Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Gdzie w Polsce jeżdżą najstarsze samochody?

Data publikacji: 2020-06-29

Po polskich drogach wciąż porusza się wiele starszych samochodów osobowych. Sprawdziliśmy, w których częściach kraju takich pojazdów jest najwięcej, a gdzie najmniej.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl dość często podają informacje na temat średniego wieku samochodów osobowych w Polsce. Analizy tej porównywarki, opierające się na danych z kalkulatora OC, wskazują, że przeciętny wiek polskiego samochodu osobowego to 13 - 14 lat. Bardzo podobne wyniki podaje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA).

Tym razem analitycy Ubea.pl, bazując na danych opublikowanych przez GUS, postanowili dokładniej zbadać temat związany z wiekiem polskich samochodów. Analiza Ubea.pl odpowiada między innymi na pytanie, w których częściach naszego kraju nowe i stare samochody osobowe są najbardziej popularne.

Spis treści:

  1. Udział aut w wieku od 16 do 20 lat wzbudza niepokój
  2. Na jakie samochody w Polsce należy zwrócić uwagę?
  3. Struktura zarejestrowanych samochodów osobowych pod względem wieku w Polsce - dane GUS z 2018 r.
  4. Gdzie jest dużo nowych samochodów?
  5. Gdzie stare auta są częstym widokiem?
  6. Polskie samochody nie są najstarsze w Unii Europejskiej

Udział aut w wieku od 16 do 20 lat wzbudza niepokój

Samochody w Polsce Przed zaprezentowaniem terytorialnego zróżnicowania wieku polskich aut warto najpierw spojrzeć na ogólnopolskie dane dotyczące roku produkcji samochodów osobowych.

Najnowsze takie statystyki podawane przez GUS pochodzą z 2018 roku. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl zaprezentowali je w poniższej tabeli - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki Ubea.pl.

Informacje zamieszczone w poniższym zestawieniu wskazują, że w 2018 r. zdecydowanie najliczniejsza była grupa aut o wieku 16 lat - 20 lat (ok. 4,88 mln). Takie samochody osobowe stanowiły niemal 21% wszystkich pojazdów z analizowanej kategorii. Wiele aut wyprodukowanych od 2000 r. do 2004 r. może się obecnie znajdować już w niezbyt dobrym stanie technicznym, co oczywiście wzbudza pewien niepokój.

Uwagę zwraca także wysoki odsetek samochodów osobowych liczących sobie:

  • od 12 do 15 lat: 3,87 mln (czyli 16,5%)
  • od 21 do 25 lat: 3,08 mln (13,2%)
  • minimum 31 lat: 3,52 mln (15,0%)

Na jakie samochody w Polsce należy zwrócić uwagę?

Można przypuszczać, że do grupy aut w wieku ponad 25 lat zaliczono wiele pojazdów, które już nie jeżdżą po polskich szosach (z różnych przyczyn).

Właśnie dlatego w ramach dalszej analizy obok najnowszych samochodów (maksymalnie pięcioletnich) warto wziąć pod uwagę auta liczące 16 lat - 25 lat, a nie pojazdy, które formalnie są najstarsze - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Struktura zarejestrowanych samochodów osobowych pod względem wieku w Polsce - dane GUS z 2018 r.

Wiek samochodu ↓ Liczba samochodów osobowych z danej grupy wiekowej Udział samochodów osobowych z danej grupy wiekowej
do 1 roku 871 162 3,7%
2 lata 435 453 1,9%
3 lata 399 180 1,7%
4 - 5 lat 749 509 3,2%
6 - 7 lat 908 895 3,9%
8 - 9 lat 1 081 259 4,6%
10 - 11 lat 1 675 678 7,2%
12 - 15 lat 3 868 023 16,5%
16 - 20 lat 4 880 294 20,8%
21 - 25 lat 3 084 603 13,2%
26 - 30 lat 1 957 051 8,4%
31 lat i starsze 3 517 909 15,0%
ogółem 23 429 016 100,0%

Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych GUS

Gdzie jest dużo nowych samochodów?

Informacje z powyższej tabeli wskazują, że w 2018 r. było zarejestrowanych całkiem sporo nowych aut o wieku nieprzekraczającym 1 roku. Stanowiły one 3,7% wszystkich samochodów osobowych. Taki relatywnie wysoki wynik (np. względem odsetka odrobinę starszych aut) był prawdopodobnie rezultatem poprawy sytuacji gospodarczej po 2014 roku.

Warto sprawdzić, jak udział najnowszych i nieco starszych aut w wieku nieprzekraczającym 5 lat wyglądał na terenie wszystkich polskich powiatów oraz miast pełniących funkcje powiatu - komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź, gdzie w Polsce jest popularny diesel, a gdzie gaz

Dane Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 roku wskazują, że najwyższym udziałem „młodych” aut cechowały się następujące lokalizacje:

  • Warszawa: 34,8% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych to auta w wieku do 5 lat włącznie
  • Katowice: 30,7%
  • pow. warszawski zachodni: 30,5%
  • Poznań: 28,0%
  • Rzeszów: 24,5%
  • Tychy: 23,7%
  • Bielsko-Biała: 23,3%
  • Wrocław: 23,0%
  • Gdynia: 23,0%
  • Kraków: 22,7%

Najmniej nowych aut było natomiast w:

  • pow. chełmski: 1,6%
  • pow. bialski: 2,0%
  • pow. zwoleński: 2,1%
  • pow. tomaszowski: 2,2%
  • pow. opolski: 2,2%
  • pow. włodawski: 2,2%
  • pow. hrubieszowski: 2,3%
  • pow. opatowski: 2,3%
  • pow. kazimierski: 2,4%
  • pow. lipski: 2,4%

Zamieszczona obok mapa potwierdza, że duże miasta oraz ich najbliższe okolice są skupiskami względnie nowych pojazdów. Taka sytuacja jest częściowo związana z dużą liczbą aut firmowych zarejestrowanych np. na terenie Warszawy i Krakowa.

