Rower często bywa promowany jako ekologiczny i dobrze wpływający na zdrowie sposób transportu. Osoby, które nie zamierzają korzystać z tej opcji, jako kontrargument podają niekiedy brak odpowiednich ścieżek dla rowerów. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, jak w skali całego kraju wygląda zagęszczenie sieci ścieżek rowerowych.
Dobrą okazją do przeprowadzenia takiej analizy jest fakt, że Główny Urząd Statystyczny podał niedawno odpowiednie dane z 2020 roku. Po ich naniesieniu na mapę Polski widzimy bardzo duże zróżnicowanie wyników.
Spis treści:
- Sytuacja poza większymi miastami prezentuje się kiepsko
- Czy poza dużymi miastami ścieżki rowerowe są potrzebne?
- W których miastach sieć ścieżek jest najgęstsza?
Sytuacja poza większymi miastami prezentuje się kiepsko
Eksperci porównywarki Ubea.pl w ramach swojej analizy postanowili sprawdzić, jak na terenie poszczególnych powiatów i miast pełniących funkcję powiatu wygląda długość ścieżek rowerowych w przeliczeniu na 100 kilometrów kwadratowych. Poniższa mapa prezentuje wyniki dla niemal wszystkich powiatów i większych miast (z wyjątkiem trzech lokalizacji).
Większe nasycenie ścieżkami rowerowymi zostało na poniższej mapie zaznaczone ciemniejszym odcieniem koloru zielonego - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Już na pierwszy rzut oka można zauważyć ogromne zróżnicowanie wyników dotyczących większych miast i pozostałych części kraju. Pewnym pocieszeniem może być fakt, że powiaty położone pod niektórymi dużymi miastami (m.in. Warszawą, Lublinem, Poznaniem, Toruniem, Bydgoszczą i Gdańskiem) notują nieco lepsze wyniki.
Sprawdź, czy ubezpieczenie mieszkania i roweru jednocześnie jest możliwe.
Czy poza dużymi miastami ścieżki rowerowe są potrzebne?
Można oczywiście argumentować, że na terenach położonych dalej od większych miast zapotrzebowanie dotyczące ścieżek rowerowych jest mniejsze z uwagi na niższy poziom zaludnienia oraz intensywności ruchu drogowego. Warto jednak pamiętać, że w 2020 r. dwa wschodnie województwa o mało rozbudowanej sieci ścieżek rowerowych cechowały się wyższym od krajowej średniej (16,0%) udziałem wypadków, w których uczestniczyli rowerzyści (podkarpackie - 19,0%, lubelskie - 17,6%).
Oczywiście, trudno wymagać od słabo zaludnionych powiatów wyniku na poziomie Warszawy, ale nasycenie ścieżkami rowerowymi wynoszące np. 0,2 km/100 km2 wydaje się zbyt niskie.
Warto też pamiętać, że w Polsce mamy około 770 miast z liczbą ludności poniżej 25 000 mieszkańców, gdzie w porównaniu do terenów typowo wiejskich występuje podwyższone ryzyko wypadków z udziałem rowerzystów - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Przekonaj się, czy obowiązkowe OC na rower to dobry pomysł.
W których miastach sieć ścieżek jest najgęstsza?
Tabela obok również zasługuje na uwagę, ponieważ znalazły się tam informacje na temat 30 wyróżniających się lokalizacji (powiatów i miast na prawach powiatu). W grupie 15 miast i powiatów z najlepszymi wynikami znajdziemy np. Wrocław oraz Warszawę, ale nie na pierwszych miejscach. Ścisła czołówka pod względem długości ścieżek rowerowych na 100 kilometrów kwadratowych wygląda następująco:
- Leszno - 186,44 km/100 km² w 2020 r.
- Zamość - 157,88 km/100 km²
- Białystok - 155,59 km/100 km²
- Suwałki - 145,47 km/100 km²
- Siedlce - 133,08 km/100 km²
Sprawdź zasady dotyczące ubezpieczenia i rowerów miejskich
W ramach porównania warto nadmienić, że krajowa średnia z minionego roku wynosi tylko 5,52 km/100 km². Wyniki z przedziału 90,00 - 180,00 są na pewno bardzo dobre w skali kraju, a nawet Europy, ale trzeba pamiętać, że osiągnęło je tylko 20 polskich miast na prawach powiatu.
Niestety, brakuje nam liczbowych danych porównawczych z krajów Unii Europejskiej. Po sprawdzeniu map dla rowerzystów dostępnych online widać jednak, że pod względem ogólnego nasycenia ścieżkami rowerowymi Polska nadal ustępuje Niemcom (nie wspominając już o Holandii).
Z drugiej strony, warto pamiętać, że takie kraje jak np. Francja i Włochy też posiadają słabo rozwiniętą sieć ścieżek rowerowych poza największymi miastami - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.