pon-pt godz 9:00-17:00

71 722 80 00

Kontakt
  • Link4
  • AXA Ubezpieczenia
  • Aviva
  • Proama
  • PZU
  • Warta
  • You Can Drive

Kara za brak OC w 2015 roku będzie jeszcze wyższa

2018-07-20 23:31

Mamphis80.87.x.x

Witam. Mam samochód vw golf 2. Autko jest w idealnym stanie. Auto kupiłem w 2015r. Niedługo potem miał małą stłuczkę. Postawiłem go w garażu. Naprawiłem go po roku. Jakoś uszło mi, że nie przyszło nigdy "nowe" OC. Miałem czym jeździć i na szukanie części do golfa dałem sobie czas. Po około roku zadzwoniłem do poprzedniego ubezpieczyciela z którym umowę zawarł poprzedni właściciel. Okazało się, że polityka tej firmy polega na nie przedłużaniu umowy z nowymi właścicielami aut jeśli sami tego nie zgłoszą. Jednocześnie agent(przedstawiciel) ostrzegł mnie o wysokiej karze. Czas mija a samochód mi niszczeje. Wiadomo, że auto nie jeżdżone powoli umiera. Co prawda jeżdżę nim po podwórku, ale to nie jest to co pełne użytkowanie. Nie wiem czy czekać na 2.01.2019 i go opłacić. Czy zrobić dwie lipne umowy na np. Ukrainca sprzedać wtedy(póki było OC) i kupić dziś i zapłacić Oc.

2018-07-21 00:54

Miha87.205.x.x

nie wiesz, czy Ukraińcy będą mieli problemy?

2018-07-17 13:05

rafał37.47.x.x

Witam. Mam nietypowy problem zawarłem umowe OC przez internet 25 czerwca jednak zapomnialem zrobic przelew zbyłem auto 13lipca i tego samego dnia zapłaciłem zaległosc oraz zgłosiłem zbycie w TU dziś czytam w rgulaminie ze nieoplacona polisa w terminie nie obowiazuje :( kasa poszła co zrobic zeby nie było konsekwencji u mnie i u nabywcy?

2018-07-17 16:13

Ubea.pl81.190.x.x

Na początek należałoby skontaktować się z ubezpieczycielem, by ustalić, czy faktycznie przekroczyłeś termin opłaty polisy.

2018-07-14 16:19

O83.12.x.x

Dzień dobry Dostałem pismo z UFG o nałożeniu kary (800zł) z datą kontroli 29-11-2017. Czy UFG może w takiej sytuacji na zień 0--07-2018 wystawić takie pismo o nałożonej karze? Dodam, że data ostatniego dnia ubezpieczenia ro 07-08-2017 a kasacja (odbiór na lawecie i podpisanie dokumentów o złomowaniu pojazdu) nastąpiło 08-08-2017.

2018-07-16 08:33

Ubea.pl81.190.x.x

UFG kontrolując auto 29 listopada 2017 miało prawo nałożyć karę za brak OC 8 sierpnia 2017 (kara nałożona w minimalnym wymiarze za brak OC od jednego do trzech dni). Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych określa jedynie, że UFG ma prawo nałożyć karę za brak OC w roku kontroli. Nie jest natomiast w ustawie napisane w jakim terminie od dnia kontroli UFG może przesłać pismo. Doprowadza to do takich sytuacji, jak u Pana, gdzie kontrola odbyła się w listopadzie (przynajmniej formalnie), a wezwanie dochodzi dopiero w lipcu.

2018-07-13 17:17

kris188.177.x.x

Witam takie pytanie.Kupilem auto golf 2 do jazdy do pracy niestety zepsul sie stoi juz pol roku bez oc z powodu braku pieniedzy na druga skladke. Jak juz dostalem kare 4200zł a nie zaplace z powodu braku pieniedzy jaka jest kolejna kara.

2018-07-16 08:29

Ubea.pl81.190.x.x

Jeśli nie zapłaci Pan kary w przeciągu 30 dni od otrzymania zawiadomienia, UFG ma prawo zacząć naliczać odsetki. Im więcej dni minie, tym odsetki będą większe. Lepiej więc skontaktować się z UFG i ustalić harmonogram spłat. UFG praktycznie zawsze zgadza się na rozłożenie płatności kary na raty. Czasem także, ze względu na trudną sytuację materialną, udaje się uzyskać umorzenie choć części kary.

2018-07-12 23:30

Zajaczkowski31.0.x.x

Witam chciałbym się dowiedzieć co grozi za nie zapłacenie ubezpieczenia przez 3 lata

2018-07-13 08:16

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeśli więc w 2018 r. skontroluje auto i stwierdzi brak OC, to nałoży karę za brak polisy w 2018 zgodnie ze stawkami, które podajemy tutaj https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2018-roku%2Cartykul%2C850/ Tutaj natomiast https://kalkulator.ubea.pl można sprawdzić, gdzie kupi się najtaniej OC, aby w przyszłości nie obawiać się kary.

2018-07-12 22:18

marcin212.244.x.x

jakie są szanse na zmniejszenie lub anulowanie kary > jeśli auto jest warte 30-40 tys to kara 2,1tys jest nikła , ale jak aut jest warte 2tys i łasciciel zarabia 1,7tys do ręki to mocno nie proporcjonalne.

2018-07-13 08:14

Ubea.pl81.190.x.x

Wartość auta nie ma akurat znaczenia, ponieważ ubezpieczenie OC zapewnia odszkodowanie na naprawę auta innej osoby oraz zadośćuczynienie dla poszkodowanych. Autem wartym 2 tysiące także można spowodować ogromne szkody. Argumentem mogą być natomiast niewysokie zarobki. UFG praktycznie zawsze zgadza się na rozłożenie płatności kary na raty. W przypadku ciężkiej sytuacji materialnej udaje się też niekiedy nieco zmniejszyć karę. Całkowite anulowanie jest bardzo mało prawdopodobne.

2018-07-11 09:38

paulina83.9.x.x

Witam mąż kupił Busa za 2 tyg kończyło się ubezpieczenie 3 dni po zakupie poszedł sprawdzić jak będzie wychodziło oc okazało się że poprzedni właściciel w tym samym dniu co była sprzedaż zgłosił to do swojego ubezpieczyciela i zamkną polisę samochód nie był ubezpieczony 3 dni kara dziś przyła 3500 zł można cos z tym zrobić byliśmy pewni że ubezpieczenie jest

2018-07-11 15:30

Ubea.pl81.190.x.x

Na jakiej podstawie rozwiązano umowę ubezpieczenia OC? Ubezpieczenie OC pojazdu przechodzi automatycznie na nowego właściciela i tylko nabywca ma prawo wypowiedzieć tę umowę. Sprzedawca ma obowiązek zgłosić sprzedaż pojazdu do swojego ubezpieczyciela, ale nie może wypowiedzieć umowy. Radzimy więc skontaktować się z ubezpieczycielem i ustalić, co się dokładnie stało i dlaczego rozwiązano polisę.

2018-07-13 12:42

Paulina37.47.x.x

Już wiem dokładnie polisa była na raty i tamten właściciel raty nie opłaciło już kolejnej i dlatego przerwa jest

2018-07-13 15:47

Ubea.pl81.190.x.x

Nieopłacenie raty nie daje ubezpieczycielowi prawa do rozwiązania umowy ubezpieczenia OC. Ubezpieczyciel ma prawo w takiej sytuacji nie przedłużyć umowy na następny rok, ale nie może wypowiedzieć umowy. Jeśli ubezpieczyciel będzie nadal twierdził, że miał prawo rozwiązać umowę, to radzimy poprosić o pomoc Rzecznika Finansowego.

2018-07-09 19:02

Eddy185.13.x.x

Kupiłem samochód i nie mogłem go zarejestrowac bo nie miałem karty pobytu i nie wiedziałem że muszę wykupić jakoś ubezpieczenie. 3 miesięcy bez ciągłości. Co za to może być?

2018-07-10 08:13

Ubea.pl81.190.x.x

Kupił Pan używane auto, które już wcześniej było zarejestrowane w Polsce czy kupił Pan nowe auto, które miało być dopiero pierwszy raz zarejestrowane w kraju? W tym pierwszym przypadku grozi Panu kara za brak OC powyżej 14 dni (chyba że auto miało jeszcze ubezpieczenie OC wykupione przez poprzedniego właściciela). Dokładne stawki kar podajemy tutaj: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2018-jeszcze-wyzsza%2Cartykul%2C1266/ Teraz pozostaje wykupienie ubezpieczenia OC dla auta (tutaj https://kalkulator.ubea.pl może Pan sprawdzić, gdzie będzie najtaniej) i oczekiwanie, czy UFG przyśle karę za wcześniejszy okres braku polisy.

2018-07-11 08:31

Eddy185.13.x.x

Auto już było zarezerwowane w Polsce, ale jak kupiłem to stało niezarejestrowane kilka miesięcy i w tym właśnie 3 miesięcy bez ubezpieczenia. A jak przerejestrowałem na siebie to w ten sam dzień ubezpieczyłem go. W tym wypadku też kary?

