W najnowszym rankingu jakości dróg, opublikowanym przez Światowe Forum Ekonomiczne, Polska zajęła 57 miejsce na 141 sklasyfikowanych państw. Oprócz państw lepiej rozwiniętych gospodarczo, nasz kraj wyprzedzają również niektóre państwa rozwijające się (np. Indie, Chiny, Maroko i Ekwador).
Taki wynik Polski stanowi kolejne potwierdzenie faktu, że pomimo dużej poprawy infrastruktury drogowej względem realiów sprzed 20 lat - 30 lat, sytuacja nadal jest daleka od ideału. Eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili zatem przyjrzeć się ciekawym informacjom na temat stanu krajowych dróg. Chodzi między innymi o odpowiedź na pytanie, w której części kraju stan głównych szlaków komunikacyjnych jest aktualnie najgorszy.
Spis treści
- Zły stan dróg a wypadki drogowe
- Ile dróg krajowych wymaga pilnego remontu?
- Gdzie stan dróg jest najgorszy?
- Jakie problemy z drogami są najczęstsze?
- Stan nawierzchni dróg krajowych w poszczególnych Oddziałach GDDKiA - 2020 r.
Zły stan dróg a wypadki drogowe
Analizę stanu wszystkich dróg krajowych utrudnia fakt, że brakuje nam danych na temat lokalnej sieci drogowej (tzn. dróg innych niż krajowe). Swoistym miernikiem takiej ogólnej sytuacji może być jednak podawana przez Policję liczba wypadków drogowych, które zostały spowodowane przez zły stan jezdni.
Niestety, nie posiadamy jeszcze najnowszych takich danych z 2020 r. Wcześniejsze statystyki wskazują natomiast, że z powodu złego stanu drogi miała miejsce następująca liczba wypadków:
- 2001 r. - 41 wypadków (2 ofiary śmiertelne i 53 osoby ranne)
- 2005 r. - 65 wypadków (3 ofiary śmiertelne i 76 osób rannych)
- 2010 r. - 79 wypadków (0 ofiar śmiertelnych i 89 osób rannych)
- 2011 r. - 79 wypadków (4 ofiary śmiertelne i 100 osób rannych)
- 2012 r. - 89 wypadków (1 ofiara śmiertelna i 105 osób rannych)
- 2013 r. - 101 wypadków (3 ofiary śmiertelne i 104 osoby ranne)
- 2014 r. - 64 wypadki (0 ofiar śmiertelnych i 76 osób rannych)
- 2015 r. - 64 wypadki (4 ofiary śmiertelne i 83 osoby ranne)
- 2016 r. - 56 wypadków (2 ofiary śmiertelne i 58 osób rannych)
- 2017 r. - 70 wypadków (1 ofiara śmiertelna i 78 osób rannych)
- 2018 r. - 77 wypadków (1 ofiara śmiertelna i 86 osób rannych)
- 2019 r. - 49 wypadków (2 ofiary śmiertelne i 56 osób rannych)
Powyższe statystyki prezentują wyłącznie informacje o wypadkach, których główną przyczyną był zły stan drogi. Warto też pamiętać, że policyjne dane nie uwzględniają mniej poważnych kolizji (stłuczek), które nie skutkowały obrażeniami lub śmiercią co najmniej jednej osoby. Niepokojący wydaje się fakt, że powyższe informacje nie pokazują trwałej i zdecydowanej poprawy sytuacji.
Po części może to wynikać z coraz większego zatłoczenia rodzimych dróg, które negatywnie wpływa również na ich zużycie - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Ile dróg krajowych wymaga pilnego remontu?
Szczegółowymi informacjami o stanie nawierzchni dysponujemy w przypadku dróg krajowych. Takie dokładne dane publikuje co roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Zgodnie ze statystykami tej instytucji, odsetek dróg krajowych znajdujących się w złym stanie technicznym przez kolejne lata zmieniał się następująco:
- 2013 r. - 12,0%
- 2014 r. - 12,6%
- 2015 r. - 13,5%
- 2016 r. - 16,1%
- 2017 r. - 13,9%
- 2018 r. - 14,2%
- 2019 r. - 12,7%
- 2020 r. - 13,3%
Powyższe dane nie pokazują stałej poprawy - podobnie jak statystyki dotyczące liczby wypadków spowodowanych przez zły stan dróg. Jest to dość niepokojące zjawisko, bo większość analizowanego okresu przebiegała pod znakiem dobrej koniunktury gospodarczej. Właśnie dlatego można było np. oczekiwać, że w 2019 r. odsetek dróg krajowych w najgorszym stanie będzie mniejszy niż pięć - sześć lat wcześniej.
