Wszystkie osoby mocniej zainteresowane polskim rynkiem ubezpieczeń komunikacyjnych ze sporym zaciekawieniem czekały na wyniki finansowe podsumowujące zysk ze sprzedaży OC dla kierowców w 2018 r.
Trudno się temu dziwić, bo miniony rok był bardzo ciekawy pod względem wysokości składek obowiązkowych polis. W trzecim oraz czwartym kwartale mieliśmy do czynienia ze spadkami przeciętnych składek OC. Dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że pomimo tych składkowych obniżek zysk techniczny ubezpieczycieli ze sprzedaży obowiązkowych polis dla kierowców był rekordowo duży.
Zysk na OC przez dwa lata z rzędu to zupełna nowość
Po podsumowaniu informacji dotyczących całego 2018 r. okazało się, że ubezpieczenia OC dla kierowców przyniosły zysk techniczny na poziomie około 0,46 mld zł (zobacz poniższa tabela). Ten wynik jest wyjątkowy z dwóch względów.
Po raz pierwszy od bardzo długiego czasu krajowym zakładom ubezpieczeń udało się osiągnąć zysk na obowiązkowym OC przez dwa lata z rzędu. Co więcej, ubiegłoroczny wynik był lepszy od wartości obliczonej dla 2017 r. (zysk techniczny z OC: 0,38 mld zł). Zyski z 2017 r. i 2018 r. nie mogą jednak zrównoważyć ogromnych strat przekraczających 1,00 mld zł, które notowano przez wcześniejsze dwa lata - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Sprawdź, czy tylko młodzi kierowcy szukają taniego OC przez Internet
Zmiany wyniku technicznego ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców (2006 r. - 2018 r.)
Rok ↓ | Wynik techniczny na obowiązkowych polisach OC dla kierowców |
---|---|
2006 r. | +0,20 mld zł |
2007 r. | -0,14 mld zł |
2008 r. | -0,70 mld zł |
2009 r. | -0,95 mld zł |
2010 r. | -0,90 mld zł |
2011 r. | -0,64 mld zł |
2012 r. | -0,43 mld zł |
2013 r. | -0,26 mld zł |
2014 r. | -0,79 mld zł |
2015 r. | -1,11 mld zł |
2016 r. | -1,09 mld zł |
2017 r. | +0,38 mld zł |
2018 r. | +0,46 mld zł |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych PIU oraz KNF
Skąd wziął się zysk ubezpieczycieli na OC?
Ubiegłoroczny zysk techniczny ze sprzedaży obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców jest na tyle ważny, że warto dokładniej przyjrzeć się czynnikom, które go wykreowały.
Najważniejszymi takimi czynnikami są zmiany wartości zebranych składek OC i wypłaconych odszkodowań oraz zadośćuczynień dla ofiar wypadków drogowych - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Poniższa tabela przedstawia porównanie najbardziej istotnych wartości finansowych, które w 2017 r. oraz 2018 r. wykreowały zysk techniczny ze sprzedaży OC dla kierowców. Jak nietrudno zauważyć, ubezpieczycielom w ujęciu rocznym (2018 r. / 2017 r.) udało się zebrać składkę OC wyższą aż o 1,47 mld zł.
Wynika to między innymi z faktu, że wielu kierowców musiało ponownie kupić obowiązkowe polisy jeszcze w pierwszej połowie 2018 roku (przed obniżkami składek OC) - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Wzrost wypłat dla ofiar wypadków może niepokoić kierowców
Bardzo znacząca podwyżka łącznej wartości zebranych składek z tytułu OC dla kierowców skutkowałaby o wiele większym zyskiem technicznym, gdyby w 2018 r. nie odnotowano szybkiego wzrostu wypłat dla ofiar wypadków drogowych.
Informacje Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że takie świadczenia oraz zadośćuczynienia wypłacane z OC sprawcy wypadku drogowego rocznie wzrosły aż o 1,09 mld zł. Co więcej, krajowi ubezpieczyciele odnotowali spory wzrost kosztów swojej działalności (związanych z oferowaniem obowiązkowego OC i jego obsługą). Wspomniane koszty działalności ubezpieczeniowej w ujęciu rocznym zwiększyły się aż o 0,30 mld zł (zobacz poniższa tabela).
Spory wzrost wartości wypłat dla ofiar wypadków i kosztów działalności ubezpieczycieli tłumaczy, dlaczego zwiększenie zebranej składki z OC aż o 1,47 mld zł przełożyło się na podwyżkę wyniku technicznego o jedyne 0,08 mld zł - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Sprawdź, jak otrzymać samochód zastępczy z OC po kolizji
Czy ceny ubezpieczenia OC wzrosną?
Ubiegłoroczne wzrosty wypłat dla ofiar wypadków oraz kosztów działalności ubezpieczeniowej sugerują, że spadkowy trend z końca 2018 r. i początku 2019 r. dotyczący składek OC będzie niestety tylko przejściowym zjawiskiem.
Jeżeli zakłady ubezpieczeń zgodnie z sugestiami nadzoru finansowego będą chciały utrzymać zyskowność polis OC dla kierowców przez kolejne kwartały, to podwyżki składek przy takim tempie wzrostu kosztów i odszkodowań staną się nieuniknione - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Główne czynniki wpływające na wynik ze sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców w 2017 r. oraz 2018 r.
Analizowany rok → Analizowana wartość ↓ |
2017 r. | 2018 r. | Zmiana względem 2017 r. |
---|---|---|---|
Zebrane składki OC | 10,76 mld zł | 12,24 mld zł | +1,47 mld zł |
Przychody z lokat netto po uwzględnieniu kosztów | 0,41 mld zł | 0,41 mld zł | 0,00 mld zł |
Pozostałe przychody techniczne na udziale własnym | 0,18 mld zł | 0,17 mld zł | -0,01 mld zł |
Odszkodowania i świadczenia | 8,07 mld zł | 9,17 mld zł | +1,09 mld zł |
Koszty działalności ubezpieczeniowej | 2,16 mld zł | 2,46 mld zł | +0,30 mld zł |
Pozostałe koszty techniczne na udziale własnym | 0,73 mld zł | 0,71 mld zł | -0,02 mld zł |
Wynik techniczny ze sprzedaży ubezpieczeń OC | +0,38 mld zł | +0,46 mld zł | +0,08 mld zł |
Źródło: opracowanie własne Ubea.pl na podstawie danych KNF
Zobacz, czy można zrezygnować z ubezpieczenia OC przed wejściem polisy w życie