Szybkie zgłoszenie szkody i dostarczenie ubezpieczycielowi wszystkich potrzebnych dokumentów ułatwią otrzymanie odszkodowania. Jeśli masz ubezpieczenie w Proamie, szkodę możesz zgłosić w dowolnym momencie, ponieważ towarzystwo udostępnia internetowy formularz.
Jak zgłosić szkodę w Proamie?
- online
Odpowiedni formularz do zgłoszenia szkody znajdziesz na stronie Proamy
- telefonicznie
Nr tel.: 815 815 815
Telefon dostępny od poniedziałku do piątku od 08:00 do 18:00
Dodatkowo dla zgłoszenia zdarzeń z Assistance Proama przygotowała specjalną stronę
Dokumenty potrzebne do zgłoszenia szkody w Proamie
To, jakich dokładnie dokumentów będziesz potrzebował do zgłoszenia szkody, zależy oczywiście od tego, co się stało i z jakiej polisy chcesz otrzymać odszkodowanie.
Jednak mówiąc ogólnie, mogą Ci się przydać następujące dokumenty i informacje:
- numer polisy,
- dowód osobisty,
- prawo jazdy i dowód rejestracyjny / umowa kupna-sprzedaży pojazdu (w przypadku szkody komunikacyjnej),
- dokumentacja medyczna (w przypadku szkody osobowej),
- dokumenty uzasadniające wystąpienie z roszczeniem, np.: oświadczenie sprawcy, protokół policji z miejsca zdarzenia oraz dokumenty od innych służb porządkowych, zaświadczenie o poinformowaniu policji o szkodzie,
- akt własności nieruchomości (w przypadku szkody z ubezpieczenia nieruchomości).
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia samochodu w Proamie
Jeśli w wyniku stłuczki nikt nie został ranny, nie musisz wzywać policji na miejsce zdarzenia. W takim przypadku koniecznie wypełnij jednak z drugim kierowcą wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym.
Rzeczoznawca Proamy powinien się z Tobą skontaktować telefonicznie w ciągu 48 godzin (w dni robocze). Ustali on z Tobą dogodny termin i miejsce oględzin pojazdu. Pamiętaj, by nie naprawiać nic w aucie do czasu wizyty przedstawiciela Proamy.
Dowiedz się więcej o ubezpieczeniu OC w Proamie
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia turystycznego w Proamie
Jeżeli w czasie wakacji za granicą ulegniesz wypadkowi i będziesz potrzebować pomocy lekarza, skontaktu się z Centrum Pomocy Proama przed podjęciem jakichkolwiek innych działań. Ubezpieczyciel wskaże Ci, do jakiej placówki medycznej masz się udać i rozliczy się bezpośrednio ze szpitalem.
Jeśli z przyczyn niezależnych od Ciebie kontakt z Proamą od razu po zdarzeniu jest niemożliwy, zorganizuj samodzielnie pomoc lekarską. W ciągu 7 dni od momentu kiedy będzie to możliwe, powiadom Proamę o zdarzeniu i przedstaw rachunki dokumentujące poniesione koszty na leczenie.
Zobacz, jaką ochronę zapewnia ubezpieczenie turystyczne w Proamie
Zgłoszenie szkody z ubezpieczenia mieszkania w Proamie
Rzeczoznawca Proamy powinien dokonać oględzin mieszkania w ciągu 3 dni od daty zgłoszenia szkody. Jeżeli szkoda w nieruchomości spełnia określone warunki (m.in. jej wartość nie przekracza 2 tys. zł), ubezpieczyciel może zaproponować uproszczoną ścieżkę likwidacji szkody. Wystarczy wtedy, że telefonicznie opiszesz, co się stało i prześlesz zdjęcia zniszczeń.
Sprawdź, kiedy Proama wypłaci odszkodowanie z ubezpieczenia mieszkania
Przesłanie do Proamy dokumentów potrzebnych do wypłaty odszkodowania
Po zgłoszeniu szkody Proama poinformuje Cię, jakie dokumenty są jeszcze potrzebne do wyceny szkody. Możesz je przekazać:
osobiście do rzeczoznawcy Proamy
mailem pod adres:
- tradycyjną pocztą:
Proama
ul. Szeligowskiego 6
20-883 Lublin
Wypłata odszkodowania w Proamie
Standardowo odszkodowanie powinno zostać wypłacone w ciągu 30 dni od momentu zgłoszenia szkody. Jeśli jednak wyjaśnienie okoliczności w tym terminie nie było możliwe, Proama wypłaci świadczenie w ciągu 14 dni od momentu, w którym przy zachowaniu należytej staranności wycena wielkości szkody była możliwa.
Uwaga! Bezsporną część odszkodowania Proama powinna wypłacić w ciągu 30 pierwszych dni. Ubezpieczyciel ma także obowiązek wyjaśnić na piśmie, skąd wynika opóźnienie w wypłacie odszkodowania.
Złożenie reklamacji w Proamie
Uważasz, że wypłacone odszkodowanie jest za niskie? Złóż reklamację do Proamy. W treści odwołania powinieneś podać:
- dane swoje i Proamy,
- numer szkody,
- numer polisy (opcjonalnie),
- informację, od jakiej decyzji się odwołujesz,
- wyjaśnienie czego oczekujesz od ubezpieczyciela,
- merytoryczne argumenty i dane uzasadniające, że należy Ci się większe odszkodowanie,
- nazwę banku i numer rachunku, na który Proama ma przelać pieniądze, jeśli rozpatrzy odwołanie pozytywnie.
Uwaga! Dokument reklamacji powinien być podpisany własnoręcznie.
Jak przesłać reklamację do Proamy?
Gotowe odwołanie możesz przekazać do Proamy:
- pocztą:
Proama
Ogólnopolski Oddział Obsługi Klienta
ul. Szeligowskiego 6
20-883 Lublin
(z dopiskiem „reklamacja”)
- telefonicznie:
815 815 815
- osobiście w dowolnej jednostce Proamy
Proama powinna rozpatrzyć reklamację w ciągu 30 dni, ale w szczególnie skomplikowanych sprawach może wydłużyć ten termin do 60 dni.
Co zrobić, jeśli Proama rozpatrzy reklamację negatywnie?
Właściciel Proamy – Generali – preferuje polubowne rozwiązywanie ewentualnych sporów z klientami. Dlatego jeśli ubezpieczyciel odrzuci Twoją reklamację, możesz spróbować przekonać towarzystwo do swoich racji za pośrednictwem postępowania mediacyjnego w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).
Spór można także rozwiązać w drodze pozasądowego postępowania przed Rzecznikiem Finansowym.
Masz także prawo złożyć skargę na Proamę do:
- Komisji Nadzoru Finansowego,
- Rzecznika Finansowego,
- miejskiego lub powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Oczywiście możesz też złożyć roszczenie do sądu właściwego ze względu na Twoje miejsce zamieszkania.
Sprawdź warunki ubezpieczeń w Proama