Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Barometr Ubea.pl: ceny OC w dużych miastach (styczeń 2016 r. - styczeń 2019 r.)

Data publikacji: 2019-01-18

Na początku 2016 r. sprawdziliśmy ceny OC w 10 największych miastach. Po trzech latach powtórzyliśmy naszą analizę. Czy ceny OC wzrosły?

Oblicz ubezpieczenie

Oblicz moje OC/AC

Eksperci porównywarki Ubea.pl na początku 2016 r. sprawdzili średni poziom składki OC w dziesięciu największych miastach kraju. Wtedy nie można było jeszcze przypuszczać, że kolejne kwartały przyniosą tak duże oraz gwałtowne podwyżki cen obowiązkowych polis dla kierowców. Na skalę wspomnianych podwyżek warto spojrzeć z perspektywy trzech lat.

Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl na początku 2019 r. ponownie sprawdzili koszt OC w dziesięciu największych miastach. Nowa analiza opiera się na dokładnie takich samych założeniach, jak badanie przeprowadzone trzy lata wcześniej.

Warto sprawdzić, jakie wyniki przyniosło takie ciekawe zestawienie średniego kosztu OC ze stycznia 2016 roku oraz stycznia 2019 roku.

Ile wyniesie średnia składka OC?

Średnia składka OC w 10 największych miastach Rzetelne porównanie aktualnego poziomu składek OC w metropoliach oraz wyników sprzed trzech lat wymaga zastosowania niezmienionej metodologii. Dlatego eksperci Ubea.pl w styczniu 2019 r. uwzględnili dokładnie takie same założenia, jak 36 miesięcy wcześniej. W przypadku każdego z dziesięciu największych miast Polski obliczono średnią roczną składkę OC dla następujących kierowców:

wariant numer 1 - dwudziestopięcioletniego właściciela Volkswagena Golfa V (rocznik 2006), który kupuje swoją pierwszą polisę i wcześniej nie miał historii ubezpieczeniowej

wariant numer 2 - trzydziestopięcioletniego właściciela Opla Astry IV (rocznik 2011), który posiada prawo jazdy od 2002 r. i ostatnią szkodę spowodował dwa lata temu

wariant numer 3 - pięćdziesięcioletniego właściciela Toyoty Avensis (rocznik 2011), który posiada prawo jazdy od 1988 r. i ostatnią szkodę spowodował pięć lat temu

Przykładowi kierowcy odzwierciedlają trzy różne profile osób ubezpieczonych.

W badanej grupie mamy zarówno zupełnego nowicjusza kupującego swoje pierwsze OC (patrz wariant 1), jak i starszego posiadacza auta o długiej oraz dobrej historii ubezpieczeniowej (zobacz wariant 3). Grupę badanych kierowców uzupełnia osoba o średnim doświadczeniu, która stosunkowo niedawno (dwa lata temu) spowodowała ostatnią szkodę komunikacyjną - wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź podsumowanie rankingów OC, AC i NNW w 2018

Najbardziej podrożały polisy OC w Warszawie i Gdańsku

Po wykonaniu odpowiednich obliczeń okazało się, że trzyletni wzrost średnich składek OC był bardzo dotkliwy na terenie wszystkich analizowanych miast. Średnia podwyżka dotycząca trzech wariantów analizy wyniosła:

Warszawa - 103%
Kraków - 85%
Łódź - 83%
Wrocław - 93%
Poznań - 86%
Gdańsk - 100%
Szczecin - 80%
Bydgoszcz - 98%
Lublin - 88%
Katowice - 74%

Po uwzględnieniu wyników z dziesięciu metropolii oraz trzech wariantów analizy okazuje się, że koszt obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowcy przeciętnie wzrósł o 89% przez trzy lata (styczeń 2016 r. - styczeń 2019 r.).

Warto zwrócić uwagę, że największe podwyżki dotyczyły Warszawy oraz Gdańska. Mowa o miastach, które pod względem średniego poziomu składek OC lokują się w ścisłej czołówce (zobacz poniższa tabela). Zainteresowanie może wzbudzać również wysoka stopa wzrostów odnotowanych na terenie Bydgoszczy (+98%).