Cieszyć mogą natomiast dane o wzroście w latach 2016 - 2020 odsetka dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA, które mają najwyższe parametry dotyczące równości podłużnej oraz stanu powierzchni - dodaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
O niejednoznaczności wyników świadczy z kolei fakt, że w 2013 r. stan niezadowalający, czyli pośredni między dobrym i złym miało 20,7% dróg krajowych.
Analogiczna wartość z 2020 r. jest gorsza, gdyż wynosi równe 24,0%. Warto dodać, że w analizowanym okresie, czyli latach 2013 – 2020, sieć dróg krajowych wydłużyła się o około 7%. Dłuższa sieć krajowych dróg wymaga oczywiście większych nakładów remontowych ze strony GDDKiA - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Gdzie stan dróg jest najgorszy?
Wielu kierowców mogą zainteresować informacje dotyczące tego, na terenie których województw drogi krajowe są w najgorszym stanie. Ciekawe dane na ten temat prezentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoim najnowszym raporcie z 2020 r. Poniższa tabela zawierająca statystyki GDDKiA wskazuje, że sytuacja w skali kraju jest bardzo zróżnicowana.
Przykładowo na terenie Małopolski udział dróg krajowych w stanie dobrym wynosi tylko 42,5%. Małopolskie drogi krajowe w stanie niezadowalającym to aż 40,3% - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Porównywalne wyniki dla województwa podlaskiego to odpowiednio 78,5% (stan dobry) oraz 14,0% (stan niezadowalający). Pod względem stanu dróg krajowych dobrze wypada też woj. zachodniopomorskie. Niepokoi natomiast wysoki udział tych dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego, które zostały zakwalifikowane jako znajdujące się w złym stanie.
Warto pamiętać, że zły stan nawierzchni oznacza więcej roszczeń kierowców, którzy np. uszkodzili zawieszenie na sporej dziurze. Takie roszczenia są kierowane zwykle do ubezpieczyciela zarządcy drogi i mają wpływ na roczną składkę OC płaconą przez zarządcę - zauważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Sprawdź, jak otrzymać odszkodowanie za dziurę w jezdni
Jakie problemy z drogami są najczęstsze?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje również, że pewne rodzaje wad nawierzchni są charakterystyczne dla poszczególnych części kraju. Przykładowo koleiny najczęściej stanowią problem na terenie województwa wielkopolskiego, mazowieckiego, dolnośląskiego oraz łódzkiego.
Zbyt słabe właściwości przeciwpoślizgowe to z kolei częsta wada nawierzchni dróg krajowych przebiegających przez południe kraju oraz jego centrum - podaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Stan nawierzchni dróg krajowych w poszczególnych Oddziałach GDDKiA - 2020 r.
Oddział GDDKiA w/we: | Stan dobry | Stan niezadowalający | Stan zły |
---|---|---|---|
Białymstoku | 78,5% | 14,0% | 7,5% |
Bydgoszczy | 56,1% | 24,1% | 19,7% |
Gdańsku | 67,0% | 23,6% | 9,4% |
Katowicach | 58,1% | 30,0% | 11,9% |
Kielcach | 67,8% | 24,7% | 7,5% |
Krakowie | 42,5% | 40,3% | 17,1% |
Lublinie | 58,3% | 23,9% | 17,8% |
Łodzi | 68,0% | 16,0% | 16,1% |
Olsztynie | 62,4% | 26,0% | 11,6% |
Opolu | 54,2% | 29,6% | 16,2% |
Poznaniu | 59,8% | 25,0% | 15,2% |
Rzeszowie | 61,1% | 27,0% | 11,9% |
Szczecinie | 74,9% | 19,1% | 5,9% |
Warszawie | 57,4% | 28,8% | 13,7% |
Wrocławiu | 61,1% | 21,8% | 17,2% |
Zielonej Górze | 53,7% | 18,4% | 27,9% |
Źródło: dane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad