Strona główna  |  Wiadomości  |  Gdzie w Polsce jeżdżą najstarsze samochody?

Gdzie w Polsce jeżdżą najstarsze samochody?

Data publikacji: 2020-06-29
Po polskich drogach wciąż porusza się wiele starszych samochodów osobowych. Sprawdziliśmy, w których częściach kraju takich pojazdów jest najwięcej, a gdzie najmniej.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl dość często podają informacje na temat średniego wieku samochodów osobowych w Polsce. Analizy tej porównywarki, opierające się na danych z kalkulatora OC, wskazują, że przeciętny wiek polskiego samochodu osobowego to 13 - 14 lat. Bardzo podobne wyniki podaje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA).

Tym razem analitycy Ubea.pl, bazując na danych opublikowanych przez GUS, postanowili dokładniej zbadać temat związany z wiekiem polskich samochodów. Analiza Ubea.pl odpowiada między innymi na pytanie, w których częściach naszego kraju nowe i stare samochody osobowe są najbardziej popularne.

Spis treści:

  1. Udział aut w wieku od 16 do 20 lat wzbudza niepokój
  2. Na jakie samochody w Polsce należy zwrócić uwagę?
  3. Struktura zarejestrowanych samochodów osobowych pod względem wieku w Polsce - dane GUS z 2018 r.
  4. Gdzie jest dużo nowych samochodów?
  5. Gdzie stare auta są częstym widokiem?
  6. Polskie samochody nie są najstarsze w Unii Europejskiej

Udział aut w wieku od 16 do 20 lat wzbudza niepokój

Samochody w Polsce Przed zaprezentowaniem terytorialnego zróżnicowania wieku polskich aut warto najpierw spojrzeć na ogólnopolskie dane dotyczące roku produkcji samochodów osobowych.

Najnowsze takie statystyki podawane przez GUS pochodzą z 2018 roku. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl zaprezentowali je w poniższej tabeli - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki Ubea.pl.

Informacje zamieszczone w poniższym zestawieniu wskazują, że w 2018 r. zdecydowanie najliczniejsza była grupa aut o wieku 16 lat - 20 lat (ok. 4,88 mln). Takie samochody osobowe stanowiły niemal 21% wszystkich pojazdów z analizowanej kategorii. Wiele aut wyprodukowanych od 2000 r. do 2004 r. może się obecnie znajdować już w niezbyt dobrym stanie technicznym, co oczywiście wzbudza pewien niepokój.

Uwagę zwraca także wysoki odsetek samochodów osobowych liczących sobie:

  • od 12 do 15 lat: 3,87 mln (czyli 16,5%)
  • od 21 do 25 lat: 3,08 mln (13,2%)
  • minimum 31 lat: 3,52 mln (15,0%)

Na jakie samochody w Polsce należy zwrócić uwagę?

Można przypuszczać, że do grupy aut w wieku ponad 25 lat zaliczono wiele pojazdów, które już nie jeżdżą po polskich szosach (z różnych przyczyn).

Właśnie dlatego w ramach dalszej analizy obok najnowszych samochodów (maksymalnie pięcioletnich) warto wziąć pod uwagę auta liczące 16 lat - 25 lat, a nie pojazdy, które formalnie są najstarsze - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Struktura zarejestrowanych samochodów osobowych pod względem wieku w Polsce - dane GUS z 2018 r.

Wiek samochodu ↓ Liczba samochodów osobowych z danej grupy wiekowej Udział samochodów osobowych z danej grupy wiekowej
do 1 roku 871 162 3,7%
2 lata 435 453 1,9%
3 lata 399 180 1,7%
4 - 5 lat 749 509 3,2%
6 - 7 lat 908 895 3,9%
8 - 9 lat 1 081 259 4,6%
10 - 11 lat 1 675 678 7,2%
12 - 15 lat 3 868 023 16,5%
16 - 20 lat 4 880 294 20,8%
21 - 25 lat 3 084 603 13,2%
26 - 30 lat 1 957 051 8,4%
31 lat i starsze 3 517 909 15,0%
ogółem 23 429 016 100,0%

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych GUS

Gdzie jest dużo nowych samochodów?

