki średniego kosztu OC dotyczyły natomiast kierowcy, który niedawno spowodował kolizję (-5,5%) oraz doświadczonego kierowcy bez szkód (-9,0%).
Ceny OC w miastach wojewódzkich - kwiecień 2021
Miasto (kod pocztowy adresu zamieszkania kierowcy) ↓ |
Wariant nr 1 - młody kierowca | Wariant nr 2 - kierowca z niedawną szkodą | Wariant nr 3 - kierowca bez szkód |
---|---|---|---|
Białystok (15-004) |
2 199 zł | 946 zł | 676 zł |
Bydgoszcz (85-008) |
2 196 zł | 976 zł | 696 zł |
Gdańsk (80-008) |
2 805 zł | 1 127 zł | 798 zł |
Gorzów Wlk. (66-400) |
2 261 zł | 962 zł | 662 zł |
Katowice (40-008) |
2 127 zł | 908 zł | 647 zł |
Kielce (25-004) |
2 046 zł | 896 zł | 633 zł |
Kraków (30-004) |
2 190 zł | 951 zł | 658 zł |
Lublin (20-005) |
2 210 zł | 945 zł | 677 zł |
Łódź (90-010) |
2 449 zł | 1 072 zł | 753 zł |
Olsztyn (10-009) |
2 235 zł | 954 zł | 689 zł |
Opole (45-007) |
2 363 zł | 999 zł | 678 zł |
Poznań (60-002) |
2 497 zł | 1 040 zł | 732 zł |
Rzeszów (35-005) |
1 973 zł | 838 zł | 598 zł |
Szczecin (70-002) |
2 624 zł | 1 104 zł | 767 zł |
Toruń (87-108) |
2 369 zł | 987 zł | 695 zł |
Warszawa (00-007) |
2 683 zł | 1 103 zł | 770 zł |
Wrocław (50-010) |
3 088 zł | 1 250 zł | 867 zł |
Zielona Góra (65-001) |
2 248 zł | 971 zł | 682 zł |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl
Założenia do analizy:
Wspólne założenia: ubezpieczany samochód to biała Skoda Fabia III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). Auto ma 5 miejsc i nie posiada instalacji gazowej. Samochód został zakupiony jako używany w 2021 r. Auto pierwszy raz zarejestrowano w Polsce w kwietniu 2015 r. Przebieg całkowity samochodu wynosi 80 000 km. Przewidywany roczny przebieg to 15 000 km. Auto posiada immobilizer oraz fabryczny autoalarm. Do tej pory samochód nie był uszkodzony. Będzie on parkowany na ulicy i używany regularnie, głównie w kraju (za granicą krócej niż miesiąc rocznie). Przykładowa Skoda Fabia nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. Poza właścicielem pojazd nie posiada innych regularnych kierowców.
Wariant numer 1: pan Tomasz to bezdzietny kawaler, który aktualnie ma 23 lata. Kupuje on swoje pierwsze OC w życiu. Ten kierowca prawo jazdy posiada od 2017 r. Aktualnie jest on studentem, który dorywczo pracuje.
Wariant numer 2: pani Aneta ma 32 lata i jest pracownikiem biurowym. Ten przykładowy kierowca uzyskał prawo jazdy w 2010 r. Pani Aneta kupuje OC już od 8 lat. Niestety, w zeszłym roku spowodowała ona szkodę. Wcześniej jeździła bezszkodowo, dzięki czemu posiadała maksymalne zniżki na OC (60%). Pani Aneta ma męża i dwoje dzieci (w wieku 2 lata i 4 lata).
Wariant numer 3: pan Stanisław ma 42 lata i pracuje jako nauczyciel. Prawo jazdy posiada od 18 lat, a OC kupuje nieprzerwanie od 2009 r. Kierowca z wariantu numer 3 nigdy nie spowodował żadnej szkody, dzięki czemu może się pochwalić maksymalnymi zniżkami na OC. Pan Stanisław ma żonę i jedno dziecko w wieku 12 lat.