Zgubienie dokumentów nie należy do przyjemnych. Zawsze towarzyszy temu trochę stresu, czy znalazca okaże się uczciwy, czy też będzie próbował wykorzystać dane znajdujące się na dokumencie.
W tym artykule poruszymy kwestię zgubienia prawa jazdy. Dokument ten potwierdza tożsamość oraz rzecz jasna upoważnia do prowadzenia pojazdów. W dodatku w dzisiejszych czasach wiele osób wprost nie wyobraża sobie życia bez samochodu. Dojazd do pracy, odwożenie dzieci do szkoły, zakupy, sprawunki. Bez samochodu po prostu niewykonalne.
Spis treści:
Co więcej wiele osób pracuje za kierownicą, więc tym bardziej potrzebuje swoich dokumentów. Zgubienie prawa jazdy może być nie lada stresem dla zawodowych kierowców czy agentów ubezpieczeniowych. W ich wypadku duży procent pracy to właśnie jazda samochodem.
Obecnie nie trzeba posiadać przy sobie prawa jazdy. W razie kontroli funkcjonariusz taką informację znajdzie w bazie CEPiK. Jednakże wiele osób nadal pamięta przepisy, które obowiązywały do 5 grudnia 2020 roku i mówiły o tym, że kierowcy kierującemu pojazd bez prawa jazdy grozi grzywna do 250 zł.
Wiele osób nadal pamięta prawo, które obowiązywało jeszcze do 5 grudnia 2020 roku.
Nie ma się co dziwić. Jazda bez prawa jazdy jeszcze do niedawna nie była bowiem możliwa. Oczywiście nikt nie zabronił kierowcy, który zgubił dokument, wsiąść za kierownicę, jednak decydując się na taki krok, sporo ryzykował.
Mimo, że nie musisz posiadać przy sobie prawa jazdy, to jednak zgubiony dokument utrudnia życia. Nasze przepisy bowiem nie obowiązują za granicą. Z resztą nieuczciwy znalazca może przysporzyć nam kłopotów. Zwłaszcza finansowych. Musisz pamiętać, że prawo jazdy to dokument potwierdzający tożsamość, więc może posłużyć do zaciągnięcia zobowiązań na Twoje nazwisko bez Twojej zgody i wiedzy!
Polecamy zastrzec dokument poprzez zgłoszenie prawa jazdy do bazy dokumentów zastrzeżonych. Możesz to zrobić w oddziale swojego banku.
Jeśli przed Tobą wyjazd za granicę, to nie zwlekaj z wnioskiem o duplikat prawa jazdy. Proces ten może trochę potrwać, więc jak najszybsze zgłoszenie działa na Twoją korzyść.
Wniosek wniosek o duplikat prawa jazdy
Podsumujmy informacje. Po zagubieniu prawa jazdy należy wypełnić wniosek i złożyć go w Wydziale Komunikacji. Odpowiedni druk znajdziesz na miejscu lub na stronie internetowej jednostki. Wniosek musi wypełnić kierowca który zgubił prawo jazdy. Złożenie wniosku musi odbyć się osobiście lub można wysłać pełnomocnika, który dopełni formalności.
Czego potrzebujesz?
-
wniosku o wydanie wtórnika
-
aktualnego zdjęcia
-
potwierdzenia opłaty za próbnik
-
dowodu osobistego lub paszportu
-
jeśli jesteś cudzoziemcem, to paszportu lub karty pobytu
Zdjęcie do prawa jazdy musi być:
-
kolorowe
-
aktualne
-
ostre
-
na jasnym jednolitym tle
-
mierzyć 35x45mm
Wniosek jest dość obszerny, ale nie obawiaj się. Jest on podzielony na części, które wymagają odpowiednich danych. Oto one:
Część A: tu wpisujesz swoje dane: imię, nazwisko, PESEL, miejsce urodzenia, adres zamieszkania, obywatelstwo, opcjonalnie numer telefonu i adres e-mail,
Część B: wydany dokument, ta część dotyczy osób, które już posiadają prawo jazdy, pozwolenie na kierowanie tramwajem lub kartę motorowerową,
Część C: prawo jazdy – pozwolenie na kierowanie tramwajem oraz informacja o załącznikach,
Część D: potwierdzenie kwalifikacji (tylko dla zawodowych kierowców),
Część E: wydanie wtórnika/zmiana danych: tutaj musisz podać powód wnioskowania o duplikat i wymienić załączniki,
Część F: sposób przekazania dokumentu: wybierz czy odbierzesz osobiście, czy wolić by dokument przyszedł pocztą,
Część G: oświadczenie, podpis i miejsce na wklejenie fotografii.
Musisz poczekać na wyrobienie nowego prawa jazdy do 30 dni od złożenia wniosku.
Możesz to zrobić w dowolnym banku.
Wtórnik otrzymujesz w przypadku utraty lub zniszczenia dokumentu. Wniosek musi wypełnić posiadacz prawa jazdy, pełnomocnik może jedynie złożyć wniosek oraz odebrać nowy dokument.