Informacje o wynikach sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców są niestety publikowane ze sporym opóźnieniem. Dopiero przed ubiegłorocznymi świętami Bożego Narodzenia mogliśmy dokładnie dowiedzieć się, czy od I do III kwartału 2017 r. obowiązkowe polisy komunikacyjne przyniosły zysk ubezpieczycielom. Wyniki dotyczące dziewięciu miesięcy wskazują, że po raz pierwszy od jedenastu lat zakłady ubezpieczeń mogą zakończyć rok z zyskiem na sprzedaży OC dla kierowców.
Po trzech kwartałach 2017 znów poprawiły się wyniki towarzystw na OC
Zysk techniczny ze sprzedaży ubezpieczeń OC osiągnięty na koniec 2017 roku z pewnością byłby ważnym wydarzeniem na polskim rynku ubezpieczeniowym. Dane KNF-u oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) zaprezentowane w poniższej tabeli potwierdzają, że roczny zarobek na polisach dla kierowców to rzadka sytuacja. Po raz ostatni miała ona miejsce w 2006 r. Wtedy ubezpieczyciele wypracowali skromne 0,20 mld zł zysku technicznego ze sprzedaży ubezpieczeń OC.
Analogiczny wynik dla trzech pierwszych kwartałów 2017 roku jest już większy i wynosi 0,28 mld zł. Oczywiście nie można jeszcze przesądzać, że po raz pierwszy od jedenastu lat zakłady ubezpieczeń zamkną rok zyskiem technicznym ze sprzedaży OC.
Taki dodatni wynik finansowy wydaje się jednak prawdopodobny, jeżeli weźmiemy pod uwagę np. wzrost rentowności obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców w samym III kw. 2017 roku - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zmiany wyniku technicznego ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców (2006 r. - III kw. 2017 r.)
Rok / kwartał ↓ | Wynik techniczny na OC dla kierowców |
---|---|
2006 r. | +0,20 mld zł |
2007 r. | -0,14 mld zł |
2008 r. | -0,70 mld zł |
2009 r. | -0,95 mld zł |
2010 r. | -0,90 mld zł |
2011 r. | -0,64 mld zł |
2012 r. | -0,43 mld zł |
2013 r. | -0,26 mld zł |
2014 r. | -0,79 mld zł |
2015 r. | -1,11 mld zł |
2016 r. | -1,09 mld zł |
I kw. 2017 r. | +0,09 mld zł |
I kw. - II kw. 2017 r. | +0,10 mld zł (skumulowany wynik dla pierwszego półrocza) |
I kw. - III kw. 2017 r. | +0,28 mld zł (skumulowany wynik dla pierwszych trzech kwartałów) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU oraz KNF
Zobacz także:
W którym mieście jest najtańsze OC
Zadośćuczynienia i odszkodowania z OC były o prawie miliard złotych wyższe niż rok temu
Dzięki dokładnym informacjom ukrytym w kwartalnych zestawieniach KNF-u można sprawdzić, dlaczego 0,84 mld zł straty ze sprzedaży OC od I do III kw. 2016 roku dwanaście miesięcy później zamieniło się w zysk wynoszący prawie 0,3 mld zł.
Zysk techniczny ze sprzedaży OC dla kierowców (po dziewięciu miesiącach 2017 roku) ubezpieczyciele zawdzięczają głównie wzrostowi zebranych składek o 2,31 mld zł (41%) względem analogicznego okresu 2016 r.
Ten wynik bardzo dobrze pokazuje, jak duży ciężar podwyżek musieli wziąć na siebie polscy kierowcy - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Z poniższej tabeli dowiemy się również, dlaczego wynik finansowy ubezpieczycieli na sprzedaży obowiązkowych polis dla kierowców poprawił się tylko o 1,12 mld zł przy rocznym wzroście zebranej składki wynoszącym 2,31 mld zł. Wytłumaczeniem jest szybki wzrost wartości świadczeń, które ubezpieczyciele wypłacili ofiarom wypadków drogowych.
Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2016 roku suma takich zadośćuczynień i odszkodowań oscylowała na poziomie 5,11 mld zł. Rok później analogiczna wartość wypłat przekroczyła już 6 mld zł (zobacz poniższe zestawienie).
Główne czynniki wpływające na wynik ze sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców w I - III kw. 2016 r. oraz I - III kw. 2017 r.
Analizowany okres → Analizowana wartość ↓ |
I - III kw. 2016 r. | I - III kw. 2017 r. | Zmiana względem I - III kw. 2016 r. |
---|---|---|---|
Zebrane składki | 5,64 mld zł | 7,95 mld zł | +2,31 mld zł |
Przychody z lokat netto po uwzględnieniu kosztów | 0,27 mld zł | 0,30 mld zł | +0,03 mld zł |
Pozostałe przychody techniczne na udziale własnym | 0,08 mld zł | 0,14 mld zł | +0,06 mld zł |
Odszkodowania i świadczenia | 5,11 mld zł | 6,06 mld zł | +0,95 mld zł |
Koszty działalności ubezpieczeniowej | 1,34 mld zł | 1,53 mld zł | +0,19 mld zł |
Pozostałe koszty techniczne na udziale własnym | 0,38 mld zł | 0,52 mld zł | +0,14 mld zł |
Wynik techniczny ze sprzedaży ubezpieczeń | -0,84 mld zł | +0,28 mld zł | +1,12 mld zł |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych KNF
Połowa ubezpieczycieli nie zarabia na obowiązkowych polisach
Coraz wyższy zysk techniczny ze sprzedaży polis OC dla kierowców może sugerować, że straty nie są już problemem ubezpieczycieli. W praktyce sytuacja przedstawia się jednak nieco inaczej. Polska Izba Ubezpieczeń niedawno poinformowała, że pomimo poprawy rentowności na rynku obowiązkowego OC dla kierowców, połowa firm ubezpieczeniowych nadal nie osiąga zysku z takich polis.
Nie wiemy dokładnie, którzy ubezpieczyciele mają największe problemy z zyskownością przymusowych ubezpieczeń komunikacyjnych. Można jednak przypuszczać, że na sprzedaży OC dla kierowców nadal tracą firmy oferujące bardzo atrakcyjne składki. Takim ubezpieczycielom najbardziej pomoże planowana przez KNF standaryzacja zadośćuczynień za śmierć członka rodziny w wypadku drogowym - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.