Warto zdawać sobie sprawę, że dzięki wzrostowi liczby aut, Polska stała się motoryzacyjnym liderem w naszej części kontynentu. Upowszechnienie samochodów w naszym kraju ma również swoje złe strony (związane nie tylko z zanieczyszczeniem środowiska). Wzrost liczby pojazdów mechanicznych nie pozostaje bez wpływu na częstotliwość wypadków i koszty ubezpieczeń OC dla kierowców.
Sprawdź, ile kosztuje ubezpieczenie OC
Przez dziewięć lat na polskich drogach przybyło ponad 8 mln samochodów
Dane GUS-u dotyczące liczby pojazdów silnikowych w Polsce potwierdzają obserwacje wielu pieszych i kierowców. Z roku na rok szybko rośnie liczba samochodów osobowych, samochodów ciężarowych oraz motocykli i motorowerów (patrz poniższa tabela). W ogólnym rozrachunku od 2006 r. do 2015 r. w naszym kraju przybyło 9,37 mln pojazdów silnikowych. Na ten wynik składają się między innymi następujące wzrosty:
- wzrost liczby samochodów osobowych o 7,34 mln (55%)
- wzrost liczby samochodów ciężarowych o 0,85 mln (38%)
- wzrost liczby motocykli o 0,49 mln (62%)
Dane GUS-u potwierdzają, że to wzrost liczby samochodów osobowych (z 13,38 mln w 2006 r. do 20,72 mln w 2015 r.) był głównym powodem tłoku na polskich drogach oraz parkingach.
Nie dysponujemy jeszcze informacjami na temat liczby pojazdów silnikowych w 2016 r. Można jednak spodziewać się, że odnotowano kolejne wzrosty - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zobacz, o czym warto pamiętać, sprzedając auto
Wzrost liczby pojazdów silnikowych w Polsce (2006 r. - 2015 r.)
Rok ↓ | Łączna liczba pojazdów silnikowych | Łączna liczba samochodów osobowych | Łączna liczba samochodów ciężarowych | Łączna liczba motocykli |
---|---|---|---|---|
2006 r. | 18 035 047 | 13 384 229 | 2 246 294 | 784 176 |
2007 r. | 19 471 836 | 14 588 739 | 2 345 068 | 825 305 |
2008 r. | 21 336 913 | 16 079 533 | 2 511 677 | 909 144 |
2009 r. | 22 024 697 | 16 494 650 | 2 595 485 | 974 906 |
2010 r. | 23 037 149 | 17 239 800 | 2 767 035 | 1 013 014 |
2011 r. | 24 189 370 | 18 125 490 | 2 892 064 | 1 069 195 |
2012 r. | 24 875 717 | 18 744 412 | 2 920 779 | 1 107 260 |
2013 r. | 25 683 575 | 19 389 446 | 2 962 064 | 1 153 169 |
2014 r. | 26 472 274 | 20 003 863 | 3 037 427 | 1 189 527 |
2015 r. | 27 409 106 | 20 723 423 | 3 098 376 | 1 272 333 |
Sumaryczna zmiana liczby pojazdów od 2006 r. do 2015 r. (wartość procentowa) | +52% | +55% | +38% | +62% |
Sumaryczna zmiana liczby pojazdów od 2006 r. do 2015 r. (wartość bezwzględna) | +9 374 059 | +7 339 194 | +852 082 | +488 157 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS
Polska stała się motoryzacyjnym liderem w Europie Środkowo - Wschodniej
Motoryzacyjna ofensywa w Polsce sprawiła, że nasz kraj wyrósł na lidera Europy Środkowo - Wschodniej. Świadczą o tym między innymi dane Europejskiej Komisji Gospodarczej (UNECE), które zostały zaprezentowane w poniższej tabeli. Wspomniana instytucja podaje np. liczbę samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w różnych krajach Europy.
Taki wskaźnik obliczony dla Polski w 1995 roku wynosił zaledwie 196 i był jednym z niższych na kontynencie. Dwadzieścia lat później na 1000 naszych rodaków przypadało już 539 samochodów osobowych.
To oznacza, że pod względem relacji liczby aut i mieszkańców Polska dogoniła Niemcy i wyprzedziła takie państwa Zachodniej Europy jak Francję, Szwecję, Belgię, Irlandię i Wielką Brytanię. Warto również zwrócić uwagę na dystans, który dzieli Polskę (539 aut/1000 osób w 2015 r.) od Słowacji (375), Węgier (325) czy Czech (450 według danych Eurostatu z 2013 r.).
Poziom analizowanego wskaźnika wskazuje również, że Polska jest jednym z krajów Europy, w których przez 20 lat (1995 r. - 2015 r.) liczba aut na 1000 osób wzrosła najbardziej (+175%).
Wśród państw Starego Kontynentu porównywanych w poniższej tabeli większy wzrost odnotowano tylko w Rosji - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Zobacz, czy za granicą także wzrosła cena OC
Liczba samochodów osobowych na 1000 osób w wybranych krajach Europy (1995 r. i 2015 r.)
Nazwa kraju ↓ | Liczba samochodów osobowych na 1000 osób w 1995 r. | Liczba samochodów osobowych na 1000 osób w 2015 r. |
---|---|---|
Austria | 452 | 550 |
Belgia | 422 | 502 |
Bułgaria | 196 | 417 (2014 r.) |
Estonia | 265 | 515 |
Finlandia | 372 | 590 |
Francja | 422 | 486 |
Grecja | 209 | 470 |
Irlandia | - | 444 |
Litwa | 198 | 428 |
Łotwa | 134 | 343 |
Niemcy | 497 | 548 (2014 r.) |
Norwegia | 387 | 497 (2014 r.) |
Polska | 196 | 539 |
Portugalia | 374 | 452 (2014 r.) |
Rosja | 96 | 303 |
Rumunia | 97 | 260 |
Słowacja | 189 | 375 |
Słowenia | 351 | 518 (2014 r.) |
Szwajcaria | 455 | 535 (2014 r.) |
Szwecja | 411 | 476 |
Węgry | 217 | 325 |
Wielka Brytania | 378 | 465 |
Włochy | 533 | 610 (2014 r.) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych UNECE
Coraz większe zatłoczenie dróg wpływa na wypadki i koszt OC
W nawiązaniu do odnotowanych wzrostów liczby aut w Polsce warto zadać sobie pytanie, czy infrastruktura nadążyła za tymi zmianami. Niestety wydaje się, że poprawa jakości infrastruktury drogowej i parkingowej nie była adekwatna do wymagań związanych z przyrostem liczby samochodów oraz jednośladów.
Taka dysproporcja pomiędzy zmianami liczby pojazdów oraz rozwojem infrastruktury (dróg, parkingów) musiała odbić się na bezpieczeństwie użytkowników dróg i koszcie obowiązkowych ubezpieczeń OC.
Statystyki Policji z ostatnich 10 lat lub 20 lat przedstawiają się optymistycznie z uwagi na spadek liczby wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w warunkach mniejszego zatłoczenia dróg, postęp dotyczący bezpieczeństwa prawdopodobnie byłby większy - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.