Kierowcy z Katowic, Szczecina i Łodzi są w nieco lepszej sytuacji

Wyniki dotyczące Katowic (+74%), Szczecina (+80%) oraz Łodzi (+83%) prezentują się nieco lepiej niż w przypadku innych miast. Nadal są one jednak bardzo wysokie.

W tym kontekście warto powołać się na przykład młodego katowickiego kierowcy z wariantu numer 1. Taki posiadacz samochodu na początku 2019 r. przeciętnie musiał zapłacić 2240 zł za roczną obowiązkową ochronę. Trzy lata wcześniej koszt ubezpieczenia OC dla tej samej osoby oscylował na średnim poziomie 1338 zł - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Eksperci Ubea.pl podkreślają, że ich analiza uwzględnia ujemne zmiany kosztów OC notowane w 2018 r. Gdyby podobne porównanie składek OC wykonano rok wcześniej (tzn. na początku 2018 r.), to średnie podwyżki w wielu miastach znacząco przekraczałyby 100%.

Sprawdź, jak wielkość miasta wpływa na cenę ubezpieczenia OC

Doświadczeni kierowcy mocno odczuli ciężar podwyżek

Dzięki obliczeniom ekspertów Ubea.pl można wyciągnąć jeszcze jeden ciekawy wniosek. Mowa o zróżnicowaniu skali trzyletnich podwyżek w zależności od profilu kierowcy. Po przeanalizowaniu danych z poniższej tabeli można dość łatwo dostrzec, że średnia stopa wzrostów składki była zdecydowanie najwyższa w przypadku kierowcy z wariantu numer 3 (wynik: +141%). Podwyżki składek obowiązkowego ubezpieczenia OC okazały się o wiele mniej dotkliwe dla właścicieli samochodów analizowanych w wariancie numer 1 (+63%) oraz numer 2 (+64%).

Prezentowane wyniki potwierdzają nasze wcześniejsze obserwacje sugerujące, że doświadczeni i bezszkodowi kierowcy w największym stopniu odczuli skutki wzrostu cen OC z lat 2016 - 2018. Taka polityka ubezpieczycieli na pewno jest dość kontrowersyjna i nie stanowi czynnika zachęcającego do budowania dobrej historii ubezpieczeniowej - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki polis Ubea.pl.

O skali zmian dotyczących doświadczonego kierowcy dobrze świadczy przykład Warszawy. W tym mieście posiadacz auta z wariantu numer 3 na początku I kw. 2019 r. musiał średnio zapłacić 1669 zł za obowiązkową ochronę. Trzy lata wcześniej analogiczny wynik oscylował na poziomie zaledwie 638 zł.

Trzyletni wzrost kosztów obowiązkowego OC o 1000 zł to sytuacja, której doświadczyło wielu starszych i rozważnych kierowców. Takie osoby również powinny uważnie porównywać składki polis OC, bo różnice cenowe między skrajnymi ofertami bywają nawet dwu- lub trzykrotne - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Przekonaj się, o ile wzrośnie OC po szkodzie

Porównanie średnich składek ubezpieczenia OC w 10 największych miastach kraju (styczeń 2016 r. - styczeń 2019 r.)


Nazwa miasta Średnia składka dla wariantu 1 w 2019 r.
(zmiana względem 2016 r.)
Średnia składka dla wariantu 2 w 2019 r.
(zmiana względem 2016 r.)
Średnia składka dla wariantu 3 w 2019 r.
(zmiana względem 2016 r.)