2018-07-11 15:27

Ubea.pl81.190.x.x

Dopóki auto nie jest zarejestrowane w Polsce, to nie musi posiadać ubezpieczenia OC. Obowiązek posiadania polisy OC powstaje w dniu zarejestrowania auta w kraju.

2018-07-06 23:37

Artur94.251.x.x

Witam.Samochod kupilem na poczatku 2012 roku wraz z ubezpieczeniem i po 3 tygodniach sprzedalem poniewaz naprawa byla nieplacalna. Samochod sprzedalem z waznym ubezpieczeniem na poprzedniego wlasciciela nie zglosilem tego faktu w wydziale komunikacji ani ubezpieczalni . Teraz w 2018 roku przyszlo mi do zaplaty kara z UFG . Na ich pismo odpisalem ze sprzdalem w/w samochod ale jest problem bo nie mam umowu sprzedazy gdzies ja zapodzialem .Co robic w takiej sytuacji?

2018-07-09 08:55

Ubea.pl81.190.x.x

Czy ma Pan możliwość skontaktowania się z osobą, która kupiła auto od Pana? Najłatwiej byłoby uzyskać dokument umowy kupna-sprzedaży od niej.

2018-07-09 08:58

Artur77.89.x.x

Witam.Niestety nie pamietam nawet jak sie czlowiek nazywal ! Nastepny problem to jest przyszly rok i kazdy nastepny bo nie wiem czy UFG moze naliczac kary?

2018-07-09 15:43

Ubea.pl81.190.x.x

Można jeszcze spróbować skontaktować się z Wydziałem Komunikacji, by sprawdzić, czy nabywca przerejestrował auto na siebie.

2018-07-09 15:59

Artur77.89.x.x

Poprzedni wlasciciel tez nie wyrejestrowal tego samochodu tylko przeslal umowe do UFG jak przyszlo mu do placenia. Dzwonilem do UFG i oni rece umywaja wysylaja mnie do wydzialu komunikacji a wydzial komunikacji do UFG kolo zamkniete.Najgorsze ze UFG poinformowalo mnie ze co roku moze naliczac kare!!! Nadmieniam ze samochod w tamtym okresie kosztowal okolo 1000 pln . Naprawde nie wiem co w takiej sytuacji robic.

2018-07-09 16:04

Artur77.89.x.x

UFG poinformowal mnie ze jak wydzial komunikacji nie pomoze do moge pisac do ich zwierzchnika do ministerstwa.Wiem ze popelnilem blad nie zglaszajac tej sprzedazy ale naprawde nie wygladaa to kolorowo.Chce nadmienic ze mam ubezpieczone conajmniej dwa samochody od 25 lat nigdy nie bylo zadnego poslizgu .

2018-07-04 09:28

Jarek217.28.x.x

Witam Parę dni temu otrzymałem pismo z UFG że za brak ubezpieczenia za 04.03.2018 musze zapłacić 840 zł. opłaty karnej . Poszperałem trochę w przepisach i wyszło mi to : Stan Faktyczny - umowa OC kończyła się w sobotę 3 marca o północy , nowa została zawarta w poniedziałek 5 marca . 1 dzień sporny do wyjaśnienia Przepisy - art 115 kc . i art 57 par. 4 KPA - Jeżeli koniec terminu na wykonanie czynności przypada w dzień ustawowo wolny od pracy lub sobotę to termin upływa następnego dnia który nie jest dniem ustawowo wolnym lub sobotą . - art. 22 ust 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych , UFG .... - do umów ubezpieczenia obowiązkowego , w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje sie przepisy Kodeksu Cywilnego - art 29 ust. 7 tej samej ustawy nakłada na właściciela pojazdu obowiązek zawarcia nowej umowy ubezpieczenia najpóźniej w dniu wygaśnięcia starej . I teraz moje myśli które muszę odbić by potwierdzić lub zaprzeczyć moim konkluzjom: - Skoro termin na wykonanie czynności ubezpieczenia ( umowa OC ) przypada na dzień wolny od pracy ( art 115 KC ) to wykonanie tej umowy przedłuża się do poniedziałku ????? - Skoro termin na dokonanie czynności ubezpieczenia przypada na dzień wolny od pracy to nie popełniłem błędu zawierając umowę dopiero w poniedziałek ??????? - Ustawowy termin na dokonanie ubezpieczenia OC muszę spełnić najpóźniej do dnia wygaśnięcia starej umowy OC ale ustawodawca nie precyzuje kiedy miałoby to nastapić w przypadku gdy umowa wygasa w dzień wolny od pracy , stosuje zatem przepisy o terminach z KC Poproszę o komentarze dla potwierdzenia poprawności mojego rozumowania

2018-07-04 16:04

Ubea.pl81.190.x.x

Nowe ubezpieczenie OC można jednak zawrzeć wcześniej, a nie ostatniego dnia umowy. Pan ma obowiązek zachować ciągłość polisy OC. Argumentacja przedstawiona przez Pana raczej więc nie przejdzie w UFG.

2018-07-05 08:15

Jarek217.28.x.x

Gdzie jest napisane że trzeba wcześniej ? W świetle przytoczonych przepisów to jedynie sugestia ustawodawcy a nie nakaz . Skoro ustawodawca nie usankcjonował tego w Ustawie to zastosowanie się do odwołań w KC ( a to usankcjonował ) wydaje mi się być najzupełniej poprawne .

2018-07-05 08:18

Jarek217.28.x.x

Po za tym w świetle obowiązujących przepisów umowy zawarte i liczone w dniach , w przypadku gdy ich termin wypada na dzień wolny od pracy przedłużają się do dnia następnego po dniu wolnym od pracy . Do niedawna były to niektóre umowy . Po zmianach w 2017 - wszystkie !!!

2018-07-02 21:31

kogucik89.204.x.x

Witam. Kilka lat temu kupiłem nową lekką przyczepkę jednoosiową do 750kg. W dniu rejestracji Pani w okienku poinformowała mnie że przyczepka sama nie jeździ więc ubezpieczone musi być auto a nie przyczepka. Od 5 lat jestem posiadaczem przyczepki która nigdy nie miała ubezpieczenia oc.Jak teraz rozwiązać ten problem najlepiej ?

2018-07-03 08:24

Ubea.pl81.190.x.x

Niestety Pani w urzędzie wprowadziła Pana w błąd :( Lekka przyczepka jednoosiowa także powinna posiadać ubezpieczenie OC. Teraz pozostaje wykupienie nowej polisy OC i nadzieja, że UFG nie dostrzeże akurat wcześniejszego braku ubezpieczenia.

2018-06-27 21:57

grzegorz83.5.x.x

20 lat temu dokładnie nie pamiętam chyba w roku 1998 roku oddałem samochód na złom.Fiat 126p rok produkcji 1988 :).Nie pamiętam już czy bylem go wyrejestrować w wydziale komunikacji. Na pewno poinformowałem ubezpieczalnie o oddaniu auta na złom wysyłając odpowiedni dokument.Kilka dni temu sprawdziłem w ewidencji CEPIK i sie przeraziłem samochod ten nie został wyrejestrowany i widnieje jako mój pojazd.Jak to mozna załatwić zeby go wyrejestrowac jednak nie posiadam juz zadnych dokumentow o zlomowaniu.przez ten okres nie bylem świadomy ze pojazd ten jest niewyrejestrowany.Robiłem porzadek i stare dokumenty wyrzuciłem :( po 20 latach Co moge zrobic zeby ta sprawe wyprostowac

2018-07-02 08:43

Ubea.pl81.190.x.x

Po takim czasie załatwienie formalności będzie skomplikowane. Najlepiej byłoby udać się do Wydziału Komunikacji i tam bezpośrednio ustalić, jak rozwiązać tę sprawę, skoro nie ma Pan dostępu do żadnych dokumentów potwierdzających zezłomowanie samochodu.

2018-06-23 18:13

Piotr176.124.x.x

Zakupiłem auto 23.03.2018. Polisa, wykupiona przez poprzedniego właściciela kończyła się dokładnie w tym dniu ale ów poprzedni właściciel wręczył mi również nową polisę, zawartą i z opłaconą pierwszą ratą w dniu 21.03.2018 - dwa dni przed sprzedażą. Ubezpieczyciel, jak się później okazało, anulował tę polisę i dowiedziałem się o tym w momencie, gdy opłacałem kolejną jej ratę, będąc przekonanym, że jest ważna. Czy grozi mi kara z UFG? I czy ubezpieczyciel miał prawo anulować polisę zawartą na kolejny rok jeszcze przed sprzedażą samochodu?

2018-07-02 08:45

Ubea.pl81.190.x.x

Jaki powód anulowania polisy podał ubezpieczyciel? Czy nowe ubezpieczenie miało obowiązywać od 24 marca 2018?

