Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Duży silnik to droga polisa OC?

Data publikacji: 2017-05-31

Osoby kupujące samochody z dużym silnikiem, powinny brać pod uwagę koszt przyszłej polisy OC. Dane Ubea.pl niestety wskazują, że trzeba dość dużo dopłacić za ubezpieczenie auta z pojemnością skokową silnika powyżej 1,8 - 2,0 litra. Tymczasem samochody posiadające większe silniki wciąż cieszą się popularnością wśród Polaków.

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Dopłata składki za duży silnik to nawet 100%

Duża pojemność silnika to droższe OC

Anonimowe wyniki kalkulacji prawie 100 000 użytkowników porównywarki Ubea.pl idealnie nadają się do sprawdzenia zależności między pojemnością silnika oraz kosztem OC. Łączne wyniki wspomnianych kalkulacji zostały zaprezentowane w poniższej tabeli. Dotyczy ona samochodów o bardzo zróżnicowanej pojemności silnika. W badanej próbie znalazło się zarówno auto o pojemności skokowej 0,4 litra, jak i ośmiolitrowe monstrum.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę średni poziom najniższej składki za OC oraz pojemność silnika, to okaże się, że zależność pomiędzy tymi wartościami jest bardzo dobrze widoczna. Wyjątek stanowią nieliczne samochody o pojemności skokowej silnika poniżej 600 centymetrów sześciennych. Składka dotycząca takich pojazdów jest relatywnie wysoka.

Może to wynikać z faktu, że właścicielami samochodów o pojemności skokowej do 0,6 litra są zwykle młode osoby, które uzyskały prawo jazdy B1 - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

W przypadku większych samochodów związek między pojemnością silnika i poziomem składki za OC jest już bardzo dobrze widoczny. Jako przykład mogą posłużyć auta z silnikiem o pojemności 1,0 litra - 1,4 litra.

  • Za najtańsze ubezpieczenie OC takich pojazdów użytkownicy porównywarki Ubea.pl średnio płacą 1025 zł.
  • W przypadku aut posiadających pojemność skokową 1,4 litra - 1,8 litra analogiczny koszt ubezpieczenia wzrasta już do 1083 zł.
  • Większą różnicę można zaobserwować między innymi dla samochodów z pojemnością skokową 1,8 litra - 2,2 litra (średnia składka: 1164 zł) oraz aut posiadających silnik o pojemności 2,2 litra - 2,6 litra (średnia składka: 1398 zł).

Zobacz, co jeszcze ma znaczenie przy wyliczaniu składki OC:

Właściciele aut z jeszcze większymi jednostkami napędowymi muszą się przygotować na spore wydatki. Średni poziom najniższej składki za OC wynosi około 1700 zł w przypadku samochodu o pojemności skokowej silnika 3,8 litra - 4,2 litra. Posiadacze aut z największymi silnikami (ponad 5,0 litrów) za najtańsze ubezpieczenie OC muszą płacić prawie 2300 zł (patrz poniższa tabela).

Sprawdź, czy cena OC zależy od wielkości miejsca zamieszkania

W ostatnim czasie zależność pomiędzy pojemnością silnika oraz jego mocą zaczyna się nieco zacierać. Na rynku można bowiem znaleźć np. jednostki napędowe o pojemności 1,2 litra i mocy przekraczającej 100 KM. Mimo tych zmian pojemność silnika nadal ma wpływ na poziom składki za OC.

Ubezpieczyciele na podstawie swoich statystyk szkodowości przyjmują, że osoba posiadająca auto z większym (i domyślnie mocniejszym silnikiem), będzie bardziej skłonna do szybkiej jazdy i łamania przepisów drogowych - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zależność pomiędzy pojemnością silnika samochodu i kosztem obowiązkowego ubezpieczenia OC

Pojemność skokowa silnika ↓ Średni poziom najniższej składki za OC Udział samochodów z daną pojemnością silnika
poniżej 600 cm³ 1 674 zł 0,1%
601 cm³ - 1000 cm³ 935 zł 5,1%
1001 cm³ - 1400 cm³ 1 025 zł 22,0%
1401 cm³ - 1800 cm³ 1 083 zł 30,6%
1801 cm³ - 2200 cm³ 1 164 zł 31,7%
2201 cm³ - 2600 cm³ 1 398 zł 4,8%
2601 cm³ - 3000 cm³ 1 396 zł 3,4%
3001 cm³ - 3400 cm³ 1 262 zł 0,5%
3401 cm³ - 3800 cm³ 1 438 zł 0,5%
3801 cm³ - 4200 cm³ 1 702 zł 0,5%
4201 cm³ - 4600 cm³ 2 044 zł 0,3%
4601 cm³ - 5000 cm³ 1 870 zł 0,2%
ponad 5000 cm³ 2 288 zł 0,2%

Tabela: opłaty OC od pojemności silnika.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl

Pod maską dość często mamy ponad 2 litry

Konieczność dopłacenia pewnej kwoty za ubezpieczenie samochodu z większym silnikiem jest ważną kwestią ze względu na upodobania rodzimych kierowców. Na podstawie danych Ubea.pl dotyczących składek ubezpieczeń OC i pojemności silnika można również sprawdzić, jak duże jednostki napędowe najczęściej wybierają Polacy (patrz powyższa tabela).

Po przeanalizowaniu informacji podawanych przez prawie 100 000 właścicieli samochodów okazało się, że popularność silników o danej pojemności skokowej przedstawia się następująco:

  • 0,6 l - 1,0 l: 5,1% ubezpieczanych samochodów
  • 1,0 l - 1,4 l: 22,0% ubezpieczanych samochodów
  • 1,4 l - 1,8 l: 30,6% ubezpieczanych samochodów
  • 1,8 l - 2,2 l: 31,7% ubezpieczanych samochodów
  • 2,2 l - 2,6 l: 4,8% ubezpieczanych samochodów
  • 2,6 l - 3,0 l: 3,4% ubezpieczanych samochodów

Uwagę zwraca stosunkowo duży udział aut posiadających silnik o pojemności skokowej 1,8 litra - 2,2 litra. Bardziej szczegółowe dane wskazują, że pojemność silnika wynosząca 2000 centymetrów sześciennych jest najczęściej podawana przez użytkowników porównywarki Ubea.pl.

Wśród samochodów osobowych z taką pojemnością silnika znajdziemy zarówno nowe limuzyny, jak i starsze samochody importowane zza granicy (przykład: Audi A4 2.0 z 2003 r.). Posiadacze aut należących do tej drugiej grupy powinni zdawać sobie sprawę, że większa pojemność skokowa przełoży się na wyższy koszt ubezpieczenia podczas całej eksploatacji samochodu.

Wspomniana kwestia może być szczególnie problematyczna dla młodych kierowców, którzy płacą wysokie składki OC z uwagi na sam wiek i niewielkie doświadczenie - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Komentarze

2017-11-27 08:10

etyka biznesu37.47.100.25

Samochody z większą pojemnością mają zazwyczaj większą masę i gabaryty. Są postrzegane jako bardziej bezpieczne. W trasach są potrafią być bardziej ekonomiczne od aut miejskich i kompaktów. Uzależnianie wysokości składki od pojemności czy mocy jest anachronizmem i zwykłym dojeniem właścicieli pojazdów. Powinna ona zależeć od stosunku mocy do masy samochodu! Inaczej jeździ kierowca 140-konnego Audi A6, a inaczej 170-konnego A3. Obydwaj mają silnik 2.0. Jeszcze inaczej jeździ kierowca takiego np. Clio Williams. Tego ubezpieczyciele nie dostrzegają? Wątpię... Jeśli są tak głupi, to jakim cudem prowadzą firmy o takim kapitale i zyskach?

2017-10-05 20:16

Mm30046.134.62.98

Idea takiego postępowania jest prosta samochody z poj .większą niż 2l. są drogie i stać na nie osoby bardziej zamożne więc można ich dojić

2017-09-21 10:53

gobo188.146.35.50

To jaką pojemność silnika mam nie powinno nikogo interesować, a rozmowy w stylu że samochodem o większej mocy ludzie robią więcej wypadków to stek bzdur. Firmy ubezpieczeniowe po prostu żerują na tym że więcej jest samochodów z silnikami 1,8 do 2,2 i dlatego windują ceny w tych zakresach.

2017-09-21 13:26

Ubea.pl81.190.208.17

Zgadza się, że zwracanie tak dużej uwagi na pojemność silnika nie jest do końca uzasadnione. Zwłaszcza obecnie, kiedy większa pojemność silnika niekoniecznie przekłada się na większą moc. Faktem jest też jednak, że ubezpieczyciele uzależniają cenę OC od pojemności silnika. Jeśli więc komuś zależy na jak najniższym OC, lepiej kupić auto o małej pojemności / porównywać ceny ubezpieczeń, by znaleźć takie towarzystwo, które nie patrzy aż tak bardzo na pojemność.

2017-12-12 16:57

Waldemar Bęben94.254.176.138

Stek bzdur, mam pickupa i do wygodnego przewozu cięzkieg ładunku potrzebuję duży moment obrotowy a nie moc, i żadne 1,5 l tego ne zrobi, potrzebna mi duza pojemnśc W zyciu nie zrobiłem zadnego wypadku z mojej winy, składka obecnie z max znizkami 850 zł Pytam za co ?