Auta do 5 lat w Polsce

Niemniej jednak, nie można lekceważyć wyników dotyczących prywatnych samochodów osobowych. Większy udział nowszych aut to swoisty miernik zamożności regionu. W niemal 270 polskich powiatach i miastach na prawach powiatu spotkanie takich „młodych” samochodów osobowych (wiek do 5 lat włącznie) jest stosunkowo trudne.

Mowa o obszarach zaznaczonych na mapie najjaśniejszym odcieniem niebieskiego. Taki kolor sygnalizuje, że najwyżej co dwudzieste auto w danym regionie ma mniej niż 5 lat - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Gdzie stare auta są częstym widokiem?

Dane Głównego Urzędu Statystycznego dają również możliwość sprawdzenia, w których częściach Polski udział starszych samochodów był największy pod koniec 2018 r. Mowa o pojazdach w wieku 16 - 25 lat. Dane GUS-u wskazują, że około dwa lata temu najwięcej takich było w następujących lokalizacjach:

  • pow. chełmski: 50,6% wszystkich zarejestrowanych samochodów osobowych to auta w wieku od 16 lat do 25 lat
  • Przemyśl: 50,6%
  • pow. jarosławski: 50,3%
  • pow. zamojski: 47,9%
  • pow. lwówecki: 47,8%
  • pow. hrubieszowski: 47,7%
  • pow. przemyski: 47,0%
  • pow. bolesławiecki: 46,5%
  • pow. krasnostawski: 46,3%
  • pow. przasnyski: 45,4%

Najmiejszym udziałem aut z tej grupy cechowały się natomiast następujące lokalizacje:

  • Warszawa: 16,4%
  • Katowice: 19,8%
  • Sopot: 20,0%
  • Gdynia: 20,4%
  • Poznań: 21,2%
  • Kraków: 21,5%
  • Gdańsk: 23,1%
  • Rzeszów: 23,6%
  • pow. warszawski zachodni: 24,0%
  • Wrocław: 24,5%

Warto również przyjrzeć się zamieszczonej obok mapie, która do pewnego stopnia stanowi odwrotność poprzedniej. Jak nietrudno zauważyć, duże miasta oraz ich najbliższe okolice w 2018 r. zwykle cechowały się niskim udziałem starych samochodów. Najwięcej takich aut było zarejestrowanych między innymi blisko wschodniej granicy kraju.

Starsze samochody w Polsce

Nie można jednak zapominać, że podwyższonym udziałem starszych samochodów osobowych wyróżniała się też część województwa mazowieckiego, świętokrzyskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego oraz dolnośląskiego - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Polskie samochody nie są najstarsze w Unii Europejskiej

Informacje dotyczące wieku polskich aut z pewnością nie przedstawiają się szczególnie optymistycznie. Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl postanowili sprawdzić, czy dość wysoki wiek samochodów osobowych jest problemem także w innych krajach Europy.

Wspominane już wcześniej Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów podaje, że w 2018 r. średni wiek aut z wybranych krajów Starego Kontynentu wyglądał następująco:

  • Austria: 8,2 roku
  • Belgia: 9,0 lat
  • Chorwacja: 12,6 roku
  • Czechy: 14,8 roku
  • Dania: 8,8 roku
  • Estonia: 16,7 roku
  • Finlandia: 12,1 roku
  • Francja: 9,0 roku
  • Grecja: 15,7 roku
  • Hiszpania: 12,4 roku
  • Holandia: 10,6 roku
  • Irlandia: 8,4 roku
  • Litwa: 16,9 roku
  • Luksemburg: 6,4 roku
  • Łotwa: 13,9 roku
  • Niemcy: 9,5 roku
  • Norwegia: 10,5 roku
  • Polska: 13,9 roku
  • Portugalia: 12,9 roku
  • Rumunia: 16,3 roku
  • Słowacja: 13,9 roku
  • Słowenia: 10,1 roku
  • Szwajcaria: 8,6 roku
  • Szwecja: 9,9 roku
  • Węgry: 14,2 roku
  • Wielka Brytania: 8,0 roku
  • Włochy: 11,3 roku

Powyższe dane ACEA informują, że nie tylko w Polsce średni wiek samochodu osobowego jest wyraźnie wyższy od unijnej średniej (10,8 roku w 2018 r.). Znacznie starsze pojazdy jeżdżą między innymi w Grecji, Estonii, Czechach, Rumunii czy na Litwie.

Za jakiś czas znów warto będzie sprawdzić analogiczne dane, które opublikuje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów. W statystykach dotyczących 2020 r. i 2021 r. będzie zapewne widoczny wpływ kryzysu spowodowanego koronawirusem - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź, jak w czasie koronawirusa ubezpieczyciele pomagają kierowcom

Tagi:

Komentarze