2018-06-18 20:43

Edyta178.42.x.x

Słuchajcie mam pytanie. Przydarzyla nam się taka sytuacja kupiliśmy auto umowa i ubezpieczenie zostały zawarte w dniu 26.02.18r. Po jakimś czasie przyszło do nas pismo ze w dn. od 1.01.18r do 25.02.18r nie było oplacane ubezpieczenie, ale wtedy samochód nie był nasz, wszystkie dokumenty, umowa kupna i ubezpieczenie przez nas zawarte zostało wysłane aby anulować karę. Ale tu niespodzianka przysłali nam pismo ze nie ma podstaw do odstapienia od zapłaty kary. I co teraz? Ktoś miał taką sytuację?

2018-06-19 08:10

Ubea.pl81.190.x.x

Skoro właścicielem auta jest Pani dopiero od 26.02.18 r., to UFG nie może ukarać za brak polisy od 1 stycznia do 25 lutego. Radzimy zadzwonić do UFG, by wyjaśnić tę sprawę. Jeżeli UFG nadal będzie twierdziło, że karę ma zapłacić Pani, a nie poprzedni właściciel samochodu, to można sprawę zgłosić do Rzecznika Finansowego.

2018-06-15 15:34

michal94.254.x.x

Witam, W 2017 roku wygaslo OC mojego samochodu, stoi pod blokiem i jest nieubezpieczone. Chcę go zezlomowac i teraz mam pytanie. 1. Czy moge zawrzec umowe ubezpieczenia np w najblizszy poniedzialek i zezlomowac samochod we wtorek ? Czy wtedy ubezpieczyciel odda mi pieniadze za 364 niewykorzystane dni ? 2. Czy automatycznie gdy oplace to ubezpieczenie to wtedy moge sie spodziewac, ze fundusz zauwazy ze nastapila "wznowa" po przerwie i otrzymam nakaz zaplaty 4200 ?

2018-06-18 09:14

Ubea.pl81.190.x.x

Tak, może zawrzeć Pan umowę ubezpieczenia OC choćby dzisiaj i jutro zezłomować auto (za pośrednictwem kalkulatora OC https://kalkulator.ubea.pl kupi Pan takie ubezpieczenie w kilka minut). Kiedy tylko zgłosi Pan do ubezpieczyciela zezłomowanie i wyrejestrowanie auta, to będzie miał Pan prawo do zwrotu składki za niewykorzystany okres. Wirtualny policjant UFG działa dość losowo i nikt nie jest w stanie przewidzieć, kiedy brak OC zostanie dostrzeżony. Może Pan dostać karę po zezłomowaniu auta, ale równie dobrze UFG może skontrolować Pana auto dzisiaj i wysłać wezwanie do zapłaty kary. Na to nie ma więc Pan wpływu.

2018-06-12 10:22

Tusia79.189.x.x

Przeszukałam cały internet jednak nie znalazłam odpowiedzi na jedno pytanie. Co w sytuacji jeśli ubezpieczenie samochodu kończyło się np. w listopadzie 2017r. a UFG do dnia 31.12.2018 nie wyśle zawiadomienia o nałożeniu kary, a samochód zostanie zezłomowany w dniu 2.01.2019r. Czy UFG może w dalszym ciągu nałożyć karę za poprzedni rok ?

2018-06-12 15:40

Ubea.pl81.190.x.x

Kluczowe jest to, czy UFG przeprowadzi kontrolę do końca 2018 r. Jeśli taką kontrolę przeprowadzi w 2018 r. i stwierdzi brak OC w bieżącym roku, to prześle wezwanie do zapłaty kary. Zdarza się tak, że kontrola ma miejsce w grudniu, a wezwanie dociera np. dopiero w lutym. W takim przypadku trzeba jednak zapłacić karę, ponieważ liczy się data kontroli. Jeśli auto zostanie zezłomowane 2.01.2019, a UFG przeprowadzi kontrolę dopiero w 2019 r., to może jedynie nałożyć karę w minimalnym wymiarze, czyli za brak OC do 3 dni.

2018-06-28 08:48

marcin91.227.x.x

Czy podobnie wygląda sytuacja w przypadku, gdy nie chcemy złomować samochodu? Tj. jeśli mamy samochód bez ważnego OC, wykupimy ubezpieczenie 2 stycznia, to zostanie na nas nałożona jedynie ta minimalna kara? Czy idąc dalej tym tropem, gdybyśmy wykupili ubezpieczenie 1 stycznia, to unikamy kary ?

2018-07-02 08:49

Ubea.pl81.190.x.x

O ile we wcześniejszym roku nie została przeprowadzona kontrola, to UFG nie będzie mogło ukarać za brak OC. UFG karze jedynie za brak OC w roku kontroli.

2018-06-11 19:25

eddd94.254.x.x

Ok już widze chyba otworzyła się stara wersja ustawy

2018-06-12 08:33

Ubea.pl81.190.x.x

Najpewniej właśnie tak się stało. Do 2012 r. kara była obliczana w oparciu o średni kurs euro. Od 2012 r. podstawą do ustalenia wysokości kary jest stawka minimalnego wynagrodzenia za pracę. Tutaj https://ubea.pl/dokumenty/ustawa-o-ubezpieczeniach-obowiazkowych.pdf można znaleźć aktualną treść ustawy.

2018-06-11 19:23

EDDD94.254.x.x

Witam, mam pytanko czemu kara z UFG to kilku-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, a nie jak w ustawie zgodnie z art.88 - Euro pomnożone przez średni kurs w roku? Ustawa ma zmiany co do art.88?

2018-06-06 20:27

Rych84.10.x.x

nie mam auta ale czytając kary jakie mogą spotkać za brak oc to czyste lichwiarstwo i powinno być karane za wyłudzanie pieniędzy od ludzi kiedyś na czas remontu mogłem wyrejestrować czasowo pojazd a teraz nie pozdrowienia na lichwę naszych rządów dlatego wole jeżdzić MZK i mieć wylane na to wszystko

2018-06-07 09:16

hj46.174.x.x

jesteś osłem- pomyśl, że można wyrejestrować "od tak" osobówkę. Każdy kombinator powiedziałby, że nie używa auta. Potem zabiłby tym autem Twoją żone i zostałbyś z 3 dzieci na głowie. Do kogo byś płakał? Do Państwa.Polak jak zwykle, zalezy po której jest stronie tak pieprzy bez zastanowienia

2018-06-09 10:02

Bogdan178.137.x.x

kim Ty jesteś że w taki sposób odnosisz się do ludzi ?

2018-07-18 01:57

Wolność94.254.x.x

Hj A dlaczego zakładasz ,że zaraz zabije z góry wyprzedzasz fakty . A jak nie zabije nie spowoduje wypadku. Jak można karać za potencjalne przestępstwo. Co innego jak spowoduje wypadek jak nie było OC to niech płaci albo do końca życia odpracowuje. Trochę zaufania i wolności do obywateli a nie traktowanie jak niewolników .

2018-07-18 08:27

Ubea.pl81.190.x.x

Ubezpieczenie OC chroni jednocześnie właściciela samochodu, jak i potencjalnego poszkodowanego. Jasne, jeśli w chwili wypadku / kolizji auto nie było ubezpieczone, to poszkodowany może poprosić o UFG o wypłatę pieniędzy. Potem UFG zwraca się z regresem do właściciela nieubezpieczonego samochodu i musi on zwrócić te pieniądze. Teoretycznie wszystko jest OK. Tyle że w przypadku zdarzeń drogowych mówimy często o odszkodowaniach wynoszących co najmniej kilkadziesiąt złotych. Mało kto mógłby od razu zapłacić taką sumę. Regres pieniędzy trwałby więc długo. Gdyby nie było kar za brak OC, takich przypadków byłoby zapewne niestety bardzo dużo. UFG musiałby się szarpać z tysiącami kierowców, by odzyskać wypłacone odszkodowanie i mieć pieniądze na kolejne zdarzenia. To wszystko odbijałoby się na poszkodowanych w wypadkach. Nie można więc czekać z kontrolą do momentu wypadku. Trzeba działać szybciej.

2018-06-03 17:19

Kamil78.10.x.x

Witam, jaki jest maksymalny okres pomiędzy ubezpieczeniami za który można nie dostać kary? Mój przypadek jest taki iż mam ubezpieczony samochód na miesiąc (przy kupnie, samochód z Niemiec, jeszcze nie rejestrowany w PL). OC kończy się 22 czerwca. 30 czerwca obchodzę 25 urodziny, z czym wiąże się fakt utraty zwyżek. Stąd moje pytanie czy samochód może postać jakiś okres czasu by uniknąć kary. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

2018-06-04 08:14

Ubea.pl81.190.x.x

W przypadku samochodu zarejestrowanego w Polsce wymagana jest ciągłość ubezpieczenia OC. Każdy dzień bez OC naraża właściciela auta na karę (tutaj: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2018-roku%2Cartykul%2C850/ można znaleźć dokładne stawki kar). Zarejestrować auto w kraju należy natomiast w ciągu 30 dni od sprowadzenia go do Polski.