Warszawa

2 660 zł
(+72%)

1 477 zł
(+77%)

1 669 zł
(+162%)

Kraków

2 253 zł
(+60%)

1 256 zł
(+67%)

1 285 zł
(+127%)

Łódź

2 431 zł
(+54%)

1 335 zł
(+56%)

1 497 zł
(+138%)

Wrocław

3 065 zł
(+68%)

1 797 zł
(+70%)

1 775 zł
(+142%)

Poznań

2 531 zł
(+56%)

1 414 zł
(+62%)

1 599 zł
(+141%)

Gdańsk

2 871 zł
(+69%)

1 614 zł
(+70%)

1 805 zł
(+161%)

Szczecin

2 429 zł
(+59%)

1 325 zł
(+61%)

1 371 zł
(+121%)

Bydgoszcz

2 451 zł
(+63%)

1 461 zł
(+77%)

1 566 zł
(+154%)

Lublin

2 193 zł
(+64%)

1 052 zł
(+43%)

1 391 zł
(+157%)

Katowice

2 240 zł
(+67%)

1 160 zł
(+57%)

1 074 zł
(+97%)

Średnia dla 10 miast

2 512 zł
(+63%)

1 389 zł
(+64%)

1 503 zł
(+141%)


Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl (z 17 stycznia 2019 r.)

Dokładne założenia do analizy

Wariant 1: Dwudziestopięcioletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 2 lipca 2012 r. Przykładowy kierowca, który pracuje jako pracownik biurowy jest kawalerem i nie ma dzieci. Klient ubezpieczyciela wcześniej nie posiadał własnego pojazdu, a pierwszy samochód kupił w miesiącu ubezpieczenia.

Ubezpieczane auto to zielony Volkswagen Golf V 1.4 FSI Trendline (5 drzwi, 90 KM). Auto z rocznika 2006, zakupione w polskim salonie, po raz pierwszy zostało zarejestrowane w marcu 2006 r. Przebieg całkowity VW Golfa to 150 000 km. Samochód posiada fabryczny autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało większych uszkodzeń i jest parkowane na ulicy. Kierowca regularnie używa samochodu w kraju i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.

Wariant 2: Trzydziestopięcioletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 3 czerwca 2002 r. Ubezpieczony jest pracownikiem służb mundurowych. Przykładowy klient ma żonę i dwoje dzieci (10 lat, 8 lat). Dotychczas ten klient firmy ubezpieczeniowej posiadał 12 rocznych polis. Zniżka z aktualnego ubezpieczenia (w Allianz Direct) to 10%. Ostatnia szkoda spowodowana przez przykładowego kierowcę miała miejsce 2 lata temu. Kierowca z wariantu numer 2 posiada obecny samochód od 2014 r.

Ubezpieczany samochód to czerwony Opel Astra hatchback IV 1.4 Enjoy (5 drzwi, 101 KM). Auto z rocznika 2011, zakupione w polskim salonie, po raz pierwszy zostało zarejestrowane w marcu 2011 r. Przebieg całkowity Opla Astry to 60 000 km. Samochód posiada fabryczny GPS, autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało uszkodzeń i jest parkowane w garażu wspólnym. Kierowca regularnie używa samochodu w kraju i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.

Wariant 3: Pięćdziesięcioletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 3 listopada 1988 r. Ubezpieczony jest właścicielem własnej firmy. Przykładowy klient ma żonę i jedno dorosłe dziecko (23 lata). Kierowca z wariantu numer 3 wcześniej miał 21 polis OC. Zniżka z aktualnego ubezpieczenia (w Allianz Direct) to 40%. Ostatnia szkoda spowodowana przez tego kierowcę miała miejsce 5 lat temu. Przykładowy kierowca posiada obecny samochód od 2011 r.

Ubezpieczany pojazd to czarna Toyota Avensis sedan 1.6 Luna (4 drzwi, 132 KM). Auto z rocznika 2011, zakupione w polskim salonie, po raz pierwszy zostało zarejestrowane w kwietniu 2011 r. Przebieg całkowity Toyoty Avensis to 80 000 km. Samochód posiada fabryczny GPS, autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało uszkodzeń i jest parkowane w garażu indywidualnym. Kierowca regularnie używa samochodu w kraju i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej.

Tagi:

Komentarze