Informacje z powyższej tabeli wskazują, że w 2018 r. było zarejestrowanych całkiem sporo nowych aut o wieku nieprzekraczającym 1 roku. Stanowiły one 3,7% wszystkich samochodów osobowych. Taki relatywnie wysoki wynik (np. względem odsetka odrobinę starszych aut) był prawdopodobnie rezultatem poprawy sytuacji gospodarczej po 2014 roku.

Warto sprawdzić, jak udział najnowszych i nieco starszych aut w wieku nieprzekraczającym 5 lat wyglądał na terenie wszystkich polskich powiatów oraz miast pełniących funkcje powiatu - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź, gdzie w Polsce jest popularny diesel, a gdzie gaz

Dane Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 roku wskazują, że najwyższym udziałem „młodych” aut cechowały się następujące lokalizacje:

  • Warszawa: 34,8% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych to auta w wieku do 5 lat włącznie
  • Katowice: 30,7%
  • pow. warszawski zachodni: 30,5%
  • Poznań: 28,0%
  • Rzeszów: 24,5%
  • Tychy: 23,7%
  • Bielsko-Biała: 23,3%
  • Wrocław: 23,0%
  • Gdynia: 23,0%
  • Kraków: 22,7%

Najmniej nowych aut było natomiast w:

  • pow. chełmski: 1,6%
  • pow. bialski: 2,0%
  • pow. zwoleński: 2,1%
  • pow. tomaszowski: 2,2%
  • pow. opolski: 2,2%
  • pow. włodawski: 2,2%
  • pow. hrubieszowski: 2,3%
  • pow. opatowski: 2,3%
  • pow. kazimierski: 2,4%
  • pow. lipski: 2,4%

Zamieszczona obok mapa potwierdza, że duże miasta oraz ich najbliższe okolice są skupiskami względnie nowych pojazdów. Taka sytuacja jest częściowo związana z dużą liczbą aut firmowych zarejestrowanych np. na terenie Warszawy i Krakowa.

Auta do 5 lat w Polsce

Niemniej jednak, nie można lekceważyć wyników dotyczących prywatnych samochodów osobowych. Większy udział nowszych aut to swoisty miernik zamożności regionu. W niemal 270 polskich powiatach i miastach na prawach powiatu spotkanie takich „młodych” samochodów osobowych (wiek do 5 lat włącznie) jest stosunkowo trudne.

Mowa o obszarach zaznaczonych na mapie najjaśniejszym odcieniem niebieskiego. Taki kolor sygnalizuje, że najwyżej co dwudzieste auto w danym regionie ma mniej niż 5 lat - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Gdzie stare auta są częstym widokiem?

Dane Głównego Urzędu Statystycznego dają również możliwość sprawdzenia, w których częściach Polski udział starszych samochodów był największy pod koniec 2018 r. Mowa o pojazdach w wieku 16 - 25 lat. Dane GUS-u wskazują, że około dwa lata temu najwięcej takich było w następujących lokalizacjach:

  • pow. chełmski: 50,6% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych to auta w wieku od 16 lat do 25 lat
  • Przemyśl: 50,6%
  • pow. jarosławski: 50,3%
  • pow. zamojski: 47,9%
  • pow. lwówecki: 47,8%
  • pow. hrubieszowski: 47,7%
  • pow. przemyski: 47,0%
  • pow. bolesławiecki: 46,5%
  • pow. krasnostawski: 46,3%
  • pow. przasnyski: 45,4%

Najmiejszym udziałem aut z tej grupy cechowały się natomiast następujące lokalizacje:

  • Warszawa: 16,4%
  • Katowice: 19,8%
  • Sopot: 20,0%
  • Gdynia: 20,4%
  • Poznań: 21,2%
  • Kraków: 21,5%
  • Gdańsk: 23,1%
  • Rzeszów: 23,6%
  • pow. warszawski zachodni: 24,0%
  • Wrocław: 24,5%

Warto również przyjrzeć się zamieszczonej obok mapie, która do pewnego stopnia stanowi odwrotność poprzedniej. Jak nietrudno zauważyć, duże miasta oraz ich najbliższe okolice w 2018 r. zwykle cechowały się niskim udziałem starych samochodów. Najwięcej takich aut było zarejestrowanych między innymi blisko wschodniej granicy kraju.

