Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Elektryk lub hybryda – ile kosztuje ich ubezpieczenie?

Data publikacji: 2018-01-24

Wzrasta liczba samochodów elektrycznych, które poruszają się po polskich drogach. Właściciele takich nowoczesnych pojazdów muszą niestety ponieść dość wysokie koszty ubezpieczenia.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Samochody elektryczne i hybrydowe nadal nie są w Polsce bardzo popularne. Liczba takich ekologicznych aut systematycznie jednak wzrasta. Ubezpieczyciele musieli więc przygotować ofertę polis komunikacyjnych (OC, AC, NNW) dla właścicieli „elektryków” oraz „hybryd”.

Do zakupu samochodów częściowo lub całkowicie zasilanych prądem zniechęca nie tylko wysoka cena oraz brak rozbudowanej infrastruktury (np. stacji ładowania). Analiza ekspertów porównywarki Ubea.pl pokazuje, że posiadacze aut elektrycznych i hybrydowych zapłacą o wiele więcej za ubezpieczenie autocasco.

Większa moc hybrydy podwyższa koszt OC

Samochód elektryczny Dzięki danym z kalkulatora ubezpieczeniowego Ubea.pl można porównać koszt zakupu polisy OC oraz pakietów komunikacyjnych (OC + NNW, OC + AC) dla samochodu elektrycznego, hybrydowego i spalinowego.

Szczególnie ciekawe wydaje się porównanie dotyczące nowego Volkswagena Golfa. Ten popularny samochód jest bowiem obecnie dostępny w trzech wersjach z różnym napędem (spalinowym, hybrydowym oraz elektrycznym). W ramach analizy sprawdziliśmy koszt pierwszego ubezpieczenia następujących pojazdów:

  • Wariant 1: nowy Volkswagen e-Golf z rocznika 2017 (136 KM / 100 kW)
  • Wariant 2: nowy Volkswagen Golf VII 1.4 TSI Plug-In-Hybrid GTE z rocznika 2017 (204 KM / 150 kW)
  • Wariant 3: nowy Volkswagen Golf VII 1.0 TSI BMT Trendline DSG z rocznika 2017 (110 KM / 81 kW)

Dodatkowe założenia dotyczące ubezpieczanego auta i jego właściciela, zostały zaprezentowane poniżej:

Ubezpieczający będzie parkował samochód w garażu indywidualnym (Warszawa, kod pocztowy: 02 - 958) i planuje używać go regularnie. Właściciel auta zamierza wykorzystywać swój pojazd do celów prywatnych (spodziewany roczny przebieg: 8000 km). Posiadaczem nowego VW Golfa jest trzydziestodziewięciolatek z Warszawy (żonaty adwokat z dwójką niepełnoletnich dzieci). Kierowca uzyskał prawo jazdy kategorii „B” w dniu 22 stycznia 1998 r. Nowe auto to drugi samochód w gospodarstwie domowym. Ubezpieczający będzie jedynym użytkownikiem pojazdu. Kierowca nowego VW Golfa spowodował ostatnią szkodę sześć lat temu. Kupowana polisa OC ma obowiązywać od 28 stycznia 2018 r. Ubezpieczenie zostanie zamówione przez Internet i opłacone jednym przelewem.

Po uwzględnieniu wszystkich zaprezentowanych założeń okazuje się, że oferta ubezpieczeń OC dla właściciela elektrycznego auta jest nieco węższa. Nie wszyscy ubezpieczyciele uwzględnili bowiem samochody „na prąd” przy konstruowaniu cenników. W analizowanym przykładzie zdecydowanie najwyższy koszt obowiązkowej polisy OC dotyczy hybrydowego VW Golfa (średnia składka: 1072 zł). Mniej trzeba zapłacić za ubezpieczenie wersji elektrycznej (średnio: 902 zł) oraz spalinowej (959 zł).

Dla Golfa posiadającego tradycyjny napęd można natomiast znaleźć najniższą minimalną składką za OC (617 zł). Zauważalnie wyższy koszt ubezpieczenia wersji hybrydowej to z kolei efekt dużej mocy pojazdu (aż 204 KM) - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Sprawdź także, jak będzie wyglądało ubezpieczenie auta autonomicznego

Wyższa cena auta przyczyną większej składki ubezpieczenia AC

Z istotną różnicą kosztów mamy do czynienia również w przypadku pakietów OC + AC (patrz poniższa tabela). Średnia składka dla takiego zestawu dwóch polis wynosi odpowiednio 3300 zł (napęd spalinowy), 3882 zł (napęd hybrydowy) oraz 3834 zł (napęd elektryczny).

W kontekście pakietu ubezpieczeń OC i AC kluczowe znaczenie ma różnica wartości auta wpływająca na koszt autocasco.

Warto zdawać sobie sprawę, że porównywana elektryczna i hybrydowa wersja VW Golfa obecnie kosztuje około 160 000 zł - 165 000 zł. Cena analizowanego auta z napędem spalinowym (Volkswagen Golf VII 1.0 TSI BMT Trendline DSG) to mniej więcej 82 000 zł. Konieczność dopłacenia bardzo dużej kwoty za samochód elektryczny lub hybrydowy stanowi oczywiście sporą barierę dla polskich kierowców - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Porównanie kosztów ubezpieczenia (OC, AC, NNW) przykładowego samochodu elektrycznego, hybrydowego i spalinowego (styczeń 2018 r.)

Wariant analizy →
Analizowana wartość ↓
Wariant 1
(elektryczny VW Golf)
Wariant 2
(hybrydowy VW Golf)
Wariant 3
(spalinowy VW Golf)
Składka za polisę OC 723 zł - 1127 zł
(średnia składka: 902 zł)
686 zł - 1430 zł
(średnia składka: 1072 zł)
617 zł - 1402 zł
(średnia składka: 959 zł)
Składka za pakiet OC + NNW 749 zł - 1182 zł
(średnia składka: 909 zł)
712 zł - 1468 zł
(średnia składka: 1079 zł)
643 zł - 1440 zł
(średnia składka: 969 zł)
Składka za pakiet OC + AC 2099 zł - 6062 zł
(średnia składka: 3834 zł)
1488 zł - 6573 zł
(średnia składka: 3882 zł)
1433 zł - 5860 zł
(średnia składka: 3300 zł)

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl

Dla ubezpieczycieli elektromobilność to wciąż nowość

W miarę wzrostu liczby samochodów elektrycznych oraz hybrydowych na polskich drogach oferta polis dla właścicieli takich pojazdów stanie się zapewne szersza i bardziej atrakcyjna. Na razie jednak koszty ubezpieczeń nie stanowią zachęty do zakupu „hybrydy” lub „elektryka”.

Trzeba także pamiętać, że pojawienie się takich nowych typów pojazdów stanowi pewne wyzwanie dla ubezpieczycieli. Auta elektryczne oraz hybrydowe oprócz wysokiej ceny charakteryzują się dużymi kosztami zakupu niektórych części i brakiem zamienników. Dodatkowo naprawy takiego nietypowego pojazdu podejmą się tylko nieliczne warsztaty.

W związku z wymienionymi trudnościami dla ubezpieczycieli oraz wysokimi kosztami naprawy znacznie większa liczba samochodów elektrycznych lub hybrydowych, mogłaby spowodować wzrost przeciętnych składek za OC. Taki scenariusz zakładający szybki wzrost popularności ekologicznych aut na razie wydaje się jednak mało realny dla Polski - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Sprawdź, którzy ubezpieczyciele proponują obecnie rozwiązania telematyczne

Tagi:

Komentarze