2018-06-04 10:05

Kamil78.10.x.x

Dziękuję za odpowiedz

2018-05-29 13:41

Marek85.14.x.x

Wprowadź treść postu...Moje pytanie dotyczy fabrycznie nowego samochodu z salonu. Dokonałem przedpłaty ( zaliczka ) w salonie. Dostałem komplet dokumentów by zarejestrować samochód. Następnego dnia miałem przelac pozostałą część pieniędzy na konto dilera. Zarejestrowałem samochód w wydziale komunikacji. Ale nie mogłem przelać określonej kwoty gdyż bank przedłużał likwidacje mojej lokaty. Pieniądze na koncie miałem dopiero po czterech dniach i dopiero wówczas mogłem przelać pieniądze. Udałem się do dilera gdzie również miałem ubezpieczyć samochód. Poinformowano mnie że mogę zostać ukarany karą za nie wykupienie ubezpieczenia w dniu rejestracji. Zaznaczam że samochód formalnie nie był jeszcze ( przez cztery dni ) moją własnością bo nie zapłaciłem za niego. Formalnie był ciągle w salonie. Nie korzystałem z niego. Ubezpieczenie zawarłem w dniu odbioru samochodu. Czy mogę być ukarany? Czy jest jakaś procedura odwoławcza?

2018-05-29 14:56

Ubea.pl81.190.x.x

Jaka data widnieje na umowie kupna sprzedaży auta? Jeżeli UFG nałoży karę za brak OC przez te kilka dni między rejestracją a ubezpieczeniem, to będzie zwracało uwagę właśnie na datę zawartą w umowie.

2018-05-31 20:36

Alfons wilgotny212.160.x.x

Jakiej umowie kupna? Fakture otrzymał za nowe auto.

2018-06-01 08:21

Ubea.pl81.190.x.x

Oczywiście, doszło do pomyłki. Ważna będzie data na fakturze.

2018-05-28 21:40

Graczyk77.45.x.x

Od 3 lat nie połączyłam oc. Sprzedała auto w lutym i nowy nabywca dostał karę 4200 zł. Nie ubezpieczyć auta od razu. Czy kara przyjdzie też na mnie?

2018-05-29 07:41

Ubea.pl81.190.x.x

Skoro nabywca auta dostał karę, to najprawdopodobniej UFG skontrolowało ten samochód. Istnieje więc niestety duże ryzyko, że Pani także otrzyma karę za brak OC od początku 2018 r. do dnia sprzedaży auta. Jeżeli przyjdzie takie wezwanie, trzeba będzie zapłacić karę (można ewentualnie spróbować poprosić UFG o rozłożenie płatności na raty lub umorzenie części kary).

2018-05-28 17:01

Sylwia X192.162.x.x

Witam serdecznie. Mam Pytanie całkiem z innej beczki, a mianowicie ...Zakupiliśmy auto w 2017r w marcu ubezpieczenie poprzedniego właściciela trwało do 3112.2017 r. po czym wygasło i z powodu braku jakichkolwiek wezwań czy też innych dokumentów opłaciliśmy OC u innego ubezpieczyciela 16.01.2018 r. Jak nas poinformowano nie została wysłana automatyczna umowa ze względu na zmianę właściciela. Zawarliśmy umowę u innego i do teraz było ok nagle dostaliśmy wezwanie do zapłaty 4200 zł. po kontroli z dnia 09.02.2018r. Czy jest to zgodne z prawem?

2018-05-29 07:39

Ubea.pl81.190.x.x

Niestety kara jest zgodna z prawem. Ubezpieczenie poprzedniego właściciela skończyło się 31 grudnia 2017. Ze względu na zmianę właściciela, ubezpieczenie nie uległo automatycznemu przedłużeniu. Nowe OC wykupiła Pani dopiero 16.01.2018. Pomiędzy 31.12 a 16.01 auto było więc nieubezpieczone. W 2018 r. kara za brak OC powyżej 2 tygodni wynosi właśnie 4 200 zł. UFG przeprowadziło kontrolę w lutym 2018 r. i stwierdziło brak OC w okresie w tym samym roku, czyli 2018. Ma więc prawo przysłać wezwanie do zapłaty kary.

2018-05-28 15:45

Kacper83.21.x.x

Witam. Mam kilka pytan. Zakupiłem rozbite auto które miał ważny przegląd do 26.05. Czy jest możliwość rejestracji auta bez przeglądu? Czy są przewidziane kary za spóźnienie się z rejestracją auta? Ubezpieczenie OC kończy się 30.05. Czy mogę opłacić ubezpieczenie jeszcze przed rejestracją by uniknąć kary za brak opłat?

2018-05-29 07:36

Ubea.pl81.190.x.x

Podejrzewam, że chodzi Panu o przerejestrowanie auta na siebie, a nie o rejestrację? Skoro auto wcześniej jeździło i miało przegląd ważny do 26.05, to musiało być zarejestrowane (chyba że kupił Pan auto za granicą i auto jest zarejestrowane w innym kraju?). Odpowiadając jednak na pytania: bez ważnego przeglądu nie jest możliwe przerejestrowanie auta na siebie. Teoretycznie na przerejestrowanie auta ma Pan 30 dni, ale w prawie nie ma zapisanych kar grożących za spóźnienie się z tym. Nowe ubezpieczenie OC można, a nawet trzeba, wykupić natomiast jeszcze przed końcem dotychczasowej umowy ubezpieczenia. Tutaj https://kalkulator.ubea.pl sprawdzi Pan, gdzie będzie najtańsze OC. OC można wykupić, nawet jeśli auto nie ma przeglądu. Musi być jedynie zarejestrowane w Polsce.

2018-05-20 19:27

Marta188.146.x.x

A ja mam trochę inne pytanie, jeśli średnia krajowa to 2100 brutto a rzeczywista kwota to ok 1600 to czy kara także jest brutto czy faktycznie taka kwota jest do zapłacenia?

2018-05-21 08:13

Ubea.pl81.190.x.x

Podane stawki kar są faktycznymi kwotami, które trzeba zapłacić.

2018-05-19 09:44

Zuza94.254.x.x

Chciałam opisać swój przypadek. Kupiłam auto z Niemiec, już z wszystkimi papierami. W dniu zakupu wykupiła oc na miesiąc, na którym są moje dane, vin i niemiecka rejestracja. Czy po zarejestrowaniu auta w PL muszę od razu wykupić normalne OC czy mogę jeździć na tym miesięcznym? Zgadza się na nim właściciel i numer vin, tylko rejestracja inna

2018-05-21 08:11

Ubea.pl81.190.x.x

Według interpretacji UFG po zarejestrowaniu auta w Polsce powinno się także od razu kupić całoroczne OC. OC krótkoterminowe jest przeznaczone jedynie dla aut zarejestrowanych za granicą.

2018-05-21 18:06

Renata83.23.x.x

???? ?????1. Umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na czas krótszy niż 12 miesięcy, zwaną dalej „umową ubezpieczenia krótkoterminowego”, można zawrzeć, jeżeli pojazd mechaniczny jest: 1) zarejestrowany na stałe, w przypadkach określonych w ust. 2; 2) zarejestrowany czasowo; 3) zarejestrowany za granicą, jeżeli zgodnie z art. 3 pojęcie ubezpieczenia obowiązkowego ust. 1 pkt 28 lit. c ustawy o działalności ubezpieczeniowej państwem członkowskim umiejscowienia ryzyka jest Rzeczpospolita Polska; 4) pojazdem wolnobieżnym określonym w art. 2 objaśnienie pojęć pkt 10 lit. b; 5) pojazdem historycznym. 2. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego na czas nie krótszy niż 30 dni, w odniesieniu do pojazdów mechanicznych zarejestrowanych na stałe, może zawrzeć podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych lub polegającą na kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych, w zakresie pojazdów przeznaczonych do kupna lub sprzedaży. 3. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego, w odniesieniu do pojazdów mechanicznych zarejestrowanych czasowo, zawiera się na czas nie krótszy niż okres tej rejestracji, określony w decyzji starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu mechanicznego, nie krótszy jednak niż 30 dni. 4. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego, w odniesieniu do pojazdów wolnobieżnych określonych w art. 2 objaśnienie pojęć pkt 10 lit. b, można zawrzeć na czas nie krótszy niż 3 miesiące. 5. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego, w odniesieniu do pojazdów historycznych, można zawrzeć na czas nie krótszy niż 30 dni. 6. Umowę ubezpieczenia granicznego zawiera się przed przekroczeniem przez pojazd mechaniczny granicy w przypadku określonym w art. 29 termin zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych ust. 1 pkt 3 oraz w przypadku rozwiązania się tej umowy lub wygaśnięcia okresu ważności Zielonej Karty podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na okres co najmniej 30 dni.

2018-05-22 08:30

Ubea.pl81.190.x.x

W odpowiedzi zastosowaliśmy pewien skrót myślowy. Oczywiście ubezpieczenie krótkoterminowe można kupić w różnych sytuacjach, ale jeśli zawieramy je ze względu na to, że mamy auto zarejestrowane za granicą, to możemy taką polisą posługiwać się jedynie do momentu przerejestrowania samochodu, a nie do momentu jej wygaśnięcia. Taką przynajmniej interpretację sugeruje UFG. W tym sensie napisaliśmy, że OC krótkoterminowe jest przeznaczone jedynie dla aut zarejestrowanych za granicą i nie obejmuje aut po zarejestrowaniu w Polsce.