Starsze samochody w Polsce

Nie można jednak zapominać, że podwyższonym udziałem starszych samochodów osobowych wyróżniała się też część województwa mazowieckiego, świętokrzyskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz dolnośląskiego - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Polskie samochody nie są najstarsze w Unii Europejskiej

Informacje dotyczące wieku polskich aut z pewnością nie przedstawiają się szczególnie optymistycznie. Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl postanowili sprawdzić, czy dość wysoki wiek samochodów osobowych jest problemem także w innych krajach Europy.

Wspominane już wcześniej Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów podaje, że w 2018 r. średni wiek aut z wybranych krajów Starego Kontynentu wyglądał następująco:

  • Austria: 8,2 roku
  • Belgia: 9,0 lat
  • Chorwacja: 12,6 roku
  • Czechy: 14,8 roku
  • Dania: 8,8 roku
  • Estonia: 16,7 roku
  • Finlandia: 12,1 roku
  • Francja: 9,0 roku
  • Grecja: 15,7 roku
  • Hiszpania: 12,4 roku
  • Holandia: 10,6 roku
  • Irlandia: 8,4 roku
  • Litwa: 16,9 roku
  • Luksemburg: 6,4 roku
  • Łotwa: 13,9 roku
  • Niemcy: 9,5 roku
  • Norwegia: 10,5 roku
  • Polska: 13,9 roku
  • Portugalia: 12,9 roku
  • Rumunia: 16,3 roku
  • Słowacja: 13,9 roku
  • Słowenia: 10,1 roku
  • Szwajcaria: 8,6 roku
  • Szwecja: 9,9 roku
  • Węgry: 14,2 roku
  • Wielka Brytania: 8,0 roku
  • Włochy: 11,3 roku

Powyższe dane ACEA informują, że nie tylko w Polsce średni wiek samochodu osobowego jest wyraźnie wyższy od unijnej średniej (10,8 roku w 2018 r.). Znacznie starsze pojazdy jeżdżą między innymi w Grecji, Estonii, Czechach, Rumunii czy na Litwie.

Za jakiś czas znów warto będzie sprawdzić analogiczne dane, które opublikuje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów. W statystykach dotyczących 2020 r. i 2021 r. będzie zapewne widoczny wpływ kryzysu spowodowanego koronawirusem - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź, jak w czasie koronawirusa ubezpieczyciele pomagają kierowcom

O autorze
Andrzej Prajsnar
Andrzej Prajsnar
Na Ubea.pl o ubezpieczeniach piszę od 2014 r. Zajmuję się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiowałem ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jestem autorem artykułów, wypowiedzi i analiz publikowanych m.in. przez media współpracujące z naszą porównywarką (Rzeczpospolita, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl).
Podobne artykuły
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2023-07-31

Rok 2023 może być bezpieczniejszy na drogach od poprzedniego?

Pierwszy kwartał 2023 r. był na drogach najbezpieczniejszy od długiego czasu. Sprawdzamy, czy niedawno zakończone pierwsze półrocze prezentuje się tak samo dobrze.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2022-04-16

Barometr Ubea.pl: ceny OC w marcu 2022 r.

Wielu analityków spodziewa się rychłego wzrostu składek OC dla kierowców. Warto sprawdzić, czy taka zmiana miała miejsce już w marcu 2022 roku.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2020-05-04

Na których ubezpieczycieli się nie skarżymy?

Znamy już dane o skargach na ubezpieczycieli w 2019 r. Sprawdzamy, które towarzystwa ubezpieczeniowe wypadły najlepiej, a które najgorzej w tym zestawieniu Rzecznika Finansowego.

Czytaj więcej
Komentarze