Strona główna  |  Wiadomości  |  Kto zyska na bezpośredniej likwidacji szkód?

Kto zyska na bezpośredniej likwidacji szkód?

Data publikacji: 2014-05-24
Wraz z początkiem roku firmy ubezpieczeniowe mogą zacząć działać w systemie bezpośredniej likwidacji szkód dla kierowców z polisą OC. Do tej pory z tej możliwości skorzystały dwa towarzystwa ubezpieczeniowe – PZU SA oraz Uniqa. Jak zmiany w sposobie likwidacji szkód wpłyną na polski rynek ubezpieczeniowy?

Wojna podjazdowa towarzystw ubezpieczeniowych spowodowała, że najważniejszym kryterium wyboru ubezpieczenia OC stała się cena. Zaniżanie i tak już stosunkowo tanich polis niekorzystnie odbiło się na jakości oferowanych usług. Fora internetowe pękały od negatywnych komentarzy kierowców, którzy wytykali ubezpieczycielom praktyki mające na celu zaniżenie wysokości odszkodowania towarzystwa i zmniejszanie swoich wydatków kosztem poszkodowanych. Często zdarzały się podobne sytuacje:

  • stronniczość rzeczoznawców współpracujących z TU sprawcy wypadku (bagatelizowanie szkód)
  • pomniejszanie wysokość szkód o amortyzację samochodu
  • obliczanie wysokości odszkodowania na podstawie zamienników oryginalnych części

Bezpośrednia likwidacja szkód ma przynieść rewolucyjne zmiany w kwestii likwidacji szkód i odszkodowań. Teraz to towarzystwo ubezpieczeniowe poszkodowanego przejmie na siebie wszystkie formalności związane z likwidacją szkody, a poniesione koszty wyegzekwuje od ubezpieczyciela sprawcy wypadku.

Zgłoszenie szkody przez telefon Na zmianach zyskują przede wszystkim kierowcy, ponieważ towarzystwo ubezpieczeniowe nie będzie miało oporów przed wywalczeniem dla swojego klienta jak najwyższej kwoty. Bezpośrednia likwidacja szkód to także niezależna wycena uszkodzeń oraz szybka i kompleksowa obsługa

Drobni ubezpieczyciele nie są zadowoleni

Koncepcja bezpośredniej likwidacji szkód spotyka się z dosyć stanowczą krytyką niewielkich towarzystw ubezpieczeniowych, którzy w zmianach widzą początek ich końca na polskim rynku ubezpieczeniowym. Według nich na zmianach skorzystają tylko najwięksi gracze tacy jak PZU (który już wprowadził dla swoich klientów model bezpośredniej likwidacji szkód), ponieważ są w stanie wyłożyć więcej pieniędzy na poczet likwidacji szkód swoich klientów. Małe firmy mogą nie sprostać w wypłacaniu należności za koszty likwidacji szkód przeprowadzonych za pośrednictwem konkurencji.

Szansa na wyleczenie rynku ubezpieczeniowego

Patrząc na zmiany zaproponowane przez PIU z szerszej perspektywy, można śmiało stwierdzić, że bezpośrednia likwidacja szkód przyczyni się do poprawy funkcjonowania ubezpieczeń w ramach realizowania świadczeń OC. Bezpośrednia likwidacja szkód przełoży się na:

  • większą troskę o dobro klienta
  • przyspieszanie procesu likwidacji szkód
  • jakość obsługi

Bezpośrednia likwidacja szkody w obrębie ubezpieczenia OC zatrzyma również proceder zaniżania odszkodowań przez niektóre firmy ubezpieczeniowe. Poprawa jakości obsługi może także znacząco ograniczyć ekspansję kancelarii odszkodowawczych, które czerpią zyski na maksymalizacji odszkodowań, a także ograniczyć w sposób naturalny liczbę spraw sądowych o wysokość wypłacanych odszkodowań.

Podobne artykuły
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2023-06-29

Sztuczna inteligencja zmienia polisy dla kierowców

Sztuczna inteligencja ma duże możliwości rozwoju również w branży ubezpieczeniowej. Chodzi między innymi o ubezpieczenia komunikacyjne.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2016-04-01

Pierwsze urodziny BLS - piątkowy przegląd tygodnia

Już od roku w Polsce działa system BLS, a UFG ogłosił, że wzmożone kontrole zaowocowały spadkiem liczby aut bez ważnego OC. Co jeszcze działo się w tym tygodniu? Zobacz nasz przegląd.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2014-05-06

Bezpośrednia likwidacja szkód w Polsce i na świecie

Ubezpieczenie OC samochodu jest najbardziej powszechną polisą obowiązkową na świecie. Przy ponad 800 mln pojazdów mechanicznych zarejestrowanych na całym świecie, każdego roku dochodzi do milionów...

Czytaj więcej
Komentarze