2018-05-15 22:27

Piotr83.7.x.x

Bardzo dobry artykuł, ale mam pytanie tego typu: Chcę kupić przyczepę samochodową od znajomego zarejestrowaną, jednak bez ważnego OC ( OC wygasło na pewno z 8 lat temu jak nie 15 - brak danych), rozumiem że jeżeli wykupię OC w dniu zawarcia umowy kupna-sprzedaży nie będę ponosił konsekwencji finansowych z tytułu braku OC w poprzednich latach? Czy jednak mój znajomy może ponieść jakieś konsekwencje finansowe? Jeśli tak to rozumiem że najlepiej - jak pisał ktoś poniżej - zawrzeć umowę 2 stycznia 2019 roku bo wtedy kara dla znajomego wyniesie max 140-150zł? Czy UFG "ściga" osoby które nie są już właścicielami pojazdów a nie płaciły OC gdy były włascielami?

2018-05-16 08:19

Ubea.pl81.190.x.x

Dziękujemy :) Przechodząc do Pana pytania: jeśli wykupi Pan OC w dniu zakupu przyczepy, to Pan nie może otrzymać kary za brak OC. Pana znajomy może zapłacić karę za brak OC, ale grozi mu to niezależnie od tego, czy Pan kupi tę przyczepę czy nie. Jeśli UFG przeprowadzi kontrolę np. w tym roku, to Pana znajomy otrzyma niestety karę za brak OC w 2018 r. (i może się to zdarzyć niezależnie od tego, czy dojdzie do sprzedaży). Jeśli natomiast poczekają Państwo z transakcją do 2.01.2019 r. i UFG przeprowadzi kontrolę w 2019, to Pana znajomy otrzyma karę w minimalnej stawce. UFG kontroluje pojazdy, nie zwracając uwagi na to, kto aktualnie jest jego właścicielem. Po prostu sprawdza, czy w roku kontroli pojazd miał OC. Jeśli była jakaś przerwa, UFG sprawdza, kto był właścicielem w trakcie tej przerwy i wysyła wezwanie do zapłaty kary.

2018-05-14 23:22

Kahhen109.95.x.x

''UFG ma prawo ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli. Za brak OC w 2018 może więc ukarać jedynie wtedy, kiedy przeprowadzi kontrolę jeszcze w 2018 r. Trzeba jednak pamiętać, że liczy się data kontroli, a nie dostarczenia wezwania do zapłaty kary.'' Czyli jeżeli kupiłam samochód z krótką datą OC, i idealnie w sobotę kapnęłam się, że skończyło mi się OC i musiałam cześć do poniedziałku aby zawrzeć nową polisę ( było to w roku 2017 ) to czy jeżeli zezłomuję obecnie auto, które posiada polisę z dniem kończącym ją poniosę odpowiedzialność za te parę dni? Jeżeli kontrola będzie robiona w tym roku, czyli 2018? Czy może mi przyjść teraz pismo, że kontrola została zrobiona w roku poprzedni z datą 2017 rok, i przyjść teraz?

2018-05-15 08:20

Ubea.pl81.190.x.x

Jeśli kontrola zostanie przeprowadzona teraz, to nie będzie mogła Pani otrzymać kary za brak OC (bo w 2018 r. przez wszystkie dni miała Pani OC). Jeśli jednak otrzyma Pani pismo o kontroli przeprowadzonej jeszcze w 2017 r., to trzeba będzie zapłacić karę za tę parę dni. Jest to mało prawdopodobny scenariusz, ale dostajemy sygnały, że wezwania do zapłaty kary potrafią przychodzić z opóźnieniem.

2018-05-15 09:51

Kahhen109.95.x.x

No ale to chyba też nie może mi przyjść z rocznym opóźnieniem data kontroli? Oraz, czy w przypadku gdy auto zezłomuje ta informacja jest z w. komunikacji przekazywana do ubezpieczalni? Czy muszę zgłosić ten fakt do ubezpieczalni?

2018-05-15 15:36

Ubea.pl81.190.x.x

Po zezłomowaniu i wyrejestrowaniu auta powinno się zgłosić to do ubezpieczyciela. Wtedy ubezpieczyciel zwróci pieniądze za niewykorzystany okres OC. Wezwanie z rocznym opóźnieniem nie powinno przyjść. Znamy jednak sytuacje, w których wezwanie przychodziło po kilku miesiącach od daty wpisanej jako data kontroli.

2018-05-15 18:30

Kahhen109.95.x.x

Złomowany pojazd będzie w dniu, który ukończy się mu polisa OC, więc zwrotu nie będzie.

2018-05-16 08:13

Ubea.pl81.190.x.x

Mimo to należy to zgłosić do ubezpieczyciela, bo inaczej towarzystwo przedłuży automatycznie umowę polisy na następny rok.

2018-05-16 10:26

Kahhen109.95.x.x

No tak wiem. I tu jest moje pytanie? Czy będę mieć problemy jak nie zgłoszę i przyjdzie mi do zapłaty? To znaczy przyjść nie przyjdzie, bo przy płatności ostatniej raty przez internet oni nie wysyłają i muszę sama iść.

2018-05-16 15:26

Ubea.pl81.190.x.x

Zgłoszenie do ubezpieczyciela sprzedaży auta pozwoli Pani uniknąć wszelkich nieprzyjemnych konsekwencji związanych z tym, że ubezpieczyciel przedłuży umowę i będzie żądał zapłaty kolejnej składki. Oczywiście taką sytuację można odkręcić, ale po co tracić czas i nerwy? Zwłaszcza że zgłoszenie wyrejestrowania i zezłomowania samochodu do ubezpieczyciela nie wpływa na prawdopodobieństwo otrzymania kary za wcześniejszy brak OC (jeśli to z tego powodu nie chce Pani zgłaszać do ubezpieczyciela wyrejestrowania pojazdu).

2018-05-12 19:52

piotr5.172.x.x

co mi grożi za to że nie zapłaciłem drugiej raty oc .mineło ok 30 dni

2018-05-14 08:14

Ubea.pl81.190.x.x

Ubezpieczenie OC zachowuje swoją ważność, mimo że nie opłacił Pan kolejnej raty. Jeśli jednak nie zapłaci Pan tej raty do końca trwania obecnej umowy ubezpieczenia OC, to taka polisa nie przedłuży się automatycznie na kolejny rok. Dodatkowo ubezpieczyciel nałoży oczywiście odsetki za zwłokę w zapłacie raty. Im dłuższa zwłoka, tym te odsetki będą większe. Najlepiej więc jak najszybciej uregulować zaległą ratę.

2018-05-08 15:20

andrej5.172.x.x

Ciężko żyć w tym kraju.

2018-05-08 10:14

Rafal85.195.x.x

Witam Od 2014 roku nie oplacalem OC za przyczepe kempingowa ktora stoi w Polsce. Jak moge formalnie ta sprawe uregulowac? Ile bedzie mnie to kosztowalo?

2018-05-08 15:33

Ubea.pl81.190.x.x

Nie można wykupić OC ze wsteczną datą. Pozostaje więc jak najszybsze wykupienie nowego OC i liczenie na to, że brak OC w przeszłości nie zostanie dostrzeżony. UFG może jednak ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli, więc w najgorszym przypadku otrzyma Pan karę za brak OC w 2018 r. powyżej 14 dni (tu można sprawdzić stawki: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2018-roku%2Cartykul%2C850/2/)

2018-05-10 20:19

tomi213.108.x.x

ubzpiecz przyczepe dnu 1 stycznia wtedy nine dostaniesz

2018-05-11 07:56

Ubea.pl81.190.x.x

O ile UFG nie skontroluje wcześniej przyczepy i nie nałoży kary za brak OC w 2018.

2018-05-08 07:20

Pytanie217.153.x.x

Witam kupiłem samochód 30letni bez OC od 6 lat ja tez nie opłaciłem OC liczę go najpierw zrobić i zarejestrować na zabytek czy wtedy będę miał karę za brak OC ?

2018-05-08 08:39

Ubea.pl81.190.x.x

Dopóki samochód nie jest zarejestrowany jako zabytkowy, musi mieć ciągłość ubezpieczenia OC. Pan jest odpowiedzialny za OC auta od momentu zakupu samochodu. Za ten czas może Pan dostać karę za brak polisy. Powinien więc Pan wykupić nową polisę OC (tutaj https://kalkulator.ubea.pl sprawdzi Pan gdzie będzie najtaniej), a potem dopiero zająć się rejestracją auta jako zabytkowego. Kiedy auto będzie już uznane za zabytkowe, nie będzie musiało mieć ciągłości OC. Może Pan wtedy kupować OC jedynie, kiedy będzie faktycznie potrzebne (czyli przed wyjazdem autem na drogę publiczną).

2018-05-02 17:18

Darkos88.220.x.x

Mam autko od 7 lat zawsze bylo ubezpieczane. Jednak od roku 2016 niemam ubzpieczenia oc gdyz autko stoi w garazu i nie jezdze nim. Co mam zrobić zebym kary nie dostal?? Sprawa wyglada tak ze jak kupie ubezpieczenie oc to ono przekroczy wartosc samochodu

2018-05-07 08:39

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli od 2016 r. do dzisiaj Pana auto nie ma ubezpieczenia OC, to grozi Panu kara za brak OC za 2018 r. Jeżeli otrzyma Pan wezwanie do zapłaty takiej kary, to trzeba ją opłacić (ewentualnie można poprosić UFG o rozłożenie płatności na raty / umorzenie części kary). Aby natomiast uniknąć kary w przyszłości, trzeba wykupić nową polisę OC. Tutaj https://kalkulator.ubea.pl można sprawdzić, gdzie będzie najtaniej.

2018-04-26 17:59

marcin31.135.x.x

witam. mam taką sytuację. sprzedałem auto ale klient się zlisił i je oddał po dwóch miesiącach - taki był zapis w umowie i z tego skorzystał. był to obywatel Ukrainy , spisałem aneks do umowy i przyjąłem auto, ale niestety było bez polisy bo moja wygasła a klient samochodu nie ubezpieczył. transakcja odbyła się wieczorem więc polisę kupiłem następnego dnia. I tu nastąpił problem dostałem karę 800 zł. Czy można tego uniknąć. trochę to niesprawiedliwe

2018-04-27 08:16

Ubea.pl81.190.x.x

Każde auto zarejestrowane w Polsce musi mieć ciągłość ubezpieczenia OC. Jeśli nabywa się auto bez ubezpieczenia, trzeba od razu tego samego dnia zawrzeć nową umowę polisy. Jeśli transakcja ma miejsce wieczorem, tak jak w Pana przypadku, to można kupić nowe OC przez Internet. UFG ma więc niestety prawo nałożyć na Pana karę za brak OC w minimalnej stawce (kara za brak OC do 3 dni). Może Pan jednak spróbować napisać pismo do UFG, w którym opisze Pan dokładnie sytuację. Możliwe, że uda się uzyskać np. umorzenie części opłaty.

2018-04-26 08:52

Patrykk37.47.x.x

Posiadam auto sprowadzone od roku z Francji i stoi u mnie na podwórku i nie wyjezdzam nim wcale. Opłaciłem akcyze itd tylko tyle ze go jeszcze nie rejestrowalem. Musze miec OC ?

2018-04-26 09:33

Ubea.pl81.190.x.x

Auto, które nie jest nigdzie zarejestrowane, nie musi mieć ubezpieczenia OC. Należy jednak zauważyć, że Art. 71 ust. 7 Prawa o ruchu drogowym mówi następująco: "Właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia."

2018-04-22 21:21

maciej1994.254.x.x

Kupiłem traktor rolniczy. Kończyło się ubezpieczenie OC ale oczekiwałem na przesłanie dokumentów do zapłaty od obecnego ubezpieczyciela pojazdu. W dniu mijania ważności OC dostałem list z powiadomieniem o kontynuacji ubezpieczenia, ale bez żadnych blankietów ani szczegółów. Sądziłem że ubezpieczenie z automatu się odnowi bo sprzedający przekazał moje dane firmie ubezpieczeniowej. Ale dwa dni później poszedłem jednak do agenta ubezpieczeniowego owej firmy i dowiedziałem się że firma w rejestrze dotyczącym owej polisy ma adnotację "w trakcie rezygnacji". Czym prędzej zawarłem ubezpieczenie OC. Po przybyciu do domu okazało się że w skrzynce oczekuje na mnie blankiet "starego " ubezpieczenia z adnotacją że powinien zostać opłacony w dniu 17 kwietnia a jednocześnie z druku wynika że został wysłany ... 17 kwietnia. Przyszedł do mnie 20 kwietnia. Więc nie było fizycznej możliwości zapłaty tego ubezpieczenia. Moje pytanie brzmi: jakich konsekwencji mogę się spodziewać i czy istnieje jakaś możliwość ich uniknięcia (coś jak czynny żal w skarbówce)? Czy konsekwencje będą na pewno czy też jeżeli w tym roku nie wydarzy się żadna szkoda z tytułu OC to polisa nie zostanie skontrolowana i nie zostanie naliczona grzywna.

2018-04-23 08:12

Ubea.pl81.190.x.x

Jeśli zmienia się właściciel pojazdu, polisa OC nie przedłuża się automatycznie, Dobrze więc, że zawarł Pan nową umowę ubezpieczenia i że zrobił Pan to tak szybko. Dzięki temu grozi Panu o wiele mniejsza kara. Jeśli UFG skontroluje pojazd i dostrzeże brak OC, to przyśle wezwanie do zapłaty kary. Zanim takie wezwanie nie nadejdzie, nie musi Pan nic robić. Jeśli kontrola nie odbędzie się w tym roku, UFG nie będzie już mogło ukarać za brak OC. Tutaj https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2018-roku%2Cartykul%2C850/2/ może Pan sprawdzić aktualne stawki kar za brak OC.

2018-04-24 12:22

Pawel S195.116.x.x

Witam. Zastanawiam sie nad wpisem ze kara moze byc nalozona tylko za rok w ktorym zostaje wykonan kontrola. Moja sytuacja wyglada nastepujaco: zakupilem samochod i jezdzilem na OC poprzedniego wlasciciela z dniem 22.12.2015r skończy o sie OC samochod sprzedalem w lutym 27.02.2016. Przez okres 2 miesiecy nie zaplacilen OC. W 2017r dostalem pismo w listopadadzie o nalozonej karze. Wiec kontrola byla przeprowadzana juz w 2017 roku czy mieli prawo nalozyc na mnie kare i czy moge w jakis sposob sie od niej odowolac?

2018-04-24 16:07

Ubea.pl81.190.x.x

Kluczowe jest to, że liczy się nie data przesłania wezwania do zapłaty kary, lecz data kontroli. Art. 90 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych mówi następująco: "Po przeprowadzeniu kontroli (...) Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wzywa osoby obowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, określonego w art. 10 ust. 1." Ustawa zobowiązuje więc kierowcę do udowodnienia spełnienia obowiązku ubezpieczenia jedynie w roku kontroli. Musiałby więc Pan ustalić, kiedy została przeprowadzona kontrola.

2018-04-22 09:27

czester83.26.x.x

Kupiłem auto od mojej byłej firmy w 2010 roku przy rejestracji okazało się że właścicielem firmy są dwie osoby szef i jego żona a na umowie jest tylko podpis szefa żony mimo to auto zostało zarejestrowane i ubezpieczone na miesiąc czasu po to abym dostarczył prawidłową umowę z dwoma podpisami.W tym czasie szef został zamknięty do więzienia (za swoje grzeszki )na kilka lat i dalej nie ma umowy.Po informacji w w.komunikacji w miejscowości pochodzenia firmy dowiedziałem się że auto zostało wyrejestrowane.Straciłem nadzieję na rejestracje auta i stoi ono do tej pory.Chciałem je teraz zezłomować w w. komunikacji powiedziano mi że auto jest faktycznie zarejestrowane i pewnie będę musiał zapłacić kare w Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (za brak OC)a i tak muszę je zarejestrować na stałe żeby je wyrejestrować .Pytanie co mogę teraz zrobić bo faktycznie auto nie jest używane nadoję się tyko na złom, jak rozwiązać ten problem?

2018-04-23 08:07

Ubea.pl81.190.x.x

Jeśli auto nie nadaje się do użytku, najlepiej będzie je wyrejestrować i zezłomować. Przy wyrejestrowaniu jest wymagane okazanie aktualnej polisy OC, więc warto kupić nowe ubezpieczenie (tu https://kalkulator.ubea.pl może Pan sprawdzić, gdzie będzie najtaniej). Po wyrejestrowaniu auta można zwrócić się do ubezpieczyciela o zwrot składki za niewykorzystany okres, więc ostateczny koszt polisy będzie minimalny. Grozi Panu kara za brak OC, ale dopóki nie otrzyma Pan wezwania do zapłaty kary, nie musi Pan nic robić. UFG może ewentualnie ukarać Pana za brak OC w 2018 r. (ponieważ kara może być nałożona jedynie za brak OC w roku kontroli).

2018-04-20 09:44

Krzysztof31.0.x.x

Znajomy posiada samochód, nieoplacany przez 8 lat , chce go zezlomowac i wyrejestrować, jakiej kary może spodziewać się z UFG ? 4200 zł za każdy rok ? 4200 za 2018 rok i polisa za 2018 czy może 4200 plus zaległe składki za ubiegłe lata

2018-04-20 15:39

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeśli więc UFG skontroluje w 2018 r. auto Pana znajomego i stwierdzi brak polisy, wyśle wezwanie do zapłaty kary za brak OC w 2018 r. (czyli 4 200 zł). Poprzednie lata nie mają znaczenia. Pana znajomy powinien jednak ubezpieczyć auto przed zezłomowaniem i wyrejestrowaniem, ponieważ według przepisów w momencie wyrejestrowania samochodu trzeba okazać dokument potwierdzający posiadanie polisy OC. Niekiedy Wydział Komunikacji nie wymaga tego, ale nigdy nie wiadomo na jaki się trafi. Po zezłomowaniu i wyrejestrowaniu auta ma się natomiast prawo do zwrotu pieniędzy od ubezpieczyciela za niewykorzystany okres polisy.

2018-04-19 09:04

kuba37.47.x.x

Ale nie jest ważnym argumentem to że jeszcze się uczę i nigdzie nie pracuje wiec nie mam zadnego dochodu ? Chyba jest to dość wazny argument jesli chodzi o problem materialny i życiowy (ciezka sytuacja) i na dodatek mam jeszcze grubę inwalidzką 3 stopnia.

2018-04-18 17:55

KUBA37.47.x.x

a co jeśli nie przyjdzie do końca 2018 roku ? slyszałem ze wczesniej tak było ze jak do konca roku nie przyszlo to już było umorzane, czy to prawda ze nadal tak jest ? I co jezeli nie pracuje nigdzie a moj PIT wynosi 0 to jest mozliwosc umorzenia takiej kary ? bo teraz w tym roku mialem przerwe dwa tygodnie ale od razu wykupilem nowe jak sie o tym dowiedzialem bo kupilem to auto od firmy uszkodzone i oni mają flote ubepieczeniowa i powiedzieli mi ze maja za duzo samochodow zeby mi powiedziec do kiedy jest OC I dodam że auto za chwilę chcę sprzedać ale to chyba nic nie da w uniknieciu kary

2018-04-19 07:13

KUBA37.47.x.x

no i moge dodac to ze sie ucze i nigdzie nie pracuje wiec ciezko mi to bedzie zaplacic

2018-04-19 07:31

Ubea.pl81.190.x.x

UFG ma prawo ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli. Za brak OC w 2018 może więc ukarać jedynie wtedy, kiedy przeprowadzi kontrolę jeszcze w 2018 r. Trzeba jednak pamiętać, że liczy się data kontroli, a nie dostarczenia wezwania do zapłaty kary. Jeśli zatem kontrola odbędzie się w grudniu 2018 r., a wezwanie dotrze do Pana w 2019 r., będzie musiał Pan zapłacić karę. To, czy sprzeda Pan za chwilę to auta, nie ma znaczenia, ponieważ UFG nadal będzie miało prawo skontrolować Pana za ten okres, kiedy był Pan właścicielem auta (proszę pamiętać, że jeśli sprzedaje się auto przed upływem 6 miesięcy od kupna, trzeba to wykazać w zeznaniu podatkowym - więcej piszemy o tym tutaj: https://ubea.pl/Sprzedaz-auta-o-czym-trzeba-pamietac%2Cartykul%2C1093/). Co zrobić, jeśli dostanie Pan karę? UFG praktycznie zawsze zgadza się na rozłożenie płatności na raty. O wiele ciężej jest uzyskać zgodę na choć częściowe umorzenie kary. Zawsze można jednak spróbować. W piśmie warto zwrócić uwagę na okoliczności, przez które nie miał Pan OC oraz na sytuację materialną.

2018-04-19 08:39

KUBA37.47.x.x

Ale nie jest ważnym argumentem to że jeszcze się uczę i nigdzie nie pracuje wiec nie mam zadnego dochodu ? Chyba jest to dość wazny argument jesli chodzi o problem materialny i życiowy (ciezka sytuacja) i na dodatek mam jeszcze grubę inwalidzką 3 stopnia.

2018-04-19 15:30

Ubea.pl81.190.x.x

Te czynniki jak najbardziej są argumentami, na które warto się powołać, pisząc do UFG prośbę. Wiemy jednak, że UFG bardzo rzadko zgadza się na całkowite umorzenie kary. W Pana sytuacji jest jednak dość spora szansa na choć częściowe umorzenie płatności (jeśli oczywiście UFG w ogóle skontroluje Pana auto).

2018-04-16 15:20

Lal l31.0.x.x

Mamy pytanie skończyło mi się oc i nie przedłuży tego to było 8 lat dostanę karę

2018-04-17 09:06

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może ukarać jedynie za brak OC w roku kontroli. Jeżeli zatem jest Pan nadal właścicielem tego auta i w tym roku UFG skontroluje pojazd, to nałoży na Pana karę za brak OC powyżej 14 dni w 2018 r. Dokładne stawki kar obowiązujące w tym roku może Pan sprawdzić tutaj: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2018-roku%2Cartykul%2C850/2/

2018-04-13 15:06

Driver37.47.x.x

Witam. Chcę kupić skuter. Okazuje się że ubezpieczenie się już skończyło w tamtym roku. Sprzedający twierdzi że jak sobie go kupię to poprostu wystarczy ubezpieczyć i tyle. Jak to działa w praktyce? Czy jest to możliwe że nikt nie zauważył że nie posiada on ubezpieczenia przez długi już okres?

2018-04-13 15:24

Ubea.pl81.190.x.x

Osoba kupująca skuter czy samochód jest odpowiedzialna za OC pojazdu od dnia jego nabycia. UFG może nadal wykryć ten brak OC, ale kara za brak OC jest nakładana na osobę, która była właścicielem pojazdu w czasie, kiedy nie miał on OC. Jeżeli więc kupi Pan ubezpieczenie OC dla skutera w dniu jego nabycia, nie otrzyma Pan kary za brak polisy.

2018-04-06 18:14

123491.245.x.x

Witam . Posiadałem samochód i ubezpieczałam go jak należy. Ale samochód doznal awarii postanowiłam go zezlomowac .problem jednak był w tym ze ubezpieczenie skończyło mi się 17.12.2017 roku a ja samochód oddałam na złom 5.01.2018 . Dostałam karę z UFO w wys 2100 . Co mogę zrobić. ?

2018-04-09 09:09

Ubea.pl81.190.x.x

UFG ma prawo w takiej sytuacji nałożyć karę. Może Pani jedynie poprosić o rozłożenie płatności kary na raty (na to UFG zgadza się raczej bez problemu) lub o umorzenie części kary (na to UFG zgadza się jedynak jedynie w wyjątkowych przypadkach ze względu na złą sytuację materialną ukaranej osoby).

2018-04-05 19:01

ANIA84.10.x.x

Dzień dobry. Kupiłam samochód, sprzedający poinformował mnie że auto jest ubezpieczone. Problem pojawił się gdy chciałam sprawdzić czy samochód jest ubezpieczony, ponieważ ubezpieczenie było firmowe zbiorcze i nikt nie chciał udzielić mi informacji czy auto jest ubezpieczone czy nie. Na infolinii mówili, że muszę iść do biura, a w biurze że muszę dzwonić na infolinię. Albo w ogóle twierdzili, że się nie dowiem nic o tym ubezpieczeniu, a jak chce je przepisać na siebie, to muszę wysłać pismo i dostanę zwrotną informacje ile mam dopłacić. W końcu jeden agent ubezpieczeniowy powiedział że się tego nie sprawdzi bo to ubezpieczenie firmowe, ale skoro mamy ten kwitek to znaczy że ubezpieczenie jest i można z nim jeździć. Jako osoba która pierwszy raz miała styczność z kupowaniem samochodu i obowiązkami z tym związanymi to uwierzyłam i uznałam że ubezpieczenie jest. Jednak jeszcze raz wybrałam się do innego biura ubezpieczeń, jedna pani która miała dostęp do bazy(czego inni agenci nie mieli) skontaktowała się na czacie z konsultantem ubezpieczalni i się okazało że ubezpieczenia nie ma. Od momentu kupna przeze mnie samochodu auto było 12 dni bez ubezpieczenia( A wcześniejsza właścicielka miała auto nieubezpieczone prawie 4 miesiace o czym nie wiedziala). Jak się dowiedziałam o braku ubezpieczenia to od razu je ubezpieczylam. Czy To, że ubezpieczalnia nie potrafiła udzielić mi informacji ubezpieczeniu jest jakąś sytuacją łagodzącą? Czy raczej trzeba liczyć się z tym że będzie trzeba zapłacić karę? Pozdrawiam :)

2018-04-06 08:17

Ubea.pl81.190.x.x

Skoro ma Pani już nowe ubezpieczenie, to dopóki UFG nie przyśle wezwania do zapłaty kary, to nie musi Pani nic robić. System kontroli nadal nie jest stuprocentowo skuteczny, więc możliwe, że takie wezwanie w ogóle nie przyjdzie. Jeśli jednak przyjdzie, to na pewno warto przesłać do UFG pismo, w którym opisze Pani całą sytuację. Możliwe że UFG zgodzi się choć na częściowe zmniejszenie kary. Dobrze jednak że od razu zajęła się Pani tą sprawą, ponieważ brak OC przez 12 dni oznacza, że mieści się Pani jeszcze w drugim przedziale wysokości kary za brak OC. Gdyby nie miała Pani OC ponad 14 dni, groziłaby Pani najwyższa stawka kary (tu może Pani sprawdzić dokładne stawki kar: https://ubea.pl/Kara-za-brak-OC-w-2018-roku%2Cartykul%2C850/2/).

2018-04-04 22:58

Artur81.190.x.x

Witam jaka jest skutecznosc wylapywania braku ciągłości ubezpieczenia przez ich system.Czy z zwiazku z starym samochodem (1989r) możliwość unikniecia kary jest większa? Po jakim czasie od zawarcia nowrj umowy z ubezpieczycielem przychodzi kara. Czy bedac studentem bez wlasnych dochodów w razie otrzymania kary wplywa to pozytywnir na umorzenie kary.

2018-04-05 09:41

Ubea.pl81.190.x.x

Nikt nie zna dokładnej skuteczności systemu kontrolującego ubezpieczenie OC. Wiadomo tylko, że jest coraz skuteczniejszy, ale nadal nie wyłapuje wszystkich samochodów bez OC. Wiek samochodu nie ma znaczenia, podobnie jak to jak dawno zawarto nową umowę ubezpieczenia. System wirtualnej kontroli UFG sprawdza po prostu samochody i jeśli dostrzeże auto, które w roku kontroli przez jakiś czas nie ma OC, rozpoczyna procedurę. Na umorzenie całej kary UFG zgadza się tylko w naprawdę wyjątkowych przypadkach. Praktycznie zawsze zgadza się natomiast na rozłożenie kary na raty. Brak własnych dochodów może ułatwić też uzyskanie zgody na umorzenie części kary.

2018-04-03 13:27

A.K31.0.x.x

Witam. Okazuje się że mam również problem z ubezpieczeniem a mianowicie: w lipcu 2017 r kończyło się ubezpieczenie OC pojazdu osobowego, zapłaciłem całość nowego ubezpieczenia i zalegla składkę w sierpniu 2017 po czym ubezpieczyciel odesłal mi pieniądze za nową składkę na kolejne 12 msc a pobrał jedynie zalegla składkę. Pieniądze zwrócił przekazem pocztowym nie informując mnie o tym że zwrot pieniędzy jest skutkiem nie przedłużenia ubezpieczenia i powinienem szukać nowego ubezpieczyciela. Dodatkowo samochód był niesprawny technicznie i gnil na parkingu. Postanowiłem sprzedać go za symboliczną złotówkę . Teraz chyba mam problem bo chciałem wyrejestrować pojazd ale obawiam się że kupujący któremu powiedziałem że pojazd jest ubezpieczony też będzie miał kłopoty czego bym nie chciał. Jak można rozwiązać ta sytuację aby nie mieć problemów? Proszę o pomoc

2018-04-03 15:35

Ubea.pl81.190.x.x

Po sprzedaniu pojazdu nie wyrejestrowuje go Pan. Zgodnie z prawem sprzedawca powinien jedynie poinformować o sprzedaży auta Wydział Komunikacji oraz towarzystwo, w którym samochód ma OC (co Pana nie dotyczy). Kupującego trzeba jak najszybciej poinformować, że auto nie ma ubezpieczenia OC, tak aby mógł kupić nową polisę dla siebie. Panu pozostaje natomiast jedynie oczekiwanie, czy UFG skontroluje Pana auto i stwierdzi brak OC czy też nie. Żadne towarzystwo nie sprzeda bowiem Panu polisy z datą wsteczną (a poprzedni ubezpieczyciel miał prawo nie przedłużać polisy, jeśli na koniec jej obowiązywania nie była ona opłacona w całości).

2018-04-03 15:47

A.K31.0.x.x

Dziękuję za odpowiedź. O wstecznym ubezpieczeniu nawet nie myślałem a bardziej o tym żeby pojazd sprzedany ubezpieczyć od nowa i z ubezpieczeniem pozostawić nowemu właścicielowi a samemu wystąpić do ubezpieczyciela (nowego) o zwrot pieniędzy...nie wiem czy nie za dużo komponowania... nowego właściciela samochodu już powiadomilem o braku oc....Ale czy nowy właściciel nie będzie przez moje błędy klopotu?

2018-04-04 08:39

Ubea.pl81.190.x.x

Za OC samochodu zawsze odpowiada właściciel. Nowy właściciel może więc też niestety otrzymać karę za brak OC od dnia zakupu samochodu do dnia zawarcia umowy OC. Dlatego właśnie powinien on jak najszybciej wykupić to nowe OC, by ewentualna kara była możliwie najniższa. Skoro już Pan powiadomił nowego właściciela, że auto nie ma OC, to nic więcej Pan już w tej kwestii nie zrobi.

2018-04-01 12:32

Aga159.205.x.x

Proszę o wyjaśnienie faktu iż w wyniku kontroli UFG w dniu 28.12.2017 nie miałam ubezpieczenia samochodu przez miesiąc.Tylko nie rozumiem faktu że o tym zostałam poinformowana 20.03.2018 Stąd moje pytanie Jaki jest czas korespondencji UFG do posiadacza pojazdu.Nie rozumiem wobec tego że piszę się że kara nakładana jest w roku przeprowadzenia kontroli Czyli 3 miesiące potrzebne było na przygotowanie pisma? A tu nie ma przepisów regulujących na moja korzyść ? Proszę o wyjaśnienie

2018-04-03 08:30

Ubea.pl81.190.x.x

UFG może nałożyć karę za brak OC w roku kontroli. Kluczowa sprawa jest taka, że liczy się data kontroli, a nie data dostarczenia pisma. Skoro więc kontrola została przeprowadzona w grudniu 2017 r., UFG ma prawo ukarać za brak OC w 2017 r. Przepisy nie regulują niestety, ile czasu ma UFG na poinformowanie właściciela auta o kontroli.

2018-04-03 16:02

Ags159.205.x.x

Dziękuję za odpowiedź

2018-04-05 22:37

Tomek88.199.x.x

To jest śmiech ręce opadają. To jest taka instytucja jak ZUS tylko ludzi robić w konia. jak można wysyłać pismo że kontrol była 4-miesiące temu do sądu i koniec. Kontrol przeprowadzona w tym dniu co jest pismo wysłane i potwierdzona datą przez pocztę kiedy wysłano a nie że robią z ludzi wariatów.

2018-03-29 15:21

Jakub83.11.x.x

Witam, jeśli z automatu mi przedłużyli ubezpieczenie 21.03 ale jeszcze nie wpłaciłem pieniędzy za nie, chce jutro sprzedać auto i następny właściciel nie chce mojego ubezpieczenia skoro nie opłacone to ile ja zapłacę za ubezpieczenie? Tylko za te 8dni? czy więcej?

2018-03-29 16:02

Ubea.pl81.190.x.x

Nowy właściciel będzie musiał wypowiedzieć to OC, a Pan zapłaci jedynie za rzeczywisty okres ochrony.

2018-03-28 16:55

Rafal M83.10.x.x

Witam, Podczas użytkowania sutą przez 7 lat zawsze umowa oc+ac była automatycznie przedłużana, w 2017 roku kupiłem nowe auto i w starym poprosiłem agenta aby na koniec okresu (czerwiec 2017) przedłużył jedynie oc. Niestety agent zapomniał o tym, a ja na koniec okresu ubezpieczenia zapomniałem opłacić zaległych dwóch rat ze starej polisy. O całej sytuacji zorientowałem się dopierobteraz, sprzedając samochód. Rozumiem, że w razie kontroli zostanie nałożona? Ale czy TU nie powinno automatycznie przedłużyć ubezpieczenia OC, nawet pomimo braku wpłaty 2 zaległych rat? Czy jest jakaś ofpowiedzialność agenta ubezpieczeniowego?

2018-03-29 08:49

Ubea.pl81.190.x.x

Jeżeli poprzednie OC nie jest opłacone w całości, to polisa nie przedłuża się automatycznie. Zatem skoro ma Pan zaległe dwie raty ze starej polisy, to ubezpieczenie nie przedłużyło się. Jeśli UFG skontroluje auto w tym roku, to nałoży niestety na Pana karę. W kwestii odpowiedzialności agenta ubezpieczeniowego: czy o przedłużenie OC poprosił Pan agenta na piśmie (choćby mailem) czy ustnie w czasie rozmowy? Jeśli nie ma Pan żadnego potwierdzenia na piśmie, to ciężko będzie agentowi udowodnić zaniedbanie.

2018-03-29 17:57

Rafal M94.254.x.x

Dziękuję za info. Niestety zlecenie było ustne.

2018-03-25 22:35

Xxxx77.89.x.x

Kupilam auto z komisu z 30 dniowym OC ważnym do 15.4 W OC są niemieckie tablice i dane sprzedawcy jako ubezpieczonego Auto zarejestrowalam 21,3 Czy to OC jest cały czas ważne. Czy ufg sprawdza OC po vin czy po danych kierowcy i tablicach?

2018-03-26 08:36

Ubea.pl81.190.x.x

Decydujący dla identyfikacji auta jest numer VIN. OC powinno być więc ważne do końca 30-dniowego okresu. Na koniec jego ważności trzeba oczywiście wykupić nowe OC (tu można sprawdzić gdzie będzie najtaniej: https://kalkulator.ubea.pl ), ponieważ krótkoterminowe OC nie przedłuży się automatycznie.