Odszkodowanie z OC - naprawa na częściach oryginalnych czy zamiennikach?

Ostatnia aktualizacja: 2021-09-29

Kwestia użycia zamienników zamiast oryginalnych części budzi zwykle spore kontrowersje. Wyjaśniamy, czego nie mogą robić ubezpieczyciele naprawiający auto w ramach OC.
Oblicz moje OC/AC

Podczas likwidacji szkód przy pomocy obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (OC) mamy do czynienia z kilkoma obszarami, które często wzbudzają spore kontrowersje i są przedmiotem sporów między ubezpieczycielami oraz poszkodowanymi. Jako przykład można wymienić rozliczanie szkody całkowitej, a także wybór rodzaju części używanych do naprawy samochodu.

W przypadku tej drugiej kwestii bardzo dobrze widoczny jest konflikt interesów pomiędzy osobą poszkodowaną w wypadku oraz ubezpieczycielem sprawcy. Właściciel zniszczonego pojazdu na ogół oczekuje naprawy przy pomocy oryginalnych części, podczas gdy ubezpieczyciel chce zminimalizować wartość odszkodowania. Mocniejsza pozycja zakładu ubezpieczeń w takim sporze może prowadzić do wielu nadużyć.

Właśnie dlatego KNF wprowadził pewne zasady dotyczące doboru części wykorzystywanych podczas naprawy. Eksperci Ubea.pl tłumaczą te reguły, których powinni przestrzegać ubezpieczyciele.

KNF szczegółowo określa zasady naprawy z ubezpieczeń komunikacyjnych

Ujednolicenie zasad wykorzystywania części podczas naprawy samochodów przez ubezpieczycieli stanowiło odpowiedź na liczne skargi napływające do KNF-u oraz do ówczesnego Rzecznika Ubezpieczonych. W grudniu 2014 r. Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała dokument pod tytułem „Wytyczne dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych”. We wspomnianym dokumencie znajdziemy wiele wskazówek KNF-u dotyczących używania odpowiedniego rodzaju części podczas naprawy uszkodzonego samochodu lub motocykla.

Krajowi ubezpieczyciele najpóźniej na przełomie marca i kwietnia 2015 r. musieli uwzględnić nowe zasady ustalone przez nadzór finansowy. Zakłady ubezpieczeń na ogół dostosowały się do wytycznych KNF-u. Skutkowało to m.in. wzrostem cen obowiązkowych polis OC - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź, jak wygląda krok po kroku likwidacja szkody z OC lub AC

Jakie zasady likwidacji szkód komunikacyjnych obowiązują ubezpieczycieli?

Pakiet zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego z grudnia 2014 r. uporządkował pewne zasady związane z likwidacją szkód komunikacyjnych i uwzględnił wcześniejsze orzecznictwo sądów. W ramach opisywanego pakietu zaleceń ubezpieczyciele zostali zobowiązani do:

Opisywana rekomendacja KNF-u dla zakładów ubezpieczeń daje im możliwość odpowiedniego skorygowania wysokości odszkodowania, jeżeli wartość pojazdu wzrosła na wskutek użycia nowych części.

Ubezpieczyciele zwykle korzystają z takiej opcji, która bez wątpienia jest dla nich korzystna. Trzeba jednak pamiętać, że to zakład ubezpieczeń musi udowodnić klientowi wzrost wartości pojazdu wynikający z użycia nowych części - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Problemy z wyceną części można zgłaszać do Rzecznika Finansowego

Po czterech latach na pewno można stwierdzić, że wprowadzenie przez KNF pakietu zaleceń dla ubezpieczycieli (zwanego potocznie rekomendacją) w pewnym stopniu uporządkowało zasady likwidacji szkód z polis OC sprawcy wypadku.

Taka ocena dotyczy również kwestii wykorzystywanych części. Poprawa sytuacji poszkodowanych oczywiście nie oznacza, że osoby naprawiające pojazd nigdy nie spotkają się z próbami wyraźnego rozstrzygnięcia sytuacji na korzyść zakładu ubezpieczeń (np. poprzez zastosowanie części typu „P” zamiast „O”). W razie problemów z ubezpieczycielem naprawiającym auto lub motocykl zawsze trzeba skorzystać z procedury reklamacyjnej i doprowadzić ją do końca.

Dopiero po wykorzystaniu wszystkich możliwych sposobów reklamacji osoba poszkodowana w wypadku drogowym powinna zgłosić się do Rzecznika Finansowego z prośbą o interwencję - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zobacz, na których ubezpieczycieli skarżono się najczęściej u Rzecznika Finansowego